Frodiths lille foto-redigerings-kurs :-)

Noen her i blogg-blokka har ønsket å få en forklaring på hvordan jeg lager fargebilder til svart-hvitt bilder med kun EN ting som er fargelagt.  Slik som dette bildet fra foto-challengen f eks:

 

 

 

 

Så da tar jeg en liten reprise på et innlegg jeg har hatt tidligere, hvor jeg har forklart dette:

 

“Frodiths  lille foto-redigerings-kurs

Ja, nå er det ikke sånn at JEG kan så inmari mye om foto akkurat. Men det lille jeg har lært om et super-enkelt redigerings-program, har jeg lovet noen at jeg kan prøve å forklare…

Og nå er det jo sånn at JEG er så treg som en sekk med bananer selv…når det gjelder å komme i gang med sånt…Så her kommer en liten “inn-med-te-skje”-variant av hvordan redigere med litt svart-hvitt og litt farger i samme bilde..

 

Spørsmålet er altså hvordan man klarer å få farge bare NOEN steder… Så her kommer  en bruksanvisning til akkurat DENNE funksjonen i Pixlr ekspress..

 

 


1) Skriv inn adressen til Pixlr ekspress (jepp den over her…)

 

 
2) Da kommer dette bildet opp på skjermen… (sånn ca tror jeg) Trykk på browse… Nå skal du finne bildet du vil bruke…

 

3) Trykk på biblioteker der bildene dine ligger…

 

4) Trykk på bilder….NÅ kommer bildene dine… ;-D

 

5) Velg ønsket bilde…

 

6) Nå begynner du å nærme deg moroa…… Trykk på ADJUSTMENT, der ved pila ja…

 

 

7) Trykk nå på SPLASH. Da vil all fargen som er på bildet forsvinne… og bli svart-hvitt..

 

8) Nå kan du trykke på BRUSH, som er pensel-funksjonen…Og da kan du sette i gang å hente opp farge på paraplyen…Den fargen du fjernet fra hele bildet tidligere, kan hentes opp der du beveger penselen med musa nå. Altså HELT den samme fargen som var der tidligere….

9) Sånn da var det lille kurset ferdig…

 

Sånn går dette bildet:

fra farger…..

til svart- hvitt…

 

….til en svart-hvitt bilde med en liten fargerik detalj..

 

Håper du får nytte av det lille “te-skje”-kurset 😉 Og altså dette er ikke et program man trenger å laste ned,man jobber bare ONLINE/ på nett….”

 

 

 

 

#foto #kurs #redigering #forklaring #fotoredigering #pixlrekspress
23 kommentarer

Siste innlegg