Halloween….nei ikke jeg nei…

“Jeg har ALDRI feiret Halloween” sier jeg med et fnys til meg selv…
“Nei…sånt tull har jeg aldri feiret… Det var ikke sånt da JEG vokste opp..Og det er noe nymotens greier som jeg er SIKKER på noen innførte for at handelstanden skulle tjene seg rik”. 

Jeg HØRER håret bli gråere i det jeg tenker tanken…
Jeg merker det klør i “gammel-dame-genet”, umiddelbart…
Fordi jeg er vokst opp i en tid hvor det ikke FANTES Halloween…Hvor gammel er man DA liksom…
Jeg merker også det rykker litt i hårrullene, og gæmlisfoten når jeg merker at jeg SNURPER sammen av nye ting…Utviklings-allergi er for GAMLE damer …ikke meg vel??

Og til slutt husker kommer jeg på, at vi gikk jo og banket på dører selv vi og tigde godterier…Men da kalte vi det JULEBUKK…og da var det liksom greit!! For det var EKTE saker…og dette nye er da bare TØYS!! 

Nei….jeg har kommet fram til at ungene må få kose seg med det som er NÅ!! Det ser ut for at julebukkene ikke har overlevd…og hvordan skal ungene nå til dags DA få tigget litt godterier?? 
Verden forandrer seg, menneskene finner nye vaner og tradisjoner,  og kaller det utvikling.. og sånn er det bare… 
Vi er bare nødt å henge med…så godt vi kan…


 


 

Og jeg HAR feiret Halloween til og med…EN GANG…For 3 år siden..
Da var jeg sjiraff-gris…Ikke veldig skummel, men moro var det. 
Jeg fikk ikke så mye godterier, men var på en morsom fest 😉

 

 

 

#halloween #julebukk #utkledning #godterier #fest #tradisjoner #utvikling

13 kommentarer
    1. Hurra, liker denne måten å tenke på! 🙂 Jeg har aldri skjønt hvorfor så mange bruker tid og energi på å irritere seg over sånt. Det er jo bare å la være å feire selv xD Julebukk så jo også veldig annerledes ut da det først kom enn sånn som det blir gjennomført nå. Forandringer skjer uansett om en vill eller ei, så kan man jo velge om vil være med eller ikke 🙂 Enkelt og greit. Jeg elsker Halloween, og alt annet sånt (men det tipper jeg du har fått med deg)
      Husker du var på Halloweenfest for noen år tilbake, synes du var kul jeg 😀 Jeg har i hvert fall aldri sett en sjiraff-gris før 😀

    2. Såååå bra!! For nå har jeg hørt både på min mor og svigermors klaging, glad du har “skjønt” det, hehe. Tenker at det ikke er så dumt at barna kommer seg ut og går (bort fra pc) Og at utkledning kan trigge litt teatergener og gleden ved å kle seg ut rett og slett. Og da er det jo ikke så dumt 🙂 klemmer<3

    3. Jeg har godtatt Halloween jeg også. For ungenes skyld. Og det er sant det, julebukkene er visst avleggs, selv om jeg synes de er mye koseligere. Uansett, de er nå søte de små, når de ringer på døra og i kor roper “knask eller knep” 😀 Så hvis mine unger er hjemme, så “feirer” vi Halloween, hvis de ikke er hjemme, skrur jeg av lyset, og venter til kvelden er over 🙂
      Jeg har takket nei til alt av Halloween fester. Jeg orker ikke å styre på kommando med å kle meg ut og være kreativ. Det får være til jeg får et innfall helt av meg selv 😉
      Viktigst at mange har det kjekt. Da er alt bra for min del 🙂

    4. Hei!
      Ja, jeg har heller ikke feiret Halloween, og ikke mine gutter som nå er voksne heller. Vi tar tiil oss alt hva America holder på med og lager oss nye tradisjoner – adoptert fra utlandet.
      Julebukk var jo en koselig ting det 🙂 Og det er synd at det mer eller mindre er borte………men … det er vel mere spennende med dette skumle……….. 🙂
      Je enig med deg………..barna må få kose seg og kle seg ut, og Halloween er kommet for å bli.
      Og enig i at det er handelsstanden som tjener på dette. Både halloween, mors-og farsdag…. og slikt. Det har blitt voldsomt for handelsstanden.
      Jajajajjaja vi velger heldigvis selv hva vi vil 🙂

    5. Jeg er vel ikke direkte i mot Halloween, men syntes kanskje at det var litt mindre fokus på godterier… Gøy å bruke tid på å kle seg ut og være kreativ ;o))

    6. Ja alt dette er jo for ungenes sin skyld. De kler seg ut og går ut og tigger snop hehe de syns det er gøy på samme måte som voksne bruker anledningen til å ha halloween fest helgen.

    7. Tidene forandrer seg og vi må bare følge med! Så jeg har kjøpt inn godteri for anledningen, men bare tre skumle vesen kom og ringte på. (Det regnet lett ute og vi bor opp en bakke så det var nok mange som ikke gadd å gå opp fordi ungene i feltet her ikke kjenner oss. Vi har jo ikke små barn lenger) Men litt sleip har jeg vært. Kjøpte ikke Halloween godteri men vanlige sjokolader og sånn, for da kan vi spise opp det som ikke ble delt ut….derfor holder jeg meg langt unna “kjærlighet på pinne” for det spiser ingen her i huset lenger 🙂 Og så er det litt gøy å lage til litt moro også på en sånn dag, mørk som den er. Klem <3

    8. Det var en fin sjiraff gris 😀 😀 Her har jeg vært med ungene på knask eller knep, hihi, veldig mange som gikk i år, ser ut til å bli mer og mer populært :))

    9. Jeg er helt enig..barna får bare kose seg..men vi “gamle” MÅ ikke følge med på det samme..Vi må få lov og ikke feire om vi ikke vil..DET mener jeg ihvertfall..men jeg er enig i at de som vil..kan kose seg og feire…men syns ikke om å kaste egg…men har ikke opplevd det altså..så tror ikke så mange driver med sånt..Flott er du som giraff også!! eller grisegiraff..Ha en god kveld!

    10. Det stritter litt imot for meg også, kanskje fordi halloween er så kommersialisert. Men det hadde sikkert julebukktradisjonen blitt også. Og så likte jeg at julebukkene måtte synge e.l før de fikk godteri.
      Men jeg begynner å tø opp og heksekostymer er morsomme da. 😀
      Dessverre gikk alle forbi i kveld. Og jeg som hadde kjøpt godteri, satt ut en pyntet lykt, dekorert dørvinduet og funnet fram heksehatten min. 😀 😀 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg