Land med vær- reis dit med klær ;-)

Når det blir mørkere ute, og vi vet at husene lukker seg mer og mer inne for vinteren, så er tankene om NOE DER UTE flere og flere. Noen velger stearinlys eller te-lys, noen tar fram god bok og et ullteppe, noen tar fram strikketøyet og lager julegaver 😉 og noen tar fram “syden-katalogene” og titter i dem. (vel, det er vel ikke mange som har en VIRKELIG kataog lenger, det er vel mest surfting på nett). Men poenget er at noen setter seg ned, og finner seg i at nå er det stengt for vinteren!! ALT er stengt på en måte, folk mindre tilgjengelige, vinduene igjen, gardnene for. Bare orkideene som titter ensomme på FEIL side av gardina stakkar, titter ut på gata og den plaskvåte kalde asfalten. Vi MÅ JO bare finne oss i det, at det er sånn. År etter år. Vi jobber i mot, på hver vår måte, men mørkere og mørkere blir det, kaldt blir det, og det er en kjennsgjerning at folk holder seg mer innomhus. Uansett, mange begynner i denne tiden å planlegge turer. Noen planlegger for neste sommer, og mange sydenturer blir nok bestilt. Så kan man gli smertefritt gjennom vinteren, med bakhodet fullt av løfter og solstråler. Andre planlegger også turer for vinteren. Turer som gjør høsten og vinteren mer overkommelige i seg selv. To steder som er flott å dra uansett årstid, er SKottland og Island. Vel, midtvinters kan jeg ikke love dere noe,  men høstturer til disse stedene vil jeg tro er perfekt. Selv har jeg vært på alle stedene på sommerstid, men stedene er så værfylte, at det spiller egentlig ingen rolle om det er sommer eller høst tror jeg. Man opplever tre-fire årstider i løpet av en dag uansett.. Ta for eksempel Island:


Vakre Gullfoss. En biltur unna Reykjavik, stå på platået i blåsten er flott!


Midt i fossen.


Eller hva med en liten tur til Den  Blå Lagune, når det plutselig blir sol, samme dag?


Vannet her holder jo ca 40 grader uansett årstid, pga jordvarmen. Godt for kroppen om høsten?

.Eller få et møte med geysirene. Møt Strokkur, den høyeste “aktive” geysiren på Island nå.


Søsteren min har møtt Strokkur i egen høye “person”, over hele seg 😀

Island var så fantastisk som jeg hadde håpet. Det var vær, og det var natur anderledes enn noe annet. Med geysirene, fossene, toppene som “poffet” litt røyk,  veiene uten asfalt, lille, rare Reykjavik, som mest minnet meg om en by i Finnmark. Nydelig var det, gode kaker, morsom kunst på husene, husene som var laget i bølgeblikk, shopping-gata, , alle lupinene, masse kaniner som løp ville i skogen i Reykjavik. Det var bare morsomt, rart, tøft, moderne, gammeldags,spesielt  og koselig. Et sted jeg gjerne drar igjen.

Et annet sted som er verdt et besøk i høst er Skottland. Jeg har vært der to ganger med samboeren. Men altfor korte opphold. I Glasgow, 4 netter. I Edinburgh, 6 netter.  Skottland er som en skattekiste. Man kan dra igjen og igjen, og finne stadig nye perler, og andre fine ting som “glitrer”. Forløpig har jeg  som sagt vært i Glasgow og Edinbrugh. Men det er jo så massevis av steder igjen verdt å se. Flotte grønne skoger, saftige åser med masse gress, gamle slott og enorme mengder med innsjøer. Det er som i et eventyr. Og folka der, trivelige som få, selv om vi ikke skjønner et kvekk av hva de sier… Men vennlige er de helt klart. Det viser de med hele seg 🙂 Som på Island er det mye vær i Skottland. Du er kjapt gjennom 4 årstider, i løpet av en luftetur langs elva som renner gjennom Edinburgh. Regnet sto RETT PÅ oss, hardt og vått, og vi kom plaskvåte hjem til hotellet mer enn en gang. Men det gjorde liksom ingenting, fordi det var så himla koselig der. Friskt, frodig, og herlig. Og plutselig dukker sola opp, for skyene har et herlig tempo.  Det er bare å kjøpe seg verdens fineste regn-jakke, og gode gummistøvler, så er dere klare for dette fantastiske landet.

En tur langs elva Water of Leith i Edinburgh føltes nesten som en tur i regnskogen, rent bortsett fra temperaturen da 😀 Men det var minst like frodig.


Og et frodig dyreliv vil jeg vel si 😉

 
Eller hva med å ta en bil eller busstur til Loch Ness, for å se om man ser monsteret. Man kjører forbi alskens innsjøer på veien, og den lune, trivelige buss-sjåføren var også guide. Han fortalte mange gode historier, både skrøner og rein skjær historie, og på en engelsk-skotsk som var til å forstå. Vi SÅ selvfølgelig Nessie både fra land og til vanns, i den mørke, mørke innsjøen.


Se på alt været dere, det er så herlig. Fra båten som duppet på den skumle innsjøen, så vi skyene i vill fart over himmelen. Man kjenner at man lever liksom, i sånne forhold.

Og blir det for MYE vær, så ta dere en tur inn på Camera Obscura. En herlig opplevelse for voksne OG barn 😉 Vi var jo bare meg og samboeren, men koste oss stort vi.


Så hva sier du? Tar du fram te-lysene og bestiller en sydentur for neste sommer? Eller ble du fristet til å bestille en liten høsttur nå?

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Tja.. Islandshester er de eneste hester jeg tørr sette meg på, de er jo nesten ponnier 😉 Skal se på esel-innlegget ditt.. Esel er forøvrig et av mine favorittdyr. Esel, ugle og frosk. Og jeg er jo både sta og et nattdyr.. Men jeg liker ikke vann og spiser ikke fluer…? hmm..

    2. regnbueblomst: Jada, Nessie var snill som et lam, men de store, skumle hestene på Island var jeg mer redd.. Jeg lovet på bloggen her tidligere, at jeg skal ri i løpet av året hvertfall sitte på en hest. Skrev et innlegg hvor hestefrykten kom fram 😀 (” Sta som et esel -eller bare litt redd”) Så det får bli en tur til Island til sommeren igjen, for å få gjennomført min selvpålagte “utfordring” :-p

    3. Jeg er heller ikke ferdig med Island! Jeg var au pair i Reykjavik, men familien var flinke å ta meg med på tur rundt om i landet, opp til Dimmu Borgir for eksempel, og jeg var og med på en hesteferd midt i landet=) Men må tilbake og se eeeenda mer! Og gleder meg meget til jeg endelig kommer meg til Skottland en gang;-) Du så Nessie, ja, hehe 😉

    4. regnbueblomst: Nei, var ikke innom noen av borgene og så noen skrømt.. Men ante konturene av det berømte monsteret i Loch Ness selvfølgelig 😉 Skottland er tingen!! Vi planlegger ny tur til sommeren,samboeren og jeg. Fikk tips av en leser her om flott liten by. Oban. Kanskje vi reiser dit. Eller et anet sted. Er hvertfall ikke ferdig med Skottland. Mye igjen å se. Hvor på Island bodde du? Er ikke ferdig med Island heller nemlig 🙂

    5. Jeg har bodd på Island, et deilig sted med utrolig koselige mennesker! Og Skottland står høyest på listen over steder jeg vil besøke, var du innom noen av spøkelsesborgene? Så du noen skrømt? 😉

    6. Siv: Ja, jeg skjønte at du var litt skotsk, med familie der borte og greier 🙂 Jeg synes det er et fantastisk sted. På mange måter likt norge, men på veldig mange måter IKKE også. Og hvis Oban er en liten fin by, så skal jeg nevne det for samboeren 🙂 Vi skal helt sikkert til Skottland igjen. Helt sikkert!! Samboeren er nemlig også helt FAN av landet 🙂

    7. Mamsen og papsen var på Island for noen år siden, og Skottland HURRA for at du nevner Skottland. ÅÅÅ, mitt hjærte <3 hihihihihi - Skottland er jo mitt hjemland nummer to! FIiiiine plassen. Du kan besøke Oban - det er byen i verden som jeg kjenner best. Fiiin by. Er jo mer landsjente, både her i landet og der borte, så byene er jeg ikke SÅ kjent med, selv om Edinburgh og Glasgow er de jeg besøker når jeg er der borte. Var ei uke i Edin med klassen i fjor - FOR en opplevelse, HURRA!

    8. Trille: Ja, du har jo noe deilig, supert og fantastisk å glede deg til. Det var i jula rett og slett ja. Jeg kunne og veldig tenke meg å reise vekk en jul, selv om jeg er HELT gira på jula også, som du kanskje har sett av tidligere innlegg 🙂 Det er noen treningssenter som bare koster 200 kr mnd, (Bare TRening heter et) Men det er jo deiligst å trene ute egentilg, hvis været tillater det. Og hvis været ikke tillater det, kan du jo sy litt i stedet for, fordi DET ser jo kjempegøy ut hvertfall 🙂

    9. Fine bilder! Kan tro det er to fine land å besøke, selv har jeg ikke vært noen av stedene. :/
      Jeg låser meg inne med skolearbeidet, jeg. Hahaha. Og sutrer over at jeg ikke har råd til å være medlem på treningssenter og dermed må være avhengig av været når jeg skal trene. Huff. Neida. Jeg har Thailand-tur til jula å glede meg over, hurra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg