Jeg skjønner ikke en dritt!

Veldig mye har handlet om do de siste tre-fire dagene… Det startet med rørproblemer på jobben min. Alt vann måtte skrus av, cisternene gikk tomme for vann etter en stund og man var pent nødt til å enten finne en “ubrukt” do et eller annet sted på huset der cisternen fremdeles var full, eller man måtte ta med seg “varene” hjem igjen.. Gikk greit det. Man holder ut sånne ting en dags tid. Og litt komisk ble det jo også, å tenke på at alle på arbeidsplassen jaktet rundt  etter en do hvor de kan være førstemann inn,  så fort de fikk 15 minutter fri 

 Men hva er det jeg ikke skjønner en dritt av?  Jo, på lørdag da jeg var ute og ruslet langs Akerselva med søsteren min, så kom jeg over denne doen. Og det er HER jeg ikke skjønner en dritt. Vi var inne på denne doen hver vår tur. (Ja, jeg VET at Vi ikke har lov å bruke slike doer, da vi ikke er funksjonshemmede.. Men jeg har ennå ikke klart å lete opp en do for oss gående i dette bygget, og  tisse må man jo når man er ute og går) Så vi var altså inne her. Og vi var såre enige da vi kom ut fra denne doen: Hvem er det som lager og designer slike doer som innbiller seg at funksjonshemmede har så mye lengre armer enn folk flest? Jeg er ganske lang til jente å være. Nesten 180 cm. Armene mine er da  naturligvis ganske lange også. Søsteren min er heller ingen kortvokst, og vi reagerte begge to på det, uavhengig av hverandre:- Det var nærmest umulig å nå fram til dopapiret!! Jeg kan ikke tenke meg at en funksjonshemmet har noe lettere for å organisere seg der inne, for å klare å hanke til seg noen tørk med dopapir fra helt bortest ved veggen. Rullen henger i høyre del av beholderen. Snakker om tilgjengelighet for alle i offentlige bygg!

 

Og for å avslutte denne dohistorien:Jeg og søsteren min ruslet videre ned mot byen. Koste oss på kafeer, shoppet og måtte  IGJEN inn på do Denne gangen skulle vi besøke luksusvarianten. Hvertfall er det det man nesten forventer når man må betale dyrt for å få lov å KOMME INN. Dørvakten ved stedet, satt innenfor en glassluke, gadd så vidt å trykke på knappen for å slippe oss inn og hele kalaset kostet oss 20 kroner. Ikke noen formue akkurat, tenker du kanskje, men man forventer litt kvalitet likevel, når man må betale. Inne i avlukkene var det skikkelig ekkelt, og i den båsen jeg måtte velge, så det ut som noen hadde skiftet på seg alle nye klær hun hadde kjøpt i butikkene nedenunder. Det var poser, prislapper og merkelapper overalt. Det så skikkelig ruskete ut der inne! Jeg er vel ikke typen egentlig til å si i fra så veldig hvis noe fungerer dårlig. Er jeg på en restaurant hvor maten smaker litt dårlig, så spiser jeg som oftest pent opp, og takker nærmest for maten i det jeg går ut døren i mens jeg gir kelneren tips. Er toget eller trikken for sen, står jeg som regel pent og stille og venter, til det dukker opp et framkomstmiddel. Men itt mindre redd for konflikter har jeg blitt i løpet av de siste årene, og i dag hadde jeg nærmest bestemt meg bare jeg så den slappe holdningen bak glassvinduet. Når vi forlot doen, tok jeg nærmest sats, gikk som Tante Sofie mot luka og lirte av meg akkurat det jeg mente om KVALITETEN på stede., “Og hva var det egenltig jeg hadde betalt for?”  Oi,  DET var deilig det!!  Å få vrengt  utav seg.litt frustrasjon. Godt at man ikke er så redd for å si hva man mener lenger. Han bak luka trakk litt sløvt på skuldrene å skulle antagelig ikke gjøre en dritt med alt rotet inne på doen… Men jeg hadde hvertfall fått sagt hva jeg mente 🙂 

 

16 kommentarer
    1. Stemmer det, minst 25 år siden og på en bitte liten øy. noen ganger er det PAPIRET som kan være utfordringen. Andre ganger rett og slett store DYR. Hos en stamme i nord-Thailand måtte vi snirkle oss gjennom en bøling med vannbøfler for å komme på utedoen. I mørket på nattestid var dette ikke morsomt, der de lå og skulte på en..Greit at fostoppelsen inntrer kjapt under sånne forhold!

    2. Ja, papir kan være en utfordring. Da jeg var på gjennomreise i en liten landsby i Hellas en gang, måtte jeg selvfølgelig på do(Du vet, uvant mat osv…) Der ble jeg vist bort til en mann midt ute på en plass, et stykke bortenfor doen.Folk kom og gikk, og alle som skulle på do, inkludert meg, måtte innom denne mannen. Der ble jeg spurt hvor mange tørk jeg trengte! Så der, midt på torget, måtte jeg pent forklare om jeg forventet små eller store “forretninger”under det forestående do-besøket. I hvertfall skjønte alle det utfra mengden papir man bestilte. Mannen talte så opp papiret og overleverte dem til meg. Så var det å tusle bortover mot do da, med tørkene i hånden. . Skjedde for mange år siden, men husker episoden som om det var i går, Følte meg ikke HELT komfortabel da, nei…

    3. Trille: Det INGEN i hele verden som rekker bort til papiret tror jeg… Vel, det vil si, vi klarer det jo med litt strev og aking på setet..men tror ingen synes det er noe særlig greit hvertfall. Og for funksjonshemmede med bevegelsesproblemer må det jo bare være skikkelig fælt. Må nesten ha med seg noen inn!

    4. Jeg er så ENIG! Men jeg, som er bare 150, trodde at det var jeg som var litt for kort, at det bare er jeg som ikke når fram til papiret! Nå når du også sier det!! Ajajajaj. :/

    5. Jeg tenker mest på det at de VET at en står og venter på dem mens de er på do!!! Må da være helt utrolig ubehagelig!

    6. Kristine: Det er jo egentlig bare helt GRUSOMT. Hvis noen ikke har tid til å følge, så må de bare klare seg uten liksom.. Noen skulle prøvd å sitte i de rullestolene for en uke eller to, for å se hvordan det er å bevege seg rundt. Og da SPESIELT å gå seg en tur på do, som burde være en menneskerett å klare mest mulig på egenhånd..

    7. På jobben hos meg er det nesten værst… Funksjonshemmede må si fra til en av oss som jobber der, om at de må på do. Så må de følges inn i heisen til en annen etg., og den personen må vente til de er ferdige, og følge dem ned igjen i heisen. Man kan nemlig ikke bare ta heisen på min jobb, man må ha adgangsnøkkel, og ettersom doene for funksjonshemmede ikke er i vår etg., så må man ha følge. Det føles sikkert helt greit….

    8. Kristin: Garantert ikke prøvd ruta sjøl, de som tilpasser det nei. De kjenner vel knapt til hva det vil si å sitte i rullestol, eller ha andre bevegelsesvansker

    9. Haha, godt sagt! Enig med deg ang de toalettene for funksjonshemmede. De må ha mange frustrasjoner pga dårlig tilrettelegging! Kafè Peoples, v sentrum scene, har toalett for rullestolbrukere innerst i lokalet, først opp en midlertidig trapp, en høøøy dørkarm, mellom bord og stoler (knapt bredt nok til at en rullestol kan passere vil jeg tro) og så ned et trappetrinn..??? Lurer på om de har kjørt den ruta sjøl noen gang..

    10. Morsomt:-) Det blir nok lite og sporadisk lesing av bloggen i min travle hverdag – men jeg er jo enkelt skrudd sammen, så jeg valgte meg dette innlegget…og det var jo veldig morsomt!:-) Har tenkt på det samme selv…disse lange armene til disse rullestolbrukerne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg