Til stjernene og tilbake igjen- på en dag

I dag har jeg vært litt “i det blå”… Eller det vil si, jeg har vært litt i det tankefulle hjørnet.. Det startet allerede i dag morges.. Egnentlig kunne jeg vært i det hjørnet i hele høst.. I hele fjor høst også for den saks skyld, det er noe som høsten gjør med en.. Og jeg VET det ikke bare er meg.. Og denne høsten kunne jeg VIRKELIG kunnet befunnet meg i det tankefulle hjørnet, sånn ca døgnet rundt, menl jeg har jobba fletta av meg for IKKE å være der.. Ikke det at å tenke litt over livet og ting er usunt, så absolutt ikke, og DET gjør jeg UANSETT.. Men å være i det hjørnet døgnet rundt, se det har jeg ikke noe tro på er sunt. Og da jeg egentlig har et lett og lyst sinn,  har litt erfaring med tidligere “høster” og vet hvordan jeg kan jobbe i motbakke, så har denne høsten vært til “å leve med” den også.. Men når stillheten senker seg, det blir ro rundt en, og en får seg en tur til barndomshjemmet, settes likevel noen tanker i sving..

Det har nemlig vært barndoms-kaldt i dag.. Der ute på tettstedet jeg har vokst opp, litt utafor Oslo.. Det var kaldt som det bare kunne være en vinterdag når man var 8..Det var istapper fra taket på barndomshjemmet mitt, jeg har virkelig ikke sett sånne istapper siden jeg var liten.. Det var is i nesa, når jeg trakk pusten inn.. Det var rim på gjerdetstolpene, og jeg tuller ikke når jeg husker at jeg satt fast tunga mi på en sånn stolpe.. Det er ikke bare i fiktive historier eller i rare filmer, at sånt skjer.. Det skjedde  i virkeligheten  også.. Man måtte jo bare prøve.. Man var rød av blod på tunga etterpå.. Det var i sånt klart vintervær jeg husker at jeg lå på fronten på pappas bil med ryggen og hodet mot frontvinduet, sammen men en venninne. Vi lå  der side om side, og titet opp i himmelen og så på stjernene, og hadde vår første filosofiske reise… ut der i verdensrommet.. “hva tror du finnes der ute? Der etter alle stjernene.. Og etter det igjen da? Hva kommer etter SLUTTEN? Kan det være en slutt?” Sånn holdt vi på, mens vi lå der oppå motoren, i boblebukse, med stilongs. Rumpa var iskald, og den eneste løsningen for ikke å fryse i hjel på den tida var egentlig å bare “stå helt stille inni klærne, så de ikke rørte borti kroppen”, som min samboer så fint har beskrevet det..

Og så kaldt var det NESTEN i dag der ute, snøskavlene var NESTEN like høye, stjernene var på tur fram, før jeg dro derfra, og jeg hadde nesten vært ute blant stjernene… Igjen..

 Har du hatt en dag ” i det blå” eller har du vært godt festet til sofaen? 😉

 

16 kommentarer
    1. Min matgale verden: Det hørtes ut som deilig fjelltur da, kos med aktivitet ute. Jeg var som sagt mest inne hos mamma, men hodet var ute i stjernene. Var bare ute en liten rusletur, nok til å få disse tankene i gang. Angående tegningene, jeg bruker paint, bruker rundinger, firkanter, stjerner etc der jeg KAN. Altså ferdige maler, visker vekk deler av dem, og forlenger etc med tykk “blyant”. Men det krever litt trening, de så hvertfall LITT rarere ut før. Velidg gøy at folk liker tegningene mine 🙂 Ha en fin lørdag du også. Jeg skal på Ikea 🙂

    2. Tove: Ja, mye klær, puse-lue med pels-baller som hang i snorer som man knøt under haka… I dag var det likedan der ute, jeg er oppvokst på Vestby. Men jeg hadde lite klær, og satt mest inne, men tankene var ute blant stjernene en del 🙂

    3. Ja i mitt barndomsland var det alltid 25 grader minus, og ofte mer enn det, i julen , på nyttårsaften frøs vi alltid bikkja av oss…. og for ikke å snakke om januar, det var i Elverum. Men rart med det når en er barn så føltes det på en måte naturlig og man klagde egentlig ikke, bare kledde på seg liksom.

    4. Så fine minner…Og sånn fin tegning. Jeg skulle teste det, for liksom få akkurat det bilde jeg ville ha i innlegget. Men det ble bar en bitte bitte liten greie, og jeg var så ustødig på hånden at alt ble skjeiv og hakkete, som om jeg var 90 år eller noe. Ergo: flink du!! Her så man ikke mye blått igår, det blåste virvelvinder, men vi var på fjelltur hele familien, laget bål. stekte lapper, og gikk fort hjem igjen:) Ha en fin lørdag.

    5. cassandraen: Jeg elsket å være student jeg altså 🙂 3 år på lærerhøyskolen, 2 år med spes. , i tillegg til ex phil rett etter videregående.. Og SÅ, etter å ha jobbet i 5 år, som lærer for døve, så tok jeg jammen meg tegnspråk-tolk-linje også, 2år 😀 Skjnner du gleder deg til å bli ferdig nå 🙂

    6. Forstår det ja Frodith! Bare ett og ett halvt år igjen på meg også nå… 😉 Men da har jeg jammen meg gått 5 år sammenhengende på skolen skal jeg si deg… Jeg gikk først ett år på helsefagarbeider linjen (2 årig utdanning på 1 år) men i stedet for å gå to år som lærling så ombestemte jeg meg litt.. Jeg ville bli først psykiatrisk sykepleier før jeg ombestemte meg og valgte vernepleierlinja i steden (like stor mulighet for å jobbe innen psykiatrien der). Men for å komme inn på høgskolen måtte jeg ha generell studiekompetanse først.. (ble mor når jeg gikk siste året på videregående og fullførte ikke året). Men du verden så fort disse årene har gått! Og jeg trives godt som student, men kjenner at det skal bli godt å komme seg ut i arbeidslivet igjen;))

    7. I dag har jeg hatt fri;)) Har vert i familieselskap og forspist meg godt… Men som julen, så kommer eksamens dagen enten jeg vil eller ikke den også;))

    8. cassandraen: Ja, veldig kos å mimre med venninner.. Kommer fram mye rart da 🙂 I dag ble det mest mimring på egenhånd, fordi vinteren var så lik barndomsvinteren, og fordi jeg var i det litt mer tankefulle hjørnet.. 🙂 Har du fått lest mye i dag?

    9. Ikke sant! Gøy å mimre syns jeg:)) Å gå inn i situasjoner vi har opplevd før, spesielt de som var koselige da :)) Nesten hver gang jeg møter mine venninner så bruker vi halve kvelden til å mimre og gå bakover i tid :)) Og så ler vi godt etterpå ;))

    10. cassandraen: Nei, og det er vel noe i det du sa der.. at det er noe med drømmene og det framover, som var litt i hodet mitt i dag, faktisk, selv om tankene gikk BAKOVER.. 🙂

    11. Jeg slapp å prøve ut det med tunga, for det gjorde en venninne av meg og fyyy hvor hun blødde etterpå… Så da lærte vi på det;))
      Ja, alle er vi vel litt filosofiske i blant og lurer på hva som skjuler seg bak stjernene og andre mysterier vi sikkert aldri vil få riktige svar på… Men drømmene kan ingen ta i fra oss:))

    12. moonbeamscorner: Har forsåvidet vært mye i sofaen jeg også.. hos mamma, men HODET har vært ute og reist litt liksom.. Ja, før var vi ute ALLTID, måtte jo være ute så og så mange timer, før man fikk komme inn nesten. Enten spiste eller sov vi, resten var vi ute, NESTEN… 😀 Og VESKA mi, var skikkelig stiv av frost der ute i dag.. Ikke skinn..

    13. Kjenner meg godt igjen i det du skriver… og ja tunga måtte jo prøves og jeg prøvde den på rekkverket på trappa vår 🙁 auuuuuu. Dessuten var vi jo UTE når vi var barn, come rain or shine. Om det var så kaldt at polvottene hadde is på seg, eller det var så varmt at asfalten krøllet seg… Ehhhh må vel med skam inrømme at i dag har det blitt mye sofaen…. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg