Dagen i dag- når er den egentlig?

 

Dagen i dag- når er den egentlig?

Hvor mye av dagen er du til stede i akkurat den dagen navnet har? Har du tenkt på det?
Hvor mye tid av dagen bruker du på -det der framme? Eller det som var? Viktige ting å tenke gjennom i mine øyne. 

Kall det mindfullness….kalle det å leve i nuet…. kall det hva du vil… Jeg tenker i alle fall at det er viktig for meg å prøve å være mer til stedet når jeg “er der”. 

 

 

Jeg er ikke så verst til glede meg over her og nå OGSÅ. Jeg bruker heller ikke mye tid på tiden som VAR, slik at jeg går rundt og angrer på ting. Borkastet tid i mine øyne, så det har jeg sluttet med for mange år siden. Fortids-Frodith tok sine valg av en grunn, og jeg stoler på at det virket riktig DA. Så fra det som var tar jeg kun med meg inn de sakene som kan gjøre livet mitt NÅ deilig å leve.  

 

Når det gjelder framtid bruker jeg en del tid. Krydrer nok mye av NÅET med hyggelige hendelser som skal komme. Kanskje kan man si at man får de hyggelige opplevelsene flere ganger på den måten? Eller blir det skuffelser, fordi det ikke ble helt som forventet? Som regel blir flotte opplevelser, og jeg kjenner at det ikke gjør noe om jeg “brukte opp” litt av NÅETS øyeblikk på den “glede-seg-til”-følelsen også. 

 

Det jeg fremdeles jobber en del med er å slutte med å “grue meg” til opplevelser. DET er bortkastet tid det!! Uansett hva slags type opplevelse det er. Å bruke opp fine nå-øyeblikk til å tenke på at noe KANSKJE kan gå galt, det er helt håpløst spør du meg. Hva er poenget liksom? Jeg TROR det er for å verne seg selv, HVIS det skulle gå dårlig når opplevelsen inntreffer…. “Det var det jeg visste!”..liksom.  Men om det IKKE går dårlig da, så har man brukt opp gode øyeblikk på å plage seg selv! Helt unødig! 

En ting er å vite at man her helt “dust” i forhold til dette….En annen ting er å klare å gjøre noe med det..

 

 Vel… nå har jeg i alle fall tenkt å bruke dagen i dag, her og nå, uten for mye avsporinger verken i fortid eller fremtid. 

 

Bare bittelitt framover. Jeg skal ut å danse “vår-dansen”, og ta bilder! Til min lille utfordring, som jeg la ut i går. Se HER, se hva det går ut på og si fra om du vil være med!! 🙂 

 

Ha en fin søndag så lenge! 

 

 

 

#tilstedeværelse

10 kommentarer
    1. Jeg er ofte her og nå, men har dager der man reflekterer over både i går og i morgen 🤷‍♀️ Å grue seg til opplevelser er jeg god på selv om at jeg også vet at det som regel er bortkastet tid. Det meste går som det skal, Ha en god natt Frodith ♥️♥️

    2. Du beskriver det veldig godt her. Lett å kjenne seg igjen. det med å ta sorger på forskudd for eksempel. Men å glede seg til noe og ha noen forventninger kan være veldig bra. Om det ikke ble som jeg tenkte, så hadde jeg i alle fall gleden av å ha forventninger om noe godt. Så gjelder det å la være å ta skuffelsen ut på andre – f. eks dersom noe ikke ble noe av likevel.

    3. Ja, er en øvelse å være tilstede, jeg øver meg fremdeles ofte…
      Vondt å grue seg til saker og ting, men opplevelser vil jeg ikke grue meg til, hvertfall ikke om ikke noen tvinger meg til å hoppe i strikk eller noe annet fælt…:)

    4. Det må jeg gjøre. Leve I nuet isteden å planlegge og tenke om morgendagen:)
      Men jeg er også flink til å finne livsgleder i hverdagen min. Jeg liker bare å gjøre flere ting samtidig:)

    5. fornuftig å tenke som du gjør,ikke like lett bestandig men alle kan jobbe med det :=) jeg skulle ha 4 middagsgjester i dag ,har styrt ,ryddet og laget middag til alle ,nå får jeg melding om att det blir bare 2 men jeg ble ikke lei meg av den grunn,da har jeg ferdig middag å varme til meg og mannen i morgen så kan jeg bruke morgendagen til annet enn å koke middag ,bare positivt det :=) kos deg med vårdansen ,jeg får ikke gjort det i dag ,godt jeg har en uke på meg hi hi

    6. Dette var et kjempebra skrevet blogginnlegg 😊

      Jeg prøver å være tilstede flere ganger om dagen i visse episoder, men på hektiske hverdager er ikke det lett.

      Det er viktig å bruke dagene positivt, og ta vare på hver dag som en gave.

      Kjempefine bilder av deg solstrålen 😊

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    7. Er nok ganske flink til å være i nuet, men når mesteparten av livet ligger bakom ryggen, så dras tanker i den retningen. Men ennå ikke så mye at det ikke er ting å glede seg over i dag ,,, og i morgen 🙂 Lykke til med dansinga.. jeg henger litt fast i tankeboksen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg