En art fra en annen planet?

Ofte sitter jeg og filosoferer litt på t-banen. I dag kom det på en jente i 20-åra, som var mistenkelig brun til å ha hatt en sommer i Norge hvertfall. Hun liknet litt på en dukke, helt glatt og fin i huden. Hudfargen var hellt jevn, brynene var helt like og jevne de også og det var ingen “uregelmessigheter” i ansiktet. Dette fikk meg til å tenke på en spesiell opplevelse jeg hadde for noen år siden, som jeg har ledd mye av etterpå. 

Jeg fikk i 40-års gave et gavekort på en pedikyr-behandling i sentrum. Datoen kunne jeg bestemme selv, og jeg ble enige med en av “giverne” om en dato som vi kunne gå dit sammen. Pedikyr eller fotbehandling ute i en salong er ikke akkurat noe jeg gjør ofte. Faktisk var dette første gang, og også siste gang. Ikke fordi den var noen ubehagelig opplevelse, for den var egentlig mer komisk enn noe annet. Nei, det har bare ikke blitt noe av flere besøk.


 

Vi ankom salongen i godt humør. Innenfor dørene ble vi møtt av to jenter i 20-årene. De var blide og hyggelig, og ikke noe galt med service og oppførsel. Allerede da vi kom inn døra følte jeg meg godt tatt i mot. Det er mer hvordan de så ut, som gjorde at jeg allerede fra start følte meg som en art fra en annen planet eller hvertfall en person fra en “annen tid”.Jeg og min venninge er vel vokst opp i en litt annen tid enn dem, og denne forskjellen ble så veldig synlig for meg i løpet av den kommende timen. Hva var det så som var så spesielt da? tenker du kanskje. Jentene var begge to “tegnet opp”.  Hva betyr det? Jo, det betyr at det meste i ansiktet ikke er deres eget. De fortalte litt etterhvert selv at huden var syrebehandlet!! Det betyr at de påfører syre i ansiktet, for at huden skal skalle av. Den huden som kommer ut da er myk som babyhud sies det. Slik syrebehandling var visstnok VELDIG VANLIG, og de synes jeg om min venninne var utrolig rare som aldri hadde gjort noe slikt..  Øyenbrynene deres var helt fjernet, sikkert med  laser eller noe liknende. Så var de tegnet opp på nytt igjen, dvs tatovert inn, flere cm lenger opp enn der de var ment fra naturens side. Slik  får de et veldig åpent, nærmest spørrende blikk… Leppene var selvfølgelig også tatovert/tegnet som omriss. Det var da jeg følte meg som en art fra en annen planet.. 

En liten djevel gikk i meg, da  de så på oss som vi skulle vært en slags  aliens. ” Nei, ikke har jeg vært på pedikyrsalong før. Jeg har ikke engang vært og tatt manikyr”, fortalte jeg “stolt”. Gikk det an å være så merkelig som meg liksom.! DE hadde jo time hver uke, og kunne simpelthen ikke klare seg uten… “Nei, og ikke napper jeg bryn, har aldri nappet et strå fra brynene, og når sant skal sies har jeg kun to ganger i mitt liv fjernet håret under armene.” Jeg følte nærmest at hårene under armene grodde høylydt,da jeg så øynene hos jentene ble større og større og munnene åpnet seg.

De holdt jo på med hvert sitt sett med føtter og legger, mine og min venninnes, og vi satt der med hvert vårt sett med hårete legger. (Vel hvertfall mine) Hårene pleier vanligvis ikke sees, spør du meg, men akkurat da kunne sikkert de to jentene ha tilbudt seg å flette dem. Jeg synes det ble mer og mer komisk, og koste meg mens jeg utbroderte: ” ja, fuktighetskrem til ansiktet begynte jeg først å bruke etter jeg fylte 30 år”. De så storøyd på meg, . Og det var ikke bare pga sjokk, men også fordi de synes at  jeg  faktisk hadde glatt, fin hud likevel…  Jeg er egentlig for ung til å høre til hippie- og flower-power generasjonen, og er faktisk vokst opp i en tid da jenter hadde begynt å shave leggene og nappe brynene, men jeg har egentlig stort sett vært fornøyd med tingenes tilstand. Så når jeg satt der i stolen, med de ekle føttene mine i fanget på den tegnede jenta, så følte jeg meg som i bildet under. Mens HUN garantert så meg som i bilde B 😀

Bilde A:  Min oppfatning  av meg.


Bilde B: jentenes oppfatning

Så da lurer jeg: Tar dere syrebehandling, napper bryn, shaver legger, armhuler og tatoverer øyenbryn?
 

10 kommentarer
    1. Hehehe eg ler godt det du beskrev om dette. Og eg selv utdannet hud,-spa og kroppteraputen, Og eg tar a-syrebehandling i ansiktet mitt, og det gir finerer hudog eg e fornøyd med huden og rynkene min nå. Og ja eg nappa brynen mine og men herregud man skal jo ikkje fjern bryne, det e jo rene galskap spør du meg og eg kan bare ikkje skjønna hvorfor kvinner gjør det og tatovere inn bryn, maken sier eg bare, for eg synes det ser jo veldig unaturlig ut, men jaja. Men hver sin smak og eg respektere det, ja dessverre. Eg shave leggen mine annet hver dag..og vinter tar eg heller lang pause…hehe..kun bare på vår og sommer..og det samme med armhuler..;)) Og da må eg bare føye litt her at du har en flott og herlig bloggen, og eg ler godt av alle dine be-skrivinga i bloggene dine.. Ja, tegnspråk e vakreste språk ;))) Klem

    2. Trille: Så fint at du koser deg med å lese 🙂 Det er koselig å høre:-) Jeg skjønner godt at noen napper litt og shaver litt. Er bare så sprøtt når man møter noen på HELT andre enden av skalaen
      😀 De må ha det slitsomt tenker jeg, med alt de må igjennom stadig vekk.

    3. Hahahahaha! Herregud, du skriver så artig! Det er så kos å lese, tar meg selv i å le høyt flere ganger. 🙂
      Synes absolutt ikke at du ser ut som noen art fra en annen planet, nei. 🙂 Fin er du. 🙂
      Jeg napper bryn og epilerer legger og armhuler (de to sistnevnte begynte jeg tidlig med, ettersom jeg konkurrerte i turn). Skulle klart meg uten alle tre, men det ble som det ble, og når det blir gjort typ annenhver uke, så går det greit. Ellers bruker jeg litt maskara og litt pynt på øynene, men ingenting mer enn det. 🙂 Ingen bodylotion eller ansiktskrem, og jeg vet ikke hva halvparten av all foundationen til hun jeg bor med er. Huff. Jeg er vel en mellomting. Og trives med det. 😀 (og ikke har jeg tatt hverken manikyr eller pedikyr)

    4. Frodith: Ikke bare LITT sammenvokste bryn på bilde B, haha 🙂 Det ligner deg overhodet IKKE! Men akkurat sånn følte jeg meg de to gangene jeg fikk kommentarer på det. Er det mulig.. Må innrømme at jeg shaver ben og armhuler. Hadde vel ikke trengt det heller, i utgangspunktet. Men når man har begynt, så er det gjort. Da kommer det STUBBER ut igjen og de klør så mye at det bare er å fortsette å fjerne. Nei, lenge leve det naturlige – det er best 🙂

    5. Kristin: Ha-ha, nei du har nå hvertfall ikke noe buskas 😀 Fineste bryna i verden! Helt utrolig hva de kan få seg til å si! Man føler seg skikkelig AILIEN liksom.. Og VELDIG hårete.. Litt vel sammnvokst på bilde B kanskje…?

    6. Jeg bare ler og ler 🙂 Jeg har vært på type sminkekurs på to ulike hudpleiestudio. En gang når jeg var 23 år og en gang når jeg var 30 år gammel. Begge gangene fikk jeg omtrent samme kommentar om øyenbrynene mine: “Å, iiiik for et buskas!” Jeg kan ikke legge ved bilde her, men de som kjenner meg, ville nok ikke helt vært enig i at jeg har to svære buskas over øynene mine.. Eller hva Frodith? 😉 Liker forøvrig det bilde du mener jentene har av deg svært godt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg