Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 4- kom inn, bli med :-)

“Nød lærer naken kvinne å spinne” er det et ordtak som heter…Det betyr noe sånt som at hvis man får problemer med noe, må man ordne opp selv..  
Det har Salt og Pepper fått erfare..Når det ikke blir noe baking og kaker i hus fordi Frodithen er elendig på kjøkkenet, så får man ta saken i egne hender, rett og slett..

Skal det bli noen julekaker i hus må man altså trå til selv. 

Så i går morges våknet jeg med et smell!
Fra senga kunne jeg høre det dure og skramle ute på kjøkkenet. Klokka var bare 7, men det hørtes ikke ut til å spille noen rolle for de to der ute.. 
Jeg kom meg kjapt i klærne og føyk ut på kjøkkenet…

Der møtte dette synes meg… Bakeboller, visper, forklær, salt og mel…Alt i et salig kaos…mens radioen sto på full styrke: “Jingle bells- Jingle bells- Jingle bells -rock….” 
Stakkars naboer…

 

Av en eller annen grunn, hadde liksom saltet blitt hovedingrediensen..De er som Frodithen, og følger ikke oppskrifter..Men de hadde fått med seg at julebakst er det ofte KRYDDER i… Jeg lusket litt på hjørnet der, og kunne høre dem smårprate: 
“Jeg trodde det var pepper jeg”, sa Salt. “Det var pepper som skulle i kakene…”
“MEG nei!!”
Pepper så livredd ut. “JÆÆI skal IKKE i noen kaker nei, det kan du være sjøl!!”

 

 

“Ok”, sa Salt, og helte litt salt i bollen og rørte rundt..
Hun vet det er forskjell på salt, som i krydder, og Salt som i navnet..Pepper blir litt mer forvirret der..

 

“Nåååå blir det kaaaaaker- dam-di-dam” De trallet og sang, og svinset rundt på kjøkkenbenken…Eltet, knadde, rørte og kjørte kjøkkenmaskinen på full guffe…
Da de var ferdige formet de noen flotte kaker, slengte dem i ovnen…..

 

…og satte seg for å vente… Eller de HANG rett og slett.. Utålmodige hang de ved ovnen i lang tid, stirret inn på kakene der og maste:
“Frodith, husket du å sette på klokka?? Er de ferdige snart?? Når er det ferdige?? Er det NÅ??”

Akkurat som om det var MITT ansvar liksom….

Men etter en stund kom de lekreste kaker ut:

Pepperkaker!!

 

Mulig de smaker LITT mye salt, og ikke så mye pepper…Men hva gjør vel det…?

 

Så lenge Salt og Pepper er fornøyd med baksten, så kan da jeg kjøpe noen egne fra butikken.. De små kakene er ikke en munnfull for meg likevel..

 

“Frodith!! Vil du HAAAA? Værsågod!”
Begge strakte hendene mot meg med hver sin kake. Jeg tok så klart i mot med et smil, og svelget unna.. Hva gjør man ikke for de små?? 😉 (Det skal sies at jeg følte meg LITT uggen i magen da vi dro på landet etterpå..)


Vel…nå er det noe du skal få lov å gjøre, og det er å gå løs på dagens julekalender-oppgaver.

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da regner jeg med du er skjerpet og klar:

 

 

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av dagens kalendergave annonseres kort tid etterpå.

Det er hjemmelagede kalendergaver.

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Håper det er greie oppgaver i dag. 🙂
 

Ha en fin mandag 4. desember <3

 

 

#julekalender #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

26 kommentarer
    1. 1. Dronning Elisabeth 2. Pepperkaker – berlinerkranser – lussekatter 3. George Clooney <3 og de rottene må jo være verdens beste kakebakere!

    2. Oi, holdt på å glemme det av 😀
      1. Dronning Elizabeth II
      2. Pepperkaker, berlinerkranser, og lussekatter
      3. George Clooney.
      Ønsker deg en riktig fin kveld!!

    3. Det var noen skikkelig fine pepperkaker de hadde bakt! Bakte det selv i går, men de ble ikke på langt nær så fine 🙂
      Her er svarene mine på dagens luke:
      1) Dronning Elisabeth ll
      2) Pepperkaker, berlinerkranser, lussekatter
      3) George Clooney

    4. Kjekt med litt hjelp til baksten..også så søte små “baketing”..hehe… :)) 1 Dronning Elisabeth 2 Pepperkaker, berlinerkranser, lussekatter 3 George Clooney .. Klem <3<3

    5. Ååååå, skulle nesten tro de var mine rotter altså! Så FLINKE de er! Ble jo SÅ fine! Så får det våge seg om det ble litt vel salt. Heter man salt og pepper så må man bruke salt og pepper! Jeg har og hatt ørlite pepper i pepperkakene, for det heter jo liksom det 🙂 Så herlig med det hvetemelet! Fantastisk historie! Jeg koser meg! 1 Dronning Elizabeth II 2 Pepperkaker, Berlinerkranser, Lussekatter. 3. George Clooney. (måtte ha litt hjelp til den altså…) Ha en strålende kveld, og gi de små et kyss fra Bonnie og meg. klemmer <3

    6. Jeg blir så imponert over alt du finner i størrelsen til disse Rotte-rampene dine altså- herlig <3
      Ok, i dag blir svarene mine:
      1. Dronning Elizabeth II av Storbritannia
      2. Pepperkaker, Berlinerkranser og Lussekatter.
      3. George Clooney.

    7. Nemmen har de fått kaker også…og bakemarskin..De er virkelig heldig de rottene dine…Så herlig…og så flinke…I dag var jeg også super flink! For jeg klarte alle tre uten hjelp av Bjørn eller andre her inne….
      1: Dronning Elisabeth
      2 pepperkaker, berlinerkranser, lussekatter
      3 George Clooney
      Ha en riktig god kveld!

    8. Hehe, så flinke Salt og Pepper er å bake. :-))
      Dagens svar er:
      Nr. 1 Dronning Elisabeth
      Nr. 2 Pepperkaker, berlinerkranser og lussekatter
      Nr. 3 George Clooney

    9. Dine kalender luker blir et must i dagen! Så utrolig bra, du forfører oss inn i en egen verden!
      Nr. 1: Dronning Elisabeth av Storbritannia den 2.
      Nr. 2: Pepperkaker, Berlinerkranser og Lussekatter
      Nr. 3: George Clooney <3

    10. Nr 1 Dronning Elisabeth av Storbritania nr 2 er pepperkaker ,berlinerkranser og lussekatter nr 3 er den unge George Clooney.
      Ha en flott dag

    11. Hei – hei! Jeg dukker opp fra den myra jeg går i om dagen – det er full rulle på jobb. Men jeg sniker meg inn på bloggen din midt i lunsjen, og prøver meg på noen kjappe svar:
      Nissen tror jeg er dronning Elisabeth II, og det blir nok pepperkaker, berlinerkranser og lussekatter Salt og Pepper skal bake til jul 🙂 Jeg tror den unge mannen er en ung George Clooney.
      Håper svarene mine stemmer i dag!
      Hævænaisdei

    12. Snakk om flittige rotter! Og så alt det flotte utstyret de to har i akkurat riktig rottestørrelse. Jeg er imponert 🙂 Pepperkakene så veldig gode ut, men jeg tror skinnet bedrear litt når jeg så hvordan de helte salt i deigen…
      Mine svar på dagens oppgaver er 1. Dronning Elizabeth, 2. Pepperkaker, Berlinerkranser og Lussekatter og 3 er George Clooney
      I dag har jeg en fridag nå før jul og den skal brukes til å skru IKEA-møbler sammen med min datter 🙂 Klemmer <3

    13. Dronning Elizabeth
      Pepperkaker, berlinerkranser og lussekatter
      Billy Bob Thornton
      Slett ikke sikker på den siste der, men syntes at det lignet veldig.
      Ha en fin dag!

    14. jammen var det flotte pepperkaker salt og pepper lagde,godt for dem med noen som ikke er så altfor store ja :))
      nr 1 er dronning Elisabeth av storbritania
      nr 2 a,pepperkaker b,berlinerkranser c,lusekatter
      nr 3 Georg Clooney

    15. Så flinke bakere! <3 Så mye fint de har i riktig størrelse, og den kjøkkenmaskinen var jo bare lekker! Mine svar idag:
      1) Dronning Elizabeth ll
      2) Pepperkaker, berlinerkranser, lussekatter.
      3) George Clooney

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg