Den UMULIGE oppgaven… ;-)

Jeg tror det må være noe GALT med meg.. Her i huset kan vi nemlig ikke klare å beholde NOEN klær  i den fargen det kom i fra butikken… En hvit genser er ALDRI hvit lenge… Etter første vasken, er den med litt flaks off-white, og etter et par ganger er alt lyse-grått… Og det har ingenting med mangel på Blenda-  hvitt-vaskepulver å gjøre, eller noe i den gata. Videre er alt sort GRÅTT og de fargerike klærne har totalt ENDRET farge, i løpet av en liten uke eller to…

k
Klare fine LIKNENDE farger…..

som blir…


…. en og samme fargen, skitten-oransje..

 

Og jeg PRØVER virkelig… Tenker at TURKISE ting bør helst sammen, fordi hvis turkis kommer sammen med hvit, blir alt det hvite lyse-turkis… Hvis den turkise skjorten som jeg glad og lykkelig kjøpte i Dubrovnik , får seg en runde sammen med den påfuglfargede  kjolen fra ” Indiska”, så bir hvertfall ikke Dubrovnik-skjorten turkis og glad særlig lenge…. selv om påfugl-kjolen er like blid og fornøyd… .

Men hvordan i all verden klarer alle andre mennesker jeg møter å ha klær som er i sin opprinnelige farge mer enn EN vask? Jeg lærte da jeg var yngre at hvis man tok hvitt FOR SEG, svart FOR SEG og det fargete FOR SEG, så skulle det gå som fot i hose… Det er bare noe stort sludder… Det ser dere på bildet over…Kanskje det svarte overlever det meste, blir vel ikke så mye galt å få gjort der.. Og man har som regel så mye klær at man kan fylle opp en maskin med bare DEN fargen… Og det er litt i DETTE problemet ligger. For hvem har nok BARE turkise klær til å fylle opp EN maskin, eller haugevis av røde truser, sokker og t-skjorter til å fylle opp en annen maskin? ER det sånn at man kan vaske 4 små,  turkise plagg i en maskin som tar 4 kg tøy, med god samvittighet? Skal man vaske alle disse en-av-hvert-plaggene for HÅND? Burde noen lage vaskemaskiner som hadde ulike SMÅ rom til til de forskjellige fargene?

 

For jeg er nemlig  nesten “på randen” av sammenbrudd hvertfall, hver gang jeg skal til med denne vaskingen: Der ligger de to turkise toppene og en turkis tynn kjole… DER ligger den rosa kjolen og de rosa sokkene, DER ligger den gule singletten og DER de to blå jeansene… Og INGEN av dem kan være sammen, før det blir evig kaos og krangling om hvilke farge som skal vinne…

Til nå vinner stort sett blå, rød og svart, og alt jeg har er blå-turkis, blå-oransje, blå- rød, gul med røde flekker, oransje med blå skjolder og jammen meg har det hvite klart å bli lyse-grått også… IGJEN… Selv om det bare var en ussel, utslitt liten lysegrå sokk som som hadde sneket seg med i hvitvasken… Hjelper tydeligvis ikke at den er liten…. vinner gjør den uansett..

Nå  er det stort sett sånn her i huset..:


Klare fine farger skal da gå fint sammen… sier ryktene… 


Men det stemmer bare ikke…. for hos meg blir alt sånn!!


Hvordan vasker du klær?
Beholder klærne den fine klare fargen som de er kom i hus med?

(en liten reprise på et innlegg jeg skrev i 2013…Problematikken er helt lik her hos oss fremdeles… 😉 )

 

#vasking #vaskemaskin #klær #farging #skittent #vaskeproblem 

 

 

16 kommentarer
    1. Nr 1. Hr Frodith må ikke vaske klær…:)
      2. Du må ha en maskin med hurtigvask program. 30 min. Da kan du vaske alt hver farge for seg.Det ville jeg ha gjort….:)

    2. Alle nye klær tar jeg alltid å vasket alene først en gang om det er i sterke farger ;o Ellers er alt av mørke klær sammen, og hvite klær sammen, og håndklær sammen. Kanskje det har noe med grader å gjøre? Eller hvilket program du bruke? ;o Ikke vet jeg xD Har ikke så mye peiling på det, hos meg blir håndklær og sengetøy stivt ;o Så vet ikke helt hva jeg gjør feil der xD

    3. Hihi – herlig! Det går som regel bra med klær hjemme….. men har ikke så mange forskjellige farger antagelig. Mye blått, svart – rødt – eller lyst…… skiller så godt jeg kan! 🙂

    4. Er det SÅ lenge siden. Jeg syntes nemlig jeg husket det der, men 2013 er jo bare noen uker siden, så fort som tiden går. Jeg synes det går greit med vasken, men kanskje jeg ikke ser så nøye etter, og jeg har ikke så mange turkise klær, samt vi er fire i vasken, så da er det lettere å spare opp de forskjellige fargene. Men jeg bruker å kjøre farget for seg ja, og lysegrått går med hvitt, uten at jeg mer ker noe…men som sagt, kanskje jeg ser litt dårlig etter, eller trenger sterkere briller, hehe klemmer<3

    5. Ja, det der er og blir et problem for oss alle. Kanskje man burde få laget en minivaskemaskin til sånt smått? Her blir det også feilfarget av og til. Men noe kan reddes med å tilsette testilfarge. Da blir i alle fall alt likt og ikke flekkete! Klem til deg i vaskestria!

    6. Ikke så lett det der, noen ting jeg er ekstra redd for kan jeg vaske bare ett eller to plagg av gangen..men vil jo helst fylle maskinen , det meste holder seg ganske pent..men av og til blir det hvite mer grålig ja…
      Kan jo tenke at det er dumt for miljøet å vaske få plagg av gangen..men blir det stygt og man må kjøpe nytt er vel ikke det bra for miljøet heller… Ønsker deg en fin dag videre <3<3

    7. Jepp, mine klær er i samme farge som de kom fra butikk. Jeg opererer med hvitt tøy, 90 graders vask (håndduk, sengeklær), kulørt vask (alt farget tøy), ullklær, duk/penvask.
      Jeg tror problemet ditt er det tøyet du kjøper. Virker ikke som det har holdbare farger. Jeg har opplevd det et par ganger. Bl.a en rød kjole kjøpt i bod i Italia. Det finnes sånne kluter du kan legge i vaskemaskinen som trekker til seg overfødig farge. Kanskje det kan hjelpe deg?

    8. Hm, jeg tenker ikke så mye over det, og hvite klær har jeg lite av og i såfall bare undertøy som ikke så mange ser. Jeg vet at om man kjører 95 grader på hvitt bomullstøy så beholder det hvitfargen, evt. legge det i klorin. Ellers blir det mye 40 graders vask her, og det tror jeg ikke sliter så mye på fargen, men for å være sikker på å få det rent nok da bruker jeg ofte forvask i tillegg.

    9. Ja det skal ikke være lett 😛 Jeg hadde jo en ambisjon i mange år at jeg skulle holde meg unna vaskemaskina, annet enn å ta ut når det var ferdig og henge opp/putte i tørketrommel og brette når det var tørt. Men jeg måtte innrømme min brøde i fjor at jeg kunne sette den på også 🙂 Men jeg er ingen ekspert 🙂 Hva med klær i to farger, en i ”dinfarge og en i ”mannefarge 😛 Nei huff.. du får prøve med lavere temperatur eller noe i den dur. Men du har en fargerik utfordring skjønner jeg.. eller var det fargeløs.. hmm .. nå ble jeg usikker 😛

    10. De plaggene du er redd skal farge av, må du vaske for seg, selv om det er bare et plagg. Rødt,orange og rosa vasker jeg aldri sammen med andre ting. Klær med mange farger, er jeg ytterst forsiktig med å vaske sammen, det skjærer seg lett. Blir det hvite grått, kjør rens på maskinen din. 🙂

    11. Det hender at det sniker seg med noe som setter farge ja, men siden jeg er samboer så har vi en maskin hver, det er i grunnen ganske praktisk for da blir den ene brukt til lyse klær og den andre til mørke. Men stort sett finner jeg igjen klærne med samme farge som da jeg putta de inn i maskinen, men vask sliter minst like mye som bruk 🙂

    12. JA det er et kjent problem! Men jeg har begynt å vaske det vanlige tøyet på 40 grader…da holder tøyet bedre på fargen sin.. men så klart..noe må jo på 60 grader..og DA er det lett å få disse problemene som du skisserer så fint! ish..ja, et irriterende problem! og tenk om vi kunne hatt en liten vaskemarskin ved sidna..som tok alle disse mørke fine fargene.. et og et plagg! DET hadde vært noe..hihih..Ha en god dag!

    13. Vel jeg tror våre klær beholder fargene sine og det kvite her er kvitt.Jeg bruker kun omo og har gjort det i alle år,omo color til farga klær,jeg sorterer klærne i mørke,kvite og fargede ) men en topp eller kjole blir ikke skittent så der kan jeg ha bare 2 -3 plagg i maskina og setter det på et kortprogram for skånsom vask ) da går det som regel bra )

    14. Hei og god morgen 😀
      Hehehe herlige tegninger til innlegget her da 😀 Toppers tegninger rett og slett!!!
      Tja……….. jeg prøver å være forsiktig……….men kan som deg ende opp med nye klær etter vask……….rett og slett fordi de skifter farge :-/ !!!! Men prøver sortere som du…… og det GÅR som regel greit.
      Kjedelig når de farger av. Nye klær vasker jeg f.eks. for seg selv første gangen for de gir nok litt farge …………….men trasige greier. Jeg har måtte legge hvite skjorter i klorin da de har kommet ut rosa…………. jajaja håper du finner ut av det 🙂
      Jeg bruker en del vaskemiddelet ARIEL for kulørt vask……… eller for farger da 🙂
      klem og ha en flott dag!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg