Kunst- hvem definerer hva som er kunst liksom?

 

Da jeg var i Ekeberg skulpturpark i går så ble jeg egentlig ganske imponert over denne skulpturen. Forseggjort og fin, og så veldig så 3-dimensjonal ut… Og for så vidt er den jo 3-dimensjonal, men ikke sånn som man tror ved første øyekast…

 

 

 

For SÅNN ser den ut når du stiller deg rett foran den…Helt flat og tynn på et vis…

 

 

Man blir litt lurt på en måte.. 

 

 

Men man tenker det er KUNST. Og laget av en anerkjente kunstner. Får lov å stå i parken til Ringnes og greier. Parken som er rangert  til en blant topp 5 skulpturparker i verden. Det kan man vel kalle kunst i verdensklasse??

 

Men hvem er det som bestemmer hva kunst er? 
Er det når noe blir anerkjent av “eliten”? 
Er det når mange nok vil kjøpe verkene? 
Er det når folk LIKER det?
Eller er det helst når folk IKKE liker det? 

 

 

 

For er ikke kunst det å få lov å uttrykke seg kreativt?
Å få lov å SI NOE med farger og former, uansett hvem som skulle ønske å kjøpe det?
Er ikke kunst like mye det å provosere og å ta et oppgjør med samfunnet,  og ikke nødvendigvis havne på en topp 5 popularitets-liste? 
Er ikke kunst like mye det å få folk til å LE, av ting man ikke bør le av?

 

 

Jeg bare spør?!

Noe fasitsvar sitter jeg ikke med… Og det er vel det som er med kunsten.

Egentlig kan INGEN definere hva som kan kalles kunst 😉

 

 

 

 

 

#kunst #kultur #definisjon 

4 kommentarer
    1. Ja du kan spørre…. det er mye jeg ikke skjønner meg på når det gjelder kunst. 🙂 Men det kan være min feil. Men jeg håper det ikke går den veien at det er alt man IKKE skjønner som pr definisjon erklæres som kunst.

    2. Kjempefine og nydelige bilder 🙂 Den parken har jeg hørt om. Hører det er kjempekoselig der 🙂

      Det er jo vi som ser på kunsten som bestemmer om det er kunst eller ikke, og det er opp til hver enkelt av oss hvordan vi tolker kunsten. Kunsten har ingen fasit mener jeg 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Herlige bilder. Vi har jo tre sånne hoder her i Fredrikstad. Jeg har sett det store hodet i Sverige også. Det er som et normalt hode på toppen av et fjell med utsikt til havet. Kunst er så mangt og det som er kunst for meg er noe som vekker tanker og kreativitet. Ha en fin søndag! Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg