Fra utslitt vaskefille- til blafrende sommerkjole på snora…


Nå tror du kanskje dette er et innlegg om husarbeid, men det er ikke det…. Det bare slo meg her en dag, hvor stor forskjell det er på hvordan en hverdag kan føles, rent mentalt..Fra den ene dagen til den andre… Eller en periode i livet for den saks skyld. Før jul, en periode litt sent på høsten, nærmet seg jul, var ting ganske slitsomt i livet mitt.. Noe var jobbrelatert og noe var av privat art, uten at jeg gidder å gå noe nærmere inn på årsaken her. Poenget er at jeg bedre forstår uttrykket: føle seg som en vaskfille. Det har vel noe å gjøre med at vaskefiller ofte er brukt mye,  og av den grunn er slitte (hvis man da er en person som vasker normalt i kåken sin..). I perioden før jul, var jeg ikke bare en enkel, litt sliten vaskefille, men kunne av og til føle meg som en hel haug vaskefiller på tur i vaskemaskinen.. Maset på jobb, i butikker og overalt, kjentes som å sitte INNE i en vaskemaskin, hvor det går full fart rundt og rundt. Du blir kastet hit og dit, nesten uten mulighet til å påvirke hvor du lander, inni der, det kverner på, og så begynner setnrifugen …. Den varer en stund… og du holder ut..  Men heldigvis, er den fort ferdig.. Og man kan gå rimelig greit hjem fra jobb, og tenke at jo, man klarte seg greit gjennom rundkastene i dag også… man er hvertfall halvveis gjennom.. Så er det kanskje noen som sier noe , i køen på Rimi, eller i samvær med familie eller venner, som utløser et hav av tårer. Så igjen er du den der hersens vaskefilla, som har blitt tatt ut av vaskemaskinen, filla  var ikke helt tørr ennå, så når noen bare trykket litt forsiktig på den, så sprutet vannet til alle kanter.. Og det hjelper ikke å kjøre den en runde til i sentrifugen da!! Da må den bare ligge helt rolig på et bord eller henge litt dvaskt på et stativ, og slow-tørke.. Ingen runder i tørketrommel… Bare henge fint og stille og få inn litt luft i stoffet igjen.. Vel, med hengingen til tørk, i ferien, kom fasongen og fargen igjen… Eller det vil si, jeg skiftet tilbake til den fargen og  formen jeg pleier å ha.. En lys, fin, fargerik sommerkjole er det jeg er, for det meste, ikke en utslitt vaskefille. Og nå har skuldrene i stoffet på kjolen, senket seg , jeg henger etter skjørtekanten og flagrer med ermene, og ser at det er sol ute og sol inne… 🙂


Så hvordan er din dag i dag? Er du en slitt og sliten vaskefille, eller er du en blafrende sommerkjole i vårvinden? 🙂

 

 

32 kommentarer
    1. Siv: Ja, det er litt sånn jeg tenker også, ikke tenke FOR mye, man kan grave seg ned for mye også.. og da blir man lett en vakskefille… Men smile og le mye, så kan hvertfall noen av oss styre dagene våre i retning av sommerkjole-modus 🙂 Ha en fin dag Siv

    2. Det er en fin metafor, du! Jeg prøver å ikke TENKE så mye, men SMILE og LE mye. Da blir dagene mine som fiiiiine og luftige sommerkjoler!

    3. casahappy: Ja, du er en gardin du 🙂 Det ante meg vel 😉 Med alt med huset ditt, så må du jo være en gardin, knis. En fin, silkegardin, med noen små paljetter på kanskje? :-)Ha en blafrende dag 🙂

    4. Nemi Rebella: Så deilig at jeg kan gi folk noen bilder, og forhåpentligvis noen postitive og lattermilde bilder innimellom 🙂 Du er en fin pysj du Nemi, selv om du kanskje kunne ha grunn til å føle deg som en vaskefille, velger du pysjen, det sier litt om deg. Du er mer sommerkjole enn du tror 😉 Og lenge før sommeren kommer, skal vi ut å blafre, ikke sant? 🙂

    5. Liiiiker:)) Pa gode dager føler jeg meg som silkegardin som blafrer i vinden….og de dagene man helst ville vært foruten… da føler jeg meg som en sur og sliten vaskeklut…usssjj:))

    6. Ha ha, jeg føler meg vel som en Tom % Jerry pysj jeg da, for det er det som er outfitten min i dag, tjihi ^_^
      Likte denne metaforen jeg… Liker måten du får meg til og se bilder oppi hue når jeg leser innleggene dine 😀
      Håper du får en knall dag i sommekjolen din <3

    7. Hanne: Ja, håper dagen tar seg opp, til en aldri så liten blafrende skjorte, trøye eller liknende, på et innendørs tørkestativ om ikke annet 🙂

    8. Tanja: ååå, sånn bomullsdott kjenner jeg også til, hvis vi tolker det på samme måte 😀 Må våkne litt først da, i min oppfatning 😀

    9. så morsomt innlegg vennen.. jeg vet ikke helt ennå.. er nok ikke vaskefille, men ingen sommerkjole heller.. jeg er nok mer sånn bomullsdott i dag jeg..

    10. Så morsomt fortalt.. I dag er jeg en alt for liten vaskefille, så liten at den kan ikke brukes til støv tørking engang…ligger under dyna, skal ikke klage, det går over.. Ha en fin dag..det skal jeg også ha etterhvert…:))

    11. Marit: Så koselig hvis jeg kan være med å holde vaskefilla litt på avstand 🙂 Høres jo ikke noe hyggelig ut med datter som må på Riksen. Men får håpe du får litt energi til å klare brasene 🙂 Flagre så lenge du kan 🙂

    12. vanja: Ja, du får hvertfall passe godt på vaskefilla, ikke for mange runder i vaskemaskinen.. La den henge litt og få lufte seg 🙂 om du skjønner hva jeg mener 🙂

    13. vaniljeogpepper: Ja, forløpig er den EKTE kjolen, litt mer i ull og tykke strømpebukser på plass under og kjolen i svart.. Men sånn rent mentalt begynner den å bli ganske gul og lett 😉

    14. Oslopadde: Ja, jeg tenker du jobber med saken, sånn som jeg kjenner deg 😀 Ikke for mye vaskefille, tenke sommerkjole-tanker 😀 Så skal du se vi snart kan bytte ut den ullstilongsen og flisjakka vi har under 😀

    15. Jeg føler meg mere som en vaskefille enn som en sommerkjole for tiden. Kommer vell av feile valg i jobb, men det ordner seg etterhvert håper jeg.

    16. Akkurat nå føler jeg meg som en frossen tulipan som trodde våren allerede var her .. hehe. Det er jo fanken så kaldt her!! Minus 17 er ikke en temperatur for verken tulipaner eller sommerkjoler på snora! Men er ikke helt i vaskefillemoduset igjen, enn så lenge .. holder vel til dattera får innkalling til Rikshospitalet igjen, selv om jeg håper jeg får lada litt mer innen den tid.
      Ønsker deg en fin dag, blir mer og mer glad i disse blogginnleggene dine. :o)) En god start på dagen.

    17. Skjønner godt hva du mener ,å jeg har hørt dette uttrykket mye av andre oxo :)) Selv fler jeg meg kanskje som en blafrene sommerkjole i myk bomull for tiden,sånn bortsett fra at det er veldig kaldt å henge å blafre ute nå 😉 Kult uttrykk forresten ‘blafrene sommerkjole i vårvinden’.

    18. Denne vaskefilla teller minutter med sol som er fått i løpet av natta, og lengter bare etter å kunne prøve å bli LITT mer sommerkjole. I dag er dagen 4 min og 30 sek lenger enn i går, her i min by. Da begynner man å TENKE PÅ å BLI en sommerkjole, i alle fall, selv om det er ganske vaskefillete akkurat nå. Ønsker deg en fin dag 🙂

    19. cassandraen: Den var utrolig søt da 🙂 At du føler deg som en nattkjole :-)Ja, du blir nok snart en fin sommerkjole, og nattkjoler de er jo utrolig fine de, kan NESTEN brukes ute om sommeren også 😀

    20. Så flink du er til å sette ord på ting! Til tider kan jeg også føle meg som en vaskefille.. en vaskefille som ikke strekker til, selv om hun så gjerne vil!
      Nå føler jeg meg som en nattkjole…. ikke klar for å ut i kulden enda, selv om jeg må;)) Men føler meg vel straks som en sommerkjole når jeg får våknet opp om en liten stund :))

    21. 🙂 Jeg var en tur innom ei venninne for en tid siden og hun hadde bomba bad, så jeg satte henne i gang likesågodt hehe. Siden jeg er veldig flink å kaste og rydde(når jeg setter i gang) ble hun helt fortvila over meg, MEN det ble ryddig, veeeldig ryddig og minimalistisk 😀

    22. Helge: Æsj, så kjedelig at det var noe som strakk ut i tid.. Da blir man klart litt vaskefille, sånn umiddelbart.. Får bare håpe at du i løpet av noen dager kan blafre litt med ermene, eller ARMENE 😉 Ha en strålende dag du også 🙂

    23. ladyaugust: Jepp, den turkise fine min, som jeg henger ut på outfit innimellom 😀 henger framme hele året, dvs lett synlig. Så jeg vet hva som kommer 🙂 Jeg har kjole, tunika, i dag også, for det er snart fredag, og man må pynte seg litt. Kjolen i dag er svart da.. så ikke HELT sommeren ennå, men veldig snart. Og jeg er i det minste en kjole, og ikke en vaskefille 😉 Skjønner godt DU dr utkjørt etter den innsatsen i går. Vurderer å leie deg, hjem til meg :-Dha-ha

    24. Min dag i dag ser ut som ei sliten vaskefille. Grunnen til det er at jeg var hos legen igår. For ca 3 uker siden fikk jeg veldig smerter i venstre bein. Legen sa at det var en solid strekk og at jeg var bra innen 1,5. Ba meg spise paracet og ibux 4 ganger daglig. Så spist men smertene vedvarte. Fikk beskjed av legen igår at det var en nerve i beinet som laga guffe. Fikk noe krem jeg smører på. I flg legen kan det ta flere månder før det er ok igjen. Så derfor føles dagen min idag som ei sliten vaskefille. Detta passa meget dårlig mtp ny jobb etc.. Men er glad at det ikke er verre ting. Satser på at morgendagen blir som en blafrende sommerkjole. Ha en knallfin dag.

    25. Jeg er vaskefille i alle fall, bare at tårene ikke spruter. Kjennes slik etter gårsdagen, oppvridd. Nesten hele badet er sortert og rydda bare litt igjen, noe som selvfølgelig gikk litt ut over resten av min verden 😉 Men i dag skal jeg ta det litt mer med ro, appelsin til frokost og kosekaffe i labben er en bra start mot sommerkjole. Tenk i fjor på denne tiden var det litt over en måned før det var dager med 20 grader 😀 sommerkjolevær jippie, selv om det ikke er så mye som minner en på det nå. Ha en sommerkjolefin dag <3

    26. Min matgale verden: Ja, jeg er som oftest en sommerkjole jeg også, litt med og uten flekker vel og merke.. ikke ALLTID hel ren og flagrende.. men er heldivis ikke så OFTE slitt vaskefille.. Men håret mitt er også vaskefillaktig i dag 😛 Men det får gå.. til i ettermiddag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg