Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 2- kom inn, bli med :-)

I går fikk vi besøk gitt!! Av ingen ringere enn Mammaen til Lille Supermann. Og jeg skal love deg at dagen ble den beste 1. desember noen har hatt.

 

 

For ikke bare kom hun på besøk, men hun hadde med GAVER også.. Og om JEG er en “hund etter gaver”, så skal jeg love deg at Salt og Pepper er verre! 
“Åååå!!! Gave??!! Du er SNIIIILLLL!!” Salt hvinte av fryd da hun så den fine boksen.
“Kan du åpne!! Åpne da, pliiiiis”.
Både Salt og Pepper hoppet og spratt og så bedende opp på Mammaen til Lille Supermann…

 

“Klart jeg kan! Og den er EGENTLIG fra Lille Supermann. Det er HAN som har laget!”

“Åi-åi-åi-åi!!! Det er jo PEPPER-kaker!!” Salt kastet seg bakover og slo labbene over hodet i glede. 
“Pepper!! SE!! Det er PEPPER-kaker!!”


“Ja…..jeg SER….” Pepper har alltid vært litt bekymret ved ordet Pepper-kaker…Han har vært litt redd han må “ofres”, for å bli kaker på et fat liksom… Men etter forsikringer fra meg om at ingen HER I huset skal bli kaker hvert fall har han falt litt mer til ro. Og siden Lille Supermann hadde bakt uten at han hadde blitt verken deig eller kake, så skjønte han det måtte foregå på annen måte…

 

 

“Frodith!!  Se hva vi har fått da!!! Er de ikke fine!! Vi er SÅ heldige!! Kan ikke VI også lage da!! Så kan jo VI gi til noen også!!” De skottet forsiktig opp.

Og siden jeg har en litt “soft spot” på innsiden for slike bedende rotte-øyne, så ble det bestemt at det ble bake-dag med Mammaen til Lille Supermann.

“Men da er det av med nisse-draktene!! Jeg gidder ikke vaske dem og igjen!! Og på med forklær!!”

 

 

Og de var ikke sene om å vrenge av seg nissedraktene, når de visste hva som sto på spill…

 

 

“Sånn der var dere klare!! Og jeg vet om en til som er det.”

 

De var ikke sene om å snu snuten mot den snilleste nissen i rommet. 

“Mammaen til Lille Supermann!! Skal vi baaake nå?? Du vet hva vi må gjøre?? Kan du hjelpe oss??

“Klart jeg kan!! Vi må ha mel…og sleiver og bolle og kjøkkenmaskin… Og så bittelittegrann pepper….. Hun så forsiktig bort på Pepper, kjenner til frykten hans. “Pepper….kan du hente litt pepper fra krydder-skapet??”
Jeg hørte  et lettelsens sukk, i det han tuslet bort til skapet og hentet det de trengte…

 

 

 

“Tum-di-dum….En pepperkake-baker baker pepperkake-kaker og i deigen må de ha en kilo med farin…Atsjooo!!!..” Lystig sang rundt bakebordet laget flott stemning på kjøkkenet.

 

“Pepper, kan du passe på HER mens jeg og Salt setter inn Pepperkakene?” Mammaen til Lille Supermann vet at Pepper hvert fall ikke nærmer seg ovnen hvis han kan slippe…Man VET jo aldri, om noen vil sparke han inni slike at han blir en STOR , svart PEPPER-kake… SÅ han holder seg like greit unna. Og det VET Mammaen til Lille Supermann… og fant en fin “oppgave” til han..

 

Inn med kakene…..

 

….og VIPS ute igjen etter bare å ha telt til 10….

 

“SE!! Pepper!! SE!!! Se så flinke vi har vært!!” Salt hadde nærmest tårer i øynene over sin egen fortreffelighet Og Pepper SÅ og SÅ, og var glad som en lerke.
SÅ glad at han besluttet at de burde gi bort en minst EN kake hver. En til Lille Supermann og EN til Mammaen hans.

 

Ja…å lære seg å dele med andre, og å gi bort litt er en fin ting. Og man må begynne litt i det små 😉

 

Og Mammaen til Lille Supermann ble så glad at at de fikk hver sin store knuse-klem. Verdens beste 1. desember var et faktum.

Nå er det derimot 2. desember. En ny dag er i gang, og kan lett bli den beste, om du vil. Og nå er det klart for en ny luke.

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da kjører vi bare i gang:

Tom Cruise

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det andre har svart feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av andre kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂 

Det er hjemmelagede kalendergaver 🙂

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å svare i vei! 😉

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender  #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

27 kommentarer
    1. Så koselig og de dødsfine minipepperkakene! Jammen er Salt og Pepper heldig og du også 😀
      Nummer en er : Tom Cruice
      Nummer to er: Portugal og nummer tre er: Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie
      Ha en super kveld søs <3 Har bakt og tatt ryggen sånn at jeg går helt likt som en 120-åring hahaha Gooodklæmme <3

    2. Åååå så koselige bilder! og så søte små kakemenn..herlig….MAsse koselig bilder! Takk for titten! her er mine svar!:
      1 Tom Cruise 2 Portugal 3 “Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie”

    3. Så koselig da! Her var det bakeglede! Så var det gjettingen. Hjelp, så vanskelig. 1 Tom Cruise 2 Portugal 3 Den som spiser opp all lutefisken får en marsipangris i premie! Hjelp, dette var ikke lett, men jeg håper jeg gjettet rett!

    4. Sååå koselig med besøk, da =) Og heldige Salt & Pepper som har ei så snill Frodith å bo hos =) Når det kommer til oppgavene, må jeg melde pass i dag..jeg er som sagt “heilt blåst i hauet” når det kommer til å gjenkjenne folk, hehe =P

    5. Så koselig :)) skikkelig julestemning der <3 luke nr 1 er Tom Cruise, luke nr 2: er flagget fra Portugal?! nr 3 er" den som spiser opp all lute-fisken får en marsipangris i premie".

    6. Ingen tvil om at dere hadde en helt fantastisk 1.desember. Snille mammaen til lille Supermann som hadde med gave og som ville hjelpe til med pepperkakebaking! Kjempekoselige julebilder.
      Så var det rebusene. 1 – Tom Cruise, 2- flagget hører til Portugal og 3 i hjertet står det: “Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie”
      I dag klarte jeg å komme meg inn hit før fristen gikk ut, selv om jeg har holdt på å vaske meg helt bort på kjøkkenet i dag. Men nå er i alle fall utsiden eller frontene tatt…i morgen må jeg ta litt inni.
      Klemmer <3

    7. Nå måtte jeg ha hjelp fra et barnebarn,,, men det forteller jeg ikke..
      1. Tom Cruise
      2. Portugal
      3. Den som spiser opp all lutefisken får en marsipangris i premie.
      Tusen takk for deling av the best 1 december ever 😀 Helt herlig superduper dag 😀

    8. 1) Tom Crusie
      2) Portugal
      3) “Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie”
      Søkkforspællt forfær at det finnes så mange søte småting! 🙂

    9. Det var noen flinke bakemestre det! Kjempefine pepperkaker ^^
      1) Den første måtte jeg pønske litt på, men jeg troor det må være Tom Cruise?
      2) Portugal
      3) Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie
      Ha en fin første søndag i advent <3

    10. Hei hei, å god 1 søndag i advent til deg, salt og pepper! 🙂 Å kjempe koselig å få så stor fint besøk da! Jeg skjønner pepper veldig godt jeg, jeg å hadde vært livredd for å bli kastet inni i ovnen! 🙂 Da tenkte jeg å prøve meg på å gjette jeg! 🙂
      1. Tom Cruise
      2. Portugal!
      3. Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie.

    11. dere hadde virkelig en koselig dag i går ja :=)
      Når det kommer til spørsmåla er jeg helt blank på nr 1
      nr 2 er Portugal og nr 3 er den som spiser opp lute-fisken,får en marsipangris i premie

    12. Helt enig i at man må begynne i det små..når det kommer til å lære rottentotter å gi bort/dele!
      1. Tom Cruise
      2. Portugals flagg. (Måtte lete på nettet, men det er vel lov…eller?)
      3.”Den som spiser opp all lutefisken, får en marsipangris i premie!”

    13. Nissen er Tom cruise og salt og pepper er i portugal. På den siste står det. Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie. Og så må si at dere virkelig koser dere <3

    14. God morgen! Så koselig det ser ut med pepperkakebakedag med mammaen til lille supermann og rottene 🙂 Lille supermann var blitt igjen hjemme? Jeg fikk ikke kommet innom kalenderen i går, dessverre. Men nå er jeg i gang 🙂 og jeg gjetter:
      1) Jeg tror det er Tom Cruise
      2) Jeg tror de er i Portugal
      3) Det står: ” Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie” 🙂
      Jeg skal på damelag i dag, i familien til mannen. Ha en fin søndag! 🙂
      Oslopaddeklem

    15. Åh, det var en fin 1. desember! Koselig å bake når man er flere. 🙂 Her er mine svar idag:
      1) Tom Cruise
      2) Portugal
      3) “Den som spiser opp all lute-fisken, får en marsipangris i premie”

    16. God morgen til deg, Salt & Pepper 🙂 Kjempekos at dere fikk besøk av mammaen til Lille Supermann, og at dere bakte kule pepperkaker i går 😀
      1.Tom Cruise
      2. Salt og Pepper er i Portugal
      3. “Den som spiser opp all lute-fisken får en marsipangris i premie”
      Ha en fin 1.adventssøndag, alle tre <3 😀

    17. Flinke pepperkakebakere..
      Svarene på spørsmålene:
      1) Her er jeg langt fra sikker. Foreslår Petter Stordalen.
      2) Det tror jeg er Portugal…..
      3) “Den som spiser opp all lutefisken sin får en marsipangris i premie” Hjelper ikke med all marsipan i hele verden. Jeg har spist min siste lutefisk

    18. Sånn koselig bakedag! Og så deilig med hjelp til sånt, ble noen nydelig pepperkaker da! Søteste jeg har sett. Tom Crusie er nissen, og det landet..der måtte je google, og kom frem til Portugal, men jeg er slett ikke sikker på om det er riktig! Og her måtte jeg le, for “den som spiser opp all lutefisken får en marsipangris!” Da kan du ha marsipangrisen i fred tror jeg, haha God søndag. klemmer<3

    19. Hei Frodith, god adventstid!! Prøver meg på kalenderen din en tidlig søndag morgen:
      Tom Cruice
      Portugal
      Den som spiser opp all Lute-fisken får en marsipangris i premie.

    20. Så herlig dag med salt og pepper og mammaen til Lille Supermann. Så artig å lese.
      Jeg må spørre mannen om hjelp slik at jeg kan svare på spørsmålene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg