Hvis de kunne snakke…. ;-)

Ingenting er vel mer ensomt å se, enn en benk som står forlatt et sted… Gjerne på litt forblåste og øde steder, langs havet og stranden… Men OGSÅ i en park, i en skog, eller langs en landevei… Det er noe ensomt over de… de står der ALLTID…Og ved vannet der…. liksom som de står og titter utover…Som de som satt der for en liten stund siden sikkert har gjort.. Som de som satt der for en måned siden, et år siden og 50 år siden sikkert har gjort… Tittet utover havet og tenkt sine tanker… Sånn står benkene der i all sin ensomhet. og skuer utover… 

 

Og det er da jeg tar meg i å tenke på alle som har sittet der… 

Var det en gammel dame i gul regnfrakk.som skjulte forkle og hår-ruller hun hadde under, som nylig hadde sittet der. …? Som hadde gått hjemmefra for å få litt luft? Eller var det en mann med stokk, som etter sin spasertur med stokken, måtte sette seg å hvile litt?

 

 

Var det en sliten unggutt,  som nettopp hadde sittet der?…som etter en litt fuktig tur på byen, måtte hvile seg litt, og hente seg inn før han kom hjem til mor og far…?

 

 

Var det en gammel sjømann, som hadde mønstret av for et halvt århundre siden …? Men som allikevel tok seg turen ned til den grønskepregede benken ved fjorden, for å sitte å titte på båtene som gikk forbi?

 

 

Var det en mystisk mørkkledd mann, som for årevis siden hadde løpt forbi denne parken? Løpt fordi han nettopp hadde gjort noe skummelt og kriminelt, og av den grunn hadde noen i hælene som ville ta han…. Som han hadde klart å riste av seg….og sliten og fortumlet kom forbi denne benken…. og måtte hvile seg litt…? Kunne det vært han som satt her….?

Eller var det rett og slett et omslynget par, som i 1988 bare satt her og svermet…? I BALL-gensere og blekede  hockeysveiser, måtte de hvile litt, på vei hjem fra fridisklubben..?

 

 

Eller var det kanskje Christiania-bohemens arvtagere som hadde stått her…og malt denne hvite benken…? Som hadde slått seg ned mens bildene tørket, og nippet til et glass absinth, helt i de gamle kunstnernes ånd?

Eller var det bare et søsterpar fra Norge, i året 2014, som slo seg ned etter en liten fotojakt…? 

Nei, si det…. Alle disse benkene har nok sine spennende historier 😉 

 

Ha en strålende fredag! Skal du gjøre noe hyggelig i dag?

 

(dette var en liten reprise fra 2014… tanker rundt benker)

 

#benker #tanker #historie #foto

34 kommentarer
    1. annebe: Ja, en krakk og benk fortjener litt sol og varme også 🙂 Og jeg blir tankefull av slike bilder 🙂 Mye historie … Ha en fin kveld min venn <3 klemmer <3

    2. Rart å tenke på slikt ja…så mye som kan ha blitt sagt og så mange ulike mennesketyper som har satt rompa si på krakkene…
      Jeg kan ofte sette meg på en krakk og tenke litt…helst i sol og varme :)) Fine bilder :)) Klem <3

    3. Mia: Ja, rart hvordan noen benker kan gi andre assosiasjoner, litt tåke litt regn, og så har du tankekverna gående 🙂 Slapp av og kos deg med sambo i helgen 🙂

    4. Ingvild: Ja benker er virkelig en kilde til tanker. Og fine å ta bilder av 🙂 Koselig å tenke på hvem som har sittet der og sånt 🙂

    5. Det er litt gøy å filosofere litt rundt på det viset. Tenk så mye historie de benkene egentlig har opplevd, kjærlighet, sorg og glede. Alt fra eldre til små barnestumper <3 De to nederste bildene var litt skummel

    6. Du kan tenke tanker. På museet jeg jobber er det en tenkebenk :). Den står å skuer utover havet, til horisontene der hav og himmel møtes. Den har bare stått der ett år i disse dager.
      Men det er så mange mennesker, så mange tanker, så mange benker at en rent ut blir svimmel.
      Fin fredag til deg :).

    7. Etdiktomdagen: Ja, jeg elsker å tenke på sånn :-)Mye historie involvert 🙂 Og er litt godt å sitte å skrive rundt det også 🙂 Klemmer <3

    8. Lisbeth Pedersen: Nå er jeg spent på hva du syr 🙂 Dette innlegget var en reprise fra 2014, jeg har noen innlegg jeg føler fortjener en reprise for jeg har så mange nye lesere, og mange gamle har sluttet 🙂 Ja, det var nok et søskenpar som satt der HVERTFALL 😀 He-he

    9. Anne Grethe: Ja, det er også en mulighet, for en av benkene 🙂 Og jeg tror det har vært ALLE de variantene , for disse benkene har jo stått lenge 🙂 God klem og god fredag <3

    10. Unni: Så koselig å høre at du blir litt beveget av dette, jeg tenker det er så mye historier i gamle benker , akkurat som med gamle hus. Og jeg elsker jo å lage historier til hvordan det KUNNE ha vært 🙂 Stor og god fredagsklem <3

    11. Vera Lynn: Ja, jeg tror det er mye historier i sånne benker…akkurat som i gamle hus 🙂 Håper du har en super dag, pent vær er det hvertfall, om enn litt kaldt 🙂

    12. Bygdefrua: Ja, en morsom og herlig tanke egentlig 🙂 Jeg liker å sitte på en benk og reflektere sånn.. Så jeg tenker alt hva benken har vært med på 🙂 Mye historie i sånt 🙂

    13. Det beste jeg vet er når jeg kan sette meg ned på en benk en plass der det gjerne er litt folk. Da kan jeg sitte å se alle de rare, fantastiske menneskene som vandrer forbi. Noen tett omslynget, noen hastende, noen gamle og noen pur unge, barn som løper fra foreldrene i fryd over friheten. Det er så morsomt når man kan ta seg tid til å studere alle de ulike typene folk som finnes her i verden. Jeg har noen ganger tenkt…..hvor mange utgaver av et menneske går det egentlig ann å lage. Hvor mange kunne jeg laget? hvor forskjellig kunne de blitt både i utseende og lynne. Jeg har ikke tenkt å prøve på det, men en artig tanke er det jo:-)

    14. Ja tenkt det Frodith, om disse ensomme krakkene kunne prate… Tenkt hvilke historier de har å fortelle oss :o))
      I dag skal jeg ta livet litt mer med ro enn i går, men en ut må jeg. Tenkte at jeg skal ta meg en tur til fysioterapeuten for å bestille time og det samme skal gjøre hos fotpleien. Pleier å ringe, men jeg fikk lyst å dra innom dem i stedet. Ha en strålende fin dag :o))

    15. Disse flotte bildene, og denne nydelige teksten din Frodith, fikk jeg rett og slett gåsehud av! <3 Må innrømme at det kom en liten tåre i øyekroken også.. <3
      Klem

    16. For en flott og tankevekkende reprise 🙂 Nå spør du ikke hva jeg tror, men jeg sier det likevel… hehe.. jeg tror nemlig det var en ung pike som lengtet etter kjæresten sin som er på sjøen og jobber.. 🙂

    17. Så artig skrevet og flotte bilder som vanlig. Ja tror nok at en av de som har satt der er et søskenpar som slo seg ned etter en liten fotojakt 🙂
      Nå skal jeg fortsette med mine syoppdrag.
      Ha en strålende helg 🙂
      Klemmer

    18. Jeg syns også benker er et flott fotomotiv! Herlige bilder! 🙂 JA jeg skal gjøre noe morsomt! Skal reise til fjells!! Skal leke fjolls til fjells! hihi God helg til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg