Unge “jyplinger” eller folk med integritet?

For meg er det viktig med integritet og tyngde i visse yrker.

Mulig det er viktig i alle yrker, men jeg tenker i alle fall det er viktig i yrker der du trenger å STOLE på folk: f eks Leger, tannleger, politi og ikke minst lærere spør du meg.

Jeg må føle meg TRYGG, og kjenne utstrålingen på at disse KAN det de skal! Møter man en famlende, fiklende lege som rødmer i det du kommer inn døra, så føles det ikke SÅ greit…

 

Hvis man møter en politibetjent som står med nedslåtte øyne og skraper med foten i bakken når du kommer og spør om hjelp, så er det et problem.

Jeg vet at alle må være ny en gang, men i sånne yrker så må man utstråle trygghet selv om man ikke er det. Man må vise en form for integritet.

Så hva er dette integritet da? Er det noe man kan øve seg opp til? Eller kommer det med FAKTISK erfaring? Betyr det at det er bare eldre folk som kan ha integritet? Kan man ha integritet uten å virke stiv, skråsikker og “overlegen”?

Mange spørsmål. Og her kommer flere…

Kan f eks en lege vise klokskap og integritet hvis han sitter med beina “oppunder seg” i kontorstolen? I stedet for å sitte stiv og “korrekt” ved pulten sin og knatre formelt ned på pc-en alt som blir sagt?

I mine øyne – JA!

Legen jeg møtte som satt med beina “oppunder seg” da jeg kom inn døra satte meg litt ut første gang. “Hrmf… Hva er dette for en ung jypling?” Ja, for han VAR ung så klart. Og fordommene var klare umiddelbart: “De blir bare yngre og yngre. Og dette må jeg bare tåle liksom? Hrmf!”

Men fordommene forsvant som ved et trylleslag. Den “unge jyplingen” så meg rett i øynene og hørte på ALT jeg sa. Ikke et tastetrykk så lenge jeg var på kontoret. Han så meg, hørte meg og kom med grundig forklaring på diverse da jeg var ferdig å prate. Han kjente på meg, armer og bein, uten å rødme overhode, og kunne masse om det som var problematisk. Tidligere har jeg for det meste vært vant til rødmende leger, og for det meste opptatt av å få skrevet ned det jeg sier på Pc-en.

Så hva om jeg tok denne “unge jyplingen” i å sitte med beina oppunder seg på stolen, slik leger IKKE skal gjøre. Han overbeviste med glans likevel. Han hadde integritet, og den satt i all kunnskapen hans. Han VISSTE hva han holdt på med, og han klarte å overbevise MEG om at han visste det.

Alle hans timer var forsinket så klart. Fordi han så pasientene, kjente på dem og måtte skrive alt på pc-en i det vi gikk ut døra. Men hva så? Han hadde integritet, kunnskap og omsorg i alle fall! Og for meg er det faktisk det viktigste. Ikke om han står i døra for å ta i mot meg til riktig tid, med et nedslått blikk, rødmende, for så å sette seg rett ved pc-en.

 

5 kommentarer
    1. Jeg føler vel at dette med sosial intelligens burde vært en betingelse for sånt som jobber innen helsevesenet. For uansett hvor teoretisk superb en måtte være funker det liksom ikke dersom en ikke har evnen til å kommunisere med pasientene. – Ikke minst ved alvorlig sykdom.
      Hva politiet angår, er ‘deal-breaker’en for meg de som møter en med en uforholdsmessig bryskhet. Istedet for å vinne respekt, taper de faktisk min, da det reduserer de til ‘tuff guy wanna-be’s..

    2. Det der er kjempeviktig! Og klart de unge kan være best faktisk! Jeg har en veldig ung og kjekk tannlege – aldri vært borti noen som er dyktigere i det faget! 🙂

    3. Det har mye å si at de hører på pasientene og at man får hjelp/henviser videre om det er nødvendig. Ofte er de litt yngre mer oppdaterte også. Problemet er at fastlegeordningen ikke fungerer som den skal, med mange utskiftninger og vikarer flere steder.

    4. Bravo!! Musikk i mine ører, fantastisk. Madammen fikk helvetes ild for for et par uker siden, og var fos legen. Ei ung jente i turnus. Hun konfererte med sjefslegen i kommunen, som konkluderte sykdom og at det ikke var noe å gjøre. Noen timer ringte ungjenta til madammen og ba henne komme tilbake. Hun hadde konferert med Universitets sykehuset i Tromsø, skrev ut en kraftig medisinering. Kona roste henne, og sa, fortsett sånn så blir du en fantastisk lege. Integritet har ikke med alder og erfaring å gjøre, nemlig. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg