Når store voksne menn forvandles til små hundevalper..;-)

Ja, du tenker kanskje med en gang på at dette må handle om forelskelse…? Du ser for deg de store, tøffe, bredskuldrede menn, som blir som smør eller som små logrende hundevalper om de treffer sin hjertes utkårede…? Og det kan vel kanskje stemme det OGSÅ… men i dette innlegget er det egentlig snakk om et mer komisk syn.. Og for noen av dere på blogg,som ikke bor her i byen,  vil dere kanskje aldri få gleden av å se dette synet, men vi som er så heldig å bo i en av byene med T-bane eller trikk, vi kan nemlig få gleden av dette komiske synet titt og ofte… Er du så heldig å ta deg en T-bane tur om du er på gjennomreise her, vil du også kanskje få deg en aldri så liten god latter..

Det er nemlig snakk om T-banen og dens store bande med fryktinngytende sporveiskontrollører.. Jeg har før fortalt deg om at jeg har en veldig spesiell nese for å plukke ut de “usynlige sporveiskontrollørene”, dette kan du lese om HER. Men de som lager de mest fornøyelige situasjonene er faktisk ikke DEM… Nei, vi snakker her om de ANGRIPENDE sporveiskontrollørene.. 

For når du kommer fra jobb, og aner fred og ingen fare… du går av T-banen… opp rulletrappene… og har bare tenkt du  skal rulle opp trappen,for å svinge inn på Oslo City shopping-senter… Men DER, akkurat den ettermiddagen,  på toppen av rulletrappen, har de 25 sporveiskontrollørene laget en “innhegning”, du vet en sånn de har til kuene… eller er det sauene…? Et slags gjerde/sperringer, som gjør at man ikke kan komme seg vekk… Man MÅ forbi kontrollørene og bli sjekket… Bak deg fylles det opp, med flere og flere folk, som kommer opp rulletrappa…. det er helt stappet inne  i innhegningen.. og kun de med gyldig billett slipper forbi “slakterne”…

Og DA er det plutselig en av “kuene” som får hetta… full panikk… Og det er ikke alltid de små gutte-valpene med skateboard under armen… Og neida… Det kan godt være en av de dress-kledde eller han store muskuløse med bole-buksene…… Det er kanskje ikke fordi de er så fryktelig REDD disse små  sporveisvaktene, men det er fordi boten de får er på ca 1200 kr om de ikke har gyldig billett…  så da tar de beina fatt……de  løper alt reimer og tøy kan holde, forserer en sperring ved å kaste seg over…. eller bråsnur og kaster seg over rekkverket og stikker ned rulletrappa igjen… Sporveisgjengen, løper etter, en hel liten gjeng,i fullt firsprang med lange grafsende armer,som strekker seg alt de kan, for å fa tak i mannen og lommeboka hans… og ofte BLIR stakkaren faktisk fanget… som om disse vaktene skulle være politiet selv… Og den store mannen med bolebuksene… eller den dresskledde mannen med stresskofferten… blir stående med nedslått blikk og halen mellom beina… mens kontrollørene SKRIVER og SKRIVER bøter….

 

 

Har du blitt tatt for sniking noen gang? På bussen eller banen eller toget?
Synes du 1200 kr er en passelig straff for ikke å ha betalt billetten sin?

 

 

(en liten reprise på et morsomt syn her i byen..Nå er det høst, og blir alltid mye av dette når jobben begynner igjen )

 

 

#sporveiene #kontroll #sniking #bøter #stikkeav #flukt #menn #tbanen #

23 kommentarer
    1. karidansen: Ja, jeg liker bst å betale jeg også. Men det ER dyrt, selv om man har penger. Når det er ca 35-40 kr , litt avhengig av hvor du kjøper billetten for kanskje 200 meter…ET stopp, samme pris.. Takk 🙂

    2. Det er ikke nødvendigvis de som har dårligst råd som sniker. Det kan like gjerne være noen som bruker penger som bare rakker’n på andre ting. Jeg har aldri blitt “tatt”, av den enkle grunn at jeg aldri sniker. Jeg er ingen engel, men noen kjeltring er jeg absolutt ikke! 🙂 Talende tegning! 🙂

    3. Som du bor jeg i Oslo, og som du tar jeg banen jevnlig så dette synet har jeg sett… Jeg vet ikke om jeg har sett det for meg så humoristisk når jeg har vært der, men måten du beskriver det på fikk meg til å gapskratte.. Det er jo akkurat sånn det er :o))
      Jeg syntes at 1200 er en alt for stiv pris hvis du sniker, eller har “glemt” å kjøpe billett. Helt ærlig så syntes jeg det er dyrt å kjøpe lovlig billett også. Har jeg sneket på t-banen, tjaaaa vet ikke om det var det akkurat… Pappa jobbet jo i Sporveien, og da fikk vi i familien klippekort som vi kunne bruke. Jeg hadde barnekortet, som egentlig gikk ut før 18 eller noe sånt. Vi hadde så mange at jeg brukte dem lenge etter, og ble stoppet et par ganger av vaktene med de lange armene. De kjente meg igjen, så jeg slapp unna… De var ikke så strenge med noen den gangen….

    4. LOL
      Fornøyelig beskrevet!
      Jeg har sneket en gang. Hadde bare penger til barnebillett så jeg kjøpte det selv om jeg nettopp var blitt “voksen”. Så var det jo selvfølgelig kontroll og jeg løy meg et år eldre enn jeg var. Superløgneren personlig det er meg. 😀 😀 😀
      Gjett om kontroløren lo når jeg sa sannheten, men jeg slapp ikke bot.

    5. 1200 kr er helt sykt mye penger for å snike synes jeg! Er ikke ofte jeg tar kollektiv transport, før tok jeg det daglig og da kunne det hende at jeg hadde glemt å fylle på månedskortet da det plutselig var gått ut på dato, men heldigvis ikke blitt tatt for det. Synes igrunnen at kollektiv transporten er blitt altfor dyr, burde vært myyyyye billigere da det er mye mer gunstig for miljøet å velge kollektivt, så prisene burde settes ned! 😀

    6. Ja det må være litt av et skue..hihih..nei..har aldri blitt tatt..men har vel aldri sneket på buss eller tog..det gikk ikke før i tiden..da måtte man betale for å komme igjennom sperringene.. Helt greit med bot når de gjør noe ulovlig..og prisen er vel helt grei den..

    7. ..haha..ser det for meg =P Vi har jo ikke trikk her oppe – kun buss..men jeg tar aldri kollektiv-transport, så jeg har aldri hatt behovet for å tenke over dette med sniking. Det er jo selvfølgelig synd for de som har evt.glemt å aktivere kort og slikt..der burde det være mulighet for å få ordne opp for seg, hvis det lar seg bevise at man har det kortet (jeg vet jo ikke hvordan det der fungerer, da..) Men selv om 1200,- er mye penger, syns jeg absolutt det er passende bot..for du gjør jo et bevisst valg – et “lovbrudd” – når du sniker – og da er det ikke mye sympati å hente fra min kant, i alle fall.. =D

    8. fruensvilje: Ja, jeg betaler også. Det koster 40 kr eller noe,om du skal kun en stasjon også..Men jeg har månedskort, billigere da.. Men om man glemmer å aktivere og det ikke er med vilje…Men DET hjelper ikke å si, de hører ikke på det øret de kontrollørene…

    9. Hanne Beate: Nei, hvis man har glemt å aktivere, det er det verste 🙂 Den ligger I billetten…men glemt …Hjælpes hvor dyrt det kan bli 😀

    10. Anonym: Det er kjempedyrt, og jeg har jo månedskort, og uffameg om jeg har glemt å stemple en dag 😀 Men blir jo litt morsomme situasjoner av det 🙂

    11. en skal betale sin bilett,hva den orginale biletten koster hvet no ikke jeg ,men den prislappen på 1200 synes no eg er litt vel dyr for en trikketur hjem fra jobben )) jeg betalet alltid min bilett

    12. Hehe, kan se det for meg og disse burde jo kunne betale for seg også. Det er bare i Oslo jeg har tatt trikk og T-bane og da har jeg betalt, selv om det ikke alltid har vært like lett å få til, hehe. Sånne automater er ikke så enkle å skjønne seg på, og hvordan får man aktivert billetten? Jeg fant det ut tilslutt da, men spørs om jeg husker det til neste gang jeg trenger det…., – skjer liksom ikke hvert år, hihi. :o)

    13. 1200 kr svir og det er nok. Men de satsene der øker etter noen år. Jeg har aldri blitt tatt for sniking men det er sjelden jeg kjører t-bane men oftere tog. Man kan bli tatt der også men det har jeg unngått.

    14. Ja jeg ble spurt om billett en kan på trikken, hadde ikke bilett. Men det var ikke egentlig sniking, jeg trodde det ble stemplet inn…Men det ble ordnet,fikk stemplet bilett og fikk ikke noe bot… bor vanligvis ikke en plass der det er trikk og sånn stemplingsystem i kollektivtransport. 😀
      1200 kr er kanskje litt i drøyeste laget, holdt med 200,-. hvis man skal regne sånn cirka timespris billettkontrollørene har deg på bussen/tbane el trikk.

    15. Syns jeg ser det..hehe.. Ikke sett noe slikt og ikke blitt tatt i kontroll.. de få gangene jeg ikke kjører bil om jeg skal noe, kjøper jeg billett.. å sitte å være nervøs er ikke verdt å snike for syns jeg..
      1200 er mye penger .. men da svir det jo ..men er man en “sniker”prøver man seg kanskje igjen uansett.. Stakkars han som ramla ut rulletrappa på tegningen… Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg