Om å aldri bli voksen…eller noe sånt…

 

 

Noen ganger så tenker jeg at jeg aldri blir HELT voksen.. Jeg mangler liksom deler av “voksen -genet” som mange andre har. Hva de skyldes vet jeg ikke helt. Mulig det er fordi jeg aldri har fått barn.  Mulig jeg hadde vært sånn uansett hvor mange barn jeg hadde fått. Hvem vet.. 

 

Om jeg er lei meg for det manglende “voksen-genet”? Neida… overhode ikke! Jeg trives jeg sånn som det er. Det er mer en refleksjon over hvordan det er. Jeg lever et liv som en forvokst ungdom. 

Jeg er MODEN og ansvarlig, så jeg er ikke helt fortapt. Den delen har jeg utviklet uansett.. Det er mer i forhold til en del “trivialiteter”, som jeg vil kalle det, at jeg mangler noe…

 

-Jeg er utrolig lite huslig. Lager ikke mat. Jeg setter på ovnen og putter noe inn, men det er det noen andre som har laget. Jeg finner overhode ingen glede i å lage mat, slik som voksne folk skal. 

-Jeg er dårlig med husarbeid. Gjør det når det absolutt er nødvendig, men lurer meg unna hvis jeg kan, lik en “ung voksen” som har bodd litt for lenge hjemme…

-Jeg har ikke blomster i vinduskarmene, eller noe annet sted i leiligheten for den saks skyld. Og det bør man vel ha i et hjem hvor voksne bor?

-Jeg rydder ikke ned sommertøyet i fine bokser og setter på loftet når vinteren kommer. Og pakker det pent opp igjen og henger i skapet når sommeren er der igjen, slik generasjonen før meg i ALLE FALL gjorde..  Jeg har ikke noe loft, og i min verden finnes det ikke noe som heter sommer og vinterklær.

 

 

 

-Jeg sender ikke julekort– Nå er det kanskje ikke så mange andre voksne heller som gjør det, da posten nærmest er nedlagt.

-Jeg pynter ikke pent til jul… eller påske for den saks skyld. 

-Jeg har ikke egen leilighet, men betaler leie og bor med Hr Frodith blant studentene på Grunerløkka. 

-Jeg liker ikke stearinlys og nips, og kjeder meg fort i samtaler om interiør og hus. 

 

 

Når jeg tenker etter så er jeg ikke helt sikker på om disse egenskapene skyldes manglende deler av “voksengenet”, eller om det bare skyldes at jeg er en lite kvinnelig, “giddalaus” slabbedask…. 😉

 

 

 

#aldrivoksen #latsabb

18 kommentarer
    1. Måtte le, ikke av deg, men til deg! Du har personlighet og du hadde sikkert vært en morsom mamma om du hadde fått barn også. Nei, vi får være som vi er. Jeg er vel heller ikke A4-voksen. Jeg kjenner ikke så mange voksne som bare må ut å lage snøfigurer når det er kram snø, bare må tegne litt eller bake noe jeg aldri har bakt, må hoppe i søla eller bli klissvåt i regn og så videre….. Men vi er oss selv, husmorgener eller ikke! Klemsiklem:)

    2. Ni av ti av disse punktene kunne jeg også ha skrevet – helt utrolig! Men kjempedeilig å få konstatert at man faktisk ikke er aldeles alene i hele verden om dette!! (slik det ofte føles ….)😉

    3. så lenge du og din mann trives i eget liv slik dere har det ,så betyr det ikke noe om du manger det genet du snakker om ,og jammen er det godt ,att vi har lov å være forskjellige og gjøre som en selv vil :=)

    4. Jeg tipper du som jeg har kjent på den der følelsen av at “nå kommer det snart noen og tar meg på fersken” i forhold til det “voksenlivet”. En som sier at jeg ikke har noe her å gjøre når jeg befinner meg i en situasjon med ansvar og forpliktelser og skal gjøre “voksenting”. Fortsett å gjøre frodith-ting! Jeg skal i alle fall gjøre friluftsheidi-ting. Voksent eller ikke!

    5. Hihihi…. for det første skal man ALDRI bli voksen – det er kjedelig! Og som du sier…. du er voksen på det du må! Vel – jeg hater husarbeid (unødvendig når jeg heller kunne vært ute)….. jeg pakker ikke bort klær som hører til en annen årstid…. men jeg har hus og blomster og liker innimellom å lage mat (det er forresten mye kjedeligere å lage mat bare til meg)…..! Jeg tror på å være en sånn voksen som man ønsker å være bare – en som tar ansvar for seg selv! Så betyr ikke noe annet noensomhelst-ting! Klemmer <3

    6. Tenker det var mest før i tiden jeg, og at alt er mer utjevnet nå. Man gjør det man vil liksom. Men fra generasjonen over får man jo høre, som her hin dagen, da min mor poengterte: Ja, dere burde jo måke bort snøen, det er nå liksom sånn vi pleide å gjøre det da. 🙂 🙂 Mens vi tråkker en sti og satser på at snøen regner bort snart 🙂 For en herlig helg du har hatt da, deilig med fri, vi har kost oss i snøen her og : ) klem

      1. Hadde jeg hatt hus, hadde jeg sikkert ikke måkt. Selv om jeg måkte hele gårdsplassen da jeg vokste opp, fordi det skulle man 😀 Ja, fin helg dette. Kost meg i snøen jeg også 🙂 Klemmer <3

    7. Det meste passer på meg også, men jeg liker blomster både ute og inne. Og du liker jo å pynte deg selv. Du trenger ikke blomster inne siden du selv er like fargerik som blomster. Ellers er det godt å ha en leken natur for å holde seg ung i voksenlivet. Selve alderen kan man ikke gjøre noe med, men gjøre det man føler passer akkurat for oss er bra.

    8. Jeg kjenner meg igjen i en del av dette… Men jeg liker ganske godt å lage mat, og er opptatt av interiør. Jeg har faktisk begynt å rydde vekk klær ift årstider. Det handler mest om at jeg ikke har så god plass nå som jeg hadde den gangen jeg bodde i et stort hus. Jeg tror vel ikke at alt vi forbinder med å være
      “voksen” nødvendigvis ER å være det . Viktigst er det vel å unngå å putte seg sjøl eller andre i en bås på grunn av ditt eller datt. Jeg kan være sørpe lat i noen sammenhenger – og veldig pliktoppfyllende og arbeidssom i andre. Som regel er jeg ikke lat på områder der jeg vet at latskapen min går veldig mye ut over andre. Du er i hvert fall ikke lat ift jobben din. Der er du veldig samvittighetsfull.

      1. Nei, i forhold til jobb er jeg IKKE lat, det er sikkert og visst 😀 Men kan nok være litt lat på hjemmefronten.. Neida, det er jo bare folks definisjoner som bestemmer hva som er voksent eller lite voksent, men at det er “fakta” det kan nok diskuteres. Jeg tenker at det å være ansvarlig og moden er viktig når man er blitt voksen, men de andre tingene er ikke så “nøye” i alle fall, for det går ikke utover noen andre. 🙂

    9. Hihi, jeg kjenner meg igjen i noe av det du beskriver, men jeg tenker at man er voksen uansett om man ikke gjør alt det der. 🙂 Jeg er heller ikke så glad i å lage mat, og husarbeid handler mest om at det blir koseligere å bo der når man har gjort det. Interiør er jeg null interessert i, men jeg er glad i blomster og liker å pynte til jul og påske. Mottoet her i huset, som står på en veggtallerken, passer veldig bra her: “Her er rent nok til å beholde helsen, og rot nok til å beholde lykken” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg