Om å være sin egen venn..

 

“Min livsoppgave har hele tiden vært å trives i eget selskap og vite at jeg kan hjelpe meg selv. At jeg har en person inne i meg som kan holde meg i hånden når det røyner på som verst”
(Sitat: Anneli Drecker)

 

En viktig oppgave spør du meg:  Å like seg selv. Når alt kommer til alt er det deg selv du må stole på ordner opp i eget liv. Man kan alltid få hjelp av andre, men det er du selv som må ta hovedansvaret.  

 

 

Er du god venn med deg selv?

 

 

#livet #sitat #jeg

 

19 kommentarer
    1. Det er veldig viktig. Jeg trives godt i eget selskap, og vet at jeg klarer meg selv. Det er en trygghet å ha denne vissheten.
      Snakker med meg selv til og med 😉

    2. Tror det er utrolig viktig og også være villig til å rekke ut en hånd eller be om hjelp.
      Eg syns for mange prøver å klare alt selv….og ikkje får hjelp før det rakner
      Men å være glad i seg selv burde være noe man hadde med seg fra barnsben av, som folkeskikk og ha et godt hjerte-desverre skorter det på det for mange…fordi foreldrene ikkje kan eller vil….eller har kapasitet. Noen blir egoistiske og andre gjør alt for andre….ingen av delene er sunt i det lange løp <3

    3. Flott innlegg til ettertanke! Jeg er venn med meg selv, selv om jeg diskuterer høyt alene med “henne” av og til….:) Jeg trives i eget selskap, men det blir derfor viktig å ha jevn sosial omgang med andre.
      Liker man ikke seg selv litt engang, bør man få hjelp til det…., viktig å bygge opp et godt selvbilde og heller få hjelp om man trenger det…..

    4. Å være venner med seg selv kan være det vanskeligste her i livet, utrolig nok. Vi dømmer nesten ingen andre hardere en oss selv. Heldigvis har jeg gått en lang vei, og jeg er veldig glad i mitt eget selskap.

    5. Kjempebra innlegg til ettertanke 🙂
      Jeg tørr å innrømme at jeg er venn med meg selv, og det er kjempeviktig. Hvis man skal ha det bra med seg selv, er det viktig å være venn med seg selv.
      Noe sier at man er sin egen fiende.
      Kjenner noen som ikke er venn med seg selv. Det som kjennertegner dem er at de er rastløs, og de trives ikke i sitt eget selskap.
      Andre som ikke er venn med seg selv er alt for selvkritisk, og er flinke med å finne feil på seg selv, og de rakker ned på seg selv noe som ikke er bra psykisk sett, og for selvfølelsen og selvbildet.
      Hvis man skal like andre, må man være venn med seg selv.
      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    6. Det der var godt sagt av Anneli Drecker, for jeg er så enig. Man må leve sitt eget liv og uansett hvor mange man spør, så er det man selv som må ta valget. Det er ikke alltid jeg er helt enig med meg selv, men valgene jeg gjør er det likevel jeg som tar. Så jeg kan si at jeg er god venn med meg selv. Klemmer <3

    7. Veldig kloke ord å leve etter det! Det er noe jeg har blitt flinkere til i voksen alder, men jeg skulle ønske jeg lærte det før. Jeg synes egentlig det kunne vært litt mer fokus på dette i skolen. Nå som det kommer frem at så mange unge sliter med psykiske lidelser og dårlig selvbilde tror jeg vi kunne vært tjent med å lære hvordan være glad i og trygg på seg selv.

    8. Flott sitat! Akkurat det er noe jeg har blitt mer og mer bevisst på siste årene. Å være venn med seg selv er ganske så viktig, da blir man mye tryggere som person også!
      Hørte mye på musikken til Bel Canto (Anneli Drecker) før :))) Ha en fin dag <3

    9. Både og vil jeg si?! Til spørsmålet om jeg er en god venn med meg selv, men jo – jeg vil nok si det. Jeg både diskuterer og krangler med meg sjøl, om ting som angår meg, så det er nok et allright egosoap 😉 om jeg kan kalle det det. Men du har jo helt rett. Margaret Skjelbred skrev et veldig fint dikt om akkurat det. “Det er aleine du er” Tenker mang en gang over det diktet når det er noe bare jeg må og kan ta tak i <3 Håper dagen din er god så langt =)

    10. Joda,, går rimelig greit. Men så har vi jo hengt i lag i noen år 😀 hadde blitt et helsikkes kaos om vi skulle prøvd å snu rævva til hverandre hver dag 😀

    11. Så sant så sant..og om jeg er så god venn med meg selv…tja….Jeg liker meg i mitt eget selskap, men skulle ønske kroppen var litt mer på lag med meg…..hihihih… ha en god dag!

    12. Det varierer, men jeg er nok blitt en mye BEDRE venn med meg sjøl. Som du skriver : Det er alltids godt å få hjelp av andre, men vi må ta hovedansvaret sjøl. Altså for våre egne tanker og handlinger – rett og slett hvilket fokus vi velger å ha til livet og tilværelsen. (Vel å merke så lenge vi er noenlunde friske og oppegående!)

    13. Dette er veldig sant. Jeg tror også at trives en i seg sjøl, vil følelsen av ensomhet ikke oppstå. Heldigvis får jeg lov til å være en god venn med meg sjøl :). Ha en riktig fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg