Den gang barn var små voksne..

Det var nok ikke bare lett å være barn den gang DA heller..

Jeg snakker av og til om at jeg tenker det er vanskelig å vokse opp nå..Spesielt å være ungdom i dag.. Mange krav, fra jevnaldringsgruppa, familie, medier i alle former presser både store og små ungdommer inn i båser av ulike slag, som de kanskje overhode ikke egentlig ønsket å bli presset inn i.. Jakten på egen identitet…eller SEG SELV… jobbes daglig med. Og det allerede tidlig i barneskole-alder.. 
Nei…ikke bare-bare å vokse opp nå. Jeg misunner ikke de som må i “daglige forhandlinger” om egen identitet…

Men ..jammen meg var det ikke bare enkelt å vokse opp på begynnelsen av 1900-tallet heller. Eller en hvilken som helst epoke. Alle epoker har SITT. Og det kom jeg på da vi svippet innom en utstilling i Drøbak i går.
En kunstner ved navn Gøril Fuhr stilte ut noe i et lokale der, og utstillingen var kalt: “Playhouse”. Bildene hennes minte om svunne tider. Den gang barn ikke skulle le, eller smile, men være små, alvorlige voksne, med mye ansvar. Jeg synes de så triste ut. Den lå et gravalvor over alle bildene, selv om de holdt på ulike lekesaker. 

Ikke mye “Playhouse” å snakke om her: 

 

 

 

Alltid spennende å bli kjent med nye kunstnere. 
Og her er damen selv:

 



 

Kjenner du til denne kunstneren?

 

 

#kunst #bilder #gamledager #lek #barndom #oppvekst

 

10 kommentarer
    1. Så dumt med barn som ikke ler! Finnes ikke herligere lyd et barnelatter og lek synes jeg. Nei, dette hadde jeg ikke sett før, men det var interessant da! Klem til deg med masse latter! 🙂

    2. Barn måtte være med å jobbe i stor grad før i tiden, noe som var vanlig på gårdene ihvertfall. Likevel tror jeg de koste seg i leken. På gamle bilder er alle så alvorlige, både voksne og barn, så det var nok mer at de skulle være slik, – en seriøs sak å gå til fotografen før i tiden. 🙂

    3. Denne kunstneren kjenner jeg ikke, men bildene var fine selv om de var veldig alvorlige. Barn skal le og smile og kose seg i leken.
      Du har nok rett i at tidene forandrer seg, og vi skal ikke så veldig langt tilbake for å finne et helt annet foreldre/barn forhold enn det som er i dag. Det spiller også stor rolle hvor i verden barn vokser opp og hvordan de leker og utfolder seg. Her får barna prøve seg på det meste <3

    4. Har aldri hørt om 🙂 Men det skyldes ene og alene meg selv 🙂 Jeg er ikke veldig bevandret i den kunstneriske verden for å si det sånn 🙂 Jeg minnes jo masse latter og glede når man var i knebukser. Men det var jo mye mindre ytre påvirkninger, men også mye mindre veiledning og tilrettelegging. 🙂 Ikke enkelt å sette den ene epoken opp mot den andre 🙂

    5. Litt dystre bilder! Ikke den store lekegleden! Ja, det var vel litt sånn i de skikkelig gamle dager! Men fine bilder! Har ikke hørt om kunstneren før…. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg