Er det ikke rart…?

 

Alt virker kanskje som selvfølgeligheter for deg…?

Alt du omgir deg med. Trikker som går hvert 10. minutt, telefoner som gir deg hele verden inn i løpet av sekunder. For ikke å snakke om at DU, selv, kan nå hvor langt du måtte ønske….bare med et par tastetrykk.. Facebook, Tik-tok, Snap, blogg.. Kontakt, rått og brutalt… Eller med stjerner  og hjerter…

Men det er ikke SÅ lenge siden det ikke var sånn… Er ikke DET rart?

Du tenker at du er gammel, 25-30 år, og dette har jo alltid eksistert i DIN verden. Vel.. i den store sammenhengen er du ikke annet enn en liten baby 😀

 

 

Er det ikke rart at når jeg vokste opp, gikk på videregående, så hadde vi ikke en gang “fasttelefon” hjemme. Jeg gikk til naboen, hvis vi MÅTTE bruke telefon. I enkelte tilfeller som når jeg ville gjøre en avtale med kjæresten min som bodde et annet sted i kommunen, en togtur unna, så gikk jeg til nærmeste telefonkiosk…Jepp, de røde telefonkioskene… og ringte han derfra. Fikk litt mer privatliv liksom 😀

Og jeg er ikke gammel vel!!! Bare ungfolen, spør du meg…

 

 

Er det ikke rart at når jeg gikk på lærerhøyskolen, nesten 10 år etterpå, så hadde vi fremdeles ikke mobiltelefoner. Og da var jeg i midten av 20-årene liksom. Hadde du gjort en avtale med noen, en date eller noe annet, så dukket du opp på avtalt sted.Eller gikk slukøret hjem, fordi noen ikke kom… Du hadde ikke noe sted å få beskjed. Jeg bodde på studenthybel, der eneste tilgang på telefon var nede i gangen. En felles telefon. Som folk sjelden tok hvis den ringte…

Er det rart hvor mye som er forandret?…På egentlig ganske kort tid…

 

 

 

 

Les gjerne også om hva “det ble unger av” før i tida

 

 

9 kommentarer
    1. Vet ikke om jeg vil kalle det vi har hatt for fremskritt… Jeg trengte bare å ta av telefonrøret og si jeg skal til bestemor. Så svarte bestemor i andre enden.😊Trengte ikke å huske nummer eller navn.

    2. Det har skjedd kjempemasse på ca 25 år altså…. jeg fikk min første mobil da jeg fylte 30 – det var helt ufattelig (og snart 25 år siden)! PC var noe man hadde på jobb, og de hadde digre “hjerner” som sto i egne rom! Vi hadde fasttelefon da jeg var ungdom, men den skulle bare brukes i nødstilfeller……… f.eks. på skolen – eller uka før på korps eller trening! Verden har blitt enklere kanskje, men også mye mer stressende…. 🙂

    3. Husker da jeg gikk på lærerhøyskolen – da hadde vi en oppslagstavle det ble skrevet beskjeder.
      Men det måtte være bare viktige ting, ting mottakeren hadde behov for å vite.

      Vi hadde alltid telefon i mitt barndomshjem, men delte en linje med mine besteforeldre.
      Ett ring – til sentralen
      To ring – til mine besteforeldre
      Tre ring- til oss

      Dette var tidlig på sekstitallet.

      Men som du skriver- godt å ha opplevd det også.

    4. Når jeg tenker på det, syns jeg det er veldig rart. Jeg syns faktisk også det er skremmende å se hvor raskt den utviklinga har gått etter at den første “betongklossen” av en mobiltelefon kom. Må bare si at jeg er veldig glad for at jeg vokste opp på 70 og 80-tallet 🤗

    5. Ja, det er rart å tenke på! 😀 Nå kan vi knapt dra noen steder uten mobilen, i tilfelle bilen stopper eller noen må ha tak i oss. Om man brakk beinet på skogstur eller sto fast langt unna folk, måtte man bare vente til man ble savnet. Datamaskiner har også hatt en enorm utvikling, – var såvidt funnet opp da jeg gikk på videregående. Her står det en sånn rød telefonkiosk i sentrum, og den er full av bøker til fri lesing.👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg