Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 12- kom inn, bli med :-)

 

På Stortorget i Oslo sentrum og andre torg rundt omkring er det ofte salg av juletrær. For de uten øks, med dårlig tid eller bare latskap å skylde på er det en grei løsning.
Salt, Pepper og jeg har prøvd oss der tidligere, men for det første er de vanvittig store, selv for en på 178 cm. Og når man kun er noen få centimeter høy er disse digre skogmonstrene litt “too much”.

For meg er det rett og slett ikke noe poeng å ha trær i hus, men siden Salt og Pepper er så gira på det, skaffer vi et som passer DEM. Det er ikke store hjelpen å få med bæringen, spesielt ikke hvis treet er 2 meter høyt….

Så i år fant jeg ut at jeg fikk overvinne latskapen, og vi fikk finne et på egenhånd…Et i “rotte-størrelse”….

 

 

Nede ved Akerselva, opplyst av gatelyktene, så vi i går, midt blant fullvoksne bjørkestammer og tilårskomne furustubber, et sprettent, ungdommelig grantre.
Det nærmest ROPTE om å bli plukket ut.  Helt i rotte-størrelse, frodig og fint og med en farge de andre trærne ville bli grønne av misunnelse over…

 

 

 

“Kom igjen da, Salt!! Det der er VÅRT!! Fort deg før noen andre ser det!!” De gjøv løs på bakken opp mot treet. Poter plumpet  gjennom nysnøen, og kulden truet med å sette en stopper for det hele, men opp SKULLE de!! Og det FORT!!

 

 

 

 

Vel framme var det å tenke gjennom hvordan få det løs, og da DET var ordnet var det å tenke gjennom hvordan få det fraktet. De rev og slet i hver sin ende. En løftet og en dyttet og til slutt fikk de treet ned på veien.
De kjenner til tilstandene i byen, og tok ikke sjansen på trikken… Her ble det enten å bære i hver sin ende, på slitne rotte-føtter, og med tunge labber, opp gjennom byen til man fikk slept seg inn døren hjemme… ELLER man hadde vært litt forutseende og tatt med en kjelke..

 

 

Salt og Pepper er ikke “tapt bak en vogn”. De er sin “mors” barn, og planlegger godt i forkant. Så her var så klart den lille slede-kjelken med. Akkurat passe stor til å slepe et juletre på, opp gjennom sentrumsgatene, så man fikk det i hus…

Og i hus kom det, og i løpet av dagen må det pyntes… Men før den tid, må DU gjøre en liten jobb. Her er julenøtter som skal løses:

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Det er lurt for å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da kjører vi bare i gang:

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det andre har svart feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av tolvte kalendergave annonseres kort tid etterpå. 

Det er hjemmelagede kalendergaver!

 

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender #adventskalender #jul #konkurranse

24 kommentarer
    1. Puh – for en dag!
      Kom hjem fra jobben helt tom, men måtte ut. Venninne blir 50 år til uka, og i dag var siste mulighet til å få levert henne gaven FØR dagen. Jeg rakk det 🙂 Og så skulle jeg hjem før, men så måtte jeg oppdatere henne på noe som var viktig at hun visste. Så tiden gikk. Kom nettopp hjem, og tenkte at jeg ikke kom til å rekke å bli med i kalenderen i dag, men jeg rakk å sende svar før kl 22! 🙂
      Ses plutselig 🙂 God natt.
      Oslopaddeklem

    2. Det var et flott tre- gleder meg til å se det pyntet 😀

      Dagens svar:

      1. Prins Charles (blir han noen gang Konge, tru?)
      2. Kina.
      3. Hugh Grant (Min favoritt over alle favoritter) 😀

    3. Heldige rotter som får så fint juletre 🎄
      Så til dagens oppgaver
      1. Prins Charles
      2. Kina
      3. Hugh Grant
      Ha en fortsatt fin kveld

    4. Der var juletreet i “boks”. Tenker de to rottene blir mer enn fornøyd. Her skal juletreet pakkes ned fra loftet etter hvert, men ikke enda. Har byttet ut edelgranen vi kjøpte i alle år med plast…. Miljøvennlig 🙂
      Svarene i dag er 1. Prins Charles 2. Kina 3. Hugh Grant
      Lykke til med juletrepynting sammen med Salt og Pepper. Klem <3

    5. Hmmm plages med å få til å kommentere her. Jeg prøver igjen. Først og fremst så har dere virkelig funnet det perfekte juletre. Og så skal jeg prøve å svare på oppgavene 🙂 Bak masken har vi Prins Charles. Salt og Pepper er i kina og den yngre utgaven er Hugh Grant 🙂

    6. Kjekt med trær som passer til “folka”..hehe.. 🙂 1 Pris Charles 2 Kina 3 Hugh Grant .. Kos deg med førjulstiden og klem fra meg <3

    7. Ååå så fint juletre…og ja..lurt å ta med noe å dra det på….Håper det kom helt hjem gjennom storbyen…Her er mine resultater 1: Prins Charles 2: Kina 3: Hugh Grant

    8. Så fint lite juletre og akkurat passe stort.🎄 Her er mine svar idag:
      1) Prins Charles
      2) Kina
      3) Hugh Grant

    9. Oj oj oj, på juletreslang ved akerselva, jammen er dere tøffe. Vel blåst og du verden for et flott tre! Til neste år skal du bare de det vanker flybårent tre fra Bergen, for sånn gjør de jo ofte, skjenker trær til andre byer, tror Bergen sender til Newcastle. Det må vi huske til neste år. Men så spennende da! 1 Prins Charles 2. Kina og 3. Hugh Grant 🙂 Goood onsdag. I kveld skal jeg på konsert-opplevelse med min mor 🙂 klem

    10. Frodith da! Har du tatt med deg rottentottene på juletreslang? Hva slags oppdrager er du da? Hadde dere funnet på noe slikt den dagen jeg var med dere, så hadde jeg IKKE blitt med! (Når det er sagt så var dere jo heldige som fant et sånt perfekt lite tre ute i skogen! 😉

      Dagens nøtter:
      1. Kronprins Charles
      2. Kina
      3. Hugh Grant

    11. Juletre er bra, det må en ha 🙂
      1. Prince Charles Philip Arthur George av Wales.
      2. Salt og Pepper er i Kina. (For en tur de må ha hatt)
      3. Den yngre Hugh Grant. Mange gode timer med denna på skjermen, mange gode filmer 🙂

      Nyt dagen 😀

    12. Hehe, merkelig, men det så nesten ut som om noen hadde prøvd å grave det opp før 🙂 flott juletre, nå er de nok kry
      Prins Charles, Kina og Hugh Grant

    13. For et flott og akkurat passe juletre de fant. Det blir vel flott i stua! Gleder meg…. 🙂

      1) Charles, Prince of Wales
      2) Kina
      3) Hugh Grant

    14. Nå tar du og de rottene dine sjanser gitt! Det er jo livsfarlig og forbudt å hugge seg juletrær i Norge. Landet skal heller gro over fra fjell til kyst . 😀 Og så durer dere rett ned til Akerselva og forsyner dere?? Makan altså 😛 😀 Så var det tankearbeidet :
      1. Den potensielle kongen av England, prins Charles
      2. Et digert og langt gjerde i Kina
      3. Hugh Grant,, har i alle fall sett en av filmene.

      Lykke til 😀

    15. Åååååå, så fint juletre! Nå blir det fint for dem! Gleder meg til å se det pyntet!
      1 Prins Charles
      2 Den Kinesiske mur, Kina
      3 Hugh Grant
      Ha en strålende dag. Klemsiklem 🙂

    16. god morgen,her fikk jeg gode minner,ja for jeg tok også med mine barn ,sparken og dro ut og hogde juletre selv :=) det var like stor stas hvert år .
      svarene mine i dag er
      1. Prins Charles
      2. den Kinesiske mur i Kina
      3. Hugh Grant

    17. Prins Charles, Kina, Hugh Grant…… sistnevnte forøvrig en stoooooor favoritt…..

      Ja, de rottene er som ho mor! Go’inger og smartinger <3<3

    18. Oi så flinke de er. For juletre må man jo så klart ha 😀
      Selv har jeg kunstig tre, og det har jeg lovet mine håpefulle at vi skal ta inn i dag 🙂

      Så er det oppgavene da:

      1. Britiske Prins Charles.
      2. Salt og Pepper er i Kina.
      3. Hugh Grant.

      Love Actually er julefilmen min ♥

      Ha en veldig fin dag ♥ Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg