Når store, voksne menn forvandles til små, hundevalper…

Ja, du tenker kanskje med en gang på at dette må handle om forelskelse…? Du ser for deg de store, tøffe, bredskuldrede menn, som blir som smør eller som små logrende hundevalper om de treffer sin hjertes utkårede…? Og det kan vel kanskje stemme det OGSÅ… men i dette innlegget er det egentlig snakk om et mer komisk syn.. Og for noen av dere på blogg,som ikke bor her i byen,  vil dere kanskje aldri få gleden av å se dette synet, men vi som er så heldig å bo i en av byene med T-bane eller trikk, vi kan nemlig få gleden av dette komiske synet titt og ofte… Er du så heldig å ta deg en T-bane tur om du er på gjennomreise her, vil du også kanskje få deg en aldri så liten god latter..

Det er nemlig snakk om T-banen og dens store bande med fryktinngytende sporveiskontrollører.. Jeg har før fortalt deg om at jeg har en veldig spesiell nese for å plukke ut de “usynlige sporveiskontrollørene”, dette kan du lese om HER. Men de som lager de mest fornøyelige situasjonene er faktisk ikke DEM… Nei, vi snakker her om de ANGRIPENDE sporveiskontrollørene.. 

For når du kommer fra jobb, og aner fred og ingen fare… du går av T-banen… opp rulletrappene… og har bare tenkt du  skal rulle opp trappen,for å svinge inn på Oslo City shopping-senter… Men DER, akkurat den ettermiddagen,  på toppen av rulletrappen, har de 25 sporveiskontrollørene laget en “innhegning”, du vet en sånn de har til kuene… eller er det sauene…? Et slags gjerde/sperringer, som gjør at man ikke kan komme seg vekk… Man MÅ forbi kontrollørene og bli sjekket… Bak deg fylles det opp, med flere og flere folk, som kommer opp rulletrappa…. det er helt stappet inne  i innhegningen.. og kun de med gyldig billett slipper forbi “slakterne”…

Og DA er det plutselig en av “kuene” som får hetta… full panikk… Og det er ikke alltid de små gutte-valpene med skateboard under armen… Og neida… Det kan godt være en av de dress-kledde eller han store muskuløse med bole-buksene…… Det er kanskje ikke fordi de er så fryktelig REDD disse små  sporveisvaktene, men det er fordi boten de får er på ca 1200 kr om de ikke har gyldig billett…  så da tar de beina fatt……de  løper alt reimer og tøy kan holde, forserer en sperring ved å kaste seg over…. eller bråsnur og kaster seg over rekkverket og stikker ned rulletrappa igjen… Sporveisgjengen, løper etter, en hel liten gjeng,i fullt firsprang med lange grafsende armer,som strekker seg alt de kan, for å fa tak i mannen og lommeboka hans… og ofte BLIR stakkaren faktisk fanget… som om disse vaktene skulle være politiet selv… Og den store mannen med bolebuksene… eller den dresskledde mannen med stresskofferten… blir stående med nedslått blikk og halen mellom beina… mens kontrollørene SKRIVER og SKRIVER bøter….

 

 

 

Har du blitt tatt for sniking noen gang? På bussen eller banen eller toget?
Synes du 1200 kr er en passelig straff for ikke å ha betalt billetten sin?

 

(en liten reprise på hendelser jeg ser daglig…for t-banekontrollørene står OFTE og kontrollerer.. Jeg har billett 😉 )

 

 

#sporveiene #kontroll #sniking #bøter #stikkeav #flukt #menn #tbanen #

35 kommentarer
    1. 1200 kr svir om man ikke har billett, men det er riktig. Ingen skal snike. Her koster bybanen sånn ca 36 kr også, og boten for manglende billett er 750,- Jeg tar sjelden bybane, men sist så virket ikke billettautomatene på mitt stopp – ingen kontakt med bank – sto det. Vi var flere som prøvde mange ganger, og tilslutt ga vi F… og gikk på banen. Men jeg tok bilde av teksten på automaten. Heldigvis var det ingen kontrollører da, men man sitter der med en litt ekkel følelse…Og så diskuterer man etterpå da – burde man gå av på neste stopp og prøve automaten der – og så måtte vente på ny bane, eller..? Jeg har ikke lastet ned sånn bybaneapp på telefonen for billettkjøp, for jeg tar banen så sjelden. Men kan de da forlange at man gjør det? Ikke lett det der. Klem <3

    2. dedicat: Ja, jeg har månedskort, men hender jeg glemmer å aktivere det på automatene…og da gjelds de ikke… Og hvis man DA blir fanget i “innhegningen” så er der ikke moro 😀

    3. Den Rutete Skjorta: Jeg ble tatt to ganger samme dag en gang…når jeg var 20… DET var rimelig kjedelig ja…Har ikke sneket særlig siden det nei 😀

    4. Hanne Beate: Ja, man går fint PÅ t-banen uten billett. Her i Norge. Men man må aktivere i de automatene, hvis man har kjøpt billett. Og glemmer du det hjelper det ikke å stå å si at du HAR billett…Men disse rare situasjonene på tegningene er når man kommer AV banen, og man har gått på oppe i gokk en plass, utafor byen, og man skal bare skynde seg hjem…Men der fanger de deg altså 😀 He-he Og man slipper ikke UT uten å vise billett…Og det er da folk snur og stormer NED rulletrappa igjen, hvis de ikke blir fanget da ….

    5. annebe: Nei, orker ikke det jeg heller, men billettene i seg selv er FOR dyre også. 35 kr, om du skal ett stopp eller 15… Og det er ikke riktig synes jeg. Blir ikke miljøvennlig og grønt av sånn politikk… Med lave kollektivpriser hadde det vært flere som betalte også tror jeg..

    6. maiken: Ja, det er FOR dyrt…og i min filosofi er det en grunn til at folk sniker også, det er FOR dyre billetter ellers også…Snakker om å kjøpe miljøvennlig linje i byene, eller i landet generelt. Mye bedre med kollektiv enn biler, hvorfor kjører de t-bane -priser til 35 kr for et stopp da?? Det er noe feil et sted…

    7. fruensvilje: Jeg prøver å være ærlig jeg også, og har månedskort hver måned. Er mange som har det tror jeg. Men det er jo sånne billetter som må aktiveres til rett tid, og glemmer man det og man er på banen, så er det for sent…Og når man da kommer av der nede ved Jernbanetorget, så skjønner jeg godt at folk prøver å stikke..hvis de til vanlig HAR billett, men ikke fått aktivert…For det blir FOR urettferdig med de 1200, i tillegg til 700 som man pleier å betale, men har glemt en halv dag kanskje å få aktivert… Men morsomme situasjoner er det, helt til det er MEG. 😀 He-he..men de gangene jeg har glermt har de faktisk vært greie nå, og jeg har fått lov å gå bort å kjøpe månedskort på maskinen 🙂

    8. jeg liker ærlige folk,så boten kan godt være stor,jeg har faktisk vært ute for bilettkontroll flere ganger,både på ferge og på buss,men jeg har aldrig opplevd en slik situasjon som du beskriver her hi hi,best å betale for seg ja

    9. Jeg tar så og si aldri bus eller tog, men jeg hadde vel vært så redd at jeg helst hadde betalt to ganger….:)
      Jeg synes forresten oppriktig synd på de som blir tatt.

    10. Syns jeg ser det ja..hehe.. 1200 svir jo det..så da er det bedre å ha billett :)) Ikke blitt tatt for sniking..orker ikke sitte være nærvøs det er det ikke verdt, så jeg betaler gladelig…men jeg bruker jo stort sett bilen da :)) Kul tegning :)) Klem <3

    11. Hehehe, ser det for meg! Nei, har aldri sneket på bussen. Pappa var bussjåfør når jeg var yngre, så vi reiste gratis 🙂 Nå om dagen bruker jeg busskort, og app på mobilen om kortet skulle være tomt: Tog har vi ikke her oppe 😛

    12. Hehe, kan se det for meg. På T-banen må man vel vise billett i en sånn automat for å komme inn, men det går kanskje an å krabbe under også? Jeg har nesten bare kjøpt enkeltbillett, men den må man ta godt vare på skjønner jeg. En gang kjøpte jeg dagsbillett, men da kjørte jeg bare trikk og der er det enkelt å jukse, men tryggest å validere den. Ekkelt med kontroll om ikke alt er iorden og sure penger i bot!

    13. Har aldri blitt tatt for sniking, men har vel heller ikke gjort det siden jeg var “ung og dum” heller.
      1200 er kanskje mye, men da lærer man kanskje? Det er ihvertfall lov til håpe 😉

    14. Du allmektige,, godt vi slipper det styret der.. pjuhh,,.. Har jo tog og buss og sykkel og spark og bil.. men akkurat det styret der.. som jeg faktisk kjenner til. Har tatt noen turer med T-banen,, men nå har ikke jeg sansen for å ha halen mellom beina.. så kjøper da billett.. 😛

    15. Etdiktomdagen: De kommer INN nå også, på mange strekninger…Dette er en ekstra -greie..Og de gjør det så ofte, og er så mange at det må koste millioner bare å ha de i jobb der hver da…Sikkert 10-12 stykker hver dag i perioder.. 😛

    16. Siv Svanem: Ja, jeg har månedskort, men det hender jeg har glemt å fornye det på mårran, og DA er det surt om jeg må ut med 1000 kr… Men har gått bra hittil 🙂

    17. Heheheheheheh
      Joda jeg kjenner til det der, men det var ikke så ille før kanskje………… da kom de inn på trikk/tog/T-bane og sjekket billetten…………….. en ekkel følelse for de som blir tatt……… og da synes jeg de godt kan betale en bot………. alle må jo betale eller ha en lapp på godkjent tur 😀

    18. Det lureste, og billigste, er å ha billett ja 😉 he he.
      Tja, jeg syns i grunn bøter ofte er litt vel dyre i forhold til hva man prøver å snike seg unna 🙂

    19. Ja det er sikkert artig å følge emd når det er storkontroll..og alle de bekymrede blikkene…Særlig vist man har rent mel i posen selv.. Det er vel noen som også blir sinte, som pittbuller..ikke myke som hundevalper…hihih Ha en god dag!

    20. Ei bot skal svi så 1200 kroner er passe syns jeg. Dessuten lærer man av det hvis man først blir tatt. Har nok kjøpt honørbillett på toget noen ganger, men der er jeg ikke enda. Penger spart men en riskoen er der. Det er alltid de som sniker og som aldri blir tatt. Men jeg er blitt aldri tatt. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg