Når tussmørket forsvant (reprise)

Hun satt der…. helt musestille… Gjemte seg… Satt bak busken og den tunge, tunge porten…

Hun hadde sittet der i tussmørket….i det begynnende morgenlyset, med beina tett oppunder seg…. nattkjolen godt tredd over knærne for liksom å holde varmen litt i det fremdeles morgen-duggete gresset… Hun hadde tittet utover elven, og sett en trestokk bevege seg…. Hadde sittet og  speidet utover der så lenge, med beina slik, at beina hadde dovnet bort og den store, digre stokken ikke lenger var noen stokk men en alligator som gled fram i det stille morgenmørket…. Håret hadde hengt stivt nedover siden av ansiktet hennes, ikke et hårstrå hadde beveget seg….hun hadde knapt pustet… ikke en bevegelse….Var det ikke noen elefanter hun så borti skogbrynet der også?…. Fantasien løp mens hun satt der og knuget om knærne… Det lille heklejakken hun hadde tatt på i farten var ikke på langt nær varm nok, når de skumle tankene kom… Hun hadde bare grepet den i all hast da hun oppdaget at DE TO var borte…. og at hun var alene i huset…Det store, digre huset… Den lille sengen ved vinduet hadde føltes altfor stor da hun våknet og oppdaget at DERES seng var tom… Hun hadde bare revet tak i bamsen, kastet på seg den lille heklejakken og stormet ned de store steinete, flate trappetrinnene… Løpt ned mot elven, og plassen sin…. passet seg for å ikke plumpe uti elven….der hvor plassen hennes ble litt smalere….Hennes hemmelige plass…

Og nå satt hun her…litt oppskaket og forsøkte å holde varmen… Litt skjult bak den frodige busken, og den tunge smijernsporten… tittet mellom det kalde jernet og bladene på grenene som hang over elven.. og prøvde å skjelne mellom stokker og alligatorer…

Solen steg  sakte opp bak løvverket der, og i det begynnende lyset kunne hun se en båt komme sigende…Stille ..stille… Den fløt nesten umerkelig framover i det blikkstille vannet, kun avbrutt av små plask når årene traff vannet…. Kun avbrutt av de hviskende stemmene som nådde henne.. I båten satt de to…Han ved årene…hun lett foroverlent på det nærmeste setet… Han i tøfler og slåbrok, hun i sin lange morgenkåpe, med føttene stikkende ut på nedsiden… barbeinte føtter…  Og selv om det var langt unna, kunne hun se blikkene de sendte hverandre…Milde, ømme…Fulle av kjærlighet… Solen nådde over toppen på de lave trærne som sto langs elven, og strålene fant henne som satt der gjemt i buskene… Hun kjente varmen fra solen…. og fra innsiden….Kunne ta av den lille jakken… Satt der i nattkjolen og i all spenningen og gleden…. Og ventet på at de skulle komme fram til plassen HENNES…

Gledet seg  til at de fikk øye på henne, at de milde øynene ville treffe HENNES… Da skulle hun hoppe ombord, og stille ,stille sige avgårde sammen med dem….

 

 (Dette er en historie jeg laget  og la ut tidlig i våres en gang…… Den ble laget på innspill fra leserne mine, små stikkord/assosiasjoner jeg fikk fra dem når jeg la ut bildet over og spurte: Hva tenkte du da du så dette bildet?  Så fikk jeg inspirasjon av stikkordene og laget den lille teksten. Jeg har nylig lagt ut et nytt bilde, og fått innspill og stikkord fra mange på det bildet. Og det er i skriveprosessen. Men jeg ville gjerne bare ta en liten reprise på noen av de “novellene” jeg har skrevet tidligere her  inne 🙂 )

 

#assosiasjoner #tanker #novelle #stemning #stikkord #tbildeassosiasjon #kjærlighet
47 kommentarer
    1. Føler med ganske daff her også…manner meg opp til regnkåpe og 2 turer med hundene………ugh……..nett nå føler eg litt på at pokker at eg ikkje kan slenge de ut på marken ved terassen…….litt vanskelig her hhahaha,men men alle andre fordelene er her 🙂
      At eg har hatt sånn påvirkning på deg i dag føler eg meg veldig fornøyd med 🙂
      Blir friskesen i hodet sitt min fine venn
      klememtingene <3

    2. cuskima: Ja, i dag har du fått meg nesten til å gråte og helt klart til å le 😀 Det skal du være fornøyd med. Ellers er jeg daff som en sofapute og vondt i hodet. Du kommer til å få det kjempefint 🙂 Klemmer <3

    3. Så bra at du ler ,eg ler litt også, er ikkje bare bare å flytte vet du når alt er anderledes enn en er vant til og man ahr kjøpt møbler som passet til ens forrige hjem -så er det ikkje likt i det nye, hverken stilen eller plassen ikkje sant -og da blir det litt sånne greier med at ting er for stort og for lite og litt oppblåsbar ( båt) og sånn til man kommer på plass. ER jo bare 4 natten her i natt så er vel strengt tatt lov at det er litt sånn på høgg og belegg
      senke skuldrene og puste litt min venn <3
      klememting <3<3

    4. cuskima: Jeg ler jeg, og det er ganske befriende 😀 Jeg har hatt litt høy skulderføring nå om dagen, så tårer og latter sitter like langt ute omtrent 😀 Og nå sitter jeg alene og ler av bohemen i nye leiligheten og venninnen på luftpute -“båt” ha-ha. Godt å få ledd litt. Men nå må jeg stikke 😀 Takk for at du er så morsom 😀 Klemmer <3

    5. sover på madrassen til dens engen som er for stor for rommet -på gulvet -føler eg bor i et kollektiv, rene bohemen hahaha,men NULL fjører som stikker 😛
      Eg sku egentlig bare måle om eg kan ha 140 seng…….fant ut at det ble også for trangt, til eg målte at sengen er egentlig 160……også madrassen hahahaha….hallo likssom damen som solgte målte ordentlig feil. Så da fant eg ut at kanskje eg bare skal ha vegg til vegg seng…….180……hakkje bestemt meg enda så i mellomtiden så bare ligger eg på den mens eg ahr den på finn.no til slags 😀
      Datteren min sover her jo bare noen dager nå fremover pga kjæresten sin så hun ahr jo seng eg kan låne til mer orden her og ny seng kommet i hus. Er bare at om 10 dager kommer en venninne og hun må sove på en oppblåsbar seng hahahaha
      Klememting <3

    6. Tattavkvinnene: Så da kan jeg bare skrive inn en kateogri der, f eks novelle. Og neste gang jjeg kommer med en ny novelle, så velger jeg bare den kategorien, som er den eneste jeg har inntil videre ? Klemmer <3

    7. kan jo være litt mye og en smule overveldende med denne flytting og hundene og mye styr med ting som mangler som seng hahaha, men kjøleskap og vaskemaskin, oppvaskemaskin og sånn er på plass 😀
      veldig deilig å komme i hus uansett selvom alt er opp/ned og litt på hode
      nattinatt klemmeting <3

    8. Det skjønner jeg, kan tenke meg at det er en god del innlegg å gå igjennom ^^ Når du er inne på et innlegg enten det er publisert eller utkast kan du velge kategori nederst (det har du helt sikkert sett), der kan du også legge til nye! Superkjekt 😀
      Klem <3

    9. cuskima: Du har kanskje noe høstete INNE? En god kopp te- med pledd og bok. eller noe i den duren 🙂 Mye som er høst. Men jeg vet du er opptatt. Ikke stress med det du 🙂 Klemmer <3

    10. Tattavkvinnene: Ha-ha, ja nå skal jeg gi meg snart og lage EN kategori på siden der 😀 Orker nemlig ikke rydde opp i det gamle andre rotet. Men kan prøve å gjøre noe med Utstillingene, kalenderne og novellene f eks. Hvis jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre det på innleggene nå i ETTERTID? 😮 Klem <3

    11. cuskima: Var en tur innom byen og snoket litt først 😀 Kommer mer 🙂 Både repriser og nytt 😀 Og masse bilder om ikke lenge. Når Galleriet åpner 🙂 Klemmer <3

    12. cuskima: Hi-hi, boken min du… 😉 Ja, tror vel ikke noe på DET 😀 Men jeg synes det er hyggelig at folk vil lese dem HER 🙂 Og får jeg litt mer energi før helga, så kommer den NYE også 😀 Ha en flott arbeidsdag <3 Jeg er akkurat kommet hjem 🙂 Klemmer <3

    13. Therese Bråthen: Det er jo der de stikkordene dere skrev her i forrige uke, til et bllde med en båt, skal brukes. Til en ny sånn liten novelle 🙂 Men jeg tok liten reprise her på de “gamle” som ble skrevet på samme måten 🙂 Takk for at du leste denne og veldig hyggelig å høre at du likte den da 🙂 Kommer et par til før den jeg holder på med NÅ. Alle repriser 🙂

    14. cathrinehenriksen: Det er koselig at flere liker dem da <3 Og ikke synes det gjør noe å lese dem om igjen:-) Jeg er jo litt stolt av dem og har lyst til å vise dem til nye lesere også 🙂 Takk for at du leser dem <3 Klemmer til Pippi-mor <3

    15. DER ser du fineste du, MANGE som er intressert i boken din -syns du bør gi den ut på ebok om du ikkje vil lage en i papirformat 😀
      Ellers får vi stjele novellene dine og gi dem ut og gi deg kreditten 😀 <3
      klemmeting og tusen takk for disse utrolig vakre historiene du klarer å spinne ut av våre ord og innspill
      ha en fantastisk dag -nå er det jobbings her for meg 😀
      <3<3

    16. passion4lifeandtravel: Hi-hi, tenk om det hadde blitt en liten stemningsbok rett og slett 😀 veldig kos å vise dem HER hvertfall. Og noen nye lesere kommer jo innom, og noen liker å lese om igjen. Jeg lader opp til siste bildet jeg har hentet stikkord til 🙂 Klemmer til deg <3

    17. Lisbeth Pedersen: Takk skal du ha 🙂 Jeg var jo fornøyd med disse da jeg skrev dem, og tenkte de tålte dagens lys igjen 🙂 OG jeg er KJEMPESPENT på hva slags syoppdrag du skal få. Og håper du får lov å blogge det. Og nå gjetter jeg i mitt stille sinn på hva det er 😀 Hi-hi… Ha en superfin dag du også 🙂 Klemmer i fleng <3

    18. Flinke deg, godt skrevet 🙂 Kjekt med sånne flotte repriser.
      Nå sitter jeg her med kaffekoppen min og venter på et spennende besøk som kommer med et like spennende sy-oppdrag 🙂 Kanskje jeg for lov å blogge det 🙂
      Ha en superfin dag 🙂
      Klemmer

    19. Maren Kvalvaag: He-he, ja du får nok til et blinkskudd 🙂 Er jo så fint ute nå atte. Og de du ikke sender til meg kan du jo bare vise hos deg selv 🙂 Er aldri godt å si hvor mange som deltar, men jeg har ligget på 18-20 deltaker. Og jeg må få PLASS på bloggen også 😀 Ha-ha…Og stemmes skal det jo også 🙂

    20. Det kan hende, ellers så kan det jo hende at jeg har gått glipp av et innlegg også. Leser jo stort sett alle innleggene til bloggvennene mine, men det hender jo at jeg ikke er innom en dag 😉
      Da må jeg bare passe på å ta et skikkelig blinkskudd jeg da! 🙂

    21. Maren Kvalvaag: Jeg tror det kan bli en del bilder som kommer inn, så i hovedsak sier jeg ETT 🙂 Før har jeg fått inn bilder fra ca 20 forskjellige folk, og da blir det nok med et på hver. Men hvis det kommer få bidrag, kan jeg heller SI i fra til deg da? Sånn at du kan putte på et til? Moro at du liker de små historiene mine. De ble skrevet sånn mars, april… Kanskje vi ikke var bloggvenner ennå da? 🙂

    22. Fru Stussli: Så deilig at noen liker litt repriser 🙂 Jeg var jo fornøyd når jeg laget dem så tenkte jeg de tålte en framvisning til 🙂 Ha-ha, blir vel ikke noe bok men.. 😉 Mange gode klemmer <3

    23. Så hyggelig at du deler litt repriser! Jeg kan ikke huske dette bildet fra i våres, men det var veldig fint, og det setter igang tankene med en gang. Akkurat slik som bildet fra i går. Ønsker deg en fin dag Frodith! 🙂
      Og forresten, kan man sende inn flere enn ett bilde til konkurransen din? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg