Noen “hurtigruter” legger aldri fra kai

 

Det er mange “båter” der ute, i fri flyt… selv om de ikke forlater land en gang. Et eksempel som jeg har sett blitt verre og verre i  forhold til smittevern synes jeg er shopping-sentre og enkelte butikker. De siste ukene har jeg faktisk SLITT med å finne antibac jeg kan bruke i butikkene!

Før var det antibac-dispensere rett innenfor dørene i hver butikk så og si, inne på kjøpesentrene. Mulig det koster litt, pengemessig, men ellers koster det da veldig lite å ha en antibac ved inngangen, gjør det ikke? Før kunne man starte shoppingen med å bacce seg, og det føltes i det minste litt trygt og godt. Så hva skjedde da? Er vi FERDIGE med smittevern nå? Er det samme skjedd som med ferier, meter`n og fysisk kontakt? At når vi blir “lei”, så er det hele liksom OVER? “Nå har vi jammen holdt på lenge nok!”

Noen av shopping-sentrene er store “båter” fulle av passasjerer, og når jeg ikke klarer å finne mer enn 2 antibac på et 3 etasjes senter, bortsett fra noen små flasker ved den ansatte ved kassa, da er det noe feil mener jeg.

 

 

 

Jada! “Corona-politi”-hatten min er på igjen! 
Jada! Jeg er klar over at det ikke er SÅ mye smitte i hver lille bygd, og at det er mulig DU må få lov å gi alle dine venner daglige klemmer, fordi det har ikke vært NOEN smittet i din by eller bygd.

Men det blir ikke lett for deg heller å få klemme noen som helst etterhvert, hvis ikke alle rundt om kring i “verstinge-byene” i alle fall skjerper inn igjen.

Mange enkeltpersoner følger reglene.
Mange utesteder og butikker følger regler og sunn fornuft.
Men jeg har på følelsen av at noen har begynt å slappe av. Meters-oppmerkingen i flere butikker er tatt vekk, der jeg vet de før var. Er det “flaut” å ha de der? Skal vi late som alt er over? Eller hva er greia liksom?

 

 

Spesielt nå som vi ser at smitten øker igjen, synes jeg dette er skumle tendenser. Vi kan irritere oss over Hurtigruta, javisst.  Men som sagt: Det flyter en del andre “båter” rundt uten styring, før de har forlatt land…og hos dem er det enda verre å få sporet “passasjerene”…

 

 

#corona #smittevern

30 kommentarer
    1. Veldig enig med deg. Har også alltid antibac med meg selv, men her er det fortsatt godt med antibac i butikkene jeg har vært i.
      Ikke innom så mange nå i ferien, og her er det enkelt å holde avstand, men ser at en del oppfører seg som om det er slutt på corona, og det skremmer meg litt 🙄🙂

    2. heldigvis har det vært bra smittevern der vi har beveget oss i ferien og her hjemme er det bra også,men jeg ser selvsagt att enkeltpersoner begynner å glemme ,men da ser jeg strengt på dem så dei rygger noen skritt baklengs igjen hi hi

    3. Du har rett i det du formidler. I går spiste vi middag til en restaurant og der var ikke noe antibac ved inngangen. Ikke mye smil å få heller.
      En god mandag til deg Frodith😊

    4. Er nok farligere de smittekildene man enda ikke har funnet. Får da håpe vi bare har deg som corronapoliti da :)) nok overvåkning fra før.

      1. Vi VET jo at dette hjelper litt da, så derfor er det farlig nok å la være dette 🙁 Jeg har min egen antibac for MIN del i alle fall, men jeg synes det er skummelt 😮

    5. Perfekt skrevet – jeg har også lagt merke til det! Ikke bra – er redd vi går inn i en ny runde med styr……… hmmm….. kan det være så innmari vanskelig å bruke hue da? Klem <3

    6. Så enig så enig. Enten så er det ikke antibac eller så står det så godt gjemt at de er vanskelig å finne. Jeg har også med meg antibac både i bilen, lomma og hjemme. 🙏🙏🙏

            1. Skremmende spør du meg, men faktisk så ser det ut til å ta seg opp nå. Men det rette hadde vært å holdt det ved like, det har vært like viktig HELE tiden spør du meg 🙂

    7. Her har de fortsatt Antibac o.l. i butikkene, og jeg bruker det alltid når jeg går inn. Må innrømme at det er sjelden jeg bruker det på vei ut da jeg alltid har noe å bære på, ihvertfall fra matbutikker. Det jeg synes er verst er alle som reiser utenlands, spesielt når man ser oppblomstringen og flere land som blir røde igjen. Smitten kom jo fra utlandet i første omgang.

      1. Ja, jeg synes dette med utlandet er skikkelig dumt jeg også. Kunne jo vært litt mer rolig denne sommeren. Som en sa: utlandet går ikke sin vei, og vil være der til neste år også 🙂

    8. Man bør fortsatt ta dette på alvor..og at steder og ting er “oppe å går igjen ” betyr jo ikke at man MÅ menge seg med folk og reise dit det er mulig..Heller drøye det litt ekstra syns jeg.. Har stort sett vært antiback i butikkene her.. Du kler politiunniform selv om du var litt “morsk”… Klem <3

    9. De fleste har nok desverre begynt å slappe av. Og jeg vet at enkelte arbeidsplasser har sluttet med antiback …. syntes kanskje det ble for dyrt…..eller tenker ikke over at det ikke er “over”
      Men vi må vel hver enkelt menneske ta ansvar for oss selv, idioter er det nok av der ute….

      1. Ja, jeg har selv antibac i de fleste jakker og i vesker og sekker. SÅ er nesten aldri uten 🙂 Prøver å følge det som er av anbefalinger. Men jeg har sett at det blir sløvere og sløvere, og det er skummelt for jeg bor MIDT i Oslo. Og her bor vi tett i alle fall. Takk for at du stakk innom 🙂

    10. Jeg bor i byen hvor hurtigruta la til kai og slapp passasjerer av. Har sett samme tendens som du i butikker. Derfor har jeg alltid Antibac i håndvesken, og i bilen. Styrer unna store kjøpesentre. Heldigvis bor jeg på landet og holder meg hjemme for det meste. Men folk er blitt som en flokk sauer virker det som.

      1. Enig i at det gir dårlige signaler når antibacen blir borte. Så tenker jeg at hver og en har et ansvar. Derfor har jeg alltid med meg ei lita flaske håndsprit i veska i tilfelle jeg skulle trenge det. Er det mye folk på et kjøpesenter slik at det er vanskelig å holde litt avstand, forlater jeg stedet. Nytter jo ikke å ergre seg, sjøl om jeg innimellom gjør det! 😉

        1. Jeg har jo alltid med meg det også. 🙂 Men de sentrene bør kunne skjerpe inn igjen også, og om de ikke gjør det bør det noen bøter til… 😉

      2. Jeg har også antibac i veska, alltid. Men må forholde meg mye ellers til alt rundt meg. Bor i sentrum av Oslo. Møter på folk og “hindringer” så fort jeg går ut døra. Og butikkene er store, og trange og med mye folk i. Så lenge butikkene holdt oppmerking og antibacen klar kjentes det trygt her også, derfor skjønner jeg ikke poenget med å fjerne det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg