Da var jeg hjemme igjen…

 

Vårens ferietur er gjennomført. 60-års-feiring-turen min. Min gave til meg selv. En sånn tur alle bør ta seg, både titt og ofte. For å kjenne at man lever litt ekstra.  

Som du vet er jeg kjent for å leve godt her hjemme i gatene også jeg, med lille leiligheten, Hr Frodith, jobben min og alt sånt. Men det å ta en liten tur ut i verden, møte mennesker man ikke har møtt før, slappe sånn ORDENTILIG av, le en hel masse og bare koble HELT ut fra det vanlige, det er godt det. Litt sånn ekstra mener jeg. 🙂

Jeg kom hjem med “dreads” og nesten blekere enn når jeg dro, for jeg har hatt bøttehatt hver dag, til og med i bassenget og jeg har ligget pal i skyggen under en parasoll, når vi ikke har jaktet rundt på spennende opplevelser. 

 

 

For meg handlet ikke denne turen til Karpathos om å være med i en konkurranse om å bli brunest. Heller tvert om. Jeg er jo litt “redd” denne solen etter operasjonen min for basalcellekreft i fjor vår. Nei, denne turen for meg handlet om å se nye steder, en kultur jeg ikke har sett på mange år, kjenne varmen, smake nye smaker, bade i klart fint vann, surre rundt med søsters, gå litt turer hvis vi orket, dra på utflukter, bare rett og slett gjøre ting jeg ikke gjør hver dag. 

 

 

Turen har virkelig innfridd, og det beste av alt er alle gode samtaler med søsters og det at vi har LEDD så utrolig mye. Fra hysterisk fnising i enkelte situasjoner til sånn latterkrampe hvor vi ler så vi griner. DET er herlig det! Og så bra for kroppen, det er jeg overbevist om 🙂

 

 

I morgen er det jobb igjen. Det blir bra det også. Men jammen er jeg glad jeg fikk en liten batteri-ladning nå  i forkant av ferien 😀

Dreads, latterkuler, hvite bein, smaken av Hellas i mage, hud og hår, menneskemøter med gamle og unge som har gitt påfyll mentalt… Kan man ønske seg mer?

 

Hjemreise

 

 

Da er vi på farta hjem igjen. Fikk kjøpt noen gaver til og med i går kveld. En stor glede, som jeg håper vedvarer er at den honning -shampoen jeg kjøpte på biefarmen virket veldig bra på min eksem-hodebunn. Har jo fått mye kløe og eksem etter operasjonen, og det er ganske irriterende og plagsomt innimellom. Nå kjenner jeg ingenting 😀

 

 

 

Det blir fint å komme hjem, selv om jeg har kosa rumpa av meg her sammen med søsters 🤩🤩

 

 

 

Starten på slutten…

 

Det hørtes kanskje litt dramatisk ut.. Men litt dramatisk må man være når man befinner seg blant ildfulle grekere i 25 varmegrader. Og det er jo litt trist å reise herfra, selv om det ikke er slutten på ALT heldigvis 😀 Det er bare begynnelsen på slutten på ferien vi tok fatt på i dag..  

 

Var på favorittstranden vår for siste gang.. Lå og slanget oss under parasollene slik vi har gjort hver dag. 

 

Har spist og kost meg en del denne uken skal sies…og det vises 😀 

 

Mye bølger i dag, så vi badet faktisk ikke..Bare lå i skyggen…

 

Bestilte de gode squash-krokettene og gresk salat, som vi delte…

 

Fikk ouzo igjen av personalet, siden de visste det var siste dagen vår. Hyggelig betjening ❤️

 

Shoppet litt på vei hjem fra stranden. En hvit tunika, eller veldig kort kjole… Trenger hvit kjole under helt klart 😀

 

 

Ellers har vi fotografert mye, spist is, fnisa og ledd sinnsykt mye og hatt en strålende dag. Og den er enda ikke over. Må jo ha middag. 

I morgen går flyet vårt sånn at jeg er hjemme igjen på ettermiddagen. Perfekt spør du meg 🙂 

 

 

“Ekte” turister drar på honningfarm og vinsmaking

 

I går var vi “ekte” turister igjen. Var med på guidet halvdags tur. Beskjeden var å ta med gode sko, og kanskje en varm genser til kvelds temperaturene. Vi har ikke mye varmt tøy med, men jeg tok i alle fall bukse 🙂

 

 

Først dro vi til Amopi  et lite stykke å kjøre på veldig skumle, snirklete, og smale veier, for å se hvordan de laget honning og for å smake.

 

En liten familie på 3-4 personer som ordner alt. Masse bikuber. Vi ble IKKE stukket heldigvis 😏

 

 

 

Jess!! Disse biene er levende!

 

 

Etter mye forklaring om hvordan de laget honning før og nå, fikk vi smake på noen rare kaker hvor de helte nylaget honning rett over. Skikkelig godt!

 

Da vi var ferdige her dri vi mot Menetes, en liten fin by, hvor vi skulle besøke Mariakirken. Fargerik by!

 

 

 

 

 

 

 

Siste post på programmet for de ekte turistene, før middagen, var vinsmaking. En familie på 5 som ordnet det meste der også. En engasjert mann som fortalte at dette alltid hadde vært hans drøm, og etter mange humper i veien hadde han klart det. Forsynte øya med vin. Vi smakte 4 forskjellige. Ja, JEG også 😏

 

 

 

 

 

 

 

Til sist kjørte vi til et lite sted i ingenmannsland og spiste middag. Masse greske småretter 🙂

 

 

Ble belønnet med ebn vakker solnedgang til slutt 🤩

 

 

 

 

 

Sommerkjoler?

 

Sommerkjoler med et spørsmålstegn.. Fordi det vel nesten for meg ikke er noen “grense” for når kjolene skal brukes. Jeg kan bruke alle kjolene mine året rundt. Men siden det er en utfordring hos Utifriluft som heter “Med sommer i navnet”, så valgte jeg meg ut to bilder over kjoler jeg virkelig har likt godt, og som er Sommerkjoler gode som noen.  Så altså med sommer i navnet, får du disse kjolene. 

 

 

 

Ikke så “uskyldig” som jeg ser ut til?

Valgte den uskyldsrene stilen med hvit, snuppete, småblomstrete kjole i går når vi skulle ut til middag. Flagrende, florlett og yndig. Ja… kjolen altså.. 😂

 

Vandret forbi de vakreste hvite blomstene som hang sorgløse på sin gren…

 

Valgte en restaurant med yndige detaljer som ville smeltet et hvert ungpikehjerte… 

Men…jeg er ingen ungpike, men ei voksen jente 😂 så jeg valgte fra menyen den tøffeste smaken: Pizza Diavola. Litt sterk og djevelsk god!

 

 

 

I kveld skal vi på en gresk opplevelse “the Karpathos way”, med middag og alt, så greit med en “vanlig” middag i går 🙂

 

Liker du sterk mat?

 

Selfier, verdens kuleste joggesko og vågal i matveien..

 

Det blir en del selfier. Lettest å få tatt bilder av seg selv da, og man har LITT mer kontroll over hvordan man blir seende ut.Men av og til blir man jo “avslørt” midt i akten 😀 

 

Og jeg har jo verdens kuleste joggesko.. ikke sant? Fint de blir avbildet 😀

 

 

Når det gjelder mat er jeg jo kjent for å være ganske “treg”, feig, og lite vågal.. Jeg pleier å kjøre SAFE, som vi gjorde i dag med omelett på deling til lunsj.

 

 

Men jeg har også vært ganske TØFF og vågal denne ferien. Som du så hvis du leste HER
I går spiste jeg dessuten STIFADO, en gresk rett med kalv, mye løk og kanel. Nam! 

 

 

Både jeg og søsters er nærmest REDD for klisj, det betyr: Vi har bannlyst majones, dressing, rømme, remulade og yoghurt. Men noen ganger kommer vi oss ikke unna enkelte ting. De kommer og setter det foran oss uten at vi har bestilt det.  I går kom en skål med yoghurt som vi måtte spise en del av. Og jammen var det godt også. Helt annen smak enn hjemme, og med noe plommemarmeladeaktig på toppen…

 

 

Er du flink til å smake på nye ting?

 

Morgen-“topptur” før frokost

 

 

Vi stod opp klokken 6 i dag, for å ta fatt på en liten topptur. Det blir fort helt utrolig varmt, så vi måtte av gårde tidlig. Fin soloppgang satte en liten spiss på det hele. 

 

 

Etter en stund skjønte vi at vi ikke ville finne den runden som noen hadde snakket om. For mye fluer, varmegrader, og støvete vei gjorde det litt vanskelig å prøve å finne ut av det. Så vi har neppe vært på byens høyeste punkt, men vi har vært på ET høyt punkt. En liten topp. Det sto et skilt mot gammel akropolis, altså en by på toppen, men den så vi ikke. Skiltene går over til bare gresk etter hvert, så lite info til oss 😀 

 

 

En minikirke på veien opp til den store.

 

 

Vi nådde det som etter hvert ble målet.. Kirken 😀

 

 

En liten matbit på toppen. Vi hadde muggent brød på rommet, så det ble ikke stort av det.. 

 

 

 

 

 

Det var dagens lille trimtur. Trengs det også…

 

 

På hils med folkene i byen allerede..

 

Vi startet dagen med strandlivet i dag også. For oss betyr strandlivet mest bading, bittelitt sol og lang tid på lunsjrestauranten. Vi har funnet et sted vi leier stoler og parasoll til en billig pris, og der tar vi også lunsj. Kjempehyggelig sted. Og innehaverne lar seg kanskje sjarmere av “charter-Frodith” og søsters, siden vi spiser der og spør om oppskriften etterpå, for i dag fikk vi oppskriften og Ouzo i tillegg 🙂

 

 

Squash-kroketter og spinat-pai. Spinatpaien inneholdt noe som vokser i nærheten av vann, ikke tang, og var spesielt for Karpathos. Litt vrient med engelsken innimellom, så vi lurer LITT på hva vi har spist 😀

 

 

 

 

Utrolig deilig å bade!

 

 

Så gikk vi en liten tur. Ville utforske hvor vi kan finne veien opp til toppturen i morgen.

 

 

Her borti veien møtte vi bussjåføren fra turen til Olympos, han kjente oss igjen og hilste og greier.

 

 

Og på veien mot kirkegården som ligger rett borti streeten der, møtte vi damen fra butikken jeg kjøpte toppen min. Hun kjente oss også igjen, vi er kanskje ikke så ugjenkjennelige 😀 og hun hilste og pratet. Koselig ❤️

 

 

Nå har vi funnet ut sånn ca hvor vi skal prøve å gå i morgen 🙂

 

 

Ha en fin ettermiddag! 😀

Souvlaki, svette og søt, snuppete “skjorte”

 

Vi tok oss en liten tur ned i byen i går kveld også. Ned i byen vil si ca 400 meter unna hotellet. Helt greit å gå litt 😀 Hjem igjen litt verre, bakken gå rett opp, men trim trenger vi jo. Bare vi slipper “bakkestart”..Svetten hagler da…

 

 

Mange fine restauranter i sentrum. Pent interiør, fine detaljer…

 

 

Solnedgangeene er ikke like spektakulære som soloppgangene, men absolutt stemningsfull den også nede på havna. 

Etter å ha spist en gresk rett: Souvllaki på en restaurant hvor kelnerne ennå ikke har begynt å “kaste inn” folk, gikk vi på en liten shoppingrunde igjen. Fant denne lille snuppete blusen. Med magen bar..Ja da…JEG skal ikke ha den bar, tar singlett under jeg i min alder. Men den var så søt med de andre detaljene at jeg måtte ha den, magetopp or not… 

 

 

Nå er det frokost snart 🙂

Ha en fin dag du! ❤️