Mormor-is, inn-og-ut-kaker og andre rariteter

Man bruker mange rare ord og uttrykk i hverdagen, som man ikke er helt sikker på om er noen reelle uttrykk som folk er kjent med, eller om det egentlig bare er noe man har funnet på selv. Her kommer noen varianter som jeg bruker, men som andre også muligens kjenner til. Dere har kanskje andre varianter? Hadde vært moro å høre 🙂 Premie for morsomste uttrykk!!! En slags liten konkurranse 🙂

“Mormor-is”

Nei, dette er IKKE,( som du kanskje tror), en god, hjemmelaget is som en rund, god mormor med kjole-forkle har stått og laget ved den fine, gamle kjøkkenbenken. Nei, mormor-is er typen is som mormorer serverer når de begynner å bli litt gamle. De sparer og sparer på alt, selv om en 2 liter med is i dag bare koster ca 20 kr, og slett ikke trengs og spares så voldsomt på. Isen blir tint og fryst igjen,  og igjen. Den kommer ut igjen, gang etter gang i armene på en rødkinnet mormor. Vel, det var FØR. Nå bruker jeg uttrykket som et navn på en is som har vært tinet og fryst igjen, i MITT kjøleskap. Hvis noen kommer innom, og man vil ta fram noe, så sier man: “Jeg har litt is, mulig den er litt  mormor-is, så dere velger selv om dere har lyst på” I mine kretser forstår vi hva som menes med dette uttrykket. Bruker dere dette uttrykket?

 

“Mormor-epler/bomulls-epler” 

Man kunne tro, fra defenisjonen over, at mormor-epler er epler som blir servert igjen  og igjen.. Men NEI, dette er noe helt annet.  Det er epler som selv mormorer kan spise. Det betyr at de er veldig myke.Nærmest råtne i mine øyne… Og de lager ikke lyd i det hele tatt, når man tar en bit. Det er bare helt stille, og man merker knapt at man spiser dem… som bomull. Kan også kalles bomulls-epler. En del mormorer har samme forkjærlighet for de HELT MØRKE bananene.. Det er vel gjerne de GAMLE mormorene som disse uttrykkene har fått sitt opprinnelse utifra, fra før i tida.. Ikke utifra alle de unge mormorene og oldemorene   jeg vet om i dag 😉 


Ser tilsynelatende friskt ut, men gir ikke fra seg en lyd..


 

“Inn-og-ut-kaker”  

Detter er kaker som har lang levetid. Det er som oftest tørre kaker, som lik mormor-isen over, kommer fra kjøkkenet og ut i stua og tilbake igjen til kjøkkenboksene, igjen og igjen og igjen… Kakene er holdbare, det skal de ha! Så de tåler en del serveringer, før de finner veien i søppelbøtta. Jeg har også innført inn-og-ut-nøtter som et begrep. Inn-og-ut-kaker og inn-og-ut-nøtter er ikke noe bare mormorer styrer med, selv om dette begrepet også sikkert startet med eldre tiders sparende mormorer. Som dere jo ser er det jo jeg som tar opp disse uttrykkene, så må jo bar innrømme at jeg hvertfall har noen inn-og-ut-nøtter på samvittigheten.. 

 

“Rette-tang-junkie” 

Dev vil si en person som er helt avhengig av rettetanga. DVS meg. Etter å ha begynt med den, er det umulig å stoppe… Først og fremst fordi håret i starten blir rett og fint. Etterhvert er det mest fordi at håret har blitt såpass ødelagt av tanga, at om du prøver å gå ut døra slik du ser ut når det er lufttørket så ser man faktisk HELT ut som en sau! HELT krøllete. JEG har aldre hatt krøller før, men etter å ha svidd av en del hår, har  liksom resten bestemt seg for å svinge seg skikkelig. Og jeg liker dårlig den saue-looken, så da er det pån igjen da, med rettetanga… Og så ser man fin ut en liten stund igjen, helt til det kommer en dråpe vann eller er bare ØR-lite fukt i lufta.. Da er korketrekkerne på plass igjen. Og man ønsker at man hadde tatt med tanga ut i skogen…

 

“Frisser-dame” 

Likner frisørene, men er den mer gode, gammeldagse sorten, som har salong alene. Klipper mest eldre, permanentfruer med grå-aktig hår og LEGGER HÅR for samme gruppen. Er helt utenom kjede-frisør-systemet, man må nærmest gå-innom for å bestille time og det tar-tre-fire timer å få gjort unna det man skal, fordi damen er så skravlete.. Hun jobber ofte i små kommuner, og har god kunnskap om ALLE som bor på stedet..

Dette var uttrykkene jeg tenkte kunne pirre noen andre til å fortelle sine 🙂 Moro med språk!. 

Jeg oppfordrer dere til å skrive gode,” hjemmmelagede” uttrykk dere har! Det venter en liten overraskese /premie til det artigste uttrykket 🙂 Bare skriv uttrykk og opprinnelse i kommentarfeltet.  

 

 

 

6 kommentarer
    1. Ryggsekk-TV betyr vel en sånn gammel TV som har en “ryggsekk” på baksiden ( billedrør mm) . Meget stor og tung, med liten skjerm…

    2. Gunka: Tror jeg trenger en liten forklaring på dette ryggsekk-tv-uttrykket senere. Er det en liten “ønske-tv” til å ta i ryggsekken, fordi DIN var for tung eller?.. hm.. Ellers er du i kategorien ung mormor, og regnes ikke helt blant de mormorene som mormor-eple-uttrykket kommer fra 😀

    3. Der traff du midt i blinken: Jeg elsker myke bananer som er nesten helt svarte utenpå, og jeg er mormor!
      Ellers skjønte jeg hva uttrykket “ryggsekk-TV” betyr da jeg skulle være en gammel, defekt TV ned fra loftet for å kaste den…

    4. Diva Andrea: Herlig med noen gode uttrykk! 😀 Skal notere meg disse ja! Skjønner umiddelbart hva som menes med disse uttrykkene. Jeg har ikke hatt noe eget uttrykk på dem før, men det skal jeg nå i smug begynne å bruke 😉

    5. Man har jo både rullator-mafia og barnevogn-mafia…begge deler er like ille der de okkuperer hele kjøpesenteret…fordi de alltid går i bredden!! Men stakkars gamle søte damer…de må jo få lov å være sosiale de også:)) For ikke å snakke om mormor-plater på badet…du vet disse plastplatene som skulle forestille marmor….’grøss*….:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg