Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 3 – kom inn, bli med :-)

“På låven sitter fiiiiisen med sin juuuulegrøt…så god og søøøt, så god og søøøt!”
To knisete rotte-stemmer helt i fistel, hørtes ute på kjøkkenet… På noe som liknet en slags scene satt Pepper…med julegrøt og andre rekvisitter som minnet mistenkelig om en kjent julesang…

 

De hadde gjort seg riktig så flid med scenen, og Pepper satt der med sitt bredeste smil…. En riktig så sjarmerende nisse..

 

For å få litt låve-stemning hadde de funnet fram en ku og en gris…

 

…et par tre-ski og staver…Og til og med et par dompapper satt oppi lia der, og laget både julestemning og låveatmosfære…

 

“Han fiser og han fiser og han ÆÆÆR så glad…for Juuuuulegrøten må han FIIISE av!!!”

Det var IKKE Pepper som sang…og han så en smule furten ut, over å bli beskyldt for fising. 

For inn fra venstre, hikstende av latter kom Salt og hennes kusine Vanijeogpepper. De lo så tårene trillet.. Når rotte-jenter er i DET hjørnet så er alt moro. Og spesielt rumpehumor så klart…

 

De svinset og svanset litt foran “nissen”…

 

“Men rundt-omkring står alle de små RÅÅÅÅÅTTER…og de SKÅÅÅÅÅTTER…og de SKÅÅÅTTER.. De vil så gjerne ha litt jule -gååååååtter…Og de danser, danser rundt i ring”
De reiste seg på to- og så ertende på Pepper
 

Men nå var Pepper  begynt å bli lei de to knisende jentene..Erte han sånn… Han som ville spille og synge sangen RIKTIG liksom… Men de bare tullet og fjaste..

“Men nissefar han truer med sin store skje…nei bare se, og kom avsted. For grøten min den vil jeg ha i fred…Og INGEN ingen vil jeg dele med!!”

Pepper hevet grøt-sleiven sin og liksom spilte fryktelig sint nisse.. Og han kan nok virke litt skummel når han begynner sånn…Knisende rotte-jenter vet når de har gått litt over streken…Pepper virket i alle fall skummel nok til at de pilte avgårde bortover duken…
 

De spolte bortover…Salt først og Vaniljeogpepper hakk i hæl….

 

Løp så fort de små rotte-føttene kunne bære dem…Øynene flakket i alle retninger, og de så riktig så vettskremte ut der de sprang..

 

På scenen satt Pepper med et veldig fornøyd smil.. Endelig hadde han fått tatt igjen litt… Endelig hadde han fått tatt litt “rotta på dem” som vi sier… 😉

 

Da den siste rotterumpa forsvant ned av kjøkkenbordet, kunne man høre en fornøyd liten gutte-rotte-stemme synge:

“Da løper alle rottene så bange…ja så bange…ja så bange…De svinser og de svanser noen ganger…Og på en -to-tre- så er de VEKK”

 

Og nå håper vi du er fornøyd med dagens oppvarming, for nå kommer dagens julekalender -luke, og da kan denne oppvarmingen ha vært nyttig…

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da regner jeg med du er klar:

 

 

 

 

 

Med ETT navn, mener jeg : IKKE ETTERNAVN
Et hint til skal du få: Han er norsk

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av dagens kalendergave annonseres kort tid etterpå.

Det er hjemmelagede kalendergaver.

Så-da ønsker jeg alle lykke til!

Regner med dette går som en lek…?

 

Ha en fin dag <3

 

#julekalender #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

37 kommentarer
    1. Synes det er så morsomt at du har fått en så stor samling med mini-ting til rottene dine. Er nesten litt nysgjerrig på hvor alt kommer fra ^^
      Her er mine svar:
      1) Tom Cruise
      2) Glade jul, Musevisa og På låven sitter nissen.
      3) Det må være kongen vår det, Harald 🙂

    2. Du er jo bare herlig! Jeg sitter å koser meg når jeg leser, dette passer “barnehagetanta si” 🙂
      Du er veldig flink altså!
      Her er mitt bidrag;
      1. Tom Cruise
      2. På Låven sitter nissen, Musevisa og Glade jul 🙂
      3. Vår fine Kong – Harald.

    3. Unger synes julesanger er like morsomme hver gang de tulle-synger. Men vi som har sånne små på jobben synger ordentlig. På stor avdeling kommer det litt mer tullevers…
      Dagens svar på rebusen tror jeg er
      1. Tom Cruise
      2. Glade jul, Musevisa og På låven sitter nissen
      3. Harald (vår kjære konge)
      Nå er det middag, og så tid for kaffebesøk hos min mor. Klemmer <3

    4. Det er så koselig å følge disse rottene! Herlig! Jeg får prøve meg i dag igjen..
      nr 1 Tom Cruse
      2 glade jul, musevisa og på låven sitter nissen
      3 Harald
      Ha en riktig god søndag…1.søndag i advent! God jul!! hihih

    5. Ååååå, de ER så søte! Og så fine rekvisitter han hadde rigget seg til med I dag kunne jeg faktisk se at det var 1. Tom Cruise. 2 Glade jul, musevisa og På låven sitter nissen. 3. Den siste måtte jeg tenke (og kikke) litt på, så går for Kong Harald der. Fint hint. Men det kan jo selvsagt være kong Olav og. Vel vel, da er jeg hjemme fra jobb, og nå tar jeg meg en tur med Bonnie tenker jeg 🙂 klemmer<3

    6. Prompehumor er moro for barn og rotter…og litt for voksne også..hehe.. :)) I dag har jeg så vondt i hodet, så kommer sterkere tilbake med løsning av oppgaver til uka … Klem <3<3

    7. Siden det er søndag og Cupfinalen er over(Lilletsrøm vant så grattis til dem) så kan jeg svare: 1 Tom Ccruise 2 glade jul, musevisa og på låven sitter nissen 3 Kong Harald.

    8. Disse klarte jeg fint ja 🙂
      Nr.1 er Tom Cruise.
      Nr.2 er glade jul, Musevisa og på låven sitter nissen
      Nr.3 er Kong Harald.
      Dette er gøy. Har du ikke vurdert å skrive en barnebok om Salt og Pepper? Ønsker deg en fin første adventsdag <3

    9. Her er mine svar i dag.
      Tom Cruise
      På låven sitter nissen, Musevisa, Glade jul
      Kong Harald
      Ha en fin søndag 🙂

    10. For noen skøyere de er, disse rottene <3 ha ha..
      I går rakk jeg rett og slett ikke å være med, siden vi var på tur hele dagen, men i dag er jeg klar og jeg har svarene klare allerede- I think 😉
      1. Tom Cruise
      2. Glade jul, Musevisa og På låven sitter nissen.
      3. Harald (altså kongen).

    11. Så flink han er da, og dårlig gjort av jentene å erte han sånn! Godt han fikk skremt de litt, hehe. 🙂 Jeg deltar selv om jeg har vunnet, for det er så gøy å svare på oppgavene dine. <3
      1) Tom Cruise
      2) Glade jul, Musevisa, På låven sitter nissen.
      3) Kong Harald

    12. God morgen, og god 1. adventssøndag 🙂 Jeg er i gang med juleforberedelser, og har allerede vært aktiv på kjøkkenet. Måtte det i dag, for jeg har en avtale om å gå tur i Lørenskog i 12-tiden.
      Jeg prøver meg på dagens gåter: 1) Nissen er Tom Cruise, tror jeg, og 2) i bakvendtland står det ”Glade jul, Musevisa og På låven sitter nissen”. Bildet fra gamle dager MÅÅÅÅ være prins Harald (før han ble kronprins, til og med).
      Sånn 🙂 Da er mine svar levert.
      Ses plutselig 🙂

    13. Hihi tok rotta på dem:))) morsomme sprell på disse små vennene 🙂
      1. Tom Cruise
      2. Glade jul – Musevisa – på låven sitter nissen
      3. Harald

    14. God morgen! Superartig historie, ååå for noen flotte bilder!
      1) Tom Cruise
      2) Glade Jul, Musevisa, På låven sitter nissen
      3) Kong Harald V

    15. 1: Tom Cruice
      2: Glade jul, Musevisa, på låven sitter nissen
      3: Vår alles kjære Kong Harald 🙂
      Ønsker deg en deilig førjulstid med masse kalendergøy 🙂

    16. Synes du sa du skulle begynne lett… 🤔
      1) Tom Cruise
      2) på låven sitter nissen, musevisa og glade hjul
      3) Hvem har vi i Norge med bare ett navn??? Tenkte først på en kongelig, men de har som regel veldig mange navn. Kan jeg svare at jeg svarer det samme som flertallet i kommende kommentarer sier? Kommer helt sikkert noen som kjenner han igjen snart 😉

    17. God første søndag i advent 🤶
      Lille Supermann og jeg ser på før-frokost-barne-tv og koser oss 👌 Lille Supermann sier Tigergutt hilser til Salt og Pepper og takker god sist 😊
      Forslag til svar på kalenderspørsmålene:
      1) Tom Cruise
      2) Glade jul, Musevisa og På låven sitter Nissen
      3) Harald
      Ønsker deg en alle tiders søndag.
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg