Tankefull velger på vei til stemmelokalet

 

Jeg har vært tankefull i dag…Ikke filosofisk som jeg også kan være…Nei…bare rett og slett litt tankefull. Av og til får jeg noen rare ideer, som jeg liker å filosofere over, lage ordtak rundt, skrive blogg om.

Men av og til er jeg rett og slett bare “hverdags-tankefull”. Kanskje oftere DET enn gresk filosof-typen liksom…

 

 

For i dag har jeg blant annet tenkt litt på valget. MÅTTE jo stemme. Men ikke søren om jeg synes det var spesielt lett å velge! Det blir verre og verre etter som årene går.

FØR var jeg så engasjert at det gnistret når jeg gikk. Deltok livlig i diskusjoner og demoer rundt forbi…

NÅ kjenner jeg en litt mer SLAPP holdning til det hele…Litt resignert…Litt lei hele greia..Jeg har ingen saker jeg brenner for helt ned i lilletåa…Jeg har ingen sak jeg ville kutta av meg armen for å få igjennom. 

Jeg vet hvilken side jeg hører til. Men fra DET til å velge riktig parti…se det er verre. 

 

 

En annen ting jeg har tenkt på i dag er hvordan det er å være fattig i Norge. Eller faktisk såpass dårlig stilt at man bor UTE. Mange folk tror at de fleste som bor slik ute kommer hit av egen fri vilje, og at det da ikke er det minste synd på dem når de sitter der og fryser med koppen sin. “Sitt valg! Nå kan du bare ha det så godt!”

Det kan vel være litt synd på dem allikevel vel? Kan det ikke?  Vi VET ikke hver og ens grunn for å komme hit…Vi vet ikke hva som driver folk til å krysse flere landegrenser for å ta seg hit til et av verdens rikeste land..

Grunnen til at jeg har tenkt litt ekstra på dette i dag er at jeg har passert en mann flere ganger i dag…en som lå og sov i et portrom på en madrass. Han lå der klokka 12. Han lå i samme stilling kl 13 da jeg passerte. Og da jeg var ute igjen en tur klokka 16 så hadde han snudd seg, men lå fremdeles der under dynen sin. Da slo det meg: -Han kan jo være syk! Man kan være syk når man er uteligger også. Og hva gjør man da?? Det har jeg aldri tenkt på før…

JEG stapper meg jo selv langt under dynen når jeg er syk og blir der, med piller, snytepapir, hostesaft eller andre remedier. Og vil ikke snakke med NOEN! 

DE står jo opp kl 6, alle som en, fordi trikken skramler, søppelbilen henter søppel i portrommet deres eller noen har kommet for å jage dem bort. Men hva når de er syke? Hva da?? Har DU tenkt på det?

 

Det er ikke sånn at jeg har funnet noen løsning…
Det er ikke sånn at jeg inviterer han inn fordi jeg er så storhjertet…
Det er ikke sånn at jeg endrer så mye..

Men jeg tenker i alle fall..
Kanskje på sikt kommer det noe godt ut av det….
Kanskje på sikt så vil jeg utgjøre en forskjell..

Kanskje…

 

Hilsen Tankefull Frodith

 

 

#tankefull

11 kommentarer
    1. De som sover ute og har norsk statsborger er utelukkende rusmisbrukere. Den andre gruppen er rumenske profesjonelle tiggere. De vil ikke ha tak over hodet. Hvis du gir dem det, river de ut alt inventaret og selger det, før de flyttet tilbake på gata. Så enkelt er det. Ikke vær naiv og la deg lure av tiggeruniformene deres. De er designet for å rykke i samvittighet din.

      Hvis du gir penger til en norsk tigger, er du med på å holde denne personen med narkotika eller alkohol, fordi mat får de fra Bymisjon og slike steder. De bruker ikke en penge på det, jeg vet det fordi søskenbarnet mitt var en av dem. Han sa akkurat det etter at han ble nykter.

      Hvis du gir penger til en rumensk tigger, gjør du det enklere for dem å fortsette tiggerlivet og viderefører det til sine barn. De ønsker ikke hjelp til å komme ut av det, de vil fortsette nomadelivet og holde sine barn utenfor skolen.

    2. Vi har ingen uteliggere her hvor jeg bor, ikke som jeg vet om i alle fall. Så jeg har aldri kommet til å fundere så mye over sånne ting. Men jeg ser det jo gjerne når jeg besøker større byer i inn og utland, og jeg innrømmer at jeg føler meg ubekvem. Men da jeg var i Lisboa for noen år siden, var det en organisasjon som hadde en hjelpestasjon på et fast sted en dag i uka. Der kunne de hjemløse komme å få klær, toalettsaker og masse annet de kanskje kunne trenge. De fikk også en klipp og litt mat. Det imponerte meg da vi gikk forbi og så dette. Jeg vet ikke om det er sånn andre steder, men der og da så det ut som at alle koste seg, var sosiale og hyggelige. Sikkert ukens høydepunkt for dem kan jeg tenke meg. Jeg ble i alle fall varm i hjertet av dette synet ♥

    3. Mange bra tanker!:-) Jeg får så vondt av de som sitter ute, spesielt vinterstid. Er ikke sånn med tiggere her på bygda som i bergen og oslo. Men når jeg var i bergen for noen år siden vekslet jeg til mange mynter på deli for å dele ut til de som satt ute. Men mulig jeg ville kjøpt en kaffi isteden idag.. noen sier vertfall man ikke bør gi penger. Når jeg er i bergen nå synest jeg det er vansklig å se alle som sitter ute å tigger. Men tenker at det er bedre å gi de ett smil enn å ignorere de. Livet er ikke greit for alle. Veldige forskjeller i norge ellets også, og noen har vært litt mer uheldige.

    4. Jeg tenker noe av det samme som deg, men jeg gjør ikke noe konkret for å hjelpe. Det har hendt at jeg har gitt noen kr til mennesker som har sittet med koppen foran seg. Om noen springer etter meg med den og rister med myntene, kan jeg kjenne på irritasjon. Jeg VET uansett ikke bakgrunnen til den som er så pågående, så det er ikke sympatisk å bli irritert. Jeg er aldri ufin mot noen, men jeg kan sikkert virke temmelig avvisende. .Uansett er det ille hvis noen ligger i et portrom og er alvorlig syke uten å få noen form for hjelp. Jeg er tett og forkjølet nå, men jeg har tak over hodet og en god, varm og ren seng.

    5. Det er bestandig en tragedie som ligger til grunn for at noen havner i slike livssituasjoner. En kan si en er sin egen lykkes smed, osv, men det kan ikke fornektes at det for noen er jævlig mange fler hindringer i veien for å komme seg dit enn for andre..
      En skal vokte seg vel for å se ned på andre, for vi kan alle og enhver havne der nede før vi vet ordet av det..

    6. En kan alltid utgjøre en forskjell, men ikke alltid lett å vite hvordan. Vi har et ansvar, et ansvar gjennom valga vi tar. Nå skal vi velge, jeg vet hva jeg vil velge – men har ikke muligheten her jeg bor. Har aldri stemt blant før, men når en ikke syns noe om det som blir ført fram lokalt -. Det er ikke alltid så lett å vite hvilke valg…hverken slik eller sånn. Hva skal til at folk ikke trenger ligger ute i et portrom, frisk eller syk. Livet, valga og forskjellene, ikke enkle hverken spørsmål eller svar…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg