Keiserens nye klær…eller?

Når man blir lurt til å tro noe, som egentlig ikke ER DER, da kaller man det “Keiserens nye klær”..Som i eventyret der man lurte Keiseren til å tro han gikk og viste fram fine, dyre klær, men i virkeligheten gikk han i bare undertøyet…

Innimellom føler jeg meg også litt lurt og bedratt, og da kommer Okse-Frodiths lille fetter:- Irritasjonen– fram i meg…
Som du fikk med deg i går var det litt Okse-Frodith-tilstander her. Ugreie folk lokket fram en skikkelig trampende okse. Og det fortsatte på vei hjem , men i en litt mindre hissig utgave. Altså: Den lille fetteren…

For når du for 14. dag på rad omtrent blir møtt av av en gjeng sporveiskontrollører når man kommer opp rulletrappen fra T-banen på Jernbanetorget, da begynner blodet og bruse.. 

 


Bak deg i rulletrappen har det vært stappende fullt, så det er plent umulig å snu og gå ned igjen.. Man blir bare presset sammen oppe i “innhegningen” som en annen KU… , fanget liksom…slik at de IGJEN kan sjekke om du har gyldig billett. 


Og det er her Keiserens Nye Klær kommer inn. For myndigheter og andre luringer prøver å innbille deg at det er så FRYKTELIG besparende å legge ned billettsalget over disk. En stakkar selger kunne ikke få sitte i ei lita bu der nede under bakken, å selge månedskort til Frodithen og andre …Neida…Her måtte det automater til overalt…. I tillegg til alle appene da.. For vi har jo jammen ikke råd til å ha en person sittende der..

Men kontrollører skjønner du….DET har vi råd til …Faktisk 12-14 hver dag i 14 dager… Så går det ei ukes tid…og så er de der igjen..Alle 14!! Si meg …hvor får vi penger til alle DE lønningene fra??


Noen prøver å innbille oss at man ikke har råd til mennesker som selger billetter…Og så skal vi liksom klappe høyt for DEN ideen…Men samtidig sender de ned en hel bunsj med kontrollører, som skal gjete oss som en flokk kuer….uten å vente at det dukker opp en liten Okse….i ny og ne…


 

Men der tar de altså feil…For vi gjennomskuer dette Keiserens Nye klær-opplegget… Det er IKKE besparende å ha en haug kontrollører flyende rundt for å fange oss…Det er bare irriterende og provoserende…Og jeg skjønner jammen meg de som prøver å stikke av fra de skyhøye bøtene, på masse over 1000 kr…

 

#kontroll #lurerier #tbane #sparing 

26 kommentarer
    1. Når de først skal ha så mange ansatte, så hadde det vært bedre at de hadde hjulpet folk med å kjøpe billett enn å ta de etterpå.

    2. Siv Svanem: Joda det er nok mange penger å få inn på det. Jeg bare føler det hadde vært mer greit å få inn de pengene ved å selge billetter, eller å ha en ansatt som solgte, enn å skulle TA folk i etterkant..

    3. fruensvilje.blogg .no: Det var noe annet jeg var mest sint for, men dette ble en ekstra ting. Fordi jeg viser den billetten hver eneste dag, og det kunne jeg gjort til en liten selger i en bu der også. Enn 14 hver eneste dag i ukesvis..

    4. Tattavkvinnene: Hvis det hadde vært litt sånn av og til hadde jeg skjønt besparelsen, sånn litt skremme-greier. Men når de bruker så mye penger på det som de har gjort nå i det siste så skjønner jeg det ikke… Oksen i går kom egentlig av en annen grunn..Men det hjalp jo ikke akkurat…

    5. Helene: Nei, ikke mye å få gjort noe med, det er visst sånn det skal være framover.. Jeg skjønner det, jeg skjønner bare ikke HVORFOR alltid… 😛 Klemmer <3

    6. Eva: Ja, det var ikke kontrollørene som var det verste irritasjonsmomentet i går, men noe annet.. Men det kom liksom bare oppå alt annet.. 😛

    7. Åh du vide verden..ja det skjønner jeg godt du finner irriterende..det hadde garantert jeg også gjort!!..og det er reint for galt at det snart ikke finnes mennesker igjen for å gjøre hverken slike jobber – eller diverse andre..alt og alle skal jo byttes ut med maskiner og apper.. LIKER IKKE!!.. Men-men..man får jo ikke gjort så mye med det, akkurat.. Ha en flott kveld videre, da. Klemme-klemz <3

    8. Jernbanefrua..: Ja, jeg tenker sånn som deg 🙂 Ja, dagen har vært superslitsom, men elevene super-koselige 🙂 så det har gått bra. Jeg har ikke vært sint i dag 😀

    9. ladyaugust: Ja, jeg har heller ikke noen apper…må vel lære meg det, og ikke har jeg vipps heller. Jeg bare føler det hadde vært billigere å ha en person som kunne selge litt billetter hver dag, enn 14 som skal ta deg i etterkant…Om du ikke har fått kjøpt billett.. Her er jeg dundrende sliten etter sirkus-uke.. Klemmer <3

    10. Min matgale verden: Ja, jeg er nå ikke så glad i apper, det er nå en ting. Men det skulle jeg nok lært meg.Og det med miljøhensyn kan jeg å forstå. Men det jeg ikke skjønner er mest det med å bruke så mye folk /arbeidskraft dag etter dag. Jeg tuller ikke, de har stått der hver dag i 14 dager, en 13-14 stykker. Og med en dag pause, og så 14 dager i strekk før det igjen.. Og i det store og hele så tror jeg at hadde billettene vært billigere, så hadde folk betalt billetter villig vekk, og det hadde ikke vært noe behov for kontrollører å stå å jakte på dem. Jeg er møkk lei dem nå 😀 Ja-ja..jeg har jo billett jeg, så det går jo greit, men bare skjønner ikke økonomien i det.. Håper du koser deg på hytta, jeg gleder meg til helg her 🙂 klem

    11. Hm….. jeg er nok ikke enig i deg om dette. Jeg elsker den nye måten å kjøpe billetter på, via app, uten papir og miljøskadelige kort. Og sist jeg var i kontroll, tok de mange, for å få det til å fungere må det vel være sånn. Men det blir sikkert litt mer kø i storbyen 🙂 Enn det lille sekundet de brukte på å se min billett før jeg kunne gå 😀 klemmer

    12. Oh det der ser ut som det sprer seg i hele samfunnet nå. Jeg skjønner ikke bæra av appen og sånn, så englebassen fikser og så vipper jeg for det kan jeg, lurt hva? 🙂 Ha en fin kveld, stor klæm <3

    13. Jeg trenger heldigvis sjelden å kjøpe billetter, for jeg bruker bilen..Men når jeg trenger er detfrustrerende med slike automater og ingen du kan spørre i luka om du lurer på noe…savner det..og det burde det være penger til ja..:) ..bra du får artige innlegg ut av irritasjonen din i alle fall..hehe.. Klem og fin dag videre <3

    14. Er så enig med deg. Det er så bakvendt som det går an! Ved å automatisere alt som er dukker det opp andre utfordringer – som viser seg å koste det dobbelte, og noen ganger trippelt. Hva med å lage arbeidsplasser isteden?! Det høres mye bedre ut. Håper du har en koseligere dag i dag :-))

    15. Ja, det er ikke alltid at “besparelser” er av det gode, eller besparelse i det hele tatt.
      Her hos oss er det stor diskusjon om bomringen, hvor vi alle sammen skal flås, med mindre vi ikke går eller sykler. Og hva skjer da? Jo, mange begynner å sykle, og antallet sykkeluhell i mindre og større grad stiger, og skaper uro, ubehag, og travelt på legevakten og kanskje med andre instanser også. Konsekvensanalyse kunne det nok vært mye mer av innen mange etater. Og i tillegg er jo faktisk ikke kollektivtilbudet så himmla godt utbygget heller over alt….sukk…. Jeg er jammen glad jeg er sånn omtrent i gangavstand til det meste jeg trenger 🙂
      Håper ting roer seg der hos deg, og at kontrollene snart er slutt 🙂

    16. Du sier noe der, tipper det koster ganske mye å lønne alle kontrollørene som holder på rundt omkring i hele Oslo. Husker jo når jeg bodde de selv at det ikke var sjeldent en møtte på noen av de. Skjønner godt at Okse-Frodith kommer litt frem da ja! 🙂

    17. hi hi hi ,nå skjønner jeg hvorfor du var sinna,hadde jammen blitt det jeg også,kanskje dere skulle limt bilettane fast i pannen bare for å vise dem att her går ting ordentlig føre seg hi hi

    18. Uff…hørtes ut som en slitsom dag for deg…hihih…håper du fikk temmet oksen…og at du slapp unna disse fæle kontrollørene…Ha en god ny dag! og håper den blir myyyye bedre! klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg