Uka på tv- anno 1978

Ja, ja, – jeg kan vel ikke påstå at jeg vet sikkert at det var akkurat i 1978, så dere får bære over med meg, hvis det egentlig er litt miks av tider dette… Og før jeg sier NOE annet, så må jeg si: Jeg er VELDIG ung!!… Jeg skal la det henge litt i luften, og dere skal få tid til å tenke på den VELDIG unge jenta dere kjenner, enten fra der ute i verden eller fra her inne i dette “rommet”. Se for dere Frodith, og si: Å-ja, det er henne VELDIG unge (he, he)

 Det må bare understrrekes litt ekstra for jeg føler meg nærmest som Metusalem, når jeg må begynne å fortelle om at når jeg vokste opp hadde vi verken mobil, data, eller stereoanlegg. Og i mesteparten av oppveksten min hadde vi ikke en gang fasttelefon. Tror kanskje jeg har fortalt det før, men vi måtte altså ringe naboen i oppveksten vår, hvis det var noen beskjeder som måtte overbringes mamma og pappa. Tror ikke naboen var så veldig glad for denne ordningen kanskje, men de gjorde det da.. Hvis vi ellers ville ringe, måtte vi gå bort på jernbanestasjonen som lå ca 1 km fra oss, og ringe fra telefonkiosken. Ja, det var faktisk noe vi hadde i Norge. Og det er ikke SÅ hilmla lenge siden heller. Fordi jeg er nemlig VELDIG ung, som dere husker…  Men det jeg egentlig vil fram til er at vi hadde tv. Tror faktisk alle jeg kjenner hadde tv. Broren min levde kanskje noen år uten tv, men søstteren min tror jeg heller ikke kan huske stor av livet, før tv`ens inntog. Og jeg har mang en gang blitt sittende å mimre over hvordan uken så ut, lagt opp etter tv under oppveksten. Jada, vi ble fort hekta på den tiden også. Det er ikke bare i disse tider, at “styggedommen” har tatt over livene våre nærmest… Vi hadde jo bare en kanal, så det sa seg liksom selv hva man skulle se i starten, selv om “SVERJE-TV”  kom ganske fort. Men det var nrk som RULA..Da hadde vi altså:

Mandag: Mandagsfilmen. Gjerne noen amerikanske eller norske filmer av ymse kvalitet. Men det var DEN FILMEN det handlet om den kvelden. Det var ikke stort annet på boksen tidligere på kvelden. Alt handlet om at man skulle sette seg til med Filmen. Var man heldig fikk man se barne-tv og de voksne litt nyheter. Men ellers handlet det om lite annet enn den filmen mandag kveld.

Tirsdag: Fjernsyns-teateret. En slags teater som så ut som det var tatt opp inne i et tregt studio, KUN for tv-opptakets skyld. Husker denne perioden som veldig SVART-HVITT alt sammen. Hvis det ikke var norsk fjernsyns-teater, så kunne man få kjennskap til finsk fjernsynsteater. Det var veldig mørkt og traurig,, og nesten værre enn det norsk dysterhets-messig. Mye blod og tragedie, og dårlige replikker, så vidt jeg husker. 😀 Ikke noe spesielt stas for de yngste, men vi fikk lov å se..

 

Onsdag: Liksom dagen for oss UNGA, foruten lørdagen med all sin digg ungdomsunderholdning. Men onsdagen kunne altså by på: KOMI-kveld. Dette er velkjente terrmer. Spør hvem som helst i alderen rundt  45 + . Dette var skikkelig stas. Vi benka oss til med knekkebrød med frø, for godteri var skikkeig FY midt i uka, selv om faren min eide godtebutikk. Og så kom komi-kveld. Det var alt fra gammel Chaplin, Harald LLoyd eller reprise på Brødrene Dahl. Men som oftest var det: Muppet Show!! Og det var skikkelig bra 🙂 Kermit, Miss Piggy og Fozzie Bear. Ustyrtelig morsomt. (når man ikke hadde så mye og sammenlikne med 😉

 

Torsdag:  Den er litt vag og blury for meg. Tror den bød på lite til min aldersgruppe på den tiden. Tror den var mer beregnet på de litt større ungdommenen den dagen, med musikkprogrammer som Zikk Zakk, Flimra og sånne rare titler. Mulig noen rare vitenskapsprogrammer etc : ” Fysikk på roterommet” og andre rariteter…

Fredag:  Da var det igjen noe av interesse for store og små. Dvs vi små fikk ikke lov til å se på det som var etter kl 21… For da kom nemlig skumle: Detektimen!! Det kunne være fæle fyrer og drap. “Kojak”, “Helgenen” og “Derrick” kunne jo skremme vannet av en sart barnesjel!! 😀 Vi fikk hvertfall ikke se det før vi var fylt 12 år..Jeg hadde derfor lite mareritt i oppveksten..

 

Lørdag:  Ukas høydepunkt! “Halv-sju”. Første ungdomsprogrammet jeg kan huske. Trond Viggo var kul programleder så vidt jeg kan huske.. etterhver kom” Midt i smørøyet”  og mye annet, men ingenting var som gode gamle “Halv-sju”. De tok opp alt som var tabu. Og det var jo omtrent ALT på den tiden.. Som forresten ikke er SÅ lenge siden, for jeg er VELDIG ung som dere sikkert ikke har glemt 😉 Lørdag var godtedag, med først PIZZA, som var en nykommer til landet. Jeg synes det var veldig rart. Og spiste bare deig med kjøttdeig påi starten. Ikke noe annet. Og likte best at vi kjjørte på pølser, som var det VANLIGE på lørdagene under mine første leveår. Pappa hadde med godteri, fra godte-butikken han eide, og livet var skikkelig digg.

 

Søndag: Denne dagen husker jeg ikke stort av som tv dag… Kan det være for at jeg har blitt for gammel?? 😉

Eller er det noen som kan hjelpe meg på glid? 🙂

Har dere noen tv-minner dere husker veldig godt fra oppveksten?

 

12 kommentarer
    1. Kristin: Ja, rart det der med hvor godt skjermet mot all “ondskap” vi skule bli før. Også Derrick liksom, som var til de grader ufarlig. Sett det igjen nå, og det er jo til å sovne av 🙂 Ja, nå kommer vel snart “jul i skomakergata igjen snart kanskjel”??

    2. whatwouldnemido: Ja, du er jo rene ung-sauen du i forhold til meg 😀 Jeg var jo stor jente da du ble født (hi,hi). Men det er mye de samme seriene vi snakker om ja. “i ville vesten” var en favoritt hos meg også. Jeg også var forelska i han Luke! “bit for bit”, ja den hadde jeg glemt litt,men det var jo skikkelig familieunderholdning 🙂 Vi gjettet og holdt på, søster, mamma og pappa..” Forviklingar ” husker jeg også, men var ikke stor FAN, litt for lite tilgjengelig humor for meg da, tror jeg.. Moro, når andre kommer på ting man har glemt litt 🙂

    3. Født i -72 jeg da, så det meste jeg husker er nok noe nyere, men likevel… Jeg likte detektimen, særlig “Par i hjerter” (Hart to Hart). Jeg skrev til og med klagende leserinnlegg til avisen da de sluttet å sende den. (De er domt at de sluta, eller noe sånt…)
      Bit for bit, bilde for bilde var jo en annen klassiker på helgeunderholdningen. Husker du den? Og så elsket jeg “I det ville vesten” med familien MacCahan. Var litt småforelska i Luke. Mamma og pappa så på f.eks “Ja vel, statsråd” og lo masse, men det skjønte jeg ikke. Jeg kunne ikke fatte hva som var morsomt. Skjønte ikke helt den såpeserien “soap” heller. (“Forviklingar” på norsk?) “Mot alle vindar” skjønte jeg litt mer av, men var neppe i målgruppen for den heller… Halvsju var dødskult.

    4. Husker godt “Dekdektimen” – som jeg ikke fikk lov å se men smugkikka litt på. Brødrene Løvehjerte, som ga meg mareritt i ukesvis etterpå.. Muppetshow.. Bullen – svensk tv program for barn/ungdom.. Pink panter og La Linea.. Og så husker jeg fantastiske, herlige Jul i Skomakergata 🙂

    5. ewymarie: Jeg husker gså de barne-tv`ene du nevner, det begynte nok da jeg var liten, og så fortsatte de noen år 🙂 Ble ikke laget så mye nytt 😉 Portveien begynte nok når jeg var litt for gammel til barne-tv, og Labbetuss tror jeg, men de andre begynte når jeg var liten 🙂

    6. Jeg ble født i 1978. Så gøy å lese innlegg om det som var på Tv den gang.
      Jeg husker godt Colargol, Lekestue, Labbetuss, Brødrene Dahl, Trond Viggo og Portveien : )

    7. Mima: Ja, detektimen, det var saker det. Husker jeg likte en Mc Cloud også, en cowboy-politimann. Gikk også på detektimen;-) Bart og stor hatt. Tror jeg var litt ” tv-forelska” i han i 11 års alderen…

    8. Mima: Da var du altså blitt GAMMEL nok til få lov se :-D? Husker jeg MÅTTE bli 11- 12 år før jeg ENDELIG fikk lov å se, men vi lurte jo litt i bakgrunnen, styra med andre ting SÅ liksom ikke, he-he..

    9. Diva Andrea Nyhus: Joda, husker en del barne-tv-programmer i tillegg, men var litt mer på de STORE programmene i dag 😉 Har mange barne-tv minner også, kankje enda flere. De får komme en annen dag 😀

    10. For et herlig innlegg…mimre mimre:)) Derrick ja…mye fuktige husmortruser da han viste seg på TV…loool:)) Men Colargol da…og andungen Kvakk-Kvakk…for ikke å forglemme La Linja…eller streken…Unge ja?! Javisst pokker er vi unge!! Du ser veldig ung ut frøken…det må jeg si…applaus:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg