Detektiv Frodith avslører de “usynlige” sporveiskontrollørene…;-)

Av og til føler jeg meg som detektivene i tegneseriene… Ikke det at jeg flyr så mye rundt med forstørrelseglass og sånt akkurat… Og fingeravtrykk er jeg rett og slett ganske dårlig på tror jeg… Aner ikke hvor jeg skulle ta fatt en gang om jeg skulle finne ut av skurker som hadde gjort noe kriminelt, og jeg skulle snike rundt som en annen privatdetektiv å prøve å løse mysteriet.. Neida, jeg er mer på de litt STORE sakene.. Og saken i dag er trikke/buss/t-bane-sniking… 

 (sånn ca ser jeg ut når jeg lusker rundt og ikke vil bli sett, i mitt detektivarbeid..  )

Nå tror du kanskje at jeg lusker rundt og får med meg hvem som snker, at jeg er ute etter og ta skurkene? Men NEIDA, det er sporveis-kontrollørene jeg er ute etter… eller det vil si: det er kontrollørene jeg er god på å avsløre… Du har kanskje hørt den før..? At jeg påberoper meg en slags egen evne til å avsløre ulike yrkesgrupper? Og at jeg har nese som en REV på å avsløre hvem som er læreren i en gruppe? Vel, det er helt sant det!! Jeg har en egen evne til å avsløre yrkesvalg, så her skal man visst bare passe seg når jeg er på ferde…;-)

Noen grupper er jo veldig enkle, med spesielle typer smykker, hårfrisyrer og typen klær… Lærere for eksempel… Ikke problem å avsløre hvem som er det, og for meg gjelder det også de som IKKE har lilla strikka-vest og bob/pasje-klipp… Grunnen til at jeg tør å “henge ut ” denne gruppen bittelitt er jo at jeg selv er lærer…;-)

Men hva er det så som er så spesielt med disse sporveiskontrollørene da…? Jeg vet ikke hvordan det er i din by eller din kommune, men her i hovedstaden går kontrollørene “undercover”.. Altså, de er i “sivil”, og skal ta deg på fersken i det du har fått satt deg godt til rette… Plutselig spretter de liksom fram som kaninen ut av en hatt, og skal ta oss på overraskelsesmomentet… Men, det er SJELDEN de tar meg… Ikke det at jeg sniker så himla mye, men det har kanskje hendt en gang eller to at månedskortet har gått over datoen med en halv dag eller noe…. og da sitter jeg liksom på nåler… For det er som regel DA de kommer, når man har gått over med noen timer… Og skal klaske en bot på 900 kr i fanget ditt, for EN dags overtredelse..

Så hvordan unngår du dette? … Jo, du må ta på detektivbrillene som meg 😉 Jeg har funnet ut at det meste typiske med sporveiskontrollørene er at de er så anonyme at de faktisk skiller seg ut!!

De prøver så veldig å se ut som “en av oss”, at de faktisk blir greie å gjennomskue.. Plukk bare ut de som står og henger på en trikkeholdeplass, med det MEST grå og anonyme antrekket som finnes, som står LITT skilt  fra hverandre, men kikker du nærmere etter vil du se at de har en slags øyekontakt… Og plutselig går de på trikken, liksom veldig henslengt, og STÅR inne på trikken… Og i hvilke andre grupper enn hos sporveiskontrollørene ser du en 67 år gammel dame med grått hår stå og henge sammen med en 32 år gammel mann med innvandrerbakgrunn. Det er tvilsomt at de er VENNER, som bare er ute på tur liksom 🙂 Det hender nok, men i de fleste tilfeller er det altså sporveis-folk. De gangene jeg har hatt en spesiell mistanke om  at det er noe MED disse spesielt sammensatte gruppene som står og henger så anonyme borte i en krok , så har min mistanke vært berettiget… Det HAR vært kontrollører!! Jeg har rukket og smette av trikken, GÅ mine tunge steg bort til en kiosk å fornye månedskortet og reist lykkelig videre… 900 kr RIKERE 🙂

 

Har du noen yrkesgrupper du kjenner igjen lett?

Kan du kjenne igjen sporveiskontrollører? 

24 kommentarer
    1. Min matgale verden: Ja, er ikke jeg lur? 😀 Joda, det er en liten sport her nesten 😀 Vi er hvertfall noen som har spesielisert oss 😉 Og vi vet også LITT hvor de som oftest går på, disse usynlige…Så da glaner vi litt ekstra etter sånne grupper med anonyme folk på akkurat DET stoppet 😀 VI har noen sånne mer vekter-aktige kontroller også, på Jernbanetorget, da få vi ikke slippe UT av bane-området før de har sjekket oss 😀 Men disse sivile blir det litt sport i å lure ;-D Jeg har hatt en fin dag og er megaklar for fredagen vår Kjersti 🙂 Hva skal du pynte deg med i morgen? Du pynter deg du også? 😀 VIll, gal og ukontrollert klem tilbake <3<3

    2. Ha ha, du er et geni altså:) Men er dette en vanlig sport i Oslo?? For når jeg turet opp og ned med bussen fra Ekeberg, var det ofte noen unge gutter som pratet høylytt om kontrollører, tullet og ropte at de var en, og snakket høyt om de skulle løpe av på dette stoppet, og hadde kontroll på at kontrollørene var på et annet stopp:) Her i Bergen går kontrollørene med vekter-kostyme, ikke mye gøy her altså;) Men så ligger vi jo lysår etter dere på kollektivsystemet og da;) Håper du har hatt en perfekt dag, og er klar for å jumpe ut i fredagen snart:) Kontrollert klem på vei;)

    3. Helge: Jeg er litt sint på trikkesystemet og bøtene, for jeg tror at folk i utgangspunktet sniker fordi det er DYRT, nesten UMULIG å få kjøpt billetter, hvis du ikke planlegger i dager i forveien, pga dustete automaer, så jeg synes bøter på 900 kr er ganske SLEM lærepenge 😀 Og helt enig i at alle type folk snker. Unge og gamle. Alt mulig

    4. Tror at alle typer folk sniker på trikk/tog. Så det er bra man har kontrollører, sist jeg var i Oslo, det var sist lørdag, så jeg to vektere som var inni en buss, så sniking vil det alltid være ilikhet med butikknasking. Hvis man blir tatt får man ei bot som svir – det er ei lærepenge.

    5. Hanne: HA-ha, ja rørleggere er kanskje lette å kjenne igjen, spesielt de med sprekken? 😀 Hi-hi 🙂 Ja, du kan jo plukke ut lærere, din mor var jo lærer også,ikke sant? 🙂 Mannlige konsulenter, å ja, de kan ikke jeg .-D Jeg skal betale, helt klart 😀 Har fonyet i dag 😀

    6. Tusen takk frodith <3
      Jeg starter forberedelsene til festen i morgen, men allerede nå vet jeg at de holder på med maten 🙂
      Regner med at lykkeliten blir feiret tre dager til ende også, så dette blir en skikkelig festlig helg 🙂

    7. Hallo!
      Ikke slike kontrolører, for det har vi ikke her..
      Men pensjonerte lærere og lærere kan jeg med lethet plukke ut i mengden, pluss rørleggere og mannlige konsulenter (kasterertehannkatter) hihihi
      Ha en fin dag, husk å betale ..

    8. Engla: Kose deg med Tryslingene 🙂 Og svinge innom Elverum å se på fine Kunstneren Bjørg Thorhallsdottir 🙂 Hi-hi. Hilse Trysil. Herlig plass <3 Deilig på fjellet nå. Og du skal vel starte feiringen allerede i dag eller? 😉 Eller bare forberedelser? Store klemmer og fine dagen!! <3

    9. Livsrom: Ja, ikke alle har sporveier, men jeg tenker egentlig på alle typer kollektiv-transport-kontrollører, vi kaller det liksom sporveis-kontrollører om de kommer på buss/trikk/t-bane her i byen. Og det er samme folka tror jeg 😀 Så du er god på DIN yrkesgruppe 🙂 Kanskje lettest å ta de ja 🙂 I egen gruppe. Ha en flotters dag Liv 🙂 Store klemmer <3

    10. Lisbeth Pedersen: Det er noe skikkelig dritt noen ganger når det er sånn da, når man HAR betalt også :-/ Jeg ble tatt to ganger samme uka for mange år siden, og etter det har jeg nesten ALLTID billett, men det glipper litt av og til, nærmest ved et uhell, og da er jeg nervøs. Men heldigvis ser jeg dem.. 😉

    11. ninaoglivet: Ja, det er jo helt rart her, vi får nesten ikke LOV å betale på trikker og busser, alt må gjøres i forkant.. Og så blir du tatt i stedet, om du ikke har gjort det 😀 Og de er noen skikkelig luringer, men de lurer ikke meg 😀

    12. Jeg har nok kjørt alt for lite kollektivt til å kunne kjenne igjen kontrollørene, men må si som Bente at jeg liker å studere folk og synest det er ekstra gøy i Oslo med så mange forskjellige mennesker.
      Noen som stresser og styrer med mobiler og stresskofferter, andre som rusler langsomt, noen som ser blide og fornøyde ut, andre sinte,sure og kanskje også triste…
      Noen kledd i masse farger, andre i svart…
      Men i dag skal jeg faktisk avgårde for å titte og klemme på Tryslingene <3
      Ha en superduperfin dag fineste frodith <3
      Stooor klem fra Engla

    13. Tja, det finnes en del i min egen ykesgruppe som er litt sånn mer “Florence Nightingale” enn andre. og lærere her du nevnt allerede;) Men sporveiskontrollører har jeg aldri sett. Kanskje det skyldes at vi må til Trondheim for å finne nærmeste trikk (26 mil). Jeg kan telle på figrene på en hånd de gangene jeg har kjørt trikk. Det sier seg selv at erfaringsgrunnlaget er spinkelt.
      Ha en fin dag flotte frodith, og pass deg for kontrollørene!;)
      Klemmer<3

    14. Trikken tar jeg ikke 🙂 Så har vi Bybanen, med den går kun rundt og i sentrum. Tar bussen en gang i blant, ikke truffet noen kontrollører. Men i forrige uke når min sønn og kameraten tok bussen hjem fra skolen, da kom busskontrolløren. Min sønn har busskort og viste kontrolløren at han hadde plinget kortet. Men, kameraten hadde ikke busskort, an betalt kontant og billetten hadde an kastet bak seteryggen som henger fast i bussens ende og dermed ikke fikk tak i billetten. Da fikk han kr 700 i bot.
      Ha en strålende dag
      Klemmer

    15. Huff… synes jeg ser disse snikende kontrollteppene som smyger rundt på trikken. Har har vi jo ikke det, men kun buss. Og den klarer du ikke snike deg forbi, og må betale når en går ombord.

    16. frokenfjeldberg: Ja, du er enig i beskrivelsen? Litt underlig sammensatt gruppe mennesker som liksom står og prøver og se ut som en vennegjeng 😀 Ja, mye tydelige kontroller også, på jernbanetorget 😉 Ha en fin dag frøken F 🙂 Klemmer <3

    17. Fru Stussli: jeg liker ganske godt å kjøpe trikk jeg også, selv om jeg skriver Mange rare innlegg om Forferdelige trikketurer 😀 Jeg liker trikken best av framkomstmiddel, fordi det går oppå jorda, og er hyggeligere enn bussen 🙂 Morsomt å sitte å se på folk. Det Gjør jeg mye. Tar inn små hendelser 🙂 Ha en strålende dag Bente 🙂 bøttermedklemmerpåvei <3

    18. Åh trikkekjøring <3 Jeg og Emma elsker å kjøre trikk! Vi hadde ikke kjent igjen en kontollør om han satte seg i fanget vår 😀 Men vi ville studert ham/dem. For vi kikker på mennekser og kikker på Oslo når vi kjører trikk. Det er kjempekoselig å kjøre rundt og se.. Så er det supermoro å hoppe av en trikk og på den neste. Vi har diskutert om vi burde bo i Oslo, men blitt enige om at da er det ikke sikkert vi hadde satt like stor pris på byen og trikken.
      Ha en fin fin dag fineste frodith

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg