Man skal ikke skjære alle over en kam…

Jeg har i mitt stille sinn tenkt at det å være Sporveis-kontrollør må være verdens verste jobb. Jeg har i mitt stille sinn også tenkt at Sporveiskontrollørene er det verste jeg vet om..  Sånn nesten i alle fall.. Og jeg er nok ikke alene om å sky dem som pesten. Akkurat derfor må vel dette være verdens verst jobb?? Eller?

Jobben deres består i å “fange” så mange som mulig, og tyne penger ut av dem.. Fordi man ikke har betalt billett til 39 kr. Det kan være fordi man med viten og vilje synes det er grise-mye penger for en bitteliten strekning. Eller det kan være fordi man har glemt å kjøpe billett eller fornye månedskortet sitt, rett og slett.. Boten for å ha begått denne forferdelige synden er på 1150 kr. Står i stil til forbrytelsen liksom!!?

 

Noen nekter så klart å la seg fange. Og på Jernbanetorget hvor de fanger oss som kuer i en innhegning i det vi kommer opp rulletrappene, så har jeg sett mange snedige “rømninger”.

Man aner jo fred og ingen fare i det man er på vei opp trappen og skal ut i “friheten”. Vekk fra støv, tuneller og mørket der nede. Og akkurat i det man ser lyset der oppe, på toppen av rulletrappen, så er de der med de lange armene sine. Man tror man ikke har noen mulighet til å rømme. “Innhegningen” er nærmest hermetisk lukket på toppen der, og rulletrapper går som kjent bare en vei. Det går ikke å snu…

Men jeg har sett noen voksne mannfolk som skjønner de har glemt å kjøpe billett. NESTEN litt for sent har det gått opp for dem… De har ganske så elegant slengt seg over rekkverk til motsatt rulletrapp og dratt ned i mørket der igjen.. Og sluppet boten…. Snedig..

 

 

Jeg har et par ganger vært skikkelig uheldig selv. Hadde glemt å fornye månedskortet. Hadde den gang ikke begynt å trene ennå, og spensten og hurtigheten var omtrent som en brunsnegles. 
Jeg har prøvd å be for meg i det de lange armene har fått tak i meg, men det har ikke hjulpet det spøtt…

 

I dag sto de der igjen! De med verdens verste jobb…
Noen LIKER sikkert å fange oss også, kan ikke tenke meg annet. Jeg husket med en gang jeg så dem at JEG har glemt å fornye jeg!!! Om ingen andre har det… Jeg så meg ut en som så litt hyggelig ut, men var HELT beredt på å måtte betale verdenes verste og kjipeste bot. Jeg var to dager på overtid til og med. Ofte er det ikke noe vits å prøve med bortforklaringer. Møter du på de aller mest “sadistiske” så hjelper ingen forklaringer.  

“Hei! Jeg skjønte for et sekund siden at jeg har glemt å fornye månedskortet jeg. Så…jeg må vel bare betale en bot jeg da”.

Jeg var nesten ikke noe sur en gang. Helt klar for å måtte punge ut. 
MEN…man skal jammen ikke skjære alle over en kam! 

“Men …kan du ikke bare fornye det månedskortet nå da, mens jeg ser på?”

 

Er det mulig liksom? Kan noen bare være SÅ greie en fredag ettermiddag?

Jeg takket han flere ganger før jeg gikk  🙂

 

 

 

26 kommentarer
    1. Det er slike mennesker som GJØR dagen rett og slett 😀 Takk og lov for at de finnes i mengden 🙂 God lørdag til deg gode du 🙂 klem

    2. Åh, så bra at du traff på en som klarte å se forskjell på bevisste snikere og andre. Det virker som de fleste ikke har evnen til det og er skikkelige petimetere og regelryttere! 🤪

      1. Ja, det er heldigvis forskjell på folk. Og det er lett å sammenlikne alle av en “type”. Det er ikke så heldig akkurat. For innen yrker og innen grupperinger mer generelt så er det egentlig store forskjeller. Det er derfor jeg liker dårlig det der med bås-setting, selv om man kan ha noen likhetstrekk med noen grupperinger. Eller det finnes noen normer og til og med kanskje REGLER i enkelte grupperinger.

    3. Har vært heldig 2 ganger faktisk i det siste og møtt forståelse for at jeg jo glemte å aktivere til riktig tid, så jeg har klart endret min mening om dem 😉

      1. Ja, det er noen som trekker opp 🙂 De klarer å skille mellom bevisste snikere eller bare folk som har glemt å aktivere eller å fornye 🙂

    4. det var en fin inngang til helgen tenker jeg ,att du traff på en hyggelig kontrolør som gav deg en mulighet til å rette opp fadesen :=) men slike kontrolører har jeg aldri truffet ,så jeg aner ikke hvordan dei er

      1. Nei, noen er greie. Men noen ser ut som de er skikkelig fornøyde med å få tatt noen, og gidder overhode ikke høre på gode eller dårlige unnskyldninger. Vet ikke om de får fortjeneste for hvor mange de klarer å “fange” 😀

    5. Det hender seg 😊! For mange år siden bodde jeg i Oslo, som student. Hadde et eller anna slags kort jeg stemplet for hver tur. Siste tur før hjemreise for godt, hadde jeg klart å stemple 2 ganger på ett felt, fordi trykket var så dårlig, og jeg hadde ett fritt felt igjen. Holdt på å gråte modige tårer da jeg ble hanka inn. Det var jo ikke meningen å snike! Så det ramla ut at jeg reiser hjem nå, og kommer ikke tilbake til Oslo. Det er et fritt felt her, kan du ikke bare ta kortet? Jammen var han så grei at han slapp meg av kroken… Snek seg frem et par gledestårer da jeg var vel plassert på toget 👍😊.

      1. Ja, man føler seg SKIKKELIG fæl, som det er tidenes forbrytelse liksom. Jeg betaler nesten alltid, jeg er jo til og fra jobb hver dag. Så aldri bevisst sniking. Som yngre betalte jeg som oftest også. Men glemme kan man jo. Men noen bortforklaringer skal de IKKE ha 😀 Forrige gang jeg ble tatt kanskje for nesten et år siden, glemt da også, så MÅTTE jeg betale. Da var jeg nesten SINT. Jeg sa at de kunne se tilbake på historikken min i appen at jeg har kort HVER måned, så det helt klart ikke er bevisst. Og når jeg fant ut FØR jeg møtte dem at jeg hadde glemt, så kjøpte jeg enkelt-billett nede på perrongen, før jeg gikk opp. Men DET hjalp ikke. Jeg skulle ha kjøpt den FØR turen. Jeg var skikkelig sur. Og i dag regnet jeg med at jeg MÅTTE betale, men fikk en hyggelig kontrollør heldigvis, som skjønte at jeg ikke var en LURENDREIER 😀 Håper du skal ha en fin helg, og gjøre noe koselig Verdande 🙂

    6. Det der var en grei en. Husker jeg ble stoppet av en slik kontrollør som absolutt ikke var hyggelig da jeg besøkte Oslo en gang som svært ung. Jeg hadde kjøpt billett, men lagt den i veska. Og veska var stor og inneholdt mye. Der sto jeg og lette desperat etter biletten mens skjellsordene haglet og hsn kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke bare innrømmet at jeg hadde sneket og betalte boten. Da jeg endelig fant biletten hevdet han først at den ikke var fra den dagen. Vel, det var jeg sikker på at den var. Jeg hadde ikke kjørt T-bane i Oslo på årevis og aldri med del veska. Fikk jeg en unnskyldning når han motvillig måtte innrømme at jeg hadde betalt? Nei,

    7. O la la…. du traff en skikkelig grei en…. det var jammen ikke verst! Det må jo være et av verdens verste yrker å ha, ja…. sammen med parkeringsvakt og saksbehandler i NAV lissom! Godt at slike kontrollører kan være mennesker også! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg