Jeg har blitt “blodfan” av kubismen!

Kubismen har interessert meg sånn ca midt i ryggen fram til i dag.
Synes det har vært noen sære og rare greier, og ikke skjønt “greia”.

Men siden jeg i dag har gått med min egen lille “kunstformidler” på Nasjonalmuseet så har det endret seg. Ingrid hadde en helt egen evne til å se ting i bildene.

 

 

Ja, man tror jeg først det er bare firkanter og rare former, og at ingenting gir noe som helst mening. Men det skulle bare en et lite stikkord til så hadde Ingrid funnet massevis av vettuge saker inni der. Jeg ble skikkelig gira også!
Vi tittet noen ganger først på tittelen og SÅ var jakten i gang. Andre ganger jaktet vi på mening og figurer først, og så etterpå på tittelen for å se om vi hadde “rett”.

 

Noen bilder var jo lette å se..

 

Mens andre krevde litt mer arbeid… Som disse danserne 😀

 

Kunstneren er Thorvald Hellesen, (1888-1937). Nærmes ukjent i Norge . Populær ute i Europa. Vanket med Picasso og andre kjente kubister. Bodde mesteparten av sitt liv i Paris.

 

 

Han var gift med denne damen. Helene Pedriat, fransk kunstmaler.

Samme damen som på fotoet under 😀

 

 

Noen lurer på om det ikke er kjedelig å gå så mange ganger på Nasjonalmuseet. Jeg har jo nærmest begynt å “vanke” der.. Men nei, overhode ikke kjedelig!

Det er en ny opplevelse for hver person jeg går dit med. Alle opplever jo kunst på forskjellige måter, og de små samtalene og opplevelsene sammen er så fine og så forskjellige fra gang til gang.

Jeg synes det var utrolig moro å gå der med Ingrid 🙂 Nå er jeg “blodfan” av kubismen!

 

 

Vi måtte innom denne lille installasjonen også!

 

 

Etterpå satt vi flere timer i sola ved Aker Brygge! Så koselig! Så deilig! Så vår! Så energigivende!

 

9 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært på Nasjonalmuseet. Må være interessant å rusle rundt der når man får påfyll til å “se” og “oppdage”! 😀

      1. Ja, det er skikkelig gøy, og det er jo forskjellige utstillinger, så det er jo noe nytt hele tida også. NOE er jo det vanlige som står hele året, men andre ting er vandreutstillinger 🙂

    2. Innlegg som spreller av livsglede! Så deilig 😊. Jeg synes også det er berikende med mennesker som legger merke til/ser andre ting enn jeg gjør. Skaper liksom rom for refleksjon og vekst. Fortsatt god påske til deg 🥰

      1. Ja, dette ga skikkelig energiboost. Så gøy å gå der å se etter jeg hadde skjønt hvordan jeg måtte lete 😀 Ikke sikkert Ingrid hadde “rett”, men det fikk meg i alle fall til å se på en annen måte 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg