Verdens vakreste språk

Hei,- det er jeg som har verdens best jobb! Jeg er ikke i tvil en gang..Jeg får undervise på et språk som aldri slutter å overraske meg, aldri slutter å fasinere meg.. Det er nye ting å lære hver dag. Det kreves engasjement for å utvikle seg og du må ta i bruk mange deler av deg selv.. Og for meg er det helt perkfekt! Jeg får brukt HELE meg, bare i språkdlelen av jobben min. Kreativiteten blir utfordret hver dag, for å få et godt språk. Det føles for meg som at mitt engasjement for ting som opptar meg, passer perfekt inn i dette språket. Tegnspråk likner inget annet språk. Det er helt unikt fordi det er eneste språket  for øynene, ikke ørene-som alle andre språk er.. Men i tillegg er det unikt på så mange andre måter også, for meg. Det er teater, det er sang, det er engasjement, det er nydelige ivrige ansikter og hender som former den flotteste “film”. Jeg har brukt tegnspråk i kanskje 15 år nå, i jobb og i  fritidsammenheng, men jeg blir ALDRI lei! Jeg kommer aldri til å slutte å  jobbe med det. Det har blitt en del av den jeg er.   For dere som ikke kan tegnspråk, kan jeg si at hendene under her former bokstaver. Og disse  bokstavene under  sier  litt  om hva tegnspråk betyr for meg. 

  t   for tegnende hender
e for energigivende
g for gøy og gripende
n for nært og nakent
 s for stille og stemningsfullt
     p for personlig
   r for rikt og rørende
å  for åpenhjertig
    k for kreativt og kraftfullt

Har dere noen timer til overs noen dager i uka, så ta dere et tegnspråkkurs i nærheten av der dere bor. Dere vil aldri angre. Dere får kjennskap til verdens vakreste srpåk, som  gjør LIVET bittelitt  vakrere også,  i mine øyne hvertfall 😉

 

 

 

5 kommentarer
    1. Trille: Så spennende med kaffedeite 🙂 Ja, jeg tror når man først har lært litt tegnspråk, så blir man skikkel FAN!! Man blir ikke METT liksom. Tegnspråk giir livet en ny dimensjon, etter min mening 🙂 Kos deg på ts-kaffe-deite

    2. Akkurat nå jobber jeg med å beskrive ettmorfemiske tegn – jeg syns det er vanskelig uten samtidig å fortelle hva flermorfemiske eller polymorfemiske tegn er. Skal helst ikke ta opp det, det skal tas opp senere i uka. Jeg har selvfølgelig enkle eksempler, men jeg trenger eksempler hvor jeg enkelt kan forandre orientering, håndform, munnstilling eller retning (men at resten selvfølgelig forblir HELT likt), og at tegnet forandres. Det er vanskelig, for det er så få tegn jeg kommer på i farten hvor retningen kan snus. Det stemmer liksom ikke i tegnspråksfonologien når tegnføringen går “bakover” 🙂 Det er det det streves med her, akkurat nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg