Når tussmørket forsvant….

Hun satt der…. helt musestille… Gjemte seg… Satt bak busken og den tunge, tunge porten…

Hun hadde sittet der i tussmørket….i det begynnende morgenlyset, med beina tett oppunder seg…. nattkjolen godt tredd over knærne for liksom å holde varmen litt i det fremdeles morgen-duggete gresset… Hun hadde tittet utover elven, og sett en trestokk bevege seg…. Hadde sittet og  speidet utover der så lenge, med beina slik, at beina hadde dovnet bort og den store, digre stokken ikke lenger var noen stokk men en alligator som gled fram i det stille morgenmørket…. Håret hadde hengt stivt nedover siden av ansiktet hennes, ikke et hårstrå hadde beveget seg….hun hadde knapt pustet… ikke en bevegelse….Var det ikke noen elefanter hun så borti skogbrynet der også?…. Fantasien løp mens hun satt der og knuget om knærne… Det lille heklejakken hun hadde tatt på i farten var ikke på langt nær varm nok, når de skumle tankene kom… Hun hadde bare grepet den i all hast da hun oppdaget at DE TO var borte…. og at hun var alene i huset…Det store, digre huset… Den lille sengen ved vinduet hadde føltes altfor stor da hun våknet og oppdaget at DERES seng var tom… Hun hadde bare revet tak i bamsen, kastet på seg den lille heklejakken og stormet ned de store steinete, flate trappetrinnene… Løpt ned mot elven, og plassen sin…. passet seg for å ikke plumpe uti elven….der hvor plassen hennes ble litt smalere….Hennes hemmelige plass…

Og nå satt hun her…litt oppskaket og forsøkte å holde varmen… Litt skjult bak den frodige busken, og den tunge smijernsporten… tittet mellom det kalde jernet og bladene på grenene som hang over elven.. og prøvde å skjelne mellom stokker og alligatorer…

Solen steg  sakte opp bak løvverket der, og i det begynnende lyset kunne hun se en båt komme sigende…Stille ..stille… Den fløt nesten umerkelig framover i det blikkstille vannet, kun avbrutt av små plask når årene traff vannet…. Kun avbrutt av de hviskende stemmene som nådde henne.. I båten satt de to…Han ved årene…hun lett foroverlent på det nærmeste setet… Han i tøfler og slåbrok, hun i sin lange morgenkåpe, med føttene stikkende ut på nedsiden… barbeinte føtter…  Og selv om det var langt unna, kunne hun se blikkene de sendte hverandre…Milde, ømme…Fulle av kjærlighet… Solen nådde over toppen på de lave trærne som sto langs elven, og strålene fant henne som satt der gjemt i buskene… Hun kjente varmen fra solen…. og fra innsiden….Kunne ta av den lille jakken… Satt der i nattkjolen og i all spenningen og gleden…. Og ventet på at de skulle komme fram til plassen HENNES…

Gledet seg  til at de fikk øye på henne, at de milde øynene ville treffe HENNES… Da skulle hun hoppe ombord, og stille ,stille sige avgårde sammen med dem….

 

 

 (Denne lille teksten er skrevet på grunnlag av stikkord, små setninger og stemningen jeg fikk etter alle innspillene og assosiasjonene de  forskjellige bloggere  ga meg til dette bildet forrige mandag. Hver enkelt vil kanskje enten kjenne igjen sin setning, sitt stikkord, eller bare noe av følelsen som er beskrevet som DERES 🙂 Tusen takk for flotte innspill, det er så kos å kunne lage sånne tekster- nesten litt i samarbeid <3)

 

 

#novelle #stemning #skummelt #romantisk #kjælighet #vann #hemmelig #foto #innspill #assosiasjoner
41 kommentarer
    1. cathrinehenriksen: Ja, bare send inn når du har funnet et du er fornøyd med 🙂 Jeg har fått noen i natt 😀 Så nå er det NOEN 😀 Hi-hi Klemmer i bøtter og spann <3

    2. cathrinehenriksen: Ja, det var jo noen som hadde med det også, jeg måtte prøve å flette det inn, at det kunne være et barn som satt der, og i mørket blir alt litt anderledes ikke sant 🙂 Takk-takk 🙂 Jeg var gått og lagt meg her 🙂 Nå begynner deg å komme inn litt bilder også. Moro! 🙂 Ha en fin trisdag .-) Klemmer <3

    3. Fine historien <33 Så koselig lesning , haha og alligatorer som egentlig er stokker ;-D Ja du er flink å skrive du Frodithen <33 Herlig ;o) Å flotte beskrivelser her :)) Dette sydde du veldig pent sammen ;o) Flinke deg , skribent og galleri direktør du ;-D Nå er det natta her , måtte bare inn å lese litt , før jeg fikk sove , hehe ;)) Klemmer kommer i drøssevis <33

    4. cuskima: He-he, jeg tror ikke noen andre vil lese enn folk her inne 😀 Men kanskje en liten bildebok til familien en gang, tekst og bilder 🙂 Skikkelig glad for at du liker det <3 Klemmer masse <3

    5. haha åh en helt egen historie til meg <3
      Du er så flinkesen at eg bøyer meg i støvet og er så imponert atte 🙂
      veldig morsomt at dine bilder trigger ideer i hodet til folk som igjen trigger en hel historie hos deg. Som sagt tidligere KOM MED BOK
      klemmeting min venn <3

    6. Fru Stussli: SÅÅÅ bra!!! 🙂 Jeg har tenkt på det at det er helt herlig at jeg klarer å legge HELT vekk den historien som fotoet ble tatt i 🙂 For den forsvinner VIPS, hver gang 🙂 Og ny historie dukker opp som troll fra eske 😀 Hi-hi Med litt hjelp her og der 🙂 Og litt egen løsrevet fantasi 🙂 Håper du har hatt en strålende dag i sola min venn <3 Vi har vært i HAGEN 🙂 Masse fint der 🙂 Klemmer med blomster i håret <3

    7. cuskima: Åå, så koselig <3 Kanskje jeg skriver en egen fortsettelse til DEG en dag 🙂 Hi-hi 🙂 Det er så koselig å skrive disse historiene og de er SÅ langt fra der de ble tatt egentlig 🙂 litt morsomt at jeg klarer å legge det fra meg, og kun komme i egen modus pga det DERES assosiasjoner, og mine egne tanker rundt bildet løsrevet 🙂 Stor klem til fine Cuskima <3

    8. annebe: Ja, den er nok eggeskalhvit ja…og lyseblå lang nattkjole i bomull… Takk takk 🙂 Det som er litt gøy er jo at jeg tok dette bildet selv, og vet jo hvor og hvordan det ble tatt. Men når jeg presenterer det sånn, og får sånne innspill fra dere, så lager historien seg på en HELT annen måte. Det egentlige bildet forsvinner 🙂 Og det er ganske gøy. For dette tok jeg i en park, på en bro i Bremen, men det ble en helt annen historie utifra alle assosiasjonene jeg fikk av dere og mine egne som jeg skaper løsrevet fra det EKTE bildet. Veldig moro at det går an egentlig 🙂

    9. Lithanna: Tusen takk, jeg elsker å skrive disse tekstene, 🙂 Det kom jo fra alle ordene jeg fikk fra dere igjen, og sikkert LITT av været og stemningen ute nå, OG så klart mine tanker om bildet. Og det ble noe helt annet enn det jeg VET det var når jeg tok bildet, og DET er litt moro 🙂 For jeg tok bilde på en bro i Bremen 😀 Men det la jeg HELT til side når jeg skrev dette 🙂 Moro 🙂

    10. Helge: Ja, professor Drøvel drev jo rundt i sånne områder 😀 Men koselig du likte denne teksten da 🙂 Ja, nå er det så fint ute, at folk er vel ute hele dagen 🙂 Vi har også vært utpå litt i dag, på botanisk hage. Ja, artig bilde da, og tydelig fin skygge .-) Ja, blir moro å se de forskjellige.Ikke fått så mange ennå, men det er sånn det pleier å være med lang frist, de fleste kommer de siste dagene 😀 Ha en fin kveld du også 🙂

    11. Et flott sammendrag. Da jeg så bilde tenkte jeg på Professors Drøvels hemmlighet – den gamle NRK serien laget av KLM. Tok meg såvidt tid til og sjekke nett/mail nå. Ute er det pent vær og jeg skal ut og bade. Gøy du likte skyggebilde mitt, det er gress i bakgrunnen. Skal bli artig og se alle bildene fra livets “skyggeside” når den tid kommer. Ha en fin kveld.

    12. frustrertfrueihouston: Tusen takk 🙂 Jeg er så glad for at folk liker disse historiene, for jeg elsker å skrive dem 🙂 Og jeg tror jeg får med meg de fleste stikkordene eller følelsene rundt bildet. Noen ganger klarer jeg ikke få med ALT for det kræsjer så veldig, men stort sett er de fleste med 🙂 Klemmer i bøtter og spann tilbake <3

    13. Kjempekoselig og stemningsfull lesning på morgenen! Du skriver så bra at det å leve seg inn er ingen problem, satt nesten og tenkte at jeg er hun der som har satt seg på den hemmelige plassen… Og så er det gøy å kjenne igjen tanker fra historien. Nyt siste fridagen av pinsen, med sol og tur ut. Stor klem <3

    14. Tattavkvinnene: Herlig start på uken 🙂 Har vært i botansik hage igjen 🙂 Og ruslet <3 med samboeren 🙂 Litt skyggebilder og litt mest andre bilder 🙂 Ja, det blir nok flere av disse innleggene til bilder. Jeg elsker å skrive dem selv, og det er SÅÅÅÅ kos når folk liker dem så. Håper du har en god start på uka også .-) <3Klemmer <3

    15. Kjempefin historie <3 Disse innleggene er så koselige, både fordi du skriver veldig bra, men også fordi vi som lesere er med å bidrar på en måte 🙂 Så, jeg er helt enig med damene over her, vi ønsker flere slike innlegg 🙂 Håper du har hatt en fin start på uken <3 Klem

    16. lulltove: Heh…det blir vel ingen novellesamling vel 😀 Men de er jo her og jeg blir SÅ inmari glad når folk liker dem!!! :-)Det er virkelig koselig å skrive dem, og jeg hadde ikke fått til på samme måten uten none trigger-assosiasjoner som dere gir meg 🙂 Store klemmer på vei <3

    17. Nydelig frodith! Kan jeg få lov til å være tilstede når du lanserer novellesamlingen din? Du skriver så vakkert og det er så lett å sette seg inn i følelsene, både de såre og de gode…. Store klemmer <3

    18. foreignerat50: Jeg må liksom komme i en stemning,og finne ut synsvinkelen, hvem jeg er, på en måte. Da går det nesten av seg selv 🙂 Det blir nok flere sånne, for jeg koser meg sånn med å skrive de, og å lese innspillene deres <3 klem <3

    19. martea: Jeg blir SÅ glad av å høre at du lever deg inn 🙂 Og det er superkoselig å skrive dem, så det blir nok flere <3 Når jeg har noen bilde som er fine å bruke 🙂 Ha en herlig dag du også, jeg skal ut på skyggejakt igjen 😀 Klemmer <3

    20. Du er så flink med ordene Frodith. Håper det blir en bok av alt du har skrevet:)
      jeg skulle ønske jeg kunne leke med ordet jeg også:)
      Jeg vil bare si at håper at det blir mer av slike innlegg:)

    21. Så fin fortelling du fikk satt sammen da, ble varm av innlevelse. Du er god til dette. Håper du gjør det mer for det er så gøy å lese slik, der alle har fått bli med på sin måte.
      Ha en fin dag og kos deg masse søte deg. Klem <3

    22. Min matgale verden: Ja, nå er det søndag-mandag nå da 🙂 Deilig med en ekstra dag 🙂 I dag skinner sola alt den kan og det er skyggevær for min del. Skal ta med kameraet og se om jeg får noen skygger av blomster. Må jo være mulig og spennende det også 🙂 Så kos at Gubben og Guttene blir med, ja da må du bake litt, blir kjempekos på tur det. Spise må man på tur, ekstra kos da 🙂 Og duggvått gress og sol hos deg også 🙂 Det lover bra for en flott dag, husk kamera 😉 klemmer solfylte klemmer <3

    23. Åh…så fint! Og åh…det var den travle mandagen ja….sukk. Men utrolig vakkert og stemningsfylt. Nydelig. Og så er det søndag igjen! Her bakes det flittig, for idag skal gutta og Gubben være med på fjellet, og jeg tenkte bake noen skillingsboller til å ha med. Samt noen frokostrundstykker… Nå skal jeg utenfor å ta bilde av rabarbra og jordbærsaften jeg laget i går, her skinner solen og det er duggvått i gresset…skikkelig sommerstemning! Nyyyt dagen. duuggvåte klemmer på vei…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg