Med Karidansen på “Sylkvasse sting”

I dag har jeg vært på Nasjonalmuseet igjen.

 

Med denne damen: Karidansen. 
VI koste oss veldig. Og dagens utstilling, som var ny i februar, var “Sylkvasse sting”. Kunstneren er Britta Marakatt-Labba. Litt ukjent for meg, men har visst holdt på i massevis av år. Samisk kunstner og aktivist. Hennes kvasse sting er handler om samisk identitet, men også kampen mot et majoritetssamfunn som ikke alltid har forstått den lille minoriteten.  

 

 

Og alt dette har hun i hovedsak BRODERT!! Tenk det da. Små små sting, som har blitt store verker! Utrolig. 

 

 

 

 

 

 

 

Tror dette kalt “Kråkene” er min favoritt. Kråkene som man sakte men sikkert ser transformasjonen på, og de er egentlig politiet. Som har vært de som har “stått i veien” og håndhevet det “overmakten” har bestemt. De som de har møtt i demonstrasjonene.

 

 

Etterpå gikk vi på Halvorsens Konditori. Et ærverdig og voksent sted, en kafe som har holdt hus her siden 1881. Stengt, Åpnet igjen. Stengt. Pusset opp igjen osv. Jeg har vært her en gang før. I dag var det Karis første tur dit. Og det var en del av julegaven min til henne 🙂

 

 

Masse godt å kose seg med der 🙂 Blant vakre lysekroner og koselig interiør. 

 

 

 

 

 

Ha en fin-fin påskeaften! 🙂

 

8 kommentarer
    1. Så ut som en interessant og fin utstilling, hvordan smått kan formidle stort. Artig å se Kari, savner henne her på bloggen. Du må hilse henne og så ønsker jeg deg en fin påskeaften 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg