“Det talende språket” er ikke talt…


 

Du trodde kanskje at begrepet Et talende språk...eller at noe er talende, betyr det samme som et TALT SPRÅK, eller talespråk…Men DER tar du altså feil… Det er ikke nødvendigvis noe likhetstegn der..
Hvis du googler, så vil du nok få opp ordet TALE ganske så fort…

MEN…det som ligger i begrepet er egentlig at det er noe MER, en ekstra dimensjon, noe i TILLEGG til det uttalte..
Og hva er da mer naturlig enn å velge TEGNSPRÅKET???
For det skal jeg love deg, at det finnes ikke noe språk i verden med flere dimensjoner, med så mye EKSTRA enn bare det som akkurat sies , enn akkurat i tegnspråket..
Det er tonefallet og spørsmålene  i øyenbrynene og mimikken, det er bøyingen av verb i  håndformer og plasseringer, det er vakkerheten i rytmen og intensiteten..

DET er det talende språket!!

Tegneoppdraget ble gitt av Dedicat.blogg.no, og jeg var aldri i tvil hva jeg måtte tegne her 🙂

Hva forbinder du med Det talende språket?

 

 

Og har du ikke fått med deg de andre tegneoppdragene, så finner du de her:

-snipp-snapp-snute- så var oljeeventyret ute

-Kjærlighet

-Villmarkens datter – det er meg

– Med nesa mot himmelen i en blomstereng

-En konsertopplevelse jeg har vært på

– Sommerregn like vått som vanlig regn

– Frodith balanserer på regnbuen

-Omsorg

-Frodith koser seg med jordbær

-En fe

 


#tegninger #tegneoppdrag #oppgaver #tegnspråk #kommunikasjon 

10 kommentarer
    1. Smiler.. og beklager at jeg er så sen med tilbakemelding. 😀 Du har truffet spikeren på hodet 🙂 Det jeg tenkte var at det talende språket ikke er det mest høyrøstete,, men akkurat slik som du har fremstilt det 🙂

    2. Det talende språket er for meg – DET DU SIER MED STEMMEN OG HVA ANSIKTSUTTRYKKET SIER I SAMME SITUASJON. For stemme og tale kan være ulikt og ansikt og stemme kan være ulikt……………
      Og så er det tegnspråket der man bruker hendene og ansiktet og ja… hele kroppen. Hun var så flink hun som vant norske talenter 🙂
      Også synes jeg du er flink, frodith 🙂 <3
      Det talende språket kan vel være så forskjellig......... huff nå tolket jeg meg visst langt ut på sidelinja kanskje 🙂 hehehehe

    3. Vera Lynn: Du kan lære deg tegnspråk selv om du er hørende vet du, veldig praktisk. Jeg og min venninne, begge hørende snakker mye tegnspråk i praktiske sammenhenger 😀

    4. Tegnspråket er vakkert, og jeg er så fasinert når jeg ser en eller flere stå sammen å snakke. Observerte et par hvor en satt inne på t-banen, mens den andre sto ute på perrongen å de skravlet i vei helt til banen gikk… Ikke det at jeg ønsker å ikke være hørende, men det var veldig praktisk da :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg