Når store, voksne menn forvandles til små, hundevalper…

Ja, du tenker kanskje med en gang på at dette må handle om forelskelse…? Du ser for deg de store, tøffe, bredskuldrete menn, som blir som smør eller som små logrende hundevalper om de treffer sin hjertes utkårede…? Og det kan vel kanskje stemme det OGSÅ… men i dette innlegget er det egentlig snakk om et mer komisk syn.. Og for noen av dere på blogg,som ikke bor her i byen,  vil dere kanskje aldri få gleden av å se dette synet, men vi som er så heldig å bo i en av byene med T-bane eller trikk, vi kan nemlig få gleden av dette komiske synet titt og ofte… Er du så heldig å ta deg en T-bane tur om du er på gjennomreise her, vil du også kanskje få deg en aldri så liten god latter..

Det er nemmelig snakk om T-banen og dens store bande med fryktinngytende sporveiskontrollører.. Jeg har før fortalt deg om at jeg har en veldig spesiell nese for å plukke ut de “usynlige sporveiskontrollørene”, dette kan du lese om HER. Men de som lager de mest fornøyelige situasjonene er faktisk ikke DEM… Nei, vi snakker her om de ANGRIPENDE sporveiskontrollørene.. 

For når du kommer fra jobb, og aner fred og ingen fare… du går av T-banen… opp rulletrappene… og har bare tenkt du  skal rulle opp trappen,for å svinge inn på Oslo City shopping-senter… Men DER, akkurat den ettermiddagen,  på toppen av rulletrappen, har de 25 sporveiskontrollørene laget en “innhegning”, du vet en sånn de har til kuene… eller er det sauene…? Et slags gjerde/sperringer, som gjør at man ikke kan komme seg vekk… Man MÅ forbi kontrollørene og bli sjekket… Bak deg fylles det opp, med flere og flere folk, som kommer opp rulletrappa…. det er hetl stappet inne  i innhegningen.. og kun de med gyldig billett slipper forbi “slakterne”…

Og DA er det plutselig en av “kuene” som får hetta… full panikk… Og det er ikke alltid de små gutte-hvalpene med skateboard under armen… Og neida… Det kan godt være en av de dress-kledde eller han store muskuløse med bole-buksene…… Det er kanskje ikke fordi de er så fryktelig REDD disse små  sporveisvaktene, men det er fordi boten de får er på nesten 1000 kr om de ikke har gyldig billett…  så da tar de beina fatt……de  løper alt reimer og tøy kan holde, forserer en sperring ved å kaste seg over…. eller bråsnur og kaster seg over rekkverket og stikker ned rulletrappa igjen… Sporveisgjengen, løper etter, en hel liten gjeng,i fullt firsprang med lange grafsende armer,som strekker seg alt de kan, for å fa tak i mannen og lommeboka hans… og ofte BLIR stakkaren faktisk fanget… som om disse vaktene skulle være politiet selv… Og den store mannen med bolebuksene… eller den dresskledde mannen med stresskofferten… blir stående med nedslått blikk og halen mellom beina… mens kontrollørene SKRIVER og SKRIVER bøter….

 

 

Har du blitt tatt for sniking noen gang? På bussen eller banen eller toget?
Synes du 1000 kr er en passselig straff for ikke å ha betalt billetten sin?

 


44 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Jeg synes nesten ikke det er flaut en gang,bare at DE er dumme som har så dårlige automatsystemer,for dyre billetter, for dyre bøter osv 😀 men jeg betaler lydig 😀 Jeg har nok vært heldig de siste gangene 🙂 Ha det kos hos mamman din 🙂

    2. Nei, det er sikkert ikke alle som har muligheten til det 🙂 Jeg har faktisk sett noen få lov til å gå dersom månedskortet har gått ut samme dag, så det kan hende du er heldig 🙂 Men huff, så flaut det må være å stå der å få bot!

    3. Tatt av kvinnene: Jo, hvis man betaler med en gang så,men alle har kanskje ikke mulighet til det. Jeg synes 750 kr er for mye også 😉 Jeg liker ikke å snike, så gjør det nesten ALDRI bevisst… men av og til glemt å fornye, da er det fælt om jeg blir tatt 😀 eller kommer på det, og MÅ hjem 😀 Men stikke av gjør jeg ikke 😀

    4. Hehe, dette har jeg faktisk aldri sett! Har dog sett en del folk sitte med halen mellom bena på bussen og t-banen. Sniker ikke veldig ofte, men det har jo skjedd noen ganger. Har heldigvis ikke blitt tatt da 🙂 Men kan man ikke slippe unna med 750 dersom man betaler med en gang? 😛

    5. frokenfjeldberg: Ja, du er også vant med alt tullet her i byen ikke sant 🙂 Vanskelig med automater, soner, ikke mynter på den maskinen, BARE mynter på den andre maskinen osv 😀 Jeg blir nesten gal, men jeg ler godt når jeg ser disse som løper for livet 😀 Klem <3

    6. Helge: Du kan jo være uheldig å ikke få tak i billett… fordi holdeplassen din ikke har automat, du vet ikke dagen i forveien at du skal reise så kan ikke gjøre på forhånd, man har ikke APP til mobilen så kan ikke kjøpe der… OG inne på trikk og bane er det ikke lov å kjøpe… Noen ganger bare MÅ man reise likevel… sykehus…jobben.. annet.. Da synes jeg det er altfor dyrt med 1000 kr. Når systemet for å kjøpe på automat er for dårlig utviklet … Men moro å se på var det… hi-hi.. 😉

    7. Nei jeg har blitt aldri tatt for sniking på buss eller tog. Sjelden jeg tar noen av delene, 1000 kr svir så såpass må det være. Man bør lære når man må betale en slik bot.

    8. Mariann Sæther Tokle: Joda, de har begynt med sånn flerreise-greier på banen. Men ting er fryktlig tungvint likevel… for det gjelder ikke over DE og DE sonene, og alt dette må du liksom KUNNE.Samme med NSB. Jeg prøvde å kjøpe tilleggsbillett til månedskortet mitt, for jeg skulle ut av byen… og da er det sånn at skal du DEN veien, så er det fra DEN og DEN stasjonen du må kjøre tilleggsbillet FRA, på maskinen… og skal du andre veien med tog er det fra DEN stasjonen du skal taste inn… OG det er ikke MULIG å få kjøpt hos en PERSON… men MÅ på maskin… Når jeg spurte hjelperne/menneskene som står plassert ved SIDEN AV selvbetjenings-automatene, så kan jo ikke en gang DE hva hver og en tilleggsbitllett skal starte fra… hvordan skal VI kunne pugge alle de greiene DA??? OG de har samme dyre bøtene der også.. BLÆH!! Det var dagens oppkast-runde 😀

    9. Ja, det tenker jeg på på flyplasser også, og de som er dårlig til beins, sånn er det på t-banen også, ofte langt å gå. Vi bor på et lite sted der de legger ned alt. Når min mor skulle flytte var det helt håpløst, du må jo inn og ordne alt digital og hun hadde jo ikke noe min id, osv. Heldigvis var skattekontoret åpent to dager i uken , blir snart lagt helt ned, for du må møte opp med godkjent identifikasjon. Hun var jo dement og hadde ikke en gang tatt i bruk bankkort med bilde:) Heldigvis var det lokalt så de kjenner oss jo, men når det legger det, ja da blir det 5 mil og ei ferge for å få melde flytting eller internett hvis man da har peiling på det. Vet ikke om det er så enkel verden vi legger opp til, jo enkel for de som er friske og ressurssterke, men de som henger litt etter, de sliter og man møter veldig liten forståelse også. På t-banen bør det ihvertfall være mulig å kjøpe kort med flere turer på slik at man kan reise flere ganger før man må fylle på

    10. ladyaugust: Nei, ikke ny tfl, den er ikke gammel… det er på tide med en ny hjerne til Frodith på mårran… 😀 Denne kan bare banke oppå, ikke tenke, dra, seile over, åpne, og SÅ skru av 😀

    11. ladyaugust: Den av-knappen, som skrur av hele tlf VILLE IKKE av den heller, jeg klemte overalt i vill panikk, og det hjalp ingenting 😀 Så nå skal den kun brukes til meldinger.. klarer ikke å ta tlf når den ringer heller… pga all touch-greiene 😀 Klemmepannekakeflat såklart <3

    12. ladyaugust: På de kjipe lokaltogene til landet hos mamma skal jeg love det ikke er spisevogn 😉 Og enda verre forhold med billetter.. 😀 Men jeg er snill og grei som du vet og trenger ikke løpe fra slakterne 😉 Har kortet klart som regel jeg 😀 Nå skal jeg ut og kjøpe vekkerklokke, for jeg klarer ikke skru av mobilvekketn om morgenen… finner ikke av- knappen. I dag prøvde jeg ALLE knappene på hele tlf, og INGEN skrudde av alarmen.. samboeren og hele blokka våknet også… Klemmerivei <3 <3

    13. Doodles: Ja, jeg har sett to voksne menn de siste to ukene. Han ene klarte å stikke av.. han igår ble fanget 😉 Og jeg er jammen heldig og får meg en god latter 😀 Ha en fin dag <3

    14. Lisbeth Pedersen: Nei, jeg sniker heller ikke bevisst, som jeg gjorde da jeg var yngre 😀 Men man kan jo glemme å fornye månedskortet… men DEN kan jo de som juger prøve seg på også… så straffen er beinhard.. Men om jeg blir “tatt” en gang jeg har glemt å fornye, så skal jeg ikke løpe avgårde 😀 Ha-ha 😉 Ha en fin dag 🙂 klem <3

    15. ååå så glad jeg slipper. Jeg har aldri tatt t-bane eller trikk og tog har jeg tatt 1 gang og det var jammen nok eneste gøy der var spisevogna for der fikk jeg kjøpt kaker og smørbrød inni plast haha. Koose deg med dagen søs <3 klæmmevarmt 🙂

    16. Mariann Sæther Tokle: Man får sikkert kjøpt på Narvesrn om man har DET i nærheten… På min holdeplass er det f eks ikke mulig å kjøpe i nærheten.. .så man må vite dagen i forveien om man skal med en trikk eller buss tidlig.. eller ha en APP selvfølgelig 😉

    17. Livsrom: jeg synes forsåvidt også at det kunne være superbillig med kollektivt, når man vil ha ned biltrafikken, så hadde man kanskje fått flere over på det. Og bedre billettkjøpesystemer 😉 Men det er jo norn komiske situasjoner vi får her da. Jeg har glemt å fornye månedskortet en dag f eks, og da er de skikkelig på meg. Bare flaks at jeg har sluppet den boten da.. 😛 Ha en fin dag Liv, her er det sol, og dagen ligger foran meg 🙂 Klemmer <3

    18. Hehe artig fortalt og artig bilde 🙂
      Ja de som ikke betaler må bare få bøter.
      Er jo dyrt å reise kollektivt, men om en sniker seg, ja da blir det jo boten ennå dyrere, og da er det heller ikke rart at snikerene klager på prisen 🙂
      Jeg betaler alltid, hadde ikke turd å snike heller.
      Ha en finfin dag
      Klemmer

    19. Det må være mye sniking på T-banen, siden de har satt bøtene så høyt. Ja, jeg syns det var høyt. Men jeg synes ikke sniking er noe ok, for da overlater til andre å beale mer i det lange løp.
      Jeg tror ikke jeg har sneket noen gang. Kan ikke huske det, i så fall må det ha vært i min grønne ungdom, det er mulig;);) Jeg er SÅ lovlydig at det gjør nesten vondt;)
      Så vidt jeg kan huske, har jeg fått en bot i hele mitt liv, det var parkeringsbot. Det svei, for jeg hadde til og med betalt avgiften, hehe………..men oversett et skilt og laste/losse plass:D
      Ha en fin dag:) Klemmer<3

    20. Mariann Sæther Tokle: Du må nesten være sporveisansatt for å klare kjøpe RIKTIG billett, og får INGEN mulighet enkelte steder til å kjøpe billett om du ikke har kjøpt dagen i forveien, eller har mobil med APP. Når systemene er så dårlige, så synes jeg de er veldig strenge.. :-/ Men jeg har månedskort, som jeg stort sett klarer å fornye i tide 🙂 Ha en fin dag 🙂

    21. ritahobbyfoto: Ja, skjønner jo de vil skremme, men de må få billigere billetter og et bedre system for kjøp synes jeg, før de skal være så aggressive. De FANGET han i går 😀 rett og slett 😀 Kastet seg over han.. klem

    22. Fru Stussli: Jeg er minst like feig, ærlig eller et eller annet, som deg 😀 Vil ikke bli tatt, men jeg kan ikke juge en gang heller. Skikkelig dårlig på sånt.. lyser lang vei av meg, så jeg sier allrid sant. Og sniking..ble tatt for mange år siden.. Nå kan jeg glemme å fornye månddskortet, på datoen eller timen..og da er de ikke greie alle sammen.. men jeg har vært heldig.. Noen må bare betale boten, uansett unnskyldninger.. Jeg skjønner at de løper, billettene er altfor dyre, og systemet med automatene helt håpløst.. Ha en fin dag min venn 🙂 Stooooor klem <3

    23. Hm ja det er litt dyrt, er vel enig med deg der.
      Det koster jo 700; får å parkere feil også med bil da 🙂
      Tror di har en dyr pris Pga at man ikke skal snike kanskje.
      🙂 klemm

    24. Vi får bot når vi gjør noe som ikke er lov, og hvorfor skal noen slippe unna, nei mer kontroll spør du meg. Jeg er streng og liker ikke de som prøver å jukse. Her er det umulig å snike for vi må bruke egen bil og har ikke tilgang til kollektivtrafikk, jo noen busser går det jo. Men med timer mellom hver gang

    25. Hohoho jeg kan se dette for meg 😀
      Selv er jeg universets feigeste menneske. Jeg sniker ikke, smugler ikke og jukser ikke. Ikke fordi jeg aldri kunne tenke meg å gjøre det, men fordi jeg er så skrekkelig redd for å bli tatt. Jeg er redd for å bli tatt selv når jeg ikke har gjort noe galt også…
      Dette landet er merkelig når det kommer til straffer. Vi straffer endel ting hardere enn vi burde og andre ting aaaalt for lite.. Jeg som er så redd for å bli tatt synes at 1000 kroner ikke er så ille i utgangspunktet. Må jo være litt skremmende for at folk skal velge å betale billetten i stedet. På den andre siden er billettene aaalt for dyre… Hvis de hadde vært billigere hadde kanskje ikke folk følt behov for sniking?
      En finfin dag til deg vakre frodith
      Klemmetiklemmklemm

    26. mirandashobbyhjorne: Nei, man BØR jo kjøpe billett,men mange ganger er det jo så vanskelig, og du må nesten være sporveis-ansatt for å skønne hvilken soner som gjelder, hvilken type billett man skal ha osv. Og sånn som du sier med bussen og NSB er enda verre. Man MÅ faktisk noen steder ha internett for å få kjøpt seg en billett som ikke koster skjorta… Jeg er sint på nesten all kollektivtrafikk, men synes det kan bli noen komiske situasjoner ut av dette 😀 og det liker jeg jo 😉 Ha en fin dag 🙂

    27. Ha ha ha. Det må ha vært litt av et syn. Trodde først at det var et innlegg om menn når de blir syke…
      Tenker at disse bøtene er greie, men også enig med deg i at prisene og tilgjengeligheten er latterlig dårlig. Her hos meg f.eks må du betale 41 kr for bussen dersom du ikke har en android tlf, her finnes det nemlig ikke noen automater av noe slag for hverken buss eller tog 🙁 Hvis man synes at bøtene er dyre så er det jo ikke verre enn at man faktisk løser ut en billett;)
      Ha en fortreffelig dag

    28. ritahobbyfoto: Greit med en liten bot, men 1000 kr?? er kanskje 900 det koster faktisk, jeg synes det er altfor mye, står ikke i forhold til hva “forbrytelsen” 😀 Og i utgangspunktet er det altfor dyrt med kollektiv-reising, og for dårlig system for kjøping av billetter 😀 men det blir jo noen morsomme situasjoner 😉 Jeg har sneket, for mange år siden. her om dagen hadde jeg glemt å fonye månedskortet,og DA kunne jeg fått skikkelig straff. Heldigvis en snill kontrollør den dagen 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klem<3

    29. Min matgale verden: Jeg er så sint på hele systemet med sporveiene og betaling jeg, så jeg er sint på bøteneogså. Skulle vært mye billiger og LETTERE å kjøpe en billett, så tror jeg kanskje folk hadde betalt. over 30kr for en billett, uansett hvor du skal er for dyrt, og koster over 50 om du prøver å kjøpe inne på buss eller trikk.. GJelder nsb også.. OG det helvete med automatene.. Menjeg har jo månedskort så slipper de ekle kontrollørenes armer jeg ;-D Jeg har sett to menn stikke av sånn de siste to ukene 😀 Voksne menn… 😉 Ha en fin dag ved benken 🙂 Klemmer <3

    30. Ha ha, fantastiske bilder. Synd jeg ikke fikk oppleve dette når jeg var i Oslo:) For at systemet skal fungere, må vel nesten boten være såpass. For noen har jo så mye penger at de ikke bryr seg med noen hundrelapper… Likte fingrene på kontrollørene 🙂 ha en lovlig fin dag. Her har jeg fri, og skal lenkes meg selv til kjøkkenbenken:) klemklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg