hits

Automat-regime i molbo--land..

Visste dere at automatene er kommet for ta over Norge? Akkurat som jeg spdde da jeg hadde maskinskriving i 8. klasse p ungdomsskolen.. Jeg var MOT datamaskiner, og var overbevist om at de kom til erstatte mennesker i alle yrker. Farlig, farlig.. Maskinene er farlige, og de kommer til ta over Norge... Eller?

Jeg har n overvrt to kategorier duste-Norge, som fr meg til f litt pipe-stemme.. Dette er ikke sinne, bare et voldsomt engasjement.. Nr jeg begynner pipe snn.. For jeg synes det er nesten like teit dette med automater overalt, og selvbetjening p hvert hjrne, som jeg synes det er med stupe-reality-programmer..Jeg har hvertfall ikke s stor tro p at maskinene og automatene skal TA OVER lenger..

Frst ut i ken over teite automat-forsk er matbutikkene.. Mange matbutikker har innfrt selvbetjeningsautomater, alts selvbetjenings-kasser. Man skal g dit og f unna betalingen ogs selv, etter man har gjort alt det andre p egenhnd.. Handlet, svettet, trillet og brt til kassen.. Vel framme, skal du jaggu meg ordne alt med betalingen selv ogs.. Dette er sikkert for gjre hele affren mer konomisk, for butikkene alts... Frre kassa-ansatte sparer butikken for mange lnninger. S n har de en haug med snne selvbetjenings-kasser i enkelte butikker. Men butikkene glemmer helt tydelig at FOLK er FOLK, og folk liker faktisk ikke snne automater s godt. Veldig mange fordi de er gamle, og liker f en samtale med NOEN i lpet av dagen, det vre seg kassadamen, eller en annen som jobber i butikken de skal beske. Andre skyr snn automatiske greier, fordi de har litt DINGSE-skrekk, og alt som m LRES frst av trykking, piping, feiling, studering osv er litt skummelt.... DE eller VI stiller oss likevel i de kassa-kene hvor det sitter FOLK bak kassa. Hvor man kan sprre om ting, betale med penger eller kort og f igjen penger i hnda, med et smil eller et grynt.. S n str vi der da, i denne Meny-butikken jeg stadig besker, 4-5 stappfulle milelange ker foran de kassene hvor det er folk, og INGEN som vil i de menneske-lse kassene, hvor man skal gjre alt selv.. Lsningen? Hva har de s gjort med dette i butikken? Jo, n str det 3-4 mennesker/betjening ved siden av av disse selvbetjeningskassene og ROPER p folk: "LEDIG kasse!!!", og s lusker kanskje en og anne modig sjel, slukret bort til disse tvangs-kassene, og s str disse betjeningsfolkene der og hjelper dem... HELE DAGEN... S hvor ble det av det konomiske med dette systemet? Betjeningen m jo st der for veilede HELE DAGEN, uansett..Hvorfor kan ikke heller disse stakkars ansatte f noen stoler sitte p og komme seg bak allminnelige kasser igjen. Det er nemlig ikke noe konomisk og ikke noen hyggelig!!! Skjnner dere det!!! (hy pipe-stemme!)



Nummer 2 i molbo-avdelingen er NSB. NSB har innfrt nytt regime. Automater p hvert hjrne, og alle skal helst bruke disse til enhver tid. N har de ogs funnet ut noe annet lurt. Hvis du er p toget allerede, og ikke har rukket kjpe billett, kan du kjpe billett p toget. Med 40 kr i gebyr, fordi du m kjpe P toget. Fram til 1. februar har det vrt snn at hvis du har mnedskort, s skal du f lov kjpe tilleggsbillett p toget gebyrfritt... Fordi det er p en mte bare en slags overgangsbillet, om du skal ut av byen.. Det nyeste n er da at n har jeg, som har mnedskort innen byens grense, ikke mulighet i det hele tatt til kjpe tilleggsbillett p toget. Vel, vel.. Blid og fornyd tenkte jeg i gr at jeg skal VE litt da, og kjpe billett i skranken p Oslo S. Men tror du det var mulig da?? Neida, jeg fr ikke lov kjpe DER HELLER!! Folk med mnedskort i Oslo, er blitt en egen gjeng liksom, som BARE fr lov til kjpe tilleggsbillett p de ekle automatene.. Hva har de i skrankene p Oslo S tenkt foreta seg? Bare selge enkeltbilletter og mnedskort? Og de P TOGET skal fremdeles selge billetter de ogs, men bare SLEMME-billetter?? (HELT i fistel her n :-D) Og igjen s har du disse automatene da, ved hvert hjrne av Oslo s. De skal vre konomisk lure, helt sikkert... Men forlpig er de like TEITE p NSB,som i matbutikkene.. Det str NSB-ansatte, overalt, for veilede stakkarene som skal bruke dem, fordi det er ikke bare EN knapp trykke p, men en haug forskjellige valg.. Og det er ikke lett for verken gamle pensjonister, eller for MEG!!


S hvordan er det med deg? Sliter du med de ekle maskinene og automatene?

39 kommentarer

Min matgale verden

28.01.2013 kl.06:30

jada, det gjr jeg. Jeg har nemlig sttt med busskortet klistret opp p skjermen p en snn maskin. Uten at jeg fikk noe til. "legg kortet p her" og jeg la kortet p....tre ganger.....helt til jeg rdmende oppdaget pilen og den svre rundingen med "LEGG KORTET P HER" ved siden av skjermen.... Heldigvis var det ingen mennesker rundt, men jeg rdmet n likes! S JA til menneskelig kontakt:)

frodith

28.01.2013 kl.06:43

Min matgale verden: Jepp, n er vi lei!! Jeg rdmer mye rundt disse maskinene.. Og hadde det ikke vrt for at jeg m ut beske mamme av og til, hadde jeg sluttet bruke toget :-D Nesten... ;-) Ha en fin-fin dag, med mye menneskelig kontakt :-)

Hanne

28.01.2013 kl.07:20

Jeg kjenner hjertet ker frekvens hver gang jeg mter slike duppeditter. Hater det :) Takker meg til mennesker som betjener meg :)) Endelig mandag, ha en fin dag!!

frodith

28.01.2013 kl.07:24

Hanne: S herlig at du er s glad for mandagen :-) Ja, stor redsel for duppeditter her.. overkommer noen.. sitter f eks n med nettbrett p trikken.. Men snn molboopplegg som de kassene, til Meny og Nsb, nei DET er bare til f pipestemme av

Rune

28.01.2013 kl.07:59

For vre seris. Automater,data( srdeles FB) er med p asosialisere mennesker selv om hensikten var det motsatte( for data).

Jeg er spass voksen og husker "gamle dager" da det kostet 25 re p trikken( Trondheim)for barn, 1,50 p kino osv osv..

Den gang var det toalettvakter enda, n ser du snart ikke mennesker og det du sier om Meny visste jeg ingenting om( vi har ikke Meny i Kristiansund) Kjre vene det blir bare verre og er enig i din frustrasjon.

Men p den annen side har jo automater sin positive side ogs, en slipper milelange ker p mange plasser :)

Fremskrittet skal vi ikke stoppe, men det er lov reflektere litt ;)
Maskiner kan aldri overta den menneskelige delen av en jobb. Dr er vi enig. At ting kan g lettere med maskiner det ser jeg bevis p hel tiden.

Ta flyplasser. Der sjekker du inn, gr bort og leverer kofferten i en helautomatisk boks. Jeg bruker disse for der gr det unn, og jeg er ikke redd for dippe dingser.

Handler jeg mat forventer jeg faktisk kontakt med mennesker.

Kommer vell egentlig ann p forventninger vi har uansett tror jeg, og n skal vi kjpe enkelt biletter med app p mobilen her i Bergen.

Slipper kontanter.. Det er faktisk deilig for de kontantene er jo aldri tilstedet nr jeg trenger de. Alt gr med kort.

At voksne mennesker kvir seg det ser jeg bare p min far, s tror de legger om alt for fort.:)

Oslopadde

28.01.2013 kl.08:18

Menneskelig kontakt og hjelp: JA! Maskiner og automater: NEI! Basta. Jeg unngr faktisk helst hele butikker hvis jeg M til en snn automat. Kan ikke utst det! Hilsen Oslopadde, som heldigvis slipper snne, stort sett.

vaniljeogpepper

28.01.2013 kl.08:31

Helleduss,jeg er glad jeg fr kjpt billett p bussen,betale med mynter og f billetten i hnda -hper aldri det forandrer seg.

Prisene skal presse ned til det minimale for f kunder akkurat dit,derfor overtar maskiner for mennesker-men dette kommer p lang sikt til fp motsatt effekt ,mennesket kommer til ske ut der det faktisk er andre mennesker ikke maskiner.

frodith

28.01.2013 kl.08:38

Rune: Ja helt enig, jeg setter ting litt p spissen for f fram noen poenger som regel :-) Er helt klar for litt mer automatisering av NOE og spesielt hvis det fungerer. Men i disse tilfellene fungerer det jo ikke en gang :-D De har jo betjening i massevis i TILLEGG :-D Men jeg er ikke fullt s redd for duppe-ditter som jeg gir uttrykk for, har til og med ftt nett-brett av samboeren ;-) som jeg bruker flittig

frodith

28.01.2013 kl.08:45

inneuteferdig: Ja, jeg ser ogs at det kan vre bra for noen ting og for noen mennesker. JEG skal nok klare lre meg det etterhvert... Men eldre folk, vil alltid trenge litt hjelp tror jeg, n, og da er det bare ikke ressurs-sparende ENDA hvertfall. Min mor er ogs helt fortvilet, er derfor jeg kjenner litt ekstra til det. Og noen av disse som jeg beskriver er bare tullete forelpig..

Helge

28.01.2013 kl.09:01

Det er greit med en automat eller to men det kan aldri erstatte folk. Men en automat trenger ikke lnn men bare service innimellom. Men folk kan snakke men det kan ikke automater, det lille av budskap den kommer med skjer via datastemmer og ord via skjerm. Trykk her hvis du nsker ditt og der hvis du skal ditt. Jeg er ikke imot automater men det er noe eget og kunne snakke med en person. Det er mere trygghet i det. Ha en fin dag.
Ja enig der.

frodith

28.01.2013 kl.09:51

vaniljeogpepper: JA, det er jo det jeg opplever, folk flykter til kassene meg folk, og ved de flunka nye menneske-lse, str det en dust og roper... og ingen vil dit likevel :-D Hvertfall ikke jeg ;-)

frodith

28.01.2013 kl.09:53

inneuteferdig: :-)

frodith

28.01.2013 kl.09:55

Helge: Ja, jeg liker litt automater jeg ogs, til noe bruk, er ikke drligere enn det :-) En panteautomat eller noe annet som fungerer litt enkelt :-D Men nr det er dobbelt opp med folk i tillegge til automatene, s blir det bare komisk nesten ;-)

frodith

28.01.2013 kl.09:57

Oslopadde: JA, hold deg unna Meny p Oslo city... der florer det av snne blanke fine automater, som ingen vil bruke... :-D

Marit

28.01.2013 kl.10:06

Bilettautomater er helt ok synes jeg. Om det da ikke str en bnsj med andre folk bak meg og tripper, men selvbetjeningskassene p butikken liker jeg ikke og har aldri brukt dem.

Har en butikk her i byen med selvbetjening, OBS stormarked. Men der ser det ut som de sjekker de handlende kjempeofte n, kanskje fant de ut at det var et sykt svinn i butikken etter jula. Jeg s jo folk fuska og stjal s godt de kunne der de gikk rundt med piperen som leste inn prisen. S selv om du har pipa deg gjennom handlinga i hele butikken, lagt i poser og endelig er klar til betale .. viiiips s str det en butikkansatt/vakt der og s m du jaggu med legge alle varene opp p rullebndet og kjre det gjennom som normalt!! Da hadde jeg KLIKKA!!!! Derfor gr jeg likegodt til en kasse med folk i med en gang.

frodith

28.01.2013 kl.10:13

Marit: Ja, det er der det ikke fungerer jeg blir litt pipete i stemmen av..Og spesielt dette med ha like mange ansatte som tidligere, som skal fly rundt flge med eller hjelpe folk, uansett.. Da kunne de jo sittet i den kassa likevel da.. Er jo ikke selvbetjening, hvis det m en ansatt til for sjekke, veilede, orge, straffe :-D S da bllir jeg bare lattermild, og litt pipete og irritert i stemmen min... :-D

Liljema

28.01.2013 kl.11:38

Ja jeg er ikke glad i de automatene... og jeg har funnet ut at har du ikke et vanlig VISA kort kan du ikke f.eks f nettflix... der gr alt p VISA og det er ikke bare der du ikke fr en tjeneste fordi du ikke har VISA... jeg fr VISA hvis jeg vil ha det, men jeg klarer meg helt fint med VISA electron...og skal ikke ha vanlig VISA bare fordi jeg skal kunne ha en tjeneste som krever det.

De sa jo at det skulle bli lettere med alt dette her... men jeg tenker som deg...no way

frodith

28.01.2013 kl.11:41

Liljema: Ja, noen ting blir for molbo-aktig hvertfall :-D som de sa fr i tida ;-) Eller rett og slett for TEIT, som er litt mer up-to-date uttrykk :-D

Liljema

28.01.2013 kl.11:44

Molbo holder for meg... de sa jo at nr datamaskinen kom skulle det bli lite bruk av papir...men s feil de tok da gitt... det brukes vel mer papir n enn fr fordi det holder jo ikke bare ha det p hard disken, det m jo skrives ut i mange eksemplarer fordi det skal arkiveres overalt etc...

frodith

28.01.2013 kl.11:47

Liljema: ja, ikke sant :-D Dobbelt opp, og vel s det.. og da er det jo ikke det sptt verken konomisk eller nyttig for noe annet. Men jeg er FOR en del datamaskiner og slikt alts, er ikke HELT skrekk-slagen som jeg var p 90-tallen :-D Men en del ting er ikke smart bare, om det HETER smart... aldri s mye..

Liljema

28.01.2013 kl.11:51

Og tenk s uvennlig det er mot miljet da, alt dette papiret og all skogen som m hogges ned pga av dette... jeg m innrmme at jeg ikke har data skrekk, men jeg misliker mye av dette ogs.

frodith

28.01.2013 kl.11:58

Liljema: Jepp :-) der er vi enige :-)

Liljema

28.01.2013 kl.12:02

...:))

Sigrid

28.01.2013 kl.18:15

Haha, huff! Jeg har faktisk bare vrt p en butikk med slike automater og det var GRUSOMT! NSB-maskinene synes jeg er helt greie, og det virker som de har fjerna gebyret n (som bare har vrt p 20 kr, der jeg har ferdet)! Jeg mtte iallefall ikke betale noe ekstra i tillegg sist jeg var ute og kjrte tog.

frodith

28.01.2013 kl.18:40

Sigrid: neida, de har ikke fjerna gebyret.. Det skal OPP ogs, fra 1. februar. Fikk jeg beskjed om. Til 40 kr. S hvis jeg ikke fort nok klarer finne ut p automaten om pris,soner etc dit jeg skal reise, s m jeg betale fullpris, og alts ikke bare en tilleggsbillett til mnedskortet mitt, men en fullpris + gebyr... fordi i skranken vil de IKKE hjelpe meg, det vil de KUN gjre hvis jeg str ved siden av en selvbetjeningsmaskin :-D Ja,butikkene med de automatene/selhjelpskassene er skikkelig dust.. og p Meny er det som sagt i tillegg fullt av ansatte rundt dem, for at folk ikke skjnner fletta, s hva er vitsen da :-D

cassandraen

28.01.2013 kl.20:27

N tar jeg sjelden buss, s da betaler jeg i sfall med kontanter eller sms p mobilen.

Nr det gjelder selvbetjeningskasser s er vi litt trege slik her i Trndelag. Den eneste plassen jeg vet de har dette er p Ikea. Har ikke tenkt s mye p dette, men det hadde vert trist mtte byttet bort alle kassadamene/mennene mot datamaskiner... Det har jeg ikke noe tro p i lengden!

frodith

28.01.2013 kl.21:02

cassandraen: Her i byen kan vi ikke kjpe billetter p bussen lenger, eller det er hele tiden snn at NOEN type billetteer kan man kjpe og andre ikke, og man blir litt forvirra. Og hvis man ikke har ftt gjort p riktig sted, er det kjemegebyr for gjre det P fremkomstmiddelet.. Det jeg blir mest MATT av er at de setter i gang slike ting, og s m de allikevel ha fullt mannskap for hjelpe alle de som ikke klarer det, og aldri vil klare det EVER.. og da er det jo helt undvendig med selvbetjeningskasser, nr de ikke er selvbetjent, men fullt betjent, men p en mye mindre hyggelig mte enn om de var allminnelig kassa-ansatte. Dette er mye mer stressende opplevelse. Roping og skriking, og flakking med blikk, og stress hver gang man ikke FR TIL.. Og konomisk for butikken er det jo ikke, nr de m ha alle de ansatte ute p gulvet der likevel.. :-D Det er ikke mange snne butikker enn alts :-)

28.01.2013 kl.21:37

Kjenner jeg er glad jeg ikke bor i Oslo jeg ;)) Men hres veldig ukonomisk ut dette!

frodith

28.01.2013 kl.22:01

Anonym: Ja, det er akkurat det det m vre, synes jeg.. De tenker vel kanskje at folk blir flinkere med tida, men det vil alltid vre mange som trenger hjelp: eldre, syke, turister osv, og da blir det masse folk som m vre ansatt til hjelpe-funksjonen likevel.. Teit og ukonomisk.. :-P

ladyaugust

28.01.2013 kl.22:20

Synes egentlig det er veldig praktisk. P obs kan man handle putte rett i posene og slippe og ta det opp p bndet igjen ogs nr man er klar til betale gr man forbi de milelange kene med skrikende smbarn og utlmodige folk og betaler med kort swopp og nr man har pakka ut varene hjemme, er de som kom til kassa samtidig som geg begynt dra matvarene opp p bndet ;) men....lidle eller hva det het, putte varene opp i vogna, ta varene opp p bndet, flytte det (etter betaling ) ned i vogna for s kjre til en pakkedisk hvor man mtte ta varene opp av vogna og s pakke i poser ogs ned i vogna igjen pjuh, DET irriterte meg s vanvittig at jeg nesten slutta handle der. Selvbetjeningsbutikkene sparer jo masse og da kan prisene presses ned og det er jo vel og bra for enhver slunken lommebok <3 ha en fiin kveld <3

frodith

28.01.2013 kl.22:33

ladyaugust: Ja, hadde det enda vrt selbetjening... Men det er s mange som ikke klarer dette, spesielt eldre, handikappede og MEG, og da str det forelpig s fult av betjening der at det er bare smr p flesk p en mte :-D og ikke noe konomisk i det hele tatt ;-) Men kan skjnne det fungerer bra for deg :-) Jeg ser deg for meg, som en virvelvind gjennom butikkene, med masse sjokolade, bare svopper forbi de andre med all sjokkisen, og er ikke det minste redd for snne maskiner :-D Hi-hi, funker for deg som bare det <3

ladyaugust

28.01.2013 kl.23:26

Det er egentlig ganske s genialt, masse betjening for lre dem som vil(uten k) fikk litt starthjelp jeg ogs og n bruker jeg denne selvbetjeninga alltid <3

frodith

28.01.2013 kl.23:30

ladyaugust: Ja, da skjnner jeg at du gjr det, og du erliksom ikke hun med lilla hret i ken..
:-D i kassa mi ;-)

ladyaugust

28.01.2013 kl.23:45

Nei, jeg er den som suser butikken p et blunk og er allergisk mot barneskrik og sure folk ;)

frodith

29.01.2013 kl.06:21

ladyaugust: Jepp ;-D

Siv

29.01.2013 kl.09:52

H - du sier noe veldig bra her!! Og jeg er helt enig! Jeg synes det er fint at meeennesker tar seg av betaling og snt, for da vet du at det (oftere) blir rett!!! Ogs er det koseligere snakke med, enn en automatmaskin...

frodith

29.01.2013 kl.09:55

Siv: Ja, og s lenge det ikke fungerer likevel, hvertfall ikke i de butikkene jeg har vrt i, s er det bare tull :-/

Skriv en ny kommentar

frodith

frodith

51, Oslo

Jeg er 51 r, samboer, har stort sett et optimistisk syn p livet, er snill og blid, og over middels engasjert, nr det er noe som opptar meg. Jeg underviser p en skole for dve, og synes tegnsprk er det vakreste sprk som finnes. Nr jeg ikke jobber liker jeg trene, reise p turer eller slite meg opp mot vakre fjelltopper.

Kategorier

Arkiv