Frodiths Foto-challenge – Dag 11

I dag var temaet LIKHET. Jeg hadde et innlegg om dette i fjor, og dette sier mye om mine tanker rundt LIKHET, eller hvordan jeg ser på det å være LIK…

 Så i dag har jeg tillatt meg å poste hele innlegget om igjen, med tekst, bilder OG tegninger.  Jeg har mange nye lesere, og jeg går derfor for FULL gjenbruk på dette temaet…


 

HVOR LIK SKAL MAN VÆRE LIKSOM??

 I verden rundt oss er det viktig på mange måter å innordne seg noen regler.. Det er de fleste over en viss alder enig om.. Hvis ikke ville samfunnet bli fullstendig anarki, noe som jeg har liten tro på ville fungere over lengre tid. Så en viss LIKHET er nødvendig på mange måter.. 

Alle er enig om at det er greit at disse er ganske like:

Det er nok en økonomisk grunn til at disse er støpt i samme form… 

 

Det samme gjelder nok for dissse recycling-kassene:

…Det er vel en funksjonell grunn til at disse er laget HELT like…

 

 

 

…og en praktisk grunn til at disse garderobe-stativene i Operaen er prikk like..

 

 

Det ville nok vært både upraktisk og lite plass-besparende om alle disse sykkelstativene hadde hver sin form…

….selv om det hadde vært mye mer fargerikt og gjort verden litt mer morsom…

 

Men jeg FORSTÅR at store deler av verden må se sånn ut, ganske så grå og LIK….så kan heller fargeklattene være noen hyggelige innslag innimellom. 

 

MEN når det er sagt….. hvor godt liker vi å se bilder som DETTE??:

 

(google)

Hvor menneskene er blitt en MASSE, uten for mye indviduelt særpreg… og som kun står under EN stor, sterk MAKT?

 

(google)

..eller dette? Hvor hverdagsmenneske blir presset inn i en form, for nærmest å se HELT like ut..

Mange liker tanken på at hver og en av oss er unike, at vi har noe eget, og noe ekstra å tilføye her i verden….at vi er inviduelle personer, med egne meninger og egne særtrekk, som er en berikelse for folk rundt oss. Og det stemmer nok også. Vi ER jo unike, egne selvstedige personligheter, som beriker hverandres liv. Hvertfall er det sånn JEG ser det….

Samtidig skal vi altså ha en form for likhet, følge noen regler for at det hele skal gå rundt. Og mange av oss liker også dette med å være lik noen, værre en del av en gruppe..

Enten den er SÅNN…. 

 

 

eller SLIK:

 

Så spørsmålet blir liksom bare:

Hvor lik skal man være liksom, uten å miste sin selvstendighet og EGEN identitet? 

Viktig å ta vare på sin egenart også 🙂

 

 

 

 

 

 

#foto #fotochallenge #fotoutfordring #likhet #lik
49 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Moro å høre at folk går og tenker litt på det jeg har skrevet, spesielt ting jeg har lagt litt mer seriøse tanker i <3

    2. Disse bildene fortjener virkelig en repost, for de er så fasinerende! Du aner ikke hvor mange ganger jeg har gått forbi helt hverdagslige ting på gata, i butikker eller hjemme hos folk og tenkt på det innlegget her. Det er så merkelig hvordan man husker enkelte ting så godt, og hvordan man legger merke til det igjen senere bare fordi man har lest det på en blogg. Skygger tenker jeg også mye oftere over nå enn før, men spesielt dette med likheter 🙂

    3. eg får besøk snart som skal hjelpe meg med å tømme rommet mitt……er ikkje bare bare å ta ut hyllen eg har og en diger dobbelseng alene fra et supersmalt rom. Hadde rommet vært bredere hadde det vært enklere -nå er det litt logistikk som skal til hahaha 😀
      Klemmetingene <3

    4. i morgen skal eg på jobb og på fredag på fest og lørdag på jobb så kanskje det ikkje blir ferdig før på søndag mandag 😀
      i promise
      klemmetingene <3<3

    5. i dag får eg nytt rom…..dvs eg får tingene eg har handlet,men er usikker på om eg klarer å fixe alt i dag hahaha :D:D
      klemmetingene <3<3

    6. uff ja nei her har eg kjøpt nytt soverom og fått ny vaskemaskin og tørketrommel og alt i hus på 2 dager……pretty pleased and Lefdal……f….. you 😀
      min nye vaskemaskin vasker sort ull som en drøm<3
      Klemmetingene bli frisk vennen min <3<3

    7. Ritamarita: Uff, ikke gøy. Jeg har heldigvis få medisiner i livet mitt, og de få jeg har gjør meg mindre trøtt.. (mot stoffskifte) Men er uansett litt trøtt nå på vinteren da… 😀 Klemmer i vei <3

    8. Min matgale verden: Jeg ser søsteren min sin gutt også, strir mer nå det siste året. Tungt å klare alt i den alderen. Du kan helt sikkert være stolt som en hane 🙂 Fine gutter <3 Ja, litt gjenbruk eller av og til litt MYE gjenbruk får være greit 😀 Men snart er det vår, og da skal det ikke bli mye gjenbruk nei. Jeg ser for meg en skygge-Challenge 😀 Og DET blir moro 😀 Krever litt sol da men... ;-D Dagen har vært slitsom men fin <3 Klemmer til deg min venn <3

    9. Nei, det er viktig å finne seg selv, og å tørre være den en er, uansett hvor ulik man blir… Mange kule like-bilder, og smart med gjenbruk på blogg og! Vi har vært på foreldresamtaler på skolen, noen ting blir man nemlig aldri for gammel til, hehe, koselig å møte lærere da, og å høre “han er en draum å være kontaktlærar for!” 🙂 Så selv om karakterene har gptt litt ned dette 2 året på videregående, så er jeg jo stolt og 🙂 Håper du har hatt en fin dag. klemmer

    10. Ritamarita: Jeg skjønner godt det med litt dårlig tid, full forståelse for det. Noen ganger er man bare innom på en snarvisitt 🙂 Ikke stresse for mye søte deg 🙂 Klemmer til deg <3

    11. Veronica S: Vi skal helst ikke spør du meg, men vi MÅ i noen sammenhenger…Og i andre er det godt å være LITT lik noen. Kjenne en samhørighet pga noe felles, likt 🙂 Men egenarten lenge leve 🙂

    12. cuskima: Ja, ikke sant der sa du det. Det å være ulik i en gruppe er det beste 🙂 Jeg er ganske sliten i dag. Fått gjort mye på jobb,men blir veldig sliten om dagen… Klemmer <3

    13. Det beste er alltid å være seg selv og finne personer man kan være segselv med i en gruppe eller flere…..men å v.re uniform må være fengsel for Sjelen
      dagen har vært grei den
      klememting <3

    14. ladyaugust: Ja, enig med deg 🙂 Likhet trengs innenfor NOE, og kan være godt med å “tilhøre” en gruppe av og til, men jeg er glad i å være MEG, og glad jeg får lov til det, selv om jeg er ulik alle andre. Ja, like dager kan være kjedelig. Denne har nok liknet litt på noen andre, men jeg trives ganske greit likevel jeg 😀 klemmer kosemosesøsklemmen <3

    15. cuskima: Ja, godt å være ulik, og ha sitt særpreg. Men samtidig godt å føle tilhørighet til en gruppe likevel. Vi er jo litt sånn at vi speiler oss i andre, og ofte velger grupper som er litt LIK oss å vanke med, tilhøre.. Og samfunnet krever en viss likhet innenfor lover og regler. Men vi kan fint dyrke anderledesheten i oss, innenfor lovlighetens grenser 🙂 Håper du har hatt en flott dag <3 Klemmer <3

    16. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, ikke sant, alle liker å tilhøre en gruppe innimellom, en slags tilhørighet 🙂 Men jammen er det godt, når man er trygg på seg selv, å være fargerik og annerledes også 🙂

    17. rundtomkringtrorjeg: Nei, man skal ikke prøve å være lik noen. Jeg mener at samfunnet vårt krever en viss form for LIKHET, i forhold til regler og lover, for at samfunnet skal gå rundt…Men jeg mener også at vi selv må passe på å få være oss selv, med særegenhetene våre, innenfor lovlighetens grenser 🙂

    18. Fru Stussli: Ja, jeg tenker det samme. Noen ganger er det godt å være en av en gruppe, tilhøre og føle litt samhørighet med… Men til hvilken pris? Som voksen er jeg ikke særlig villig til å gå mot NOE som helst i meg selv, for å tilhøre en gruppe. Jeg var egentlig en sta særing på det som ung/ungdom også jeg. OG noen synes nok jeg var litt VEL sær og veslevoksen pga det 😉 Men det er MEG da, og nå er jeg jo voksen og bestemmer selv. Liker å være MEG, samtidig som jeg liker meg blant andre 🙂 LIK noen blir jeg ikke, men jeg må føle en del regler som er like for alle 🙂 Klemmer til deg min venn <3

    19. Siv Svanem: Ja, og i mange sammenhenger er det godt å føle seg lik noen :- )Kjenne seg igjen i, føle identitet og samhørighet. Men samtidig er det godt å få lov å være seg selv, med alle sine annerledesheter 🙂

    20. Grete/Margarites: Ja, jeg tenker på at vi som FOLK må innrette oss og være LIKE i forhold til regler og slikt, men at vi i de fleste sammenhenger skal verdsettes for forskjellighetene i oss 🙂 Dagen har vært fin, fått gjort mye, og nå er jeg sliten 😛 Håper din dag har vært toppers <3 klemmer <3

    21. natheless: Ja, jeg liker å være forskjellig, og av og til litt lik.. Og vi kan alle ha vår egenart innenfor lovlighetens grenser 🙂 Ja, ulike er fint, vi trenger alle typer <3

    22. Linda: Ja, viktig å være SEG, selv om man må følge litt regler, som gjelder for ALLE. Så litt like må vi være i enkelte ting, men viktig med særpreg innenfor lovens grenser 🙂 Håper du har hatt en super dag 🙂

    23. Liket er bara på mange områder men å hige etter liket liker jeg ikke. Vi er hver og en av oss utlige og det er viktig å ta vare på disse tingene. Jeg var naturfagslærer her om dagen og da var det genmanipulering og kloning på programmen, veldig spennende men også skumle greier spør du meg. Ha en nydelig ulik dag for jammen hadde det vært kjedelig med alle dagene like hverandre <3 godklæmmesøsklæmmen 🙂

    24. Du vet hva eg mener -eg er allergisk mot sånn uniformering av alt og alle og mener alle er vakre unik og spesielle og føler vi heller skal feire dette enn å hele tiden være så forsbaska like……om det er jenter som MÅ være like som XX eller om det er at alle damer over 35 skal være like eller alle modeller være like…….eller om menn og kvinner er like….vi er ulike…..vi ER unike.og forskjellige og takk og lov for det!
      ha en unik dag
      klemmeting <3<3

    25. Kule bilder altså,, men dev vinglassene dem kunne jeg ha tenkt meg altså)))))))))))))) Hvorfor skal vi være like, det finnes bare 1 av meg og det finnes bare 1 av deg. Tror det er det beste )) Om alle skulle like det samme, gjøre det samme, trene det samme…Verden hadde vert kjedelig spør du meg)) Glad det finnes bare 1 som meg hehe!

    26. Jeg husker dette innlegget godt, fordi det var så bra!
      Hvor lik alle andre vil man egentlig være?
      Jeg husker at jeg tenkte på det da jeg var i tenårene. Hvor langt ville jeg liksom gå for å være en av de andre i spesielle vennegjenger.. Nå ser jeg Emma som 10åring ubevist jobber med det samme.
      Ha en finfin tirsdag frodithsen <3
      Klemmer

    27. Jeg tror nok vi alle blir litt preget av folk rundt oss og de rammer som ble lagt i barneårene. Men jeg liker særpreget, at folk er seg selv og ikke en dårlig etterligning av andre.

    28. Superbra likheter! Og jeg er enig med de øverste (bilder av ting) og når det gjelder menneskene så synes jeg man skal få lov å blomstre og å være seg selv. Vi kan ikke presse mennesker inn i samme form, det blir feil. Hver og en må få kle seg som man vil når det passer sånn, men av og til må man være litt like også. Jeg kan ikke helt se for meg Garden feks i masse ulike klær, da mister de liksom litt av stilen sin.
      Ha en unik dag! Klemmer <3

    29. Så fint skrevet og med forklarende bilder. Det å være lik hverandre er noen ganger godt, mens andre ganger er det godt å være litt anderledes. Hurra for at vi er forskjellige, sier jeg, for da kan vi skikkelig utfylle hverandre!!! 🙂

    30. Flotte bilder Frodit 🙂
      Helt ening, det er super viktig å ta vare på sin egenart. Hvorfor skal alle vøre like, gu så kjedelig det måtte være. Nei vi er alle unike og spesielle på vår egen måte. Det liker jeg.
      Ha en super fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg