Automat-regime i molbo–land..

Visste dere at automatene er kommet for å ta over Norge? Akkurat som jeg spådde da jeg hadde maskinskriving i 8. klasse på ungdomsskolen.. Jeg var MOT datamaskiner, og var overbevist om at de kom til å erstatte mennesker i alle yrker. Farlig, farlig.. Maskinene er farlige, og de kommer til å ta over Norge… Eller? 

Jeg har nå overvært to kategorier duste-Norge, som får meg til å få litt pipe-stemme.. Dette er ikke sinne, bare et voldsomt engasjement.. Når jeg begynner å pipe sånn.. For jeg synes det er nesten like teit dette med automater overalt, og selvbetjening på hvert hjørne, som jeg synes det er med stupe-reality-programmer..Jeg har hvertfall ikke så stor tro på at maskinene og automatene skal TA OVER lenger..

Først ut i køen over teite automat-forsøk er matbutikkene.. Mange matbutikker har innført selvbetjeningsautomater, altså selvbetjenings-kasser. Man skal gå dit og få unna betalingen også selv, etter man har gjort alt det andre på egenhånd.. Handlet, svettet, trillet og bært til kassen.. Vel framme, skal du jaggu meg ordne alt med betalingen selv også.. Dette er sikkert for å gjøre hele affæren mer økonomisk, for butikkene altså… Færre kassa-ansatte sparer butikken for mange lønninger. Så nå har de en haug med sånne selvbetjenings-kasser i enkelte butikker. Men butikkene glemmer helt tydelig at FOLK er FOLK, og folk liker faktisk ikke sånne automater så godt. Veldig mange fordi de er gamle, og liker å få en samtale med NOEN i løpet av dagen, det være seg kassadamen, eller en annen som jobber i butikken de skal besøke. Andre skyr sånn automatiske greier, fordi de har litt DINGSE-skrekk, og alt som må LÆRES først av trykking, piping, feiling, studering osv er litt skummelt…. DE eller VI stiller oss likevel i de kassa-køene hvor det sitter FOLK bak kassa. Hvor man kan spørre om ting, betale med penger eller kort  og få igjen penger i hånda, med et smil eller et grynt.. Så nå står vi der da, i denne Meny-butikken jeg stadig besøker, 4-5 stappfulle milelange køer foran de kassene hvor det er folk, og INGEN som vil i de menneske-løse kassene, hvor man skal gjøre alt selv.. Løsningen? Hva har de så gjort med dette i butikken? Jo, nå står det 3-4 mennesker/betjening ved siden av av disse selvbetjeningskassene og ROPER på folk: “LEDIG kasse!!!”, og så lusker kanskje en og anne modig sjel, slukøret bort til disse tvangs-kassene, og så står disse betjeningsfolkene der og hjelper dem… HELE DAGEN… Så hvor ble det av det økonomiske med dette systemet? Betjeningen m jo stå der for å veilede HELE DAGEN, uansett..Hvorfor kan ikke heller disse stakkars ansatte få noen stoler å sitte på og komme seg bak allminnelige kasser igjen. Det er nemlig ikke noe økonomisk og ikke noen hyggelig!!! Skjønner dere det!!! (høy pipe-stemme!) 

 

Nummer 2 i molbo-avdelingen er NSB.  NSB har innført nytt regime. Automater på hvert hjørne, og alle skal helst bruke disse til enhver tid. Nå har de også funnet ut noe annet lurt. Hvis du er på toget allerede, og ikke har rukket å kjøpe billett, kan du kjøpe billett på toget. Med 40 kr i gebyr, fordi du må kjøpe PÅ toget. Fram til 1. februar har det vært sånn at hvis du har månedskort, så skal du få lov å kjøpe tilleggsbillett på toget gebyrfritt… Fordi det er på en måte bare en slags overgangsbillet, om du skal ut av byen.. Det nyeste nå er da at nå har jeg, som har månedskort innen byens grense, ikke mulighet i det hele tatt til å kjøpe tilleggsbillett på toget. Vel, vel.. Blid og fornøyd tenkte jeg i går at jeg skal ØVE litt da, og kjøpe billett i skranken på Oslo S. Men tror du det var mulig da?? Neida, jeg får ikke lov å kjøpe DER HELLER!! Folk med månedskort i Oslo, er blitt en egen gjeng liksom, som BARE får lov til å kjøpe tilleggsbillett på de ekle automatene.. Hva har de i skrankene på Oslo S tenkt å foreta seg? Bare selge enkeltbilletter og månedskort? Og de PÅ TOGET skal fremdeles selge billetter de også, men bare SLEMME-billetter??  (HELT i fistel her nå :-D)  Og igjen så har du disse automatene da, ved hvert hjørne av Oslo s. De skal være økonomisk lure, helt sikkert… Men forløpig er de like TEITE på NSB,som i matbutikkene.. Det står NSB-ansatte, overalt, for å veilede stakkarene som skal bruke dem, fordi det er ikke bare EN knapp å trykke på, men en haug forskjellige valg.. Og det er ikke lett for verken gamle pensjonister, eller for MEG!! 


Så hvordan er det med deg? Sliter du med de ekle maskinene og automatene?
 

 

39 kommentarer
    1. ÅH – du sier noe veldig bra her!! Og jeg er helt enig! Jeg synes det er fint at meeennesker tar seg av betaling og sånt, for da vet du at det (oftere) blir rett!!! Også er det koseligere å snakke med, enn en automatmaskin…

    2. Det er egentlig ganske så genialt, masse betjening for å lære dem som vil(uten kø) fikk litt starthjelp jeg også og nå bruker jeg denne selvbetjeninga alltid <3

    3. ladyaugust: Ja, hadde det enda vært selbetjening… Men det er så mange som ikke klarer dette, spesielt eldre, handikappede og MEG, og da står det foreløpig så fult av betjening der at det er bare smør på flesk på en måte 😀 og ikke noe økonomisk i det hele tatt 😉 Men kan skjønne det fungerer bra for deg 🙂 Jeg ser deg for meg, som en virvelvind gjennom butikkene, med masse sjokolade, bare svopper forbi de andre med all sjokkisen, og er ikke det minste redd for sånne maskiner 😀 Hi-hi, funker for deg som bare det <3

    4. Synes egentlig det er veldig praktisk. På obs kan man handle putte rett i posene og slippe og ta det opp på båndet igjen også når man er klar til å betale går man forbi de milelange køene med skrikende småbarn og utålmodige folk og betaler med kort swopp og når man har pakka ut varene hjemme, er de som kom til kassa samtidig som geg begynt å dra matvarene opp på båndet 😉 men….lidle eller hva det het, putte varene opp i vogna, ta varene opp på båndet, flytte det (etter betaling ) ned i vogna for så å kjøre til en pakkedisk hvor man måtte ta varene opp av vogna og så pakke i poser også ned i vogna igjen pjuh, DET irriterte meg så vanvittig at jeg nesten slutta å handle der. Selvbetjeningsbutikkene sparer jo masse og da kan prisene presses ned og det er jo vel og bra for enhver slunken lommebok <3 ha en fiin kveld <3

    5. Anonym: Ja, det er akkurat det det må være, synes jeg.. De tenker vel kanskje at folk blir flinkere med tida, men det vil alltid være mange som trenger hjelp: eldre, syke, turister osv, og da blir det masse folk som må være ansatt til hjelpe-funksjonen likevel.. Teit og uøkonomisk.. 😛

    6. cassandraen: Her i byen kan vi ikke kjøpe billetter på bussen lenger, eller det er hele tiden sånn at NOEN type billetteer kan man kjøpe og andre ikke, og man blir litt forvirra. Og hvis man ikke har fått gjort på riktig sted, er det kjemegebyr for å gjøre det PÅ fremkomstmiddelet.. Det jeg blir mest MATT av er at de setter i gang slike ting, og så må de allikevel ha fullt mannskap for å hjelpe alle de som ikke klarer det, og aldri vil klare det EVER.. og da er det jo helt unødvendig med selvbetjeningskasser, når de ikke er selvbetjent, men fullt betjent, men på en mye mindre hyggelig måte enn om de var allminnelig kassa-ansatte. Dette er mye mer stressende opplevelse. Roping og skriking, og flakking med blikk, og stress hver gang man ikke FÅR TIL.. Og økonomisk for butikken er det jo ikke, når de må ha alle de ansatte ute på gulvet der likevel.. 😀 Det er ikke mange sånne butikker ennå altså 🙂

    7. Nå tar jeg sjelden buss, så da betaler jeg i såfall med kontanter eller sms på mobilen.
      Når det gjelder selvbetjeningskasser så er vi litt trege slik her i Trøndelag. Den eneste plassen jeg vet de har dette er på Ikea. Har ikke tenkt så mye på dette, men det hadde vert trist å måtte byttet bort alle kassadamene/mennene mot datamaskiner… Det har jeg ikke noe tro på i lengden!

    8. Sigrid: Å neida, de har ikke fjerna gebyret.. Det skal OPP også, fra 1. februar. Fikk jeg beskjed om. Til 40 kr. Så hvis jeg ikke fort nok klarer å finne ut på automaten om pris,soner etc dit jeg skal reise, så må jeg betale fullpris, og altså ikke bare en tilleggsbillett til månedskortet mitt, men en fullpris + gebyr… fordi i skranken vil de IKKE hjelpe meg, det vil de KUN gjøre hvis jeg står ved siden av en selvbetjeningsmaskin 😀 Ja,butikkene med de automatene/selhjelpskassene er skikkelig dust.. og på Meny er det som sagt i tillegg fullt av ansatte rundt dem, for at folk ikke skjønner fletta, så hva er vitsen da 😀

    9. Haha, huff! Jeg har faktisk bare vært på en butikk med slike automater og det var GRUSOMT! NSB-maskinene synes jeg er helt greie, og det virker som de har fjerna gebyret nå (som bare har vært på 20 kr, der jeg har ferdet)! Jeg måtte iallefall ikke betale noe ekstra i tillegg sist jeg var ute og kjørte tog.

    10. Og tenk så uvennlig det er mot miljøet da, alt dette papiret og all skogen som må hogges ned pga av dette… jeg må innrømme at jeg ikke har data skrekk, men jeg misliker mye av dette også.

    11. Liljema: ja, ikke sant 😀 Dobbelt opp, og vel så det.. og da er det jo ikke det spøtt verken økonomisk eller nyttig for noe annet. Men jeg er FOR en del datamaskiner og slikt altså, er ikke HELT skrekk-slagen som jeg var på 90-tallen 😀 Men en del ting er ikke smart bare, om det HETER smart… aldri så mye..

    12. Molbo holder for meg… de sa jo at når datamaskinen kom skulle det bli lite bruk av papir…men så feil de tok da gitt… det brukes vel mer papir nå enn før fordi det holder jo ikke å bare ha det på hard disken, det må jo skrives ut i mange eksemplarer fordi det skal arkiveres overalt etc…

    13. Liljema: Ja, noen ting blir for molbo-aktig hvertfall 😀 som de sa før i tida 😉 Eller rett og slett for TEIT, som er litt mer up-to-date uttrykk 😀

    14. Ja jeg er ikke glad i de automatene… og jeg har funnet ut at har du ikke et vanlig VISA kort kan du ikke f.eks få nettflix… der går alt på VISA og det er ikke bare der du ikke får en tjeneste fordi du ikke har VISA… jeg får VISA hvis jeg vil ha det, men jeg klarer meg helt fint med VISA electron…og skal ikke ha vanlig VISA bare fordi jeg skal kunne ha en tjeneste som krever det.
      De sa jo at det skulle bli lettere med alt dette her… men jeg tenker som deg…no way

    15. Marit: Ja, det er der det ikke fungerer jeg blir litt pipete i stemmen av..Og spesielt dette med å ha like mange ansatte som tidligere, som skal fly rundt å følge med eller hjelpe folk, uansett.. Da kunne de jo sittet i den kassa likevel da.. Er jo ikke selvbetjening, hvis det må en ansatt til for å sjekke, veilede, orge, straffe 😀 Så da bllir jeg bare lattermild, og litt pipete og irritert i stemmen min… 😀

    16. Bilettautomater er helt ok synes jeg. Om det da ikke står en bønsj med andre folk bak meg og tripper, men selvbetjeningskassene på butikken liker jeg ikke og har aldri brukt dem.
      Har en butikk her i byen med selvbetjening, OBS stormarked. Men der ser det ut som de sjekker de handlende kjempeofte nå, kanskje fant de ut at det var et sykt svinn i butikken etter jula. Jeg så jo folk fuska og stjal så godt de kunne der de gikk rundt med piperen som leste inn prisen. Så selv om du har pipa deg gjennom handlinga i hele butikken, lagt i poser og endelig er klar til å betale .. viiiips så står det en butikkansatt/vakt der og så må du jaggu med legge alle varene opp på rullebåndet og kjøre det gjennom som normalt!! Da hadde jeg KLIKKA!!!! Derfor går jeg likegodt til en kasse med folk i med en gang.

    17. Helge: Ja, jeg liker litt automater jeg også, til noe bruk, er ikke dårligere enn det 🙂 En panteautomat eller noe annet som fungerer litt enkelt 😀 Men når det er dobbelt opp med folk i tillegge til automatene, så blir det bare komisk nesten 😉

    18. vaniljeogpepper: JA, det er jo det jeg opplever, folk flykter til kassene meg folk, og ved de flunka nye menneske-løse, står det en dust og roper… og ingen vil dit likevel 😀 Hvertfall ikke jeg 😉

    19. Det er greit med en automat eller to men det kan aldri erstatte folk. Men en automat trenger ikke lønn men bare service innimellom. Men folk kan snakke men det kan ikke automater, det lille av budskap den kommer med skjer via datastemmer og ord via skjerm. Trykk her hvis du ønsker ditt og der hvis du skal ditt. Jeg er ikke imot automater men det er noe eget og kunne snakke med en person. Det er mere trygghet i det. Ha en fin dag.

    20. inneuteferdig: Ja, jeg ser også at det kan være bra for noen ting og for noen mennesker. JEG skal nok klare lære meg det etterhvert… Men eldre folk, vil alltid trenge litt hjelp tror jeg, nå, og da er det bare ikke ressurs-sparende ENDA hvertfall. Min mor er også helt fortvilet, er derfor jeg kjenner litt ekstra til det. Og noen av disse som jeg beskriver er bare tullete foreløpig..

    21. Rune: Ja helt enig, jeg setter ting litt på spissen for å få fram noen poenger som regel 🙂 Er helt klar for litt mer automatisering av NOE og spesielt hvis det fungerer. Men i disse tilfellene fungerer det jo ikke en gang 😀 De har jo betjening i massevis i TILLEGG 😀 Men jeg er ikke fullt så redd for duppe-ditter som jeg gir uttrykk for, har til og med fått nett-brett av samboeren 😉 som jeg bruker flittig

    22. Helleduss,jeg er glad jeg får kjøpt billett på bussen,betale med mynter og få billetten i hånda -håper aldri det forandrer seg.
      Prisene skal presse ned til det minimale for å få kunder akkurat dit,derfor overtar maskiner for mennesker-men dette kommer på lang sikt til å fpå motsatt effekt ,mennesket kommer til å søke ut der det faktisk er andre mennesker ikke maskiner.

    23. Menneskelig kontakt og hjelp: JA! Maskiner og automater: NEI! Basta. Jeg unngår faktisk helst hele butikker hvis jeg MÅ til en sånn automat. Kan ikke utstå det! Hilsen Oslopadde, som heldigvis slipper sånne, stort sett.

    24. Maskiner kan aldri overta den menneskelige delen av en jobb. Dr er vi enig. At ting kan gå lettere med maskiner det ser jeg bevis på hel tiden.
      Ta flyplasser. Der sjekker du inn, går bort og leverer kofferten i en helautomatisk boks. Jeg bruker disse for der går det unn, og jeg er ikke redd for dippe dingser.
      Handler jeg mat forventer jeg faktisk kontakt med mennesker.
      Kommer vell egentlig ann på forventninger vi har uansett tror jeg, og nå skal vi kjøpe enkelt biletter med app på mobilen her i Bergen.
      Slipper kontanter.. Det er faktisk deilig for de kontantene er jo aldri tilstedet når jeg trenger de. Alt går med kort.
      At voksne mennesker kvir seg det ser jeg bare på min far, så tror de legger om alt for fort.:)

    25. For å være seriøs. Automater,data( særdeles FB) er med på å asosialisere mennesker selv om hensikten var det motsatte( for data).
      Jeg er såpass voksen og husker “gamle dager” da det kostet 25 øre på trikken( Trondheim)for barn, 1,50 på kino osv osv..
      Den gang var det toalettvakter enda, nå ser du snart ikke mennesker og det du sier om Meny visste jeg ingenting om( vi har ikke Meny i Kristiansund) Kjære vene det blir bare verre og er enig i din frustrasjon.
      Men på den annen side har jo automater sin positive side også, en slipper milelange køer på mange plasser 🙂
      Fremskrittet skal vi ikke stoppe, men det er lov å reflektere litt 😉

    26. Hanne: Så herlig at du er så glad for mandagen 🙂 Ja, stor redsel for duppeditter her.. overkommer noen.. sitter f eks nå med nettbrett på trikken.. Men sånn molboopplegg som de kassene, til Meny og Nsb, nei DET er bare til å få pipestemme av

    27. Jeg kjenner hjertet øker frekvens hver gang jeg møter slike duppeditter. Hater det 🙂 Takker meg til mennesker som betjener meg :)) Endelig mandag, ha en fin dag!!

    28. Min matgale verden: Jepp, nå er vi lei!! Jeg rødmer mye rundt disse maskinene.. Og hadde det ikke vært for at jeg må ut å besøke mamme av og til, hadde jeg sluttet å bruke toget 😀 Nesten… 😉 Ha en fin-fin dag, med mye menneskelig kontakt 🙂

    29. Åjada, det gjør jeg. Jeg har nemlig stått med busskortet klistret opp på skjermen på en sånn maskin. Uten at jeg fikk noe til. “legg kortet på her” og jeg la kortet på….tre ganger…..helt til jeg rødmende oppdaget pilen og den svære rundingen med “LEGG KORTET PÅ HER” ved siden av skjermen…. Heldigvis var det ingen mennesker rundt, men jeg rødmet nå likeså! Så JA til menneskelig kontakt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg