Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 18 – kom inn, bli med :-)

 

Ute på landet i går var stemningen magisk. Verden var pakket inn i vatt. Det knitret så vidt når man gikk…Små dotter med frostrøyk smatt ut av munnviken, så fort man skilte leppene..
Når små rotte-snuter tasset opp bakkene til rotte-bestemors hus, altså Frodithens mor, hadde kuldegradene krøpet ned mot 15. Og det er i SÅNT vær magien ofte slår til..

 

En dompapp dukket opp i treet utenfor huset. Og slikt går ikke upåaktet hen…De smatt ut og satt med tindrende øyne, og tittet på den fine fuglen som satt på en gren der oppe..
 


Men som vanlig var det jo ikke nok bare å SE!! De måtte opp å hilse på… 

 

LITT skremmende ble det nok for den lille dompappen, og plutselig stå ansikt til ansikt med to rotter, våte av snø, som veldig gjerne ville LEKE litt…

Så …den fløy sin vei…

…over til tujaen , rett borti hagen…
Der fant den seg noen frosne bær, dekket av snø..Som sikkert kunne mette en liten fuglemage…

 

Og nå hadde Salt og Pepper lært. De lot den lille dompappen i fred… Og satt bare og tittet på den…Nøt øyeblikket..

Da vi kom hjem gikk livet sin vante gang.
Jeg laget middag, Hr Frodith stelte med sitt, og Salt og Pepper var med ett som sunket i jorden…
 

…inntil jeg plutselig hørte forsiktig hvisking inne fra soverommet…Jeg lukket døren stille opp…nærmest uten en lyd… Og jeg tror ikke de hørte meg… Jeg så bare halen på en av dem stikke fram fra en glipe i  gardinene…og noen små røde nisseluer..

 


Jeg listet meg nærmere, og dro gardinene forsiktig til side… Helt uforberedt på det jeg fikk se!!

 


For der i vinduskarmen hadde to dompapper kommet seg inn…Et vindu på gløtt kan skape litt julemagi også: 

 


“Frodith…Hysj! Du må være HEEELT stille…” Salt hvisket så lavt som bare rotter kan hviske.
“Frodith…Se på hånda mi!! Det er en dompapp! En helt ekte dompapp!!”

 

 

Salt og Pepper tittet opp på meg, og hvisket på rottemål, med forventningsfulle øyne: 
“Frodith- kan vi beholde dem?? Kan vi? Kan vi?? Jeg skal mate dem og gå tur med dem og alt!!!”

Salt så på meg med bedende øyne..
 

Men det kunne vi jo ikke…Så jeg måtte slippe dem ut igjen… 
Som en liten avledningsmanøver så satte vi igang med å lage julenøtter…Og det er DEM du får servert nå…
Så jeg håper du er klar?

 

For å være med i trekningen av kalender-gave, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg har foreløpig litt lette oppgaver, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 

Hint: Han er norsk

 

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av dagens kalendergave annonseres kort tid etterpå.

Det er hjemmelagede kalendergaver.

Så-da ønsker jeg alle lykke til!

Håper du klarer alle jule-nøttene 😉
 

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

24 kommentarer
    1. Så fine dompaper Salt og Pepper traff på idag, – koselig med litt selskap fra fugleverdenen. <3 Her er mine svar idag:
      1) Petter Northug
      2) Julia Roberts
      3) Julekake, pepperkaker, sandkaker, lussekaker, krumkaker.
      Idag har jeg vært en tur på posten. 😉

    2. Så koselig med de dompapene da! Heldige Salt og Pepper som fikk holde dem!
      1. Petter Northug
      2. Julia Roberts
      3. julekake – pepperkaker – sandkaker – lussekaker – krumkaker

    3. Å de herlige rottene… og fine dompapper da!
      1. Petter Northug
      2. Julia Roberts
      3. Julekake – pepperkaker – sandkaker – lussekaker – krumkaker
      <3

    4. Nemmen..jeg måtte se flere ganger…trodde først du hadde fått bilde av en dompap og rottene! Så herlig! Sånn tova figur hadde min mor en gang i tiden..Og så søte små de fant i byen også…De søte gode rottentottene! herlig!! Her er mine svar;
      1 Petter Northug
      2 Julia Roberts
      3 julekake, pepperkaker, sandkaker, lussekatter, krumkaker
      ha en god kveld!

    5. Min matgale verden: Sååå koselig Kjersti 🙂 Jeg vil bli nrk -kalender, det hadde vært noe 🙂 Og klemmekaker, det er godt det 😀 KLemmekaker tilbake <3

    6. Ååååå, jeg tror du har den fineste julekalenderen ever! Det er jo en hel sammenhengende historie hele desember. Kanskje du kan selge den til Nrk?? Eller tv-2 som kan ha den som nett-kalender! Utenom spørsmålene liksom, bare en stemningsfull kalender om de to rottene, hadde sikkert fenget barn like godt som det fenger oss voksne! Er jo så bra jo! Du er så flink.
      1. Petter Northug 2. Julia Roberts 3. Julekaker, pepperkaker. sandkaker. lussekatter, krumkaker, klemmekaker…haha, klemmer <3

    7. 1. Petter Northug.
      2. Julia Roberts.
      3. Julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og krumkaker. 🙂

    8. Salt og pepper er bare så HERLIG :-)))
      1. Petter Northug.
      2.Julia Roberts
      3. Julekaker ♣ Pepperkaker ♣ Sandkaker ♣ Lussekaker ♣ Krumkaker ♣
      Ha en happymandag søta☺ Stor juleklem ♥

    9. Petter Northug
      Julie Roberts
      Julekake, pepperkaker, sandkake, lussekaker og krumkaker. Men jeg har egentlig ikke hørt om lussekaker før, er det en variant av kattene?

    10. så koselig dere har det på landet,men uff så kaldt ja,dompappen var fin,men er nok ikke så veldig selskapelig av seg nei,disse vakre fuglene tar seg best ute i det fri :))
      1)Petter Northug
      2) Julia Robert ?
      3) julekaker,pepperkaker,sandkaker,lussekaker,kromkaker

    11. Tenk at de fikk besøk av to dompapper da, etter de hadde hilst på en tidligere på dagen- det er magi det altså <3 Heldige små rotter <3
      Og i dag må jeg være med, for jeg har jo ikke hatt tid de siste dagene 🙂 Så svarene mine er:
      1. Petter Northug.
      2. Julia Roberts.
      3. Julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og krumkaker.. Mye godt, altså 🙂

    12. 1) Verdens beste Petter Northug
      2) Julia Roberts
      3) 1.Julekaker, 2.Pepperkaker, 3.Sandkaker, 4.Lussekaker, 5. Krumkaker

    13. Så flink du er å lage gode historier😀 rottene (og du) har ei fin førjulstid
      Her er dagens svar frå meg.
      1. Petter Northug
      2. Julia Roberts
      3. Julekake. Pepperkaker. Sandaker. Lussekaker. Krumkaker.

    14. God mandag! Det var noen veldig søte dompaper som hadde fløyet inn, bittesmå ^^ Bra dere slapp de ut igjen da, selv om jeg gjerne skulle likt å sett Salt & Pepper gå tur med dompapene xD
      Her er mine svar:
      1) Petter Nortug
      2) Julia Roberts
      3) Julekake, sandkaker, lussekaker og krumkaker

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg