Når snille gutter blir dødens engler i corona-tiden..

 

I dag da jeg var i butikken ble jeg stående som et stort spørsmålstegn! Skjønte ikke helt hva jeg skulle mene og tenke om noe som helst. Det er ganske så sikkert at Corona- viruset gjør noe med HJERNENE våre, på mer enn en måte…

 

 

For her handlet det om en gutt, en gutt i 17 års-alderen, som hadde blitt bedt av en litt eldre dame om hjelp. Hun var dårlig til bens. Kiwi ligger en avsats ned, så hun måtte opp igjen trappene der med BÅDE handleposer, og rullatoren sin. Det klarte hun jo ikke, så hun hadde bedt en unggutt om hjelp til å bære opp posene sine. Og han var søt og blid og hadde gjort som han ble bedt om. Så SNILL!.. ville vi tenkt tidligere. Nærmest for en engel å regne. Hjelpe en stakkars eldre dame som var dårlig til beins..

 

Men så ble jeg stående der å tenke: Hvor snilt er det egentlig i disse dager?
Tenk om han var corona-smittet, kanskje til og med uten å vite det. Og så hadde han kanskje smittet henne, og ikke hjulpet henne. Hvor snilt er DET liksom 😮 Var han dødens engel? Det vet vi jo ikke…

Hun takket pent, vasket seg ikke med antibac etterpå som JEG kunne se i alle fall. Og tuslet ut av butikken..

 

Tenk at dette viruset vi har rundt oss nå har fått meg til å tenke på hvorvidt en slik handling var BRA eller ikke.. Om han burde gjort det eller ikke…

 

Rare verden…

 

Hva tenker du? 

 

 

 

#filosofering #corona

12 kommentarer
    1. Det er fort gjort å glemme seg bort, men uansett var det bra hun fikk hjelp! Synes det hadde vært rart om han hadde nektet å hjelpe, når hun ba om det. Jeg tenker at sjansen for å bli smittet er utrolig liten, og butikkansatte er ikke mer immune enn andre.

    2. Ups, ja, rart hva alt dette gjør med tankegangen vår. Og når vi ser programmer på tv som ble laget før korona, blir vi helt satt ut av hvor “close” folk er, og av at de klemmer hverandre… Men klart vi skal hjelpe hverandre, og vi må jo leve mest mulig som normalt. Bare ta hensyn og følge smittevernreglene i tillegg.

    3. Huff ja,, det er ikke lett. Mye er snudd helt på hodet,, men det går som regel bra. Men tenker man for langt i den banen, så går det galt til slutt…..

    4. Jeg skjønner hva du mener, Men vi har jo aldri noen garanti. Om man får varene hjem på døra så kan man heller ikke være 100% sikker. Vi får uansett ikke desinfisert alt. Om hun hadde brukt antibac på hendene, så kunne det like fullt vært virus på posene. Bra at han hjalp henne!!💕

    5. Corona eller ei, så forblir dette en nydelig gest av en galant ungdom som kulminerte i et vakkert øyeblikk i mine øyne.
      Slik jeg ser det, har disse tiltakene nå gått for langt, slik at kostnaden for å holde det gående har bikket godt over gevinsten av å bremse smittehyppigheten, både hva angår kroner og øre, og menneskelige påkjenninger. .
      (Kan det forresten ha vært et eks på den der nabo-hjelpen det reklameres så mye for på TV for tiden?)

    6. jeg tenker att hadde jeg vært gammel og dårlig til beins ville jeg også tatt imot hjelpen,om jeg skulle bli smittet av det,ja da hadde jeg iallefall hatt gleden av å få hjelp fra en kjekk ungdom.Jeg tror mange gamle heller vil risikere å kanskje bli smittet enn å sitte i uker og måneder helt alene,nei dette er slettes ikke lett

    7. Nei huff, klart han skulle hjelpe. Var jo kjempefint det. Og de på Kiwi kunne like godt være smittet. Vi kan jo ikke la folk ligge og dø, fordi vi ikke vil utføre munn-til-munn i tilfelle de er smittet? Så lenge damen var ute og handlet følte hun seg sikkert ikke så utsatt. 🙂

    8. Klart han skulle hjulpet henne. Vi må ikke se på alle mennesker som fiender, eller dødsengler. Da får vi en kald verden. Han bar posene, ikke henne. Hvis hun ikke gnir seg i øynene eller sleiker seg på hendene men vasker de når hun kommer hjem, går nok det bra. Viruset trenger ikke inn gjennom huden.

      1. Ja, hvis hun ikke gjør det går det nok bra. Hvis hun gjør det, vet vi ikke.. Poenget mitt er litt at jeg ALDRI ville tenkt på hvorvidt hjelpe eller ikke hjelpe før. Men nå TENKER jeg det. Mulig jeg ville stoppet selv og hjulpet, sikkert, om hun spurte. Men jeg må innrømme at jeg stusset, da jeg så dette. Man hører om 2 meter mellom folk inne, IKKE ta på noe du ikke skal ha i butikken, virus som kan bli på “ting”/varer i timesvis osv… Så jeg tenkte når jeg så han og henne at det var FINT, men jeg tenkte også at det var litt skummelt. At jeg ikke visste om det var HAN som burde hjulpet. Kanskje de som jobbet på Kiwi i stedet for, og ikke en gutt som kom sammen med en FLOKK med andre unggutter. Men hvem vet…En ansatt på Kiwi er vel like eksponert egentlig.. Jeg gjør bare de vanlige tingene vi blir anbefalt, men jeg synes stadig det er noen tilfeller jeg lurer på hva som er riktig..

    9. Ikke så lett det her..vet ikke helt hva som er best..dama måtte jo ha mat..men som du sier kanskje nettopp han var bærer av viruset.. Får bare håpe det snart blir normale tilstander..selv om miljø/luft sikker har hatt godt av en pause fra folk som reiser mye bl.a.. Fint å tenke /drudle litt rundt dette..jeg følger anbefalinger om avstand og hygiene..men trygg er man ikke.. Klem og gode ønsker til deg <3

      1. Ja, jeg vasker meg FØR jeg går ut døra her, på vei inn i butikken med sprit, og tar bare på det jeg skal ha. Men plutselig får man en sånn situasjon som jeg beskriver, hvor jeg lurer på hva som blir riktig. Hva som er litt skummelt. Skulle de på kiwi heller hjulpet henne? Eller er de like store “smittefarer” de, selv med hansker og alt..? Ikke godt å vite. Jeg håper ting blir bra igjen før vi tror 🙂 klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg