Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 5 – kom inn, bli med :-)

I helga hadde vi en nærmest magisk opplevelse vi tre. Salt, Pepper og jeg.  Eller det startet i alle fall litt magisk.. Vi var på vei gjennom et område ute på landet som er litt mer øde….ja…og litt landlig da…
Vi var på vei til toget, skulle hjemover igjen etter å ha besøkt rotte-bestemor…Altså  Frodithens egen mor… Salt og Pepper hoppet og spratt ved siden av meg, glade på en slik måte bare rotter kan…Med hopp og sprett og en helt spesiell svinsing og svansing..
Det knitret i snøen under føttene våre når vi gikk, og det var på et vis helt stille… Små dotter av frost-røyk poffet ut av munnen i det vi gikk, og den blå timen var begynt… Det var en helt egen stemning, en slik som gjør at selv små spinnville rotter blir grepet… Svinsingen og svansingen tok en annen vending…de roet seg..Gikk plutselig der side om side…holdt labber, smilte…og skottet opp på meg innimellom…
Ikke et ord ble sagt…

Da…Plutselig…fikk vi øye på noe i utkanten av jordet…Litt bakom noen busker…bakom noen snøfonner….der sto det noe og tittet på oss..

 

Den sto helt stille… Som naglet til bakken…

Salt og Pepper skjønte at dette var helt spesielt og var som naglet til bakken selv…  Ikke en lyd… Ikke den minste lille rotte-pust poffet ut gjennom snutene… Jeg var redd de skulle besvime… De holdt pusten mye lenger enn man kunne tro at noen rotte skal kunne klare…

 


Det var helt magisk…Inntil det…..

 

…plutselig IKKE var så magisk lenger: 


“Frodith!! SEEE da!!! SEEER du ikke?? Det er jo et REINSDYR!! Det må være Rudolf tror du ikke?? Nissen sitt reinsdyr! Tror du ikke?? Frodith!! Tror du ikke?? Kanskje nissen er i nærheten??”

De hvisket så lavt de bare kunne, og bøyde seg ned litt… for liksom å bli enda mindre enn de er…Så dyret ble stående en stund der.. Og jeg hadde jo ikke hjerte til å fortelle dem at det slett ikke var noe reinsdyr men et rådyr.. Og at nissen antagelig var milevis unna…
Så sånn går nå dagene her hos oss…Noen hektiske og masete dager, og noen magiske øyeblikk…
Men nå er det klart for DITT magiske øyeblikk! Det er klart for dagens oppgaver i julekalenderen som vi vil servere deg: 

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da regner jeg med du er klar:

Hint: Han er amerikansk

 

 

 

 

Hint: Hun er norsk og bestemmer ganske mye 😉

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av dagens kalendergave annonseres kort tid etterpå.

Det er hjemmelagede kalendergaver.

Så-da ønsker jeg alle lykke til!

Håper du klarer alle jule-nøttene 😉

 

Ha en fin dag <3

 

#julekalender #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

32 kommentarer
    1. Hoho, ikke rart de ble stille når de først ser et rådyr, eller reinsdyr som de trodde da. Det er alltid stas å se ville dyr xD
      1) Johnny Depp
      2) Rudolf er rød på nesen
      3) Erna Solberg

    2. Hei igjen. Jeg gjør det lettvint i dag og kopierer mange andre her
      1 Johnny Deep 2 Rudolf er rød på nesen 3 Erna Solberg. Vil nok ikke delta hver dag utover men bare innimellom, artig med slike opp gaver. Har du forresten studert rebusene på melkekartongene(Q-melk), hvor julesanger er svare? Drikk melk og tenk. Ha en fin kveld.

    3. Så heldig dere var! å se rådyret! eller reinsdyret..eller samme hva..et nydelig dyr!! hihih.. HERLIG! Her kommer mine svar:
      1 Johnny Deep
      2 Rudolf er rød på nesen
      3 Erna Solberg
      Ha en strålende god kveld! klem

    4. God kveld i stuen. Tenk å se et ordentlig reinsdyr, det var nok stort for de to rottene 🙂 i dag synes jeg julenøttene var superenkle, men gøy likevel.
      1 er Johnny Depp
      2 er Rudolf er rød på nesen
      3 er Erna Solberg (som bare bor er godt steinkast unna jobben min)
      Ønsker deg en fin kveld. Klemmer <3

    5. Ohh, i dag er jeg svært travel, plutselig, så jeg må bare hive inn svarene :O
      1. Johnny Depp.
      2. Rudolf er rød på nesen.
      3. Erna Solberg.

    6. Igjen; du er sååå flink!
      Dages svar:
      1. Nissen er: Johnny depp (skulle gjerne hatt besøk av ham).
      2. I rammen står det: Rudolf er rød på nesen
      3. Den ungen damen er vår statsminister og Høyres: Erna Solberg

    7. Oioioi…og så reinsdyr da gitt!;)
      Så til dagens nøtter :
      1. Johnny Depp
      2. Rudolf er rød på nesen.
      3. Ungdomsbilde av Statsminister Erna Solberg.

    8. Dere tre opplever jammen mye fint og artig sammen nå i førjulstida :)) Så var det å forsøke seg på spørsmåla da..
      1 Johnny Depp 2 RUDOLF ER RØD PÅ NESEN 3 Erna Solberg :)) Klem og fin dag videre til deg <3

    9. God formiddag! 🙂
      Jeg er litt travel her i dag, så jeg går rett til oppgavene: Nissen er kanskje Jonny Depp, og i rammen har du skrevet ”Rudolf er rød på nesen” 🙂 Bildet fra gamle dager må da være Erna Solberg.
      Sånn 🙂 Ferdig levert 🙂
      Snakkes!

    10. 1. Johnny Depp
      2. Rudolf er rød på nesten
      3. Erna Solberg
      Prøver meg i dag også 🙂 Artig å være med selv om jeg ikke svarer riktig hver gang.. Også er det så koselig å lese hva rottene driver med sammen med deg vet du 😀
      Ønsker deg en fin dag!

    11. Johnny Depp
      Rudolf er rød på nesen
      Erna Solberg
      Denne gangen MÅ jeg vel ha fått det riktig, så nå krysser jeg fingre for at jeg vinner 🙂

    12. Å så fint rådyr da!!! De var jammen heldige. I dag fikk jeg lest kalenderen din tidlig. Her er mine svar:
      1 Johnny Deep
      2 Rudolf er rød på nesen
      3 Erna Solberg

    13. Fikk litt ekstra tid idag. Mulig jeg knekker dagens nøtt iløpet av dagen. Her er mine forslag 1 ari behn 2 rudolf er rød på nesodden eller hva det er…røverspråket, mulig jeg knekker nr 2 siden i dag. Men nr 3 tipper jeg er Erna Solberg vår stasminister fra Bergen.
      Mulig jeg kikker innom siden og avgir rette svar. Ha en fin dag.

    14. Flott med sånne magiske øyeblikk! <3 Det har vært litt magisk de siste nettene, med den store månen som lyser så kraftig. Mine svar idag:
      1) Johnny Depp
      2) Rudolf er rød på nesen
      3) Erna Solberg

    15. Oj oj, det var virkelig et magisk øyeblikk det! Hadde et sånt godt øyeblikk på fjellet i går, Bonnie og jeg. Selv om vi ikke så “Rudolf” da. Jeg tror nissen er 1: Johnny Depp. 2: Rudolf er rød på nesen. 3: Erna Solberg. Og nå har jeg gjettet HELT av meg selv. Så får vi se om det er riktig. For jeg er som sagt ikke særlig flink på å kjenne igjen mennesker. Det har julekalenderen din lært meg med årene 🙂 Men er ikke så farlig, for jeg er flink i så mye annet jeg 🙂 Nå skal jeg GÅ på jobb, og det pøsregner ute! Godt jeg har spennende lydbok på øret. klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg