Konfliktsky- et pluss eller et minus?

 

 

Sitter her på Maura en tidlig morgenstund. Stillheten og roen i min venninnes hus får tankene til å gå….

 

Er jeg konfliktsky? Og er det et pluss eller et minus?
MÅ vi mene noe om alt? Er det feigt å la være? Eller skaper vi litt fred i hissige diskusjoner ved å forbli tause?

 

Noen mener noe om alt, smått og stort, og skriker det ut med “store bokstaver” enten det er ansikt til ansikt eller på sosiale medier. 
Noen mener noe om store og viktige saker, og argumenterer heftig og med ulike innfallsvinkler, for å overbevise motparten om sitt synspunkt som jo er det eneste riktige. 

 

Jeg kjenner jeg i mange situasjoner blir uvel, litt “redd” og litt lei meg over at folk skal krangle. Her snakker jeg ikke om uskyldige dikusjoner hvor tonen er god, og man bare utveksler litt meninger i fred og fordragelighet. Nei, jeg tenker på situasjoner “Face-to-face” eller på sosiale medier hvor tonen er hard, og stemningen litt ekkel, over relativt små og uskyldige saker. Oftest skjønner jeg ikke poenget med å delta i slike diskusjoner, eller å velge “side”. Litt fordi det føles som å gi mer bensin til et “ekkelt” bål. Litt fordi det kjennes meningsløst å skape disse situasjonene, og jeg kjenner jeg synes det er litt “tullete”. Men er det også fordi jeg er litt “feig”? Fordi jeg ved å velge side må være med i en eller annen “kryssild”? 

 

Jeg har ikke noe svar…Jeg vet bare at jeg holder meg unna slike situasjoner så godt jeg kan.
Går min vei om jeg kan. Enten det gjelder situasjoner “face-to-face” eller på sosiale medier…

 

 

 

#konfliktsky #diskusjoner

 

20 kommentarer
    1. Vet ikke helt om jeg er så veldig konfliktsky akkurat, men min kjære var det. Tok mange år og mange kriser før jeg egentlig fant ut det, tenkte aldri på det ble bare vant til å håntere den biten.

      1. Ja, man bør være obs på at folk kan ha meninger, selv om de ikke ytrer dem hele tiden. Bra å være oppmerksom på sånt, og la folk få komme fram med sitt likevel 🙂 Selv om de i utgangspunktet ikke er “på hugget” 🙂

    2. Overhodet ikke konfliktsky…
      Jeg er tillitsvalgt på jobben og der må man stå i det altså! Tøffe tak til tider…
      Er det heller ikke privat! Sier i fra så det suser….

      1. Ja, jeg sier fra jeg også, om det er ting som angår meg. Og hadde jeg vært tillitsvalgt hadde det vært noe annet. På jobb sier jeg fra når det er ting som angår MEG, og hvis det er saker som er viktig for meg. Holder ikke kjeft da nei. Men i mange situasjoner privat, og på sosiale medier synes jeg det er blir stygt når folk blander seg i alt, hakker, kommenterer, og tar “lag”. Jeg synes ting da eskalerer, og jeg blir egentlig ganske lei meg. Men store og viktige spørsmål i livet engasjerer jeg meg så klart i. Engasjert er viktig, Men vil ikke BRY MEG overalt 🙂

    3. Jeg vil nok kalle meg konfliktsky. I de fleste situasjoner. Men sprekker jeg så sprekker jeg skikkelig🙄
      Syns det beste er å holde fred, og ikke blande meg i andres ting og tang.
      Ha en fin kveld😊

      1. Ja, jeg er enig. Angår det MEG så er jeg på hugget. Men mye synes jeg IKKE angår meg, og da blir det bare ekkelt å BRY seg med alt. Og liker dårlig det ekle som kommer i kjølvannet. God søndag til deg <3

    4. Hmmm – jeg har også alltid vært konflikt-sky, og jeg vet virkelig ikke om det er bra! For når jeg plutselig MÅ si hva jeg mener så blir jo folk himmelfalne – jeg pleier jo å være så “enkel” og snill og grei….. så egentlig tror jeg det er viktig å stå opp for hva en mener! Selvom det innimellom kan bli litt heftig stemning…. hadde det bare vært sååå enkelt! Hmm… .<3

      1. Jeg står virkelig opp for hva jeg mener, når jeg blir urettferdig behandlet, eller ser ting som jeg mener MÅ gjøres noe med. F eks i jobb. Men jeg mener det er i mange sammenhenger bedre å holde kjeft, når det er ting som ikke angår meg. Stygge kommentarfelt og meninger om ALT MULIG, skjønner jeg ikke poenget med. Da får jeg lyst å slutte å blogge. Synes det blir ekkelt og barnslig 😮 Høye stemmer og sinte ansikter uansett hvor det skjer liker jeg veldig dårlig 🙁

    5. Folk er ulike. Går nok litt på personlighet.. Men jeg synest ofte det kan føles riktig å ikke være konfliktsky der det er viktig (for eks støtte noen som blir urettferdig og dårlig behandlet), men trenger jo ikke å gå inn i alle konflikter. Velg dine kamper sies det. Og er jo greit å være saklig hvis man har noe å si. Mulig jeg er konfliktsky iblant hvis jeg vet det er troll som skriver imot, hehe

      1. Enig med deg, når det er store og viktige saker det gjelder. Synes likevel det er mye TULL på nettet og andre steder, som ikke er konstruktive diskusjoner, men bare avler vondt 🙁

        1. Ja, er nok noen som troller og kjeder seg, avler drama, kverulerer og prøver å provosere. Mye rart, og greit å,styre unna noe. Leser av og til kommentarfelt i store aviser, men mye “krangling” og frekke kommentarer til hverandre der.

          1. Ja, og så tenker jeg at det er ikke alt man BØR mene noe om. Virker så meningsløst, og stygt. Men er det viktige ting så bør man så klart. Og viktig er vel kanskje forskjellig for folk 😀

    6. Jeg er en av dem som ikke har en mening om alt, som ikke orker å forholde meg til alt eller mene noe om ting som ikke angår meg. Eller kanskje sier andre mye, og jeg trenger ikke si så mye… Men har opplevd at det kan by på problemer. At
      min stillhet rundt et bord hvor meninger ytres, kan oppleves negativt av de som mener noe og sier mye…

      1. Ja, man blir kanskje litt usikre da, på folk som ikke hyler ut ståsted. Derfor det kjennes negativt. Jeg synes det er så mye meningsløse diskusjoner egentlig..

    7. Jeg bruker ikke heller å blande meg inn på slike diskusjoner eller krangler. Men hvis jeg skal være med på en diskusjon, da er det for å løse et problem eller en sak isteden, for jeg liker fred:)

    8. Her har du satt ord på noe jeg selv har tenkt og følt lenge. Jeg kan ikke fordra hissige diskusjoner, enten det er her eller der, for man blir jo aldri enige likevel, så hva er vitsen? Jeg pleier å forholde meg nokså taus i sånne tilfeller. Og jeg har selv spurt meg selv om jeg er konfliktsky? Men hvorfor skal jeg bruke den lille energien jeg har på noe sånt? Den vil jeg heller bruke på noe positivt.
      Det er jo bra at folk engasjerer seg, stort sett. Men når det fører til vonde ord, og ikke har noen ende, da er det greit å holde seg unna. Da lukker jeg både øyne og ører.
      Så nei, du er ikke feig. Du er fornuftig!
      Klem ♥

      1. Jeg føler at engasjement er viktig, men man skal trå varsomt ja. For det kan bli mye gørr, om man skal delta, ta “lag” og det er ekle ord og stemning som er i bruk 🙁 Klemmer til deg <3

    9. Før kunne jeg gå inn i diskusjoner på fb og i kommentarfelt. Nå er jeg blitt veldig forsiktig med det og holder meg stort sett langt unna. Tonen blir ofte så aggressiv. Jeg synes ikke det er feigt å la være. Det fører jo ofte ikke til annet enn krangel og stygg ordveksling. En krangel om å “få rett” som ingen vinner noe på…Godt innlegg!👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg