Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 13- kom inn, bli med :-)

 

NOEN har alltid hatt lyst å være Lucia -jente.
NOEN har alltid vært flere hoder for lang, hatt feil hårfarge og absolutt ikke sett gulle-god og yndig nok ut til å bli plukket ut til den oppgaven.
NOEN har hvert år vært den litt store og bomsete som gikk bakerst med med brunt hår, mens den lille gul-hårete prinsessen gikk foran i år IGJEN med rosa strømpebukse og Lucia-krone.  Og den NOEN kunne lett ha vært meg…

Men i år skulle det endelig bli MIN tur…. 45 år for sent kanskje men dog.. For når Salt og Pepper sto i døra der og tittet opp på meg, var jeg ikke sen  å be…

 

På et VIPS hadde jeg funnet fram Lucia-skjorter, tredd på dem Lucia-terne- hatter og stukket et par kakelys i nevene på dem. Og SÅ var vi klare.
For når man har hatt en hemmelig drøm i alle år om EN gang å få lov å være Lucia-jenta, så har man så klart Lucia -klær på lur i tilfelle anledningen skulle by seg..

 

“Svart senker natten seg…..i stall og stue….”  Lyden av yndige rotte-stemmer kan i noens ører være på linje med sølvguttenes stemmer. Og vi begynte så fint ut… Pepper først ….så fulgte Salt.. Og til slutt meg.. 

 

 

Men så kom jeg på: JEG skulle jo være først!! Jeg var jo Lucia-jenta… Så jeg bukserte meg framover. Med små museskritt, for at ingen skulle merke “feilen ” som var blitt gjort. Litt spill for “kameraet” er på sin plass i sånne situasjoner.

“….Solen har gått sin vei, Pepper spiser fluer”….. Noen hadde ikke øvd på Lucia-sangen og var i ferd med å sabortere det hele.. Og den NOEN var hvert fall ikke meg!

 

 

“Inn i vårt mørke hus, stiger “en diger mus”….Saaaaanta Luuuusiiiia, Saaaanta Luuusia” Salt pep som besatt, og Sølvgutt-stemmen var byttet ut med en forhekset paddes…

 

 

Man kunne nærmest se når forvandlingen startet. Og før jeg fikk sukk for meg hadde hun klart å passere Pepper, og siktet seg inn mot plassen MIN!!! Med en skrikende stemme som avledningsmanøver håpet hun på å snike seg umerket fram til førsteplassen..

 

 

Men da skal jeg love deg at jeg reagerte. Da jeg kjente de små klørne krafse mot leggen min, og hun var i ferd med å GÅ FORBI meg, for å få bli Lucia-jenta i år IGJEN, DA var det nesten tom en refleks i kroppen på meg gitt. Jeg bråsnudde!!!

 

 

Og med mye oppsamlet Lucia-skuffelse i kroppen, fra flere år bakover dultet jeg foten i kroppen på Salt. “Nei Salt!! Nå får det JAMMEN være nok!! Du får ikke ødelegge dette!! Nå er det JEG som  er Lucia”

 

 

Hun lå der og sprellet. Vridde og vred på seg. Og det var slett ikke nødvendig, for jeg sparket ikke SÅ hardt. Det var mest et spill for kameraet. Hun var redd for ikke å få nok oppmerksomhet… Eh…Kremt….

 

 

 

Alle vet jo at de som ikke kan oppføre seg, må gå sist. Så i resten av sangen måtte Salt gå sist…

 

 

“Natten er mørk og stum….Med ett det suser …I alle tyste rom…som vingene bruser…Se på hver terskel står…Hvitkledd med lys i hår…Saaaaaanta Lussssiiiiiiiiaaaaa…Saaantaaa Luusiia”

 

Sånn var det ja.. Og så har også Frodithen ENDELIG fått være Lucia 😀

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Det er lurt for å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da kjører vi bare i gang:

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det andre har svart feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. Og vinneren av trettende kalendergave annonseres kort tid etterpå. 

Det er hjemmelagede kalendergaver!

 

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender #adventskalender #jul #konkurranse

27 kommentarer
    1. Fine søs, du er den perfekte lucia 🙂 Vi spiste lussekatter eller hva det heter i går og i dag, englebassen bakte, nam 🙂 Har liksom fått gjort nix til jul, helsikkens rygg. Skal til nøtteknekkeren mandag igjen, håper han fikser meg nå snart. Går det bra med tåa? Håper det <3 Dagens svar er: 1: Rowan Atkinson 2: USA 3: George Clooney
      Ha en nydelig kveld <3 klæmmeflat 🙂

    2. Upps…nå gikk klokka nesten fra meg…Så fine lucia toget! og så flotte dere var alle sammen! herlig! Mine svar er: 1: Roman Atkinson 2: USA 3: George Clooney

    3. FOR en Lucia-debut! Sent men godt! Man kan ikke VENTE på hovedrollen til evig tid, men ta affære og gi seg sjøl hovedrollen i blant!

      Svar på dagens julenøtter:

      1. Rowan Atkinson
      2. USA
      3. George Clooney

    4. Flott Luciatog, og jammen har du fortjent å gå først. Salt har jo gjort det før.
      1. Rowan Atkinson
      2. New York, USA
      3.George Clooney
      Håper svarene mine kommer gjennom, for det ser ikke ut til at alltid gjør det. Klem <3

    5. Så gøy at du fikk være Lucia. Koselig å følge med i kalenderen din.
      Her er mine svar.
      1. Rowan Atkinson
      2. USA
      3. George Clooney

      En fin kveld til deg

    6. God kveld 🙂 Jeg er litt tidligere ute i dag. Morsomt luciatog! Alle jenter bør få lov til å være Lucia en gang i løpet av livet. Heia deg!
      Jeg tror nissen i dag er Rowan Atkinson, og at Salt og Pepper er i New York i USA. Og bildet fra yngre dager er kanskje George Clooney. Det er det jeg tror 🙂
      Ha en fin kveld 🙂 Jeg skal gå torsdagstur, og prøve å bake noe godteri.
      Oslopaddeklem

    7. Herlig, endelig ble det din tur <3

      1. Rowan Atkinson 🙂
      2. USA 🌸
      3. George Clooney (uten ☕️)

      Håper dagen og kvelden er god, ikke la salt og pepper spise seg ugne på lussekatter nådda 😉

    8. Endelig var det din tur! Synes ikke Lucia trenger å være blond jeg for tenk, hehe. Håper det er greit jeg er med å svare selv om jeg har vunnet, synes det er gøy å svare på oppgavene 😀

      1) Rowan Atkinson
      2) USA
      3) George Clooney, den var litt vrien, men når jeg så teksten med hintet så jeg det jo med en gang xD

    9. Artig opptog..og vakker lucia-jente.. jeg har aldri vært det 🙂 Kanskje jeg får stille i kostyme til neste år`s feiring 🙂
      1 Rowan Atkinson 2 USA 3 George Clooney …Ha en fin dag videre 🙂 Klem <3

    10. Jeg ler like mye hver gang. Hvordan klarer du dette.

      1. Rowan Atkinson
      2. USA
      3. George Clooney

      PS! Jeg hadde George Clooney som barkeeper før han ble kjent 🙂

    11. Litt drama her på morgenkvisten ser jeg… Skjønner deg godt jeg, for som du fikk jeg heller aldri være Lucia. For rund, for brunt og kort hår og ikke minst for lang.

      Svar på dagens kalenderoppgave:
      1. Rowan Atkinson
      2. USA
      3. George Clooney

    12. Endelig!👍 Jeg har heller aldri vært Lucia, så kanskje jeg også skal gå i mitt eget lille tog idag.😊 Her er mine svar idag:
      1) Rowan Atkinson
      2) USA
      3) George Clooney
      Ha en super torsdag! 😊

    13. Endelig var det din tur! Så flott Lucia og de ternene også da!

      1Roman Atkinson
      2New York, USA
      3George Clonney
      Ha en vakker dag med flere Luciarunder! Klem 🙂

    14. Så fine dere er <3 å så fikk du endelig være lucia <3 Bak masken har vi Rowan Atkinson, Salt og Pepper er i USA eller New York. Og så har du en yngre utgave av George Clonney der 🙂

    15. Så flott ei Lucia jente! Jeg ble nesten misunnelig, fikk aldri være Lucia jeg heller, det var bare jentene med langt lyst hår…

      1) Rowan Atkinson
      2) USA
      3) George Clooney

    16. Heldige du som fikk være Lucia ♥ Jeg har aldri vært det 🙂
      Og veldig pent var det, foruten den lille uroligheten da 😉

      Så var det oppgavene 🙂

      1. Nissen er Rowan Atkinson.
      2. Salt og Pepper er i USA, i byen New York.
      3. Den unge karen er George Clooney.

      Takk for kjekke oppgaver 🙂
      Ha en strålende fin dag ♥

    17. god morgen,du var en vakker lucia jente,det burde være en lov som sa att alle skulle få en dag hver så det ikke ble uretferdig hi hi ,så ja bedre sent en aldrig hi hi .
      dagens svar er

      1. Roman Atkinson
      2 . USA
      3 . George Clonney

    18. 1. Roman Atkinson
      2. New York, USA
      3. George Clonney

      Så bra at du endelig fikk være Lucia! 🙂 Noen ganger må en bare stå på sitt, og du som hadde lysene på hodet. Så det så! 😀

    19. For en nydelig Lucia. Endelig ble det din tur. Og sånn flaks at hvit strømpebukse, det hadde du jo. (Jeg kan jammen være Lucia jeg og når jeg tenker meg om) Morsom vri på det hele 🙂 Og veldig stemningsfullt, ja, kanskje utenom den sparkingen da, 😀 😀 Nydelig. 1. Rowan Atkinson, 2. USA, 3. ….hm…har ikke sett Ocean eleven jeg 🙂 Og her var ingen jeg kunne kikke på. 😀 God torsdag. klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg