Digital-helvete!

 

 

Av og til er verden og hverdagen et rent digitalhelvete!
Som du vet er jeg ikke akkurat lykkelig over forandringer… Det har noe med personligheten min å gjøre. Jeg vegrer meg kraftig i starten, og prøver nesten å nekte.
Men jeg tilpasser meg…Stadig vekk.

 

Å gå fra å ha nærmest angst for skrivemaskiner på 80-tallet..Spesielt de elektriske..
fra å være livredd tekniske framskritt og utvikling og alt det skumle DET ville føre med seg…..til å bli lærer som underviser på tegnspråk gjennom digital Fjernundervisning  Det må du vel være enig er litt imponerende?

Vel… så lenge jeg får stabilitet i maskinene, innlogging fungerer og “de der ute” ikke trenger FOR mye hjelp, så går det greit. Men sånn er det jo aldri.. Plutselig får ikke JEG logget inn, maskinene vil ikke opp å gå fordi noen har nappet ut en plugg. Og jeg har ikke fletta peil på hvor den skal inn. Smarboarden er svart, og det ringes fra skolene der UTE som trenger hjelp, fordi DE ikke kommer inn… Hjelpes!!

Vel… det går seg jo til hver gang, og ingen SKADE skjedd…

 

Med Coronaen kom det masse digitalt. Nå eeeeelsker vi digitalt. Gjør vi ikke?
“Det er jo så nyttig og effektivt!” Ja…hvis du har en sånn hjerne så! Da er det effektivt. Hvis ikke, så blir det mye behov for “støttekontakt”, og det kan man bli lei av i lengden..

For nå skal jo alt av møter også tas digitalt. Ja…ikke alt da…Det bare føles sånn..
Ansiktene på skjermen du ser over, er byttet ut med voksne ansikter, men tanken er den samme. Gjennomføre møter på tegnspråk med folk både herfra og derfra.
Eneste forskjellen er at det selvfølgelig er et ANNET system for å få gjennomført disse møtene. Annen plattform, andre knapper, kameraer som må byttes. I tillegg er 5 personer byttet ut med 10-20, og en mye mindre skjerm. Personene må flyttes til en “scene” skal man ha sjanse til å se hva som blir sagt, og med et tempo som hjernen til Frodithen ikke takler blir det mye kløning..

Greit nok… Det går jo etter hvert…hver gang og ingen SKADE skjedd….

 

Så er arbeidsdagen over, og man tusler hjemover med skallebanken fra helvete etter for mye skjermbruk, og for mye grubling på alle de digitale utfordringene..

Skal bare en tur innom butikken før jeg lander i sofaen hjemme. Men tror du ikke helvete starter igjen da. Det effektive digitalhelvete vi omgir oss med. I kassa for å betale møter du en maskin, ikke en person. Personene står bare ved siden av og viser deg hvordan du skal trykke på knappene. Hvis du er heldig…

Som oftest står man der alene, med selvbetjeningskassen. I starten i det minste.

  • Bip. Bip (scanning av varer)
  • Varer uten strek-kode (svett leting etter riktig vare. Er dette en løsvekttomat, økologisk tomat eller er det en tomat overhode?)
  • Bip-bip (fortsetter scanning)
  • Ny vare uten strekkode (To for en Er dette en frøkornbaguette eller et grovstykke? Trykk antall og gå videre)
  • Endelig… Skal betale
  • Maskinene blinker: “Stopp! En ansatt kommer for å sjekke legetimasjon siden du har varer med aldersgrense..”
    “Hallo!! Ansatt!! Hvor er du? Kan noen hjelpe her?”  Alle ansatt sporløst borte. Kommer en til slutt etter mye veiving..
  • Skal du ha pose? Trykker JA
  • Trykk plast elle papir, og antall (riktig pose velges og antall) 
  • Trykk for kvittering. 
  • Vil du ha hel kvittering eller bare strekkode? (må ha en slags kvittering for å komme seg ut dørene der.. Men hva i f…n skal jeg med kun strekkode hvis jeg blir stoppet i neste butikk mistenkt for nasking?)
  • Trykker hel kvittering
  • “Det mangler papir i maskinen- kontakt en ansatt” (Hvor har han gjort av seg nå da?! Hallo!!! Kan jeg få litt hjelp her!!)

 

  • Digitalhelvete!! Effektivt?

 

 

18 kommentarer
    1. Det blir bare mer og mer digitalt, og det gjør oss ganske hjelpeløse når det ikke fungerer. Jeg bruker nok en del selvbetjeningskasser der de finnes nå, men det er rart hvor ofte de skal sjekke akkurat meg 😉 Ikke for leg, men om jeg har scannet alle varer og sånn. Ellers er det supert når det digitalt fungerer, men hjelp så slitsomt når det ikke gjør det. Du har beskrevet det godt 😉

    2. Eg har kun teknisk innsikt når eg MÅ, dvs når ingen av ungene kan fikse for meg…Nå alt så er koblet til og fikset elsker alt man kan fikse med noen tastetrykk, og alt er veldig enkelt/anvennelig når man kan det , og ja: Eg går i selvbetjent der det er, går kjapt syns eg, spesielt på Ikea var det en drøm….Det er fortsatt flere som bruke betjente kasser der ser det ut for, ergo kommer eg meg fort ut 🙂

      1. Jeg går også i de selvbetjente. Men etter en hel dag med mye kødd og frustrasjoner så sprekker jeg litt innimellom av alle de hersens spørsmålene man får før man får SLIPPE UT. 😛 Og hvis ting funker på jobb, og hvis alt bare var intuitivt så hadde det vært greit. Men når det “klikker” stadig vekk, og man bruker mer av dagen innimellom til å finne ut av digitale problemer, enn faktisk å gjøre det man “skal”, så klikker jeg i vinkel når butikkene begynner å herje med meg i tillegg. 😀

    3. Digitalt er supert det, når det virker! Helt koko og fører til mye helsefarlig stress og raseri når det ikke virker! Jeg har et digitalt gavekort jeg har prøvd å bruke 3 (!!!) ganger, uten hell – og da må jeg innrømme at jeg forbanner hele driten🙈!

      1. Ikke sant! Når det funker er det greit. Men det gjør det jo “aldri” 😮 Jeg synes jeg ser deg. Litt furie-aktig som meg kanskje da? Jeg fikk liksom ikke slippe ut heller i butikken. Han kunne slippe meg ut, men jeg måtte stå å se på at han skiftet kassarull… 😛

    4. Jeg liker best selvbetjeningskassene, for da slipper jeg å stå i kø og så liker jeg å scanne selv (tror jeg skulle jobbet i butikk, hehe). PCer derimot og alt digitalt rundt det liker jeg IKKE. Kan de ikke bare la ting være som det er og ikke stadig måtte finne på nytt hele tiden!

      1. All skanningen og det er greit, det er all sjekkingen av leg, stikkprøvekontroller, lapper som mangler og manglende ansatte som gjør at jeg klikker litt innimellom 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg