Stressfri sone…


Nå har jeg lagt ned krav om noen stressfrie soner man kan ta seg turen innom, for å få påfyll… Omtrent som en bensinstasjon.. bare at jeg skal ikke ha bensin da..  Det skulle være et sted, hvor alle vi som til tider girer oss opp litt for mye, kunne gå innom for dette påfyllet.. Det er mulig at de egentlig finnes bare at jeg ikke har oppdaget de ennå.. Mulig at det er hos homøopaten, eller hos coachen, psykologen, eller presten.. Hva vet jeg.. Men jeg ser for meg en mer konkret påfyllingsstasjon, hvor jeg kunne lade de batteriene som sitter i ryggmargen.. 😉

Stressfrie soner, høres deilig ut ikke sant? Så hva er det som forårsaker dette stresset da? Det kan vel være forskjellig fra person til person. For mye jobb, for mye barn, for mye mann, for mye hus.. Vel, hos meg er det noen få ting som stresser meg opp, ellers er jeg egentlig ganske rolig og sindig, og tar som regel livet med ro, fordi jeg trives meg det.. Jeg kan få ganske høye skuldre, og digre sommerfugeler i magen av skulle snakke i store forsamlinger… Selv om jeg er lærer, så betyr det i min hverdag å undervise døve elever i en gruppe på fra 3-6 elever. Tegnspråket krever på grunn av det visuelle,  små grupper. Jeg er i mitt ess når gruppene er små, kommer godt gjennom til elevene, og klarer  å se hver og en. Men foran større forsamlinger, får sommerfuglene ørnevinger nedi der, og skuldrene bestemmer seg for låse seg fullstendig fast.. Så disse stuasjonene holder jeg meg unna så mye som mulig.. Det hjelper ikke det spøtt at folk sier at det ikke er noe å grue seg til, at det sitter 40-50 stykker der… at jeg er god til det jeg skal snakke om osv. Det ER bare stressfylt inni hodet mitt, uansett hvor mange ganger jeg gjør det, uansett hvor flink jeg enn måtte være…

En annen ting som stresser meg opp er overfylte butikker, og da spesielt enormt lange køer i matbutikkene.. Og jeg må jo være noe senil eller kanskje bittelitt DUM også, fordi nå har jeg gjort den samme tabben i månedsvis inne på den Meny-butikken med de “fantastiske” selvbetjeningskassene.. Jeg suser inn dørene der, og skulle nok luktet lunta allerede ved inngangspartiet, for man får jo nesten ikke kommet seg INN. Jeg tenker at JEG trenger jo ikke noe handlevogn… skal jo bare ha bittelitt, kanskje bare TO ting.. Og utenfor matbutikken på det overfylte shoppingsenteret, står dessuten kun en LITEN gjeng med handlevogner,stuet inn i et hjørne, litt i mørket og nesten skammer seg.. låst fast.. skal ikke være lette å komme til.. Og JEG skal jo bare ha et par ting, så trenger dem ikke jeg…

 Så farer jeg innover i butikken, forbi disse handlekurvene også som regel for jeg skal jo bare ha et par ting jeg…

Men som sagt:  jeg må være mindre begavet slår det meg nesten hver dag, fordi jeg durer fram og tilbake i mellom hyllene der, kommer på stadig nye ting jeg trenger, det fyller seg opp… mer og mer.. armene blir lengre og lengre, til jeg til slutt ender i den LANGE køen ved siden av de beryktede selvbetjeningskassene, som ingen vil gå til.. Så står jeg der da.. Og i begynnelsen går det ikke så verst.. Jeg prøver ikke å stresse meg opp.. men armene bare siger og siger, og jeg kan ikke se en kurv i sikte.. og den stygge dunkåpa er KJEMPEVARM, og den blir bare varmere og varmere, men jeg får ikke tatt den av, fordi armene kjemper sin innbitte kamp med alle de blytunge varene… Jakka taper for å si det sånn, og må bare være på!!  Helt våt i håret og med armer på godt over 2 meter, sikkert, når jeg fram til  kassabetjeningen og smiler mitt aller vakreste smil, i det jeg drypper varene mine på plass på kassen.. Ja, dette stresser meg en smule.. Men som oftest føles det som at det ikke er noen mulighet til å snu, angre, gå å hente en vogn liksom.. Har du gått inn der, er du fanget på en måte 😉 Så når man neste dag er på plass igjen, skulle man tro man hadde lært, eller i det minste kjent smerten i armene etter gårsdagens tunge og evigvarende løft, og tatt en kurv…. Men NEIDA, like dum dagen derpå…

Jeg har noe av samme følelsen når jeg står på bussen og kjemper.. Hvis jeg er så heldig å ha kommet meg på bussen, for det er jo et stress i seg selv bare å komme seg PÅ disse bussene og trikkene, før de stikker fra en.. Hvis man ikke får nesa i klem i døra, men faktisk kommer seg PÅ, sånn i rush-tida, skal man ikke ha særlig klaus-problemer for å holde ut en 10 minutters busstur.. Med de eviglange armene fra butikken, STÅR jeg og prøver iherdig å ikke falle. Mangler jo armer å holde meg fast med.. De er opptatt med å holde posene.. og prøver jeg å sette de fra meg, er det INGEN gulvplass..NULL,niks.. Hun foran driver og kjemper på samme måten med sine ting, og har av den grunn albuen rett inn i ryggen på meg, og SÅ svinger bussen… Det hjelper altså ikke å ta trikken… Det er likedan der..

Disse tingene stresser meg litt, men vel hjemme på sofaen er alt glemt 😉

Hva blir du stresset av, eller får du litt for høye skuldre av?

29 kommentarer
    1. vaniljeogpepper: Det hvilerommet høres jo litt ut som min ladestasjon 😀 Og en utrolig god ide å ha på en arbeidsplass.. De burde egentlig ha sånne i butikker også… og at det var snakkeforbud der, hvis det kom flere inn av gangen.. 😉

    2. Stressfrie soner,jatakk!!Blir spess stresset under den ‘røde-uken’..av det meste,jeg føler meg på høygir og på hugget,ikkje bra!
      Jeg vet om arbeidsplasser som har ‘hvilerom’ hvor man kan ta seg en pause fra alt som heter jobbing og lade seg litt.

    3. trille: Ja, det er noe med det hersens livet i Oslo altså, ikke tilpasset sånne som oss Trille-mor.. Når sommeren kommer kan du løpe hjem 😀 Jeg er veldig sint på tog og busser og sånn jeg også, men det hjelper jo ingenting.. Jeg starter en sånn ladestasjon sporenstreks 😉

    4. cassandraen: Så du er flinkt til å ikke stresse du altså, så herlig!! Jeg prøver å stå HELT STILLE inni bussen og late som det ikke er fullt og lukter svette av armen jeg har i ansiktet og albuen jeg har i ryggen, men jeg girer meg litt opp over det ja 😀 må innrømme det… Ja, jeg får også en god følelse etterpå, nå jeg har fått til sånne ting, kjempedeilig faktisk. Men ser så FÆLT før… sover nesten ikke dagen i forveien, helt tørr i munnen og klam i henda osv, før jeg starter.. Er nok mye av grunnen også til at jeg valgte bort skuespillerdrømmen 😉 I dag skal jeg bare kjøre stille og rolig med en ganske tom t-bane og møte venninne til kaffe og is .. Nam-nam.. Ja, nå er farvorittdagen her, og jeg har hatt lilla-rosa, blondejole/tunika, lårkort, med tights, og støvleter 🙂 Pynter meg vettu 🙂

    5. Åh, det hadde vært deilig, det! En ladestasjon. Jeg stresser av fulle busser og teite togtider (jobber på Gardermoen, og begynner og slutter enten hel eller halv. Tror du ikke toget er framme på Gardermoen enten 17 eller 57 over?! Begynner jeg hel, så må jeg være der 43 min før!! Og toget går derfra enten 43 eller 03. Er jeg ferdig halv, så må jeg BEINE for å rekke 43-toget, og er jeg ferdig hel, så må jeg vente 40 minutter. BOOOORING! 🙂

    6. Jeg er heller ingen stresset person, og tar ting som de stort sett kommer. Jeg er heller ikke glad i å snakke i store forsamlinger… og tror veldig mange av oss har det slik… Men får alltid en god følelse inni meg etterpå, og lurer på hva det egentlig var jeg grudde meg slik til… ;))
      Og i dag er det favorittdagen vår 😀 Den herlige og etterlengtede fredagen 😀

    7. passion4lifeandtravel: JA, bloggen tar også litt tid 😉 Skriver under på det, men foreløpig er den mest morsom. Jeg har ikke så mye pes med lesertall, og føler mest at den er for at jeg skal ha det kjempemoro selv, gi meg et pusterom fra andre ting og for ikke å glemme: å bli kjent med forskjellige folk. Litt er enn bare “fint-inlegg” samtalene 😀 Så jeg er jo her og der og kommenterer og blir litt mer ordentlig kjent med folk, sakte men sikkert 🙂 Og det liker jeg GODT med bloggen 🙂 Koselig mer reiseinnlegg, jeg henger meg på de jeg, inntil du kommer med andre ting 😉 som magiske bokser etc

    8. Jeg synes du er dronning uansett ;-)…jeg har lest mange av innleggene dine…selv om jeg ikke har vært så flink å legge igjen spor.
      Jeg blant annet elsket det du skrev om hvordan du leste til eksamen….
      Fredag er magisk…men…de siste årene helt frem til før jul, har jeg undervist zumba på lørdager, og selv om det er gøy, så er det jobb…og man må ut osv…kan ikke ta det med ro og nyte …så helgen har ikke begynt før etter jobb lørdag…men…jeg liker både fredag og lørdag veeeeeldig godt.
      Den magiske esken kommer nok frem i lyset en dag…det er bare at akkurat nå har jeg lovet flere familier som bruker bloggen min som reiseguide, å gjøre ferdig Orlando kategorien, for noen av dem skal snart på tur :-)…å det er så mye man har lyst til å formidle og skrive om på bloggen, men den tar også mye tid i en fra før litt travel hverdag, og bloggen skal være en stressfri zone hvor en skriver når en har overskudd, tid og lyst 🙂
      Nyt fredagen <3

    9. passion4lifeandtravel: Fredag er favorittdagen min 🙂 Hele helga foran seg, som regel en liten kafeavtale på litt tidlig ettermiddag, kortere dag med undervisning osv. Jeg pynter meg og er fin litt på fredagene, for å feire at det snart er helg ;.) Den magiske esken hadde vært kjempefin og fått SE også, et innlegg ja 🙂 For den hørtes helt herlig ut 🙂 Shoppingsentre på lørdag, nei takk! Det er sjelden ja 😀 Kanskje bare før jul.. Det med tale i større forsamlinger: jeg GJØR det, men har det helt forferdelig i forkant. I mindre grupper er jeg dronningen ;-D

    10. Dette innlegget var så herlig, akkurat som så mange andre av dine…og jeg syntes den første tegningen var så nydelig…
      Jeg elsker stressfrie soner…og har laget min egen påfyllingsmaskin…det er ingen bensinstasjon, selv om jeg elsket den tanken…helt fantastisk å bare stikke innom å fylle på i blant…det skulle da vært sånn for alt 🙂
      Jeg har laget meg en magisk stor eske…oppi den er det mange små esker og permer, en bok, bilder og annet…min egen påfyllingsboks…som en dag jeg har tid kommer et blogginnlegg om, det har ligget lenge et halvferdig innlegg…som jeg begynte på da jeg skrev om affirmasjonstavlene mine, og sønnen og mins konkurranse om å ikke bruke ordet ikke…
      I denne magiske boksen har jeg vakre ting jeg ønsker meg, en the secretkalender, noen ganger ligger de to the secret bøkene mine der også, men oftest ligger de på nattbordet, en bok jeg har laget om sitater som er gode for meg og en om affirmasjoner, det er fine steiner oppi den som gir med ro, noen lykke amuletter, og ikke minst mange cd’er med alt fra ulik type meditasjon og shakra healing…og mye annet <3 jeg elsker å lage livet stressfritt og samle på gode tanker <3
      Nå er det vel sånn at vi alle blir stresset i blant, jeg blir ihverfall, særlig av litt sånn indre stress, om at alt fra at tiden ikke strekker til, ennå det er jo tull, for det gjør den...tiden er en illusjon :-), det kan være familiære ting som tar på og gir uro, eller at livet er i en litt turbulent fase...ja, det kan være mange ting...men...jeg forsøker så godt jeg kan å ta det bort raskt, sånn at stresset ikke får overtaket, og jeg er ofte ganske flink til det <3
      Ellers så er det noe jeg kan bli stresset av...og det er å gå på shoppingsentere for eks en lørdag, for å få meg dit, må jeg virkelig trenge noe helt desperat, for jeg orker bare ikke frivillig sånn trengsel og kjas, og jeg kan ikke fordra å gå i matbutikker, det er det verste jeg gjør 🙂
      ...og ja...jeg kjente meg så igjen på den butikkrunden din...thi hi...helt herlig beskrevet.
      ..men....å tale i store forsamlinger gjør meg lite, jeg holdt en del foredrag i den tidligere jobben min, og elsker å formidle på den måten 🙂
      Ønsker deg en nydelig og stressfri fredag <3

    11. Vi som bor på landet, har ikke denne buss-stresset, ei heller disse køene og store butikkene. Jeg tror du du må flytte fra stressende storby, kom hit 🙂 Her er det stilt og rolig, dem som vil stresse, stresser her også, men her kan du ha mere kontroll på stresset. Her kan du i allefall gjøre noe med det, det er ikke pulserende storby som er årsaken, dersom du stresser her.

    12. Marit: Ja, det med 40-50 personer er nærmest døden. Jeg har prøvd å nekte noen ganger i jobbsammenheng, men blitt lurt til å si ja til slutt, og da er jeg tørr i henda, svett i panna, stammer og stotrer (føles hvertfall som om sommerfuglene gjør det..) og er nærmest svimeferdig.. men det går som regel bra, og ingen merker noenting utad.. bare jeg… Jeg skal starte en påfyllingsstasjon som neste jobb 😀

    13. Hihihi .. du er god til å beskrive hverdagen! Den der butikkturen hørtes kjent ut, jeg hater kassakøer og trengsel! Akkurat bussturen er mindre kjent da, for jeg tar nesten aldri bussen. Jeg hater buss, kanskje fordi det stresser meg, vet ikke, har alltid vært sånn.Om jeg bare skal til byen for eksempel, en halvtimes gange herfra, så bruker jeg beina fremfor bussen, om jeg da ikke skal handle for da har jeg bilen.
      Å prate i store, eller små, forsamlinger har jeg aldri gjort! Kommer sikkert ikke til å gjøre det heller. Før jeg hadde stilt meg opp foran 40-50 personer for å si noe tror jeg at jeg hadde dødd. Så da er jo ikke det noe problem!
      Om du finner en slik påfyllingsstasjon så gi meg gjerne adressen. Hørtes fantastisk enkelt og greit ut. Den kunne gjerne befunnet seg ved siden av bensinpumpa, så selve fyllinga gikk litt kjapt og greit. To fluer i en smekk liksom.
      Go’ frædda til deg. :o))

    14. vanja: Jeg har også litt den med folk som kommer for sent ja.. Blir ikke så “stresset” kanskje, men fryktelig irritert. Jeg er ofte der 5-10 minutter før, og kommer de ikke etter 20 minutter over tiden, så har jeg begynt å GÅ 😉 Ha en nydelig dag du også Vanja 🙂

    15. Helge: Jeg går konsekvent ikke på shopping f eks, på lørdager kl 13, på shoppingsenteret 😉 Satser mer på kl 10 f eks, og går hjem når det fylles opp. Men det med maten, MÅ jeg innimellom, og på ettermiddagen. Samme med busser og trikker.. De bare ER fulle.. Jeg prøver å stå helt rolig,og “meditere” litt, “late som” det ikke er stressende liksom 😀 Funker ikke særlig… Ellers gjør jeg ikke så mye i hverdagen, av aktiviteter, for det synes jeg også blir stressende. Legger hyggellige og sosiale aktiviteter til helgene som regel 🙂 Bare litt trening i uka, for å lade litt faktisk 🙂

    16. Tanja: OK, jeg ska opprette en, det blir mitt neste jobb-prosjekt 😀 Der skal vi bare ligge å lade oss hele dagen, og kanskje ta litt mørk sjokolade innimellom 😉 Sier fra når den er i gang 🙂

    17. ha ha ha.. stress frie soner høres genialt ut.. alle trenger det, og jeg liker heller ikke å snakke i store forsamlinger, og helt rett som du sier, hjelper ikke det spøtt om andre sier du er flink og at det går bra…
      Jeg stresser meg ikke så ofte opp, men har en hekstisk hverdag, så jeg tar mer enn gjerne en tur innom ladestasjonene din vennen..

    18. Jeg blir stressa når jeg har mye og gjøre på kort tid. Ellrs tror jeg stress kommer av at folk vil gøre så mye her i livet gjennom uka at man knapt rekker halvparten. Ingen kan være med på alt så planlegg tiden så blir det midre stress. Prøver og la være og handle når jeg vet det er lang kø foran kassa. Det er selvsagt om ettermiddagen det er flest folk på butikken så hvorfor handla da hvis man ikke må. Men jeg kjenner meg igjen at man tenker at jeg skal kun ha 1 ting. Men når du kommer til kassa er den ene tingen blitt til over 100,- kr.

    19. Går jeg inn på et vellfylt handle senter så må jeg ut igjen. Kjenner at det ikke fungerer for meg.
      Ellers så stresser jeg med at folk kommer for seint. Det takler jeg ikke.
      Ellers så går det ganske greit.
      Riktig god dag til deg.:)

    20. Hanne: så deilig at du ikke stresser deg opp 🙂 Det er en god egenskap 🙂 Så du trenger altså ikke noe påyll, på ladestsjonen min? 😀

    21. God morgen, stress nei, så lenge jeg elsker det jeg gjør og nyter øyeblikkene, kan ikke stress eksistere. Ha en strålende helg og nyt hvert øyeblikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg