En 190 cm høy Per Ulv ,på høyhælte sko… ikke noe vakkert syn… ;-)

Altså… jeg PRØVER… igjen og igjen… DEN skal jeg ha.. Jeg vil liksom ikke gi meg helt… Det gjelder altså mitt velkjente problem med å IKKE kunne gå på høyhælte sko… Du som har kjent meg en stund her inne, vet at jeg er ei lang jente i utgangspunktet. Jeg var født lang, og jeg fortsatte bare å strekke meg i været… så som 6.klassing var jeg vel 165 cm, mens gutta i klassen var ca 140cm. Det er ikke DA man setter i gang treningen på å gå med høyhælte sko… Fordi jeg vil nemlig påstå at det er noe man MÅ øve på… LEEEENGE…

Og siden jeg ikke øvde da… og heller ikke i årene som kom… ble jeg ALT for glad i å gå i myke, behaglige sko som gjorde slik at tærne viftet fritt og fotsålen var glad som en lerke…

Nå i voksen alder har jeg prøvd år etter år å øve litt på å gå med hæler… Jeg vi OGSÅ se litt lekker og elegant ut av og til… ikke bare fly rundt med joggesko til kjolene mine liksom… Så da tusler jeg da… hver høst… gjør et forsøk… inn i en skobutikk, kjøper sko… og kommer faktisk UT igjen med høyhælte sko… Hvertfall etter min målestokk, høyhælte…. Og i fjor igjen… kjøpte et par pene skoletter, med høy hæl… Gledet meg til å bli fin med skjørt og lange, høyhælte, elegante bein….. MEN, jeg KAN JO IKKE GÅ med dem!!! I det hele tatt!! For jeg får jo aldri noen sjanse til å øve med dem vettu… Nå de er fulle av lyd og det klikker som en flamenco-danser på glattisen, hver gang jeg tar et skritt, da får jeg jo ikke særlig sjansen til å gjemme meg og øve….. Så DE ga jeg opp…

Men nå har jeg gjort det IGJEN..Kjøpte meg nye…. SKAL ha høyhælte… Gikk inn i en butikk her for et par dager siden… og ut igjen med fine høye hæler.. Du tror vel jeg snakker om stilett-hæler når jeg sier HØYE… Å neida… her er det snakk om noen som kanskej er 5-6 cm, megatjukk såle og denne gangen på gummi… Tenkte det var lurt.. så jeg kunne øve meg i stillhet denne gangen… til jeg ble så flink på høyhælte at jeg bare SKRED bortover gulvet.. 😉

Vel, “jommen sa jeg smør”, som uttrykket så fint heter… Her er det ikke mye skriding å spore nei, på langt nær… Selv om sålene er myke, er høyden på skoene fremdeles problemet.. Og jeg er ca like elegant som PER ULV på høyhælte sko…DU husker han i tegnefilmene… som jaktet på  Bippe Stankelbein. Store digre føtter som går : “kadang-kadang-kadang” liksom…  Og når jeg i tillegg blir nesten 190 cm høy, så er det ikke til å unngå at folk stirrer på meg, der jeg kommer trampende..

 

Nei, en 190 cm høy Per Ulv i høyhælte sko er ikke noe vakkert syn… 😉

 

Kan du gå på høyhælte sko?

Synes du det er GODT å gå på høyhælte sko? 

 

 

 

50 kommentarer
    1. Min matgale verden: Hei-hei, ja her må det øving til 😀 Jeg skal nok se noen programmer om tekninkken ja,men KURS gidder jeg ikke altså 😀 som noen visste om her… 😀 Ja, jeg lurer på å ta høyhælene i dag,skal trene etterpå også… så mulig jeg ikke orker 😀 Bedre sent enn aldri Kjersti 😀 FIne dagen 🙂 Klemmer <3

    2. Tatt av kvinnene: Kan tenke meg du er fin i hæler ja, og at du KAN gå i dem 🙂 Hvis hælen går først i bakken hos meg, så får jeg denne ande-gangen/per-Ulv-gangen 😀 Morsomt at bestemor lærte deg da 🙂 Kjempefint å høre at pakken er kommet fram 🙂 Kosselig at du fikk 3.plass 🙂 Klemmer <3

    3. Ha ha, jeg kan levende se for meg Per ulv komme “skridende” som han ikke kan over gulvet:) Men med litt øving, så er du der. Du får rett og slett begynne å se på “top model” For der lærer de å gå i hæler, og hvis du BARE ser på dette programmet i noen uker, så blir du nok flink. Hvis du ikke orker det, så legger jeg ved en lenke til kk, Hvordan gå pent i høye hæler:
      http://www.kk.no/908238/slik-gaar-du-riktig-og-pent-i-hoye-haeler
      Sånn! Nå tenker jeg det skal bli orden på sakene:) Øve øve øve, ha en høy fredag:) klemklem, en dag for sent…;)

    4. Høye hæler er veldig fint, men kan være grusomt å gå. Jeg har alltid vært den korte (er 1.58 i dag) så jeg har så lenge jeg kan huske prøvd å få noen ekstra cm på lengden min. Da jeg var litt yngre var jeg et håpølst tilfelle, stiv som en stokk og tramp i gulvet. Etterhvert kom teknikken mer på plass, tror faktisk det var bestemor som lærte meg 😀 Hælen i bakken først, så tuppen av foten. Normal knekk i knærne når man går, for hvis man er helt stiv ser det kjemperart ut. Det var i hvert fall de to tingene jeg øvde på.
      Og forresten! I dag kom pakken i posten 😀 Tuusen takk for den søte vesken og lappen. Kjempekoselig å komme hjem til en så fin overraskelse 🙂 Klem fra meg <3

    5. synnovesyr: Ja, det står stadig noen nye i skapet mitt også.. Jeg skal lage en liten utstilling snart tror jeg 😀 Hi-hi.. 😀 Morsomt å høre at andre har det litt likt 😀

    6. Ha ha måtte le litt når jeg leste innlegget ditt…det kunne vært skrevet av meg:) Jeg er høy og har liten erfaring med høye heler,men du verden så mange pene par jeg har innerst i skapet:) kanskje på tide å ta dem frem og øve seg litt:)

    7. Lithanna: Du også likner en and eller gås ja, kadang-kandang, blir sånn vippe-gange liksom 😀 Men jeg kan sitte med dem, og da ser jeg veldig fin ut 🙂

    8. HAhahahhahaa
      Jeg ser ut som ei GÅS på høye stiletthæler. Kan så vidt gå med noen mellomstore for ett par timer, men ikke mer enn det.
      Foretrekker enkle flate sko jeg <3

    9. MyVidaLoca: Det er ikke SÅ mange flate pensko i størrelse 40 liksom Jeg prøvde, men det var skikkelig utplukket, så jeg tenkte jeg fikk prøve de med hæler igjen, for DE var det mange av 😀 Og de ser jo stilig ut da 😀 Jada, disse nye var FINE og myke, men jeg går som en and eller Per Ulv- likevel 😀 Hi-hi Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

    10. Livsrom: Ja, jeg tror også det er stor forskjell på sko… og satser på jeg ikke har funnet de rette ennå 😀 For meg er alt høyt så lenge det ikke er i barfoten 😀 Og lår og leggmusklene mine var skikkelig støle i dag:-D Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    11. Hahaha, så søt du er <3 det finnes jo mange flate pensko da, hvorfor skal du absolutt ha høye hæler?! Trenger ikke gå med joggesko til kjoler når det finnes så mange fine flate sko, jeg elsker ballerina sko, sandaler osv. Men ja, høres ut som du fant noen gode nå da, som hverken lager lyd eller er altfor høye 🙂 Lykke til!! <3

    12. Det er ikke lett, nei, å være jente:) hehe. Jeg er ganske liten, som deg i 6 kl, men da sa det stopp, og der omkring er jeg ennå. Jeg liker litt høyde på skoene, og de fleste jeg har, er det du kaller høye hæler. Jeg derimot, dobler før jeg kaller det høyt, over 10 cm;) Kroppen min sier stopp når jeg prøver meg på høyere. Sist var i bryllupet til min sønn, gikk i de sølvskoene 8-9 cm kanskje, i nesten et døgn, fy søren det var ikke bra. Det fikk jeg svi for:(
      Det er uuutolig stooor forskjell på sko. Det er ikke bare høyden som avgjør hvordan de kjennes på foten. Vonde sko, uansett høyde, nei takk!
      Du får ha lykke til, det er nok riktig som mange skriver; øvelse gjør mester:)
      Klemmer<3

    13. Flaggermusvinger: Ja, jeg er tilbake i joggeskoene i dag… myke og gode.. skrider rundt i joggesko 😀 Støl i hele kroppen etter treningen i går, på hælene 😀 Det var noen som plystret etter meg, en mann på sikkert 150 cm, jeg er ikke sikker på han gjorde det for at jeg så stilig ut akkurat, mer sjokkartet plystring tror jeg 😀 Hi-hi..

    14. haha! Du kan få sagt det, ser det for meg helt tydelig jeg! Tror helt sikkert du ser mye mer elegant ut enn du føler deg.
      Jeg liker ikke å gå i høye sko, rett og slett for at jeg får vondt i kroppen av det. Etter at jeg falt og slo meg for 2 år siden. Flatflate sko på meg 😛

    15. Miriam: Ja, svanehalsen er hvertfall på plass… 😀 Da mangler det bare litt på skridingen 😀 Hi-hi Jeg ser altså ut som rosa panteren, Per Ulv og en and… alt i ett 😀 Jeg har joggesko i dag 😀 Og da skrider jeg egentlig mye, mye bedre 😀 Stor klem til min medsammensvorne 🙂 <3

    16. Ho ho ho 😉 😉 Kjenner meg igjen i det du skriver gitt 😉 😉 Eg er ei kløne på høge hælar, mulig det er fordi som du seier at eg ikkje har øvd. Flate sko er og blir behagelig og min favoritt, men av og til er det jo kjekt å sjå litt grasiøs ut 🙂 DU får berre jobbe på så plustelig ein dag kan du skride over isen som ein svane….det er ivertfall det eg forteller meg sjølv…hihi 😉 😉

    17. Mariann Sæther Tokle: Jeg tror det er best for alle kropper jeg EGENTLIG, uansett vekt og kroppsform… Men som sagt, kunne tenkt meg å se litt stilig ut, hvertfall i sittende figur 😀

    18. Mariann Sæther Tokle: Jeg lefser rundt i HELT flate sandaler jeg, hele tida, på sommeren. Og det synes jeg er helt greit på en måte, sånne GODE sandaler.. Men føler liksom jeg må ha noe annet enn joggesko til skjørt om vinteren 😀 Så deilig du fant det et par du likte da 🙂 Og som er gode også 🙂 Ha en fin dag Mariann 🙂 KLem <3

    19. Jeg er en liten pike når det kommer til høyde, jeg tar det igjen rundt livet. Høyden er bare 1,60 men jeg liker heller ikke høye hæler men i sommer fant jeg et superpar som faktisk er gode å gå i. De hadde korkhæler og var nydelige. Fine svarte med strikk rundt så jeg kan bruke den på Cruise, hovner så i beina i varmen så føttene vokser, men disse utvidet seg jo, hurra:)

    20. Lisbeth Pedersen: Ja, det er faktisk ikke høyden på MEG som er problemet lenger… det var bare når jeg var yngre.. Men det er problemet med å se ut som et vanlig mennenske når man beveger seg avgårde 😀 Jeg ser rimelig fin ut når jeg STÅR 😀 Men så, hvis jeg beveger meg, så kommer denne Per Ulv-gangen 😀 Hi-hi.. 😉 Og det er jo ikke pent 😀 Ha-ha Men jeg skal ikke gi meg helt ennå 😉 Ha en superfin dag du også 🙂 stor klem <3

    21. Hehe du er herlig 🙂 å være høy er bare flott syntes jeg 🙂
      Det er bare å prøve seg frem, sko med heler for deg til å automatisk rette opp ryggen og du får en bedre holdning og bruk av kroppen når du går.
      Jeg bruker ofte høye heler, men min høyde er “bare” på 170 cm 🙂
      Men selvfølgelig så har høye heler en begrensning på hvor høy de er, jeg mener heler med normal høyde.
      Ha en superfin dag 🙂
      Klemmer

    22. karenmarenmette: Det høres veldig lurt ut 🙂 Jeg har jo kort vei til jobben, og klarte meg greit dit, dog med LITT Ande-gange eller Per Ulv-fakter 😀 Så er det mest sitting på banen, og her på jobb hadde jeg de på fram til lunsj, for å øve litt da 😀 Og SÅ tok jeg de av og løp i sokkelesten rundt etter lunsj. Jeg har få elever, og de er vant mer læreren i sokkene av og til 😀 Ikke så høytidelig 🙂 Åå, du er sikkert flott der du skrider rundt 🙂 Stor klem og fin dag <3<3

    23. Forstår følelsen du har av å ville få det til 🙂 men det ser jo ikkje bra ut med folk som klakker rundt på høge hælar og går som ei and.. Mitt tips er ta dei på, gå ei lita stund, der det er viktigst for deg å sjå rank, rett, fin ut.. So har du eitt par små ekstra i veska du kan bytte til om du får vondt i beina. Eg bur 15min frå t-bana. Det er langt å gå i stiletthælar. So eg har med andre “gå-til-t-bana-sko” so skiftar eg til hælane når eg vil vere fin og skride rundt i sentrum 🙂

    24. Engla: Ååå, så spennende!! Gleder meg til å høre mer om dette 🙂 Du skal vel bare fort hjem igjen da eller? Eller skal du drive litt i byen etterpå? 🙂 Ja, lykke til med høyhælte sko, du kan det kanskje du 🙂 Stor klem og lykke til med lunsjen og alt 🙂 <3

    25. ritahobbyfoto: Ha-ha, nei noe KURS gidder jeg ikke 😀 Da får jeg heller se ut som Per Ulv 😉 Det er ikke SÅ nøye (kniser) 🙂 Men jeg får bare øve litt mer, om jeg MÅ gå i dem.. Men nå har jeg jo kjøpt dem, og hvis jeg skal være litt finere skal jeg ta dem.. 😉 Ja du ser sikkert mye rart på den fronten i jobben din 😀 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    26. kommensalisma: Ja, ikke sant, kanskej det går 😀 Men i dag har musklene vondt og jeg krøp inn jeans og joggesko igjen, lett som bare det.. Men neste gang jeg skal ha kjole/tunika, skal jeg prøve igjen… ;-D Men jeg må også få tak i noe sånt Dr Martens -aktig, for det liker jeg. Men ikke AKKUR’AT Dr Martens, for de er så stive i skinnet.. Men noe liknende.. Men det var ikke å oppdrive i butikkene i min størrelse nylig.. Ikke sjans.. Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    27. Hehe, da er vi i samme sko, for jeg har nemlig tatt på meg høyhelte støvletter i dag 🙂
      For jeg skal nemlig innta hovedstaden 🙂
      Ble oppringt forrige uke med spørsmål om jeg ville delta på en lunsj der i forbindelse med bloggen.
      (Skal skrive om det senere i dag/morgen.)
      Ha en fin dag fineste frodith og du, JEG er helt sikker på at du er like fin både med og uten høye heler 🙂
      Koz & klem

    28. Oslopadde: JA, du har nok rett 😀 men jeg har litt lyst til å KUNNE gå med det liksom… Men det er ikke bra ut 😀 Helt skikkelig dårlig..Jeg har jo nesten bare gode sko, bortsett fra disse GALE kjøpene jeg gjør av og til da :-D…. VI får se om jeg får det til, noen ha lovet å lære meg opp 😀 Ha en fin dag padda mi 🙂 Klemmepaddeflat uten fluer på <3

    29. He he unnskyld , men jeg ler litt nå. Det er litt morsom det du sitter å skriver om her.
      Som du sikkert hvet, jobber jeg som frisør, og ser mange , mange mennesker hver dag.
      Å en ting er at alle klarer ikke eller er ikke skapt for høye heler for å si det slikt.
      Å det beste er å trøste seg med det tror jeg, men øvelse gjør jo mester.
      Det går faktisk kurs får å lære seg å gå ellegant å lære å gå med høye heler 🙂
      Dette går i ski i slutten av mnd. Kan sende deg dette om du er interessert jeg. 🙂
      Jeg mener jeg så dette på nett her for en ukes tid siden. 🙂
      Klemm

    30. Pga ryggen så måtte jeg desverre sette vekk alle høye hæler for noen år siden, men jeg digget å gå på høye hæler (IKKE stiletter!!!) – selv om jeg er høy (176) … Savner det litt. Har faktisk tenkt å prøve meg på sånn du nevner – som er all over i butikker nå. Skoletter med halvhøy hæl.. og tykk gummisåle.
      For jeg tenker som deg – kanskje det går 😉

    31. Livet har mojo: Jeg prøvde først å finne sko uten hæler… men de hadde INGEN i størrelse hest.. alle var tatt, eller de lager ikke særlig av de 😀 Jeg tenkte at javel, så må jeg prøve meg på høye igjen… Og jeg synes det ser litt stilig ut da… Og disse kjentes slett ikke verst ut i butikken, der jeg gikk ca 8 skritt 😀 Men SÅ, ja… du vet resten 😀 Jeg har joggesko i dag 😀 Som vanlig 😀 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    32. Ikke driv og stress med hæler, hvis det er ubehagelig 🙂 Hvorfor streve for å ha det ubehagelig? Selv gjør jeg alt jeg kan for å oppnå BEHAG, og går i de skoene som er gode. Har de hæler, så OK, har de det ikke, så ….OK. 🙂 Det er min livsfilosofi. Pent med hæler, pent uten 🙂

    33. Hehe.. jeg synes du skal gå i akkurat de skoene du VIL og trives best med. Hvorfor så lyst på høye hæler? Det finnes masse kule, nydelige sko, støvletter og skoletter med lav hæl.
      Jeg kan gå sånn noenlunde på høye hæler, men er ikke mest begeistra for det. Kommer selvfølgelig an på på høyden! Jeg går aldri i noe over 6 cm høyt, og aldri i stillett. Jeg liker best kilehæl. Brede hæler. Finnes SÅ mange kule fottøy! :)) Men er veldig glad i i comfy sko jeg, f.eks joggesko ;))
      Det er ikke godt å gå med for høye hæler. De som påstår noe annet lyver. Beina våre er ikke skapt for å gå med slike sko, og både føtter, bein og rygg kan få store problemer. Spør gode leger. Så kjøp sko du liker, som er gode å gå i, du, frk Frodithsen :)) klem

    34. ladyaugust: Ja, det var det jeg visste, at det var ille ja 😀 Det gjelder bare å holde ut, eller prøve noen enda verre først 😀 Kose deg med frokosten og dagen 🙂 Klemmevarmtklemmen tilbake <3

    35. Fru Stussli: Ååå, du HAR klart det du..? Misunnelig! 😀 Ja, selve høyden blåser jeg i nå, føler DET rr bare fint. Men den tåpelige gangen JEG får, er fpreløpig ganske lik Per Ulvs, og ikke særlig elegant 😀 Litt hakkende liksom.. og hvis jeg må skynde meg…. drt KAN jeg ikke… går ikke.. men det er kanskje bra egentlig 🙂 Neida, jeg skal ikke gi opp 🙂 Ha en strålende dag du også 🙂 Jeg står nede på Oslo s og vemter 😀 på alle klemmene <3 Sender en haug tilbake <3

    36. Mooornings :DD Såklart det er ille å gå med hæler. Før hinka jeg baklengs på et bein med hæler og det var slike megahæler men nå er jeg pinglete og vil ha behagelige sko, meeeeen om du kjøper et par megahælsko og så går med dem i noen timer og så vipps tar på de du har kjøpt nå…..hahaha da kjennes det mer behagelig ut enn joggisser tilogmed :DDD Men nå er det frokost på meg. Klæmmevarmtklæmmen <3

    37. Jeg er like lang som deg og har i voksen alder lært meg å gå i hæler (ikke mega høye, men tjukke på 5-6cm) og liker det. De får meg til å rette meg opp og ha en mye bedre holdning. Dette igjen gjør at jeg føler meg bedre og at jeg ikke blir så sliten. Den første sesongen på høye hæler var det litt merkelig og jeg følte meg veldig lang. Nå føler jeg meg veldig rank og de andre får heller føle seg små ;-D
      Gi hælene en sjanse til!! Fru Stussli heier på deg :-))
      Ha en fortreffelig dag!
      Klemmer i haugevis kommer med NSB

    38. inneuteferdig: Ja, jeg liker å bli lang nå, det gjør INGENTING, føler meg bare flott sånn sett. Derfor jeg stadig prøver 🙂 Men jeg ser jo så klumsete ut, og det er jo så VONDT 😀 Håper det blir bedre etterhvert? 😀 Jeg misunner de som kan se helt VANLIG ut når de rusler rundt omkring. Og slipper likne en tungfotet Per Ulv 😀

    39. Hei og hå.
      Jommen sa jeg smør du.
      Å gå på høyhelte sko er ingen problem. Du ser jeg begynte å øve meg da jeg var bare ei lita jente, og elsket følelsen den gangen, og gjør det enda. Jeg har ingen lave sko. Til og med støvlene mine er det hæler på… Slå den. oggeskoene er nok de eneste uten hæl, og de må være uten.
      Du må bare øve så enkelt er det… Og om du er lang er det flott. I holland møter jeg damer som i utgangspunktet er imellom 180-190 og så kommer det heler på i tillegg.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg