Ikke slipp varmen ut gjennom “skorsteinen” ;-)

Nå er det snart vinter og man må liksom kle på seg da, sies det. Før var det forventet at man skulle bruke stilongs, ullsokker, varmt fra innerst til ytterst. Altså når man var liten, og ikke hadde store valget. Så gikk man ut i snøen, og armene sto rett ut i luften, for man hadde jo ikke sjans til å få de inntil kroppen, med alle de klærne på. Etter som jeg grodde til, begynte jeg som “Lotta fra Bråkmakergata”, og klage på ull og kløende klær., uten at det hjalp stort… Klærne måtte på. Så var det å stå ute da, med armene til værs, snørra rennende og klø til krampa tok en, og mase om å få lov å komme inn igjen snart.  I voksen alder har jeg konsekvent gått uten stillongs og ullundertøy. Selv de tre årene i Finnmark, med 30 minus utafor døra. Votter har jeg også vært veldig lei å bruke. Man får jo ikke rørt på hendene i votter, og tegnspråk blir veldig hemmet av det, så etter å ha fått en del døve venner, så sluttet jeg med votter. Selv de dagene hvor jeg ikke skal treffe noen døve eller snakke tegnspråk. Og selv om de døve vennene jeg har, ikke selv har noe i mot å bruke votter. Så det er egentlig bare MIN greie. Vanter er ikke stort bedre, for fingrene blir jo ikke varme av å bo i hvert sitt hus. Man fryser neglsprett på seg, og nesten alt er bedre enn å bruke vanter. Men, LUE derimot, det har jeg fått sansen for etterhvert.

Luer er jo utgangspunktet nesten alle sammen, TEITE. Alle ser rimelig teite ut med luer. Så derfor har det blitt min filosofi at skal man gå med lue, kan man like greit ha en skikkelig RAR en,eller teit en. Så folk ser at man har litt humor 🙂 Grrensen går ved sånne luer med kanin-ører og slikt på. Jeg er ikke 7 år heller liksom, men faktisk 46.(hmf..) Men gjerne alt annet rart. Så jeg tenkte at jeg må ha et lite lue-outfit-innlegg for å presentere noen luer, for det er nå en gang sånn at vi slipper ut mye varme gjennom topplokket. Kan man unngå å slippe ut for mye der, så kan man glemme de plagsomme ullstilongsene, den høyhalsede genseren og de besværlige vottene. Her er hvordan du kan komme unna varme- problemet med en rar lue:


Nystrikket lue, med LAANG hale


Hunde-lue 


pelsluer

 

henge-luer (huer..?)



 Hvordan hodeplagg bruker du for å holde varmen i vinterkulda?

10 kommentarer
    1. Lady August: Ja, det er noe med å flyte litt, få inspirasjon og blir det noe feil, javel, så har jeg lært det til neste gang.. Gjelder egentlig skrivinga mi også 🙂

    2. regnbueblomst: Noen år har det blitt mye laget, strikket, sydd etc. Andre år går jeg “bananas” i klesbutikker som har salg, og kjøper alt av gaver til jul der. Nå er det noen år siden siste strikkeraid, så nå må de nok regne med en del hjemmelaget til jul ja 😀 Jeg har laget MAAASSE siden august faktisk 😉

    3. Ja, det er sant, blir vel ikke så tett og varmt når det er heklet.. Savner å ha en bestemor som strikker sokker til meg hver jul! 😛 Koselig å få strikkegaver, så du har heldige venner/familie om det blir mye strikkede gaver;-)

    4. regnbueblomst: Mitt så også rart ut i starten, men nå har jeg strikket i så mange år at det blir veldig jevnt og fint etterhvert 🙂 Hekle derimot kan ikke jeg.. Men kult med hekla-lue da! Kanskje ikke så veldig varmt, men som pyntelue. Er litt moro det også 🙂

    5. Kult=) Jeg lærte meg å hekle for et par år siden, men etter et par småting ble det ikke mer… Hmmm.. Hadde vært gøy å hekle min egen lue. Men strikking har jeg aldri fått til. Det blir litt stramt og litt slakt og stramt igjen og ser ikke ut…. 😛

    6. regnbueblomst: Ja, jeg strikket den i forrige uke. Gikk veldig fort. Driver med en lik nå, i ulike blåfarger.. Mulig juelegave. Strikker uten oppskrift. Er ikke så NØYE av meg, kreativ, men ikke veldig nøye. Derfor veldig spennende alltid å se om de passer når jeg er ferdig 😀

    7. Jeg har mange luer. Min favoritt er en stor, gul med dusk=) De må være store og tykke og stå litt ut bak, ellers ser jeg bare teit ut, har så lite hode.. 😉
      Har du strikket den første der selv? Den var fin=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg