Når hjernen koker, og de små krypene ligger på lur… ;-)

Det er akkurat som at ethvert dyr lukter både lunta og svetten min,  når jeg er på vei noe sted…. Vel, her er det egentlig snakk om innsekter… For når man har kommet seg gjennom en togtur, på vei til sin mor, i 30 grader både innenfor og utenfor togvinduet, og hjernen GARANTERT er på kokepunktet pga NULL aircondition, da er det som det SKJER et eller annet der ute i naturen… Det VARSLES… Fra den ene “munnen” till den andre, summes og buzzes det mellom de ulike krypene..: ” Nå kommer hun…”., ” The Eagle has landed”  osv… Jeg er SIKKER på at dette er det som går gjennom strå og gressflekker bortover grøftekantene, fra humle til flue, fra flue til mygg, fra mygg til klegg, hele den kokhete asfaltbekledde veien bortover til min mor… For i det jeg runder hjørnet ved buskene ved inngangspartiet til min mor, er det fullt angrep… Jeg har ikke før trådd en fot inn på gresset ved huset hennes, før en klegg har tatt seg en STOR og god jafs av låret mitt… Som for å ønske meg velkommen…Og med den kokte hjernen, og en litt for snill innstilling til ulike dyr, så husket  ikke hånden HVORDAN jeg skulle slå etter kleggen en gang…

 

Som du kanskje husker så er jeg en sann dyrevenn, og kommer i dillemma innimellom på om jeg skal la gressklipperen gå, når det er humler i klvøeren foran den… (les om det HER)

 

Men som du også vet har jeg heller ikke så mye til overs for frekke skjærer, som ikke oppfører seg noe særlig ok overfor min mor… De spiser markjordbærene hennes og prøver å komme seg unna med det, selv med markjordbærsaft hengende fra munnviken….. Og DA er jeg kanskje villig til å la gressklipperen gå litt ekstra fort bortover gresset, uten å se meg så VELDIG for… (les om det i samme innlegget)

 Som sagt er det noe med de dyrene der ute.. eller så er det noe med en slags lukt jeg utsondrer… for denne gangen luktet hvertfall skjæra lunta på sett og vis.. Da jeg og sambooeren kom på lørdag, var den på plass ved huset… Jeg er overbevist om at det var den samme… Den satt så fint ved gjerdet der, og pusset fjærene sine… og lot som ingenting på en måte…  Og der det forrige gang var RIBBET for markjordbær (se bildet over…) , DER var det igjen markjordbær som hang så rød og fine, og lyste mot oss… Så vi hadde ingenting og ta den for…Vi fikk ikke tatt den på fersken hvertfall.. for den hadde jo luktet at vi kom… og bedet så jo urørt ut… Lite visste den om at vi VET jo, at dyr (og noen mennesker også) gjerne pusser fjærene sine og steller seg litt etter et godt måltid… Så, ANATAGELIG har det vært dobbelt så mye markjordbær der…. Den så også merkelig stor og “mett” ut på en måte der den satt og vinket til oss 😉

 

 Blir du plaget av dyr i varmen? 😉

22 kommentarer
    1. Haha!!! Ler som bare det her!!:)
      Vi har et par måse mammaer utenfor soveroms vinduet hjemme… Og de er helt gale! Himmel… Jeg har seriøst vurdert å gå sterkt til verks mot disse… Men, har jo ikke hjerte til det! Hehe..

    2. Miriam: Jeg er også ganske allergisk mot NOEN typer inskter.. humle og veps og mygg, blir SVÆRE stikk… men jeg får ikke pustevansker og sånt heldigvis.. Ha en fin dag du 🙂 <3 uten stikk av noe slag 🙂

    3. Hehe 😉 dei har nok eit slags eige ekko språk med koder 😉 😉 eg hater klegg…rett og slett fordi eg er så sjukt allergisk :p

    4. eljos: Takk 🙂 Du så det ja 🙂 Ja, det var litt moro å bli det 🙂 Nå skal jeg henge og slenge fram til fredag der 😀 Håper du koser deg videre på ferie Eljos 🙂 Klem <3

    5. Flaggermusvinger: Du er tydeligvis litt sånn magnet du også.. Og du som er så ekstra glad i dyr også 😀 men du også misliker slemme mygg og sleipe skjærer 😀 Jeg får så store stikk at legen min hadde aldri sett liknende før.. Ikke i år heldigvis, men tidligere.. Cluet er å holde seg i Oslo sentrum…blæh! Her er nemlig ikke et innsekt.. ikke så merkelig akkurat.. men.. Ha en fin kveld 🙂 Klemklem <3

    6. Åh, stakkars deg, de er ute etter deg alle sammen, ser det ut til! 😉 Forresten, her i gården er de ute etter meg; klegg og mygg. Bare jeg setter foten utenfor døra, så kjenner jeg masse stikk. Gjennom sokker og bukser og t-skjorte får jeg haugevis av myggstikk. Jeg er helt bulkete!
      Så ja, jeg er kanskje litt lei av enkelte dyr til tider!!

    7. Helge: Nei, akkurat rådyr skulle jeg gjerne bare ha møtt på, de hadde gått fri for gressklipperen ja 😉 Maur er greit.. de holder seg på jorda… Det er kleggen som er plagsom, og de kilende fluene.. Og edderkopper er bare skumle, fordi de løper fort 🙂 Ha en fin kveld du 🙂

    8. Engla: I dag gikk det temmelig bra, selv om jeg var i skogen… bare et par fluebitt eller noe smått hvertfall 😀 Men klegg merket jeg ikke.. de er bare der ute hos mamma, og spesielt hvis jeg klipper gresset… Er glad jeg slipper mye mygg, ser ikke noen her i byen 🙂 Ha en fin kveld søta 🙂 Klemmer i fleng <3

    9. outofoffice: Uff, så mye mygg.. Jeg prøvde også å LATE som en sommer jeg var nordpå med samboeren.. Han sa at jeg ble vant til det.. At man ikke merket etter en kveld ved vannet der.. Jeg puffet og spyttet og freste.. HELE kvelden.. Hjalp ikke det spor.. 😉 Ble IKKE vant!! Ha en fin dag, forhåpentlig med noen DAFFE mygg bare til kvelds 😀

    10. cynaracardunculus: Ja, myggen er ille, og spesielt på landet… Heldigvis bor jeg jo i byen og der har jeg ikke sett så mye som snabelen til en mygg en gang 😀 heldigvis.. Og på landet er jeg som oftest på dagtid, og da er myggen i skjul der ute.. Men KLEGGEN er ram altså… og den elsker meg.. OG jeg får stikk store som hus.. Legen min sa han aldri hadde sett så store stikk EVER.. 😀 ha-ha.. ja-ja.. Men de forsvvinner fort igjen 🙂 Og det er spesielt de dyra DER UTE altså.. de er helt ekstreme.. Ja, og fluer er ekle bare rett og slett!! De kiler veldig og er STYGGE 😉

    11. Har igrunn sett få fluer og vepser i år, en og annen sommerfugl kan man møte på men de er bare pene. Men det er sikkert flere småkryp som man ikke kan se man tar med seg, men slik er det hver sommer. I skogen er det fugler og hvis man er helødig ser man rådyr men de plager meg ikke. Men mygg, fluer og maur er det nok av men det gjør meg intet.

    12. Jeg er redd edderkopper og har sakt klart ifra at hvis dere kommer i i hjemmet mitt går det galt, fr jeg tørr dessverre ikke frakte dere levende ut…
      Jeg fikk to kleggbitt da vi var og badet, men sånn ellers må jeg si at det går veldig bra her vi bor nå.
      Trysil derimot kryr det av mygg og de står i kø for å bite.
      Ønsket deg en fin ettermiddag fineste frodit og håper du får være i fred for insekter!
      Klem fra Engla.

    13. Fru Stussli: I dag har det vært middels greit i skogen, bare et par småstikk.. ikke klegg 😉 Tror det er noe spesielt ved de ved barndomshjemmet mitt 😉 I dsg så vi hoggotm bare… ha en herlig dag! Kjempeklem <3

    14. inneuteferdig: Ha-ha, så bra 🙂 På meg er de veldig ivrig, så fort de ser meg ja 😀 Vært i skogen i dag, og har da kjrnt noen bitt.. men faktisk ikke SÅ ille.. det må være noe spesielt med de ved barndomshjemmet mitt 😉

    15. Heldigvis ikke plaget med klegg, men bor rett ved masse vann så mygg, mygg store som helikoptere er dagligdags. De sa da vi flyttet hit vi kom til å bli immune, venter ennå, 12 år etter…

    16. Det eneste jeg føler meg plaget av,som du forteller om,at de angriper MED vilje & viten -er mygg og FLUER..spess når det mørk ,når man skal sove….så hører man den hersens bzzzzzzzzzzzzzngen fra en mygg rett ved øret (den mest nevrotiske bzngen ever ,rene tortur faktisk )..når man slår på lyset er den selvsagt ikke å se noen plass.
      Slik er det med fluer oxo,bare at dem ikke gjemmer seg akkurat,fluene er insektenes bøller,å dem virker stolte av det.
      Den setter seg et sted,så du ser den godt,men i god nok avstand til at du ikke får tatt den på noe vis..Akkurat når du har fått satt deg godt til rette kommer fluen å setter seg så arrogant på låret ditt..eller øyet ditt..jeg tror jeg hater fluer.

    17. Her er det myggnett i alle soveromsvinduer og mygglamper på utebordet når kvelden kommer. Synes ikke det har vært så alt for ille i år, men vi har det på av gammel vane.
      I dag skal vi på tur i skogen og da er vi utrustet med mygg/flått-spray, her tar vi ingen sjanser. Gummistøvler mot huggorm er også klare 😀
      I ettermiddag er de stranda som gjelder! Deilige sommerdager nå <3
      Håper disse småtrolla lar deg være i fred i dag
      Stor insektsfri mandagsklem

    18. Nei det må jeg erlig innrømme at jeg ikke blir. jeg summer sikkert like mye som de. Klegg er vell det eneste innsektet som prøver seg, ellers går det helst greit.:)

    19. Dakars fugelen, den er sulten vel :p
      Jeg er litt mer fiendlig innstillt på en veps enn på en skjære, men men :p
      Ellers er det ingenting som plager meg mer enn edderkoppene..hyyyl!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg